Mededeling

Collapse
No announcement yet.

FWD vs RWD vs AWD

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
    harder moeten werken achter het stuur en heel de tijd hyper geconcentreerd rijden = fun en de mechaniek ten dele voor u het werk laten doen = saai? Ik weet het nog zo niet. Het hangt er vanaf welk type chauffeur je bent en waar je voorkeuren liggen denk ik. De circuitboys en nachtelijke rotonde drifters zullen vast en zeker de lof zingen van een RWD. Ik denk dat 4wd voor de doorsnee chauffeur nog zo slecht niet is. Maar het ene saai en het andere tof noemen, ik weet het niet.
    Wat je zelf doet, doe je meestal beter. Dat zei Roger tien jaar terug al

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door أبدا موا Bekijk Berichten
      Alj jij morgen op circuit staat met bvb een 911 AWD en ik met dezelfde wagen in rwd modus met krak dezelfde technische gegevens wil ik het echt niet opnemen tegen je ,zelfs niet in het droge . Over plezier en voldoeningen heb ik het nu niet natuurlijk dat is een andere zaak .
      En waarom niet?
      Ik neem aan dat je dan al met een RWD Porsche hebt gereden? Dan zou je toch moeten weten dat bv een 997 carrera 2(S) bakken grip heeft? Ik zou zelfs durven zeggen dat een RWD sneller is dan een AWD enkel en alleen al door het gewichtsverschil.
      Zelfs in de sneeuw doet een 997 2 het perfect.
      2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

Comment

Meesten kopen geen 4 of 4S voor de AWD maar wel omdat ze het bredere kontje mooier vinden.

Comment

En 'the red line'
          OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
          Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door أبدا موا Bekijk Berichten
            Je blijft appelen met peren vergelijken , een Audi r8 is AWD je kan dit moeilijk vergelijken met R8 RWd het bestaat niet eens . Ik ben heel zeker dat een gt3 awd rapper zou zijn of zijn bestaand broertje .Waarom kwam er dan een verbod op AWD ook in de F1 is het verboden om dezelfde reden , de eerste die zoiets op de baan zet is na de kinderziektes eruit gekregen hebben onoverwinnelijk . 4x4 is altijd een meerwaarde .

Vriendelijke groeten ,
            een RWD driver .
            Waarom is stabiliteitscontrole in de F1 verboden? En geprojecteerde rijlijnen op de head-up display? En een computer die de rempunten projecteert, rekening houdend met de massa van de wagen, slijtage en temperatuur van de banden, toestand van het wegdek... Of misschien ineens een automatische piloot, waarom ook niet?

Inderdaad, dan kan morgen heel het forum in de formule 1 stappen en moet je niet meer kunnen rijden. Spektakel 0. Interesse 0.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
              En 'the red line'
              En gelijk hebben ze

Comment

Ik heb een tijdje geleden met een MK2 4S kunnen rijden. Het was toen nat weer. Ik moet toch zeggen dat je dat ding toch ook mooi dwars kon zetten in een bocht, veel gemakkelijker dan ik had verwacht. Bij m'n 530d xDrive is dat dus niet mogelijk.
                OO 00 OO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door charlesvdw Bekijk Berichten
                  Ik las net in Carros (nl. boekje) dat 90 % van de verkochte 911's 4wd zijn in Nederland. Die vinden RWD blijkbaar niet superieur qua rijplezier.
                  Zegt op zich totaal niets over rijplezier. Opletten ook met dat gevoel van veiligheid want daar kan je je serieus in vergissen.......op het moment dat je het gaspedaal niet bedient valt die veiligheid voor een zeer groot stuk weg.
                  Nu als we het over een "goede" wagen hebben gaat dat verder dan de aandrijving maar dan gaan we ook hier off topic zeker ?

Qua rijplezier is het voor mij duidelijk: overtuigend en zonder fout een rwd.
                  Brengen we veiligheid, performantie, en de verschillende ondergronden in beeld kan ik perfect begrijpen dat de discussie heel open is afhankelijk van je eigen prioriteiten en het type wagen.

Een AWD wordt meestal gekocht ter compensatie van beperktere rijervaring of kunde of voor de "veiligheid" De groep mensen die voor puur rijplezier een AWD boven een RWD kiezen is klein, naar mijn mening.
                  Als we over zwaardere logge wagens spreken, bv super limousines gaan we in de toekomst wel meer AWD gaan zien. Een E AMG of straks de A AMG hebben zoveel vermogen over te brengen dat men het niet meer op Fwd of rwd kan kwijt kan. Ik verwacht de facelift E AMG trouwens in AWD. Bij de A weten we dat al.
                  Leuker rijden zullen ze niet doen maar efficiënter wel. Is daarom een AWD beter ? Nee.

Nemen we een Lotus Exige en zet er AWD op dan ben ik zeker dat de auto minder zal presteren.

Het concept wagen zal dan ook meer en meer bepalen wat de ideale aandrijving is en hoe het de wagen performanter kan maken.....

Maar qua rijplezier is er voor mij wel een winnaar.
                  Last edited by Jokke_vlo; 23/12/2012, 01:04.

Comment

En ik begrijp maar al te goed dat veel mensen een Carrera 4(s) kopen. Ik zou ook niet graag mijn dure speelgoed prakken. Maar ik zal dan toch voor de 2 kiezen en wat verder van mijn eigen limiet blijven, dan dichter bij de limiet van de wagen te komen. Met een sportwagen hoef je ook niet elke rit het kot open te trekken voor mij. Weten dat hij het kan geeft me ook al een leuk gevoel. Weten dat mijn wagen de echt goeie piloten van de minder gegadigden kan onderscheiden is ook zo'n fijn gevoel.

En moest zo'n gevoel niet bestaan, dan zouden buiten de profwielrenners niemand nog met topmateriaal op zijn koersfiets rijden. En zou niemand meer dan 100 euro aan zijn gsm geven. En zou er maar eens soort behangpapier zijn, als het de muur bedekt is het goed. Als je je er goed bij voelt is het echter zo veel meer.
                    Last edited by M3 E46 SMGII; 23/12/2012, 00:42.

Comment

Dat zegt inderdaad niets over het rijplezier zelf.

De openbare weg is nu geen circuit, maar als je ziet hoe de meeste hier in de buurt met hun Porsche rijden...
                      Een beetje sportief rijden mag toch wel. De Porsches hier in de buurt hoor je quasi nooit, wij waren de enige lawaaimakers
                      Dat vele een Porsche kopen omwille van de naam, i.p.v het rijden zelf vind ik jammer.
                      Ma bon, we wijken af.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door M3 E46 SMGII Bekijk Berichten
                        En ik begrijp maar al te goed dat veel mensen een Carrera 4(s) kopen. Ik zou ook niet graag mijn dure speelgoed prakken. Maar ik zal dan toch voor de 2 kiezen en wat verder van mijn eigen limiet blijven, dan dichter bij de limiet van de wagen te komen. Met een sportwagen hoef je ook niet elke rit het kot open te trekken voor mij. Weten dat hij het kan geeft me ook al een leuk gevoel. Weten dat mijn wagen de echt goeie piloten van de minder gegadigden kan onderscheiden is ook zo'n fijn gevoel.
                        Ik hoor van vele mensen: "Hmm is een 4 niet veiliger?" Alsof een 2 meteen uitbreekt in elke bocht...
                        Geloof me, een Carrera 2 heeft bakken grip, zelf in de regen.
                        En breekt uit wanneer je het zelf uitlokt, zoniet: grip grip grip... zelfs in de regen. Je moet enkel correct rijden en weten wat je doet.

Comment

Een 4 is veiliger.
                          OO 00 OO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
                            Ik hoor van vele mensen: "Hmm is een 4 niet veiliger?" Alsof een 2 meteen uitbreekt in elke bocht...
                            Geloof me, een Carrera 2 heeft bakken grip, zelf in de regen.
                            En breekt uit wanneer je het zelf uitlokt, zoniet: grip grip grip... zelfs in de regen. Je moet enkel correct rijden en weten wat je doet.
                            Veel mensen weten niet goed wat ze doen, hoewel ze het zelf niet volledig beseffen. Dat maakt het volgens mij gevaarlijk. Als je van jezelf weet dat je je eigen niet altijd volledig onder controle hebt... (moet je je misschien ook eens de vraag stellen of je wel een sportwagen zou kopen?)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                              Een 4 is veiliger.
                              .........als hij aan de gas "hangt" en de chauffeur zichzelf wat kent. Er zijn er nog al wat die denken dat een AWD al hun problemen of onkunde zou oplossen. Zet die mensen in een rwd waar ze hun eigen tekortkomingen tegenkomen en daardoor hun rijstijl wat meer aanpassen aan hun rijkunde dan zou je kunnen stellen dat voor dit type chauffeur (en dat zijn er niet weinig) de rwd een veiligere optie is. Gas geven kan iedereen .....een AWD is gevaarlijk doordat deze wagen bij het gas geven de fouten verdoezeld voor heel wat mensen. Zeker weten.

Maar ik ken genoeg mensen die wel hun grenzen kennen en voor wie de de AWD wel een goede keuze is.

Comment

Wat ook een gevaar is bij AWD is dat je bij een besneeuwde ondergrond duidelijk meer tractie hebt. Hierdoor ga je sneller rijden, maar het remmen blijft voor iedere aandrijving hetzelfde. Hierdoor kan dat valse gevoel van veiligheid wel eens gevaarlijk worden.
                                OO 00 OO

Comment

Tjongejonge,
                                  Er is héél simpelweg geen 1 van de drie die het beste is. Alles hangt af van je eigen persoonlijke voorkeuren.
                                  Veel mensen vinden een RWD leuk omwille van de speelsheid, andere vinden een AWD leuk vanwege de efficiëntie en de FWD lovers genieten dan weer van het ondersturend karakter en de mogelijkheid om de wagen in bochten te 'smijten'. En een andere groep, waar ik toe behoor, kan het eigenlijk maar zeer weinig schelen. Ik heb al bakken plezier gehad in een RWD, maar ook in een AWD en ook in een FWD. Deze discussie is voor mij dan ook pretty pointless. Want die voorkeur is voor iedereen anders.

En mensen die een 4-wiel aangedreven wagen kopen in België voor de veiligheid en de betere stabiliteit? Sorry, maar daar ben je me volledig kwijt.
                                  -

Comment

ik wil eventjes kwijt dat de mensen die zeggen dat awd gemakkelijk is, toch niet helemaal juist zitten. ja, awd is gemakkelijk als je op 75-80% rijdt, maar probeer eens op 90-95-100% te rijden? dan moet je al heel veel cojones hebben om die laatste procenten er uit te persen.

Comment

Er bestaan geen veilige auto's, enkel veilige chauffeurs.

Tractie in de winter: winterbanden zijn een veel betere eerste keuze!

Mijn volgende wordt 4wd, gewoon omdat dat nog sneller is tijdens een Zweedse winter en daarmee een veel grotere uitdaging om het veilig (!) te houden :-P
                                      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                                        Er bestaan geen veilige auto's, enkel veilige chauffeurs.

Tractie in de winter: winterbanden zijn een veel betere eerste keuze!

Mijn volgende wordt 4wd, gewoon omdat dat nog sneller is tijdens een Zweedse winter en daarmee een veel grotere uitdaging om het veilig (!) te houden :-P
                                        Weeral ne nieuwe? M135i op het oog?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
                                          Voor mij RWD.
                                          Ik rij met een 1 reeks. 143 pk, niets speciaal. Maar enkel omwille van het feit dat het een rwd is heb ik er al pakken plezier aan gehad.
                                          Het rijdt ook gewoon zuiverder. Een FWD is zwaar op de neus, onderstuur.. ja zelfs een Focus RS of Megane RS op circuit .
                                          Een RWD voelt veel lichtvoetiger aan, je kan hem mooier de bocht insturen... het voelt natuurlijk aan.

En dan heb ik het nog niet over "plezierritjes".
                                          Dwars een bocht doorgaan, op de limiet van bocht naar bocht "dansen" en in de regen (ik rij altijd met elektronica uit) goed het 'koppeke' erbij houden, omdat je weet dat de auto anders kan uitbreken en je rondstaat... Ik rij meestal nogal sportief en het plezier dat ik nu met de 1 reeks heb zou ik bijvoorbeeld nooit hebben met een Golf of A3.
                                          Op verschillende circuit testen heeft die Megane de M1 en de Cayman nochtans verslagen.
                                          Anderzijds heeft de M135 i de Audi RS3 met 3 sec per ronde geklopt.
                                          Dit allemaal op een droge baan.
                                          Vraag mij dan ook af waarom BMW vorig jaar verkondigde op voorwiel aandrijving over te schakelen voor de kleine modellen.
                                          Is de kostprijs dan zoveel hoger of speelt er iets anders.
                                          Last edited by Gixxer; 23/12/2012, 11:19.
                                          den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Working...
                                          X