Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is dan toch het einde in zicht voor Ford Genk ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik vrees dat timothy een beetje buiten de realiteit leeft. Net zoals de mensen die op 50 op brugpensioen willen. Eigenlijk ben je net zo fout als hen Timo, enkel op een andere manier.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
      Het zal misschien niets gedaan hebben aan de uiteindelijke sluiting ( de band lag op de laatste maanden geregeld stil voor de grootste zottigheden, waarvoor een "delegé" dan steeds weer een goede reden had). Maar alle beetjes helpen om te overleven.
      Wat een larie, de band lag de laatste tijd geregeld stil om economische redenen. Als men niet weet waarover men praat, zwijg dan.
      Kijk eens na hoeveel er de laatste jaren op de Ford gestaakt werd, neen neen, de Ford was een voorbeeld. Heeft het geholpen?

Comment

• Wat baten kaars en bril...

Wij hebben thuis een grote tot zeer grote verbondenheid met Ford Genk. Ik denk daarom dat ik meer recht van spreken heb dan de Timmie's en Utah's hier. Ford Genk was de meest competitieve van Europa. Laatste jaren is er absoluut geen staking of actie meer geweest. De enige actie is geweest dat het personeel een deel van hun loon heeft ingeleverd in ruil voor werkzekerheid tot 2020. Trouwens, ik vind echter ook niet dat brugpensioen op 50 jaar moet kunnen.

Dit zijn hier weer typische rechtste reacties à la "dan moeten ze maar ander werk zoeken". Ik weet niet vanonder welke steen jullie komen, maar het is crisis hoor. Ondanks "mijn" verbondenheid met Genk gaan mijn gedachten vooral uit naar de mensen van de toeleveranciers. Er zullen er daar zijn die de crisis kunnen afzweren (Terberg Specials kan bijvoorbeeld evengoed andere voertuigen voor Politiediensten etc aanpassen), maar er zullen er ook zijn voor wie de sluiting van Ford ook boeken toe betekent (bv Zender).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sparrow Jack Bekijk Berichten
          Ik vrees dat timothy een beetje buiten de realiteit leeft. Net zoals de mensen die op 50 op brugpensioen willen. Eigenlijk ben je net zo fout als hen Timo, enkel op een andere manier.
          Vind ik ook, maar ik heb familie leden die getroffen worden door dit drama.
          Er moet dringend iets veranderen in dit kl.t.n land, dat begrijp ik maar al te goed. Loonkosten naar beneden, nieuwe structuur van de vakbonden, energiekosten naar beneden, enz.....
          Maar om een staker een janet, paljas of onnozelaar te noemen dan zit je ver buiten je waarden en normen.
          Om de hoogste universele waarden te beschermen en voor iedere mens in de samenleving realiseerbaar te kunnen maken, is ook kennis en bewustheid nodig van onze meest fundamentele normen. Fatsoen Timo
          Last edited by ; 28/10/2012, 14:22.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
            Vind ik ook, maar ik heb familie leden die getroffen worden door dit drama.
            Er moet dringend iets veranderen in dit kl.t.n land, dat begrijp ik maar al te goed. Loonkosten naar beneden, nieuwe structuur van de vakbonden, energiekosten naar beneden, enz.....
            Maar om een staker een janet, paljas of onnozelaar te noemen dan zit je ver buiten je waarden en normen.
            Om de hoogste universele waarden te beschermen en voor iedere mens in de samenleving realiseerbaar te kunnen maken, is ook kennis en bewustheid nodig van onze meest fundamentele normen. Fatsoen
            Volledig akkoord. Maar het zijn mensen als timothy die steigeren als je een zelfstandige een fraudeur etc noemt. In elke beroepsklasse heb je profiteurs, fraudeurs en zakken. Die moet je eruit plukken wil je het voor de anderen leefbaar houden. Ik ken zelfstandigen die zichzelf 300€ de maand uitkeerden om toch hun personeel te kunnen blijven betalen. Voor zo een baas geef ik mij 200%.

Comment

Wat baten kaars en bril...

Wij hebben thuis een grote tot zeer grote verbondenheid met Ford Genk. Ik denk daarom dat ik meer recht van spreken heb dan de Timmie's en Utah's hier. Ford Genk was de meest competitieve van Europa. Laatste jaren is er absoluut geen staking of actie meer geweest. De enige actie is geweest dat het personeel een deel van hun loon heeft ingeleverd in ruil voor werkzekerheid tot 2020. Trouwens, ik vind echter ook niet dat brugpensioen op 50 jaar moet kunnen.

Dit zijn hier weer typische rechtste reacties à la "dan moeten ze maar ander werk zoeken". Ik weet niet vanonder welke steen jullie komen, maar het is crisis hoor. Ondanks "mijn" verbondenheid met Genk gaan mijn gedachten vooral uit naar de mensen van de toeleveranciers. Er zullen er daar zijn die de crisis kunnen afzweren (Terberg Specials kan bijvoorbeeld evengoed andere voertuigen voor Politiediensten etc aanpassen), maar er zullen er ook zijn voor wie de sluiting van Ford ook boeken toe betekent (bv Zender).
              Sparrow Jack +1

Comment

Volledig akkoord. Maar het zijn mensen als timothy die steigeren als je een zelfstandige een fraudeur etc noemt. In elke beroepsklasse heb je profiteurs, fraudeurs en zakken. Die moet je eruit plukken wil je het voor de anderen leefbaar houden. Ik ken zelfstandigen die zichzelf 300€ de maand uitkeerden om toch hun personeel te kunnen blijven betalen. Voor zo een baas geef ik mij 200%.
                Nog eens +1

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                  Timmeke-Tim

In je laatste betoog op mijn reactie zit weer eens heel veel waarheid, ik zit waarschijnlijk meer in de linker vleugel van de rechtse beweging, maar soit, verschillen moeten er zijn.

Maar wat denk je van hetgeen Timothy hier boven schrijft.

Janetten, paljassen, onnozelaars. Wie zijn ze?
                  Wie zegt zo iets?
                  Wie denkt zo?
                  Brugpensioen op 50 daar ben ik ook volstrekt tegen. Wie niet?
                  Mja, wat moet ik daar van denken. Ieder zijn mening hé. Ik ben niet geheel akkoord met wat er allemaal gebeurt en durf, dacht ik, ook nogal rechtuit zeggen wat en hoe. Dit is wel héél rechtuit denk ik.

Ik denk wel dat we met drie op grote stukken op één lijn zitten. Al verwoorden we het allemaal iets anders, en verschillen we wat op de kleinere puntjes. Maar daar zie ik geen probleem in 'Tis een forum hé, ieder mag zijn mening hebben, zolang er over gepraat kan worden
                  Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                  www.meevliegen.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                    Mja, wat moet ik daar van denken. Ieder zijn mening hé. Ik ben niet geheel akkoord met wat er allemaal gebeurt en durf, dacht ik, ook nogal rechtuit zeggen wat en hoe. Dit is wel héél rechtuit denk ik.

Ik denk wel dat we met drie op grote stukken op één lijn zitten. Al verwoorden we het allemaal iets anders, en verschillen we wat op de kleinere puntjes. Maar daar zie ik geen probleem in 'Tis een forum hé, ieder mag zijn mening hebben, zolang er over gepraat kan worden
                    Daar ben ik volledig mee akkoord, we zitten inderdaad waarschijnlijk op dezelfde lijn. We houden de lijn ook nog eens in evenwicht doordat er iemand links of rechts en eentje in het midden zit.

Comment

• Ter info, ze zijn momenteel niet aan het 'staken' bij Ford Genk. Er is niemand aan het werk gegaan na die ondernemingsraad omdat ze in economische werkloosheid zitten tot 12 november.
                      Mijn vader werkt ook bij Ford Genk en heeft inderdaad zelf niet gevraagd voor een hoge ontslagpremie waar ze nu over spreken maar zal ze - net zoals iedereen moesten ze die u aanbieden - volgend jaar 'aanvaarden'. Hij had ook nog liever verder gewerkt in plaats van volgend jaar als hij 54 jaar is en tegen dan bijna 37 jaar dienst heeft op straat te staan. Hij hoopt natuurlijk ook dat hij op brugpensioen zou kunnen. Niet dat hij niet meer elders zou willen beginnen maar voor mensen van zijn leeftijd staan werkgevers niet bepaald te springen.
                      http://www.autoforum.be/showthread.php?t=51201

Comment

Wat baten kaars en bril...

pfuh, zo begint het altijd, eerst de leo's weg en nu nog het recht op spreken

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                          Ze zouden zot zijn als ze dat niet zouden willen...
                          Maar ik hoop dat het zover niet zal komen. Niet dat ik het hen niet zou gunnen, maar omdat dergelijke regeling vandaag niet meer realistisch is, en een kaakslag voor alle andere 50 plussers die recent elders ontslagen werden. Ook hypothekeert dat de komende generaties die daarvoor zullen opdraaien.
                          In de tijd van de Renault Vilvoorde affaire iets gelijkaardigs meegemaakt met mijn schoonbroer, die werkte bij een kleine lokale baas en die ging ook overkop, waar die mannen van Renault allerhande DIKKE premies en daarna nog condities bij aankoop van een nieuwe wagen kregen, nadat hun verhaal en situatie in het lang en het breed in de gazetten en op tv uitgesmeerd was, kregen mijn schoonbroer en zijn collega's gewoon ne shot onder hun gat, ze moesten zelfs hun salaris van de laatste 3 maanden nog krijgen, en nooit gehad tussen haakjes, maar geen haan die er naar kraaide. En de vakbonden die stonden daar en keken er naar.

Comment

• Ik heb bijzonder veel respect voor de getroffen werknemers, voor de ontslagen bij Ford en voor de economische slachtoffers bij alle bedrijven hierbij betrokken. Ik begrijp goed dat vijftigplussers in deze situatie nu luidop beginnen dromen van brugpensioen. Maar laat ons in godsnaam economisch nuchter blijven!

Neen, het zal niet gemakkelijk zijn om als 54-jarige laaggeschoolde arbeider opnieuw een job te vinden. Maar het zou nog egoïstischer zijn dat deze vijftigplussers eieren voor hun geld kiezen en de komende generatie blijven opzadelen met een vergiftigd geschenk. Waar en wanneer trekken we de lijn?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                              Ik heb bijzonder veel respect voor de getroffen werknemers, voor de ontslagen bij Ford en voor de economische slachtoffers bij alle bedrijven hierbij betrokken. Ik begrijp goed dat vijftigplussers in deze situatie nu luidop beginnen dromen van brugpensioen. Maar laat ons in godsnaam economisch nuchter blijven!

Neen, het zal niet gemakkelijk zijn om als 54-jarige laaggeschoolde arbeider opnieuw een job te vinden. Maar het zou nog egoïstischer zijn dat deze vijftigplussers eieren voor hun geld kiezen en de komende generatie blijven opzadelen met een vergiftigd geschenk. Waar en wanneer trekken we de lijn?
                              De publieke opinie, de media en daarmee ook de politici zijn door de beelden van huilende arbeiders en hun kinderen helemaal week geworden vanbinnen. Dit lijkt wel een strategie om zo veel mogelijk voordelen los te weken uit het vertrek van Ford in België.

Comment

• als je nu eens de geschiedenis bekijkt, vind jet het dan raar dat ford vertrekt?

december 2007:Ford Genk werkt aan 104% van capaciteit . alles is goed, veel werk, veel nieuwe mensen worden aangeworven....

jan 2008: Werknemers Ford Genk staken voor meer loon en vaste contracten en tegen hoge werkdruk

17/01/2008:Ford moet even auto’s zonder zetels produceren
                                De toelevering van onderdelen aan Ford Genk is gisteren in de grootste verwarring verlopen. Enkele auto’s werden zelfs zonder stoelen geproduceerd.
                                Gisterenavond laat werd nog onderhandeld bij toeleverancier Magna Belplas, maar daar is geen resultaat uitgekomen.
                                Inmiddels dreigt ook bij IAC een conflict. Bij IAC worden de instrumentenborden geassembleerd.
                                Bij Syncreon, waar het conflict uitbrak,
                                bij SML en
                                bij stoelenfabrikant Lear werden gisteren wel akkoorden gesloten. Daar wordt opnieuw gewerkt.
                                In de loop van de namiddag breidde het conflict zich uit naar bumperfabrikant Magna Belplas. Voor het eerst raakte daarmee een toeleverancier bij het
                                conflict betrokken die niet aan de conveyor is gekoppeld.

18/1/2008:'Kortzichtige actie brengt toekomst Ford Genk in gevaar'
                                24/1/2008: Ford Europe geeft vakbond bolwassing
                                28/1/2008: Directie Ford: wie niet akkoord is, kan gaan
                                De directie van Ford Genk heeft de ruim 6.000 werknemers een brief gestuurd waarin zij op hun plichten worden gewezen
                                feb 2008: Ford Genk wil personeel laten opdraaien voor stakingverlies
                                26/2/2008:Er dreigt weer onrust op Ford Genk
                                Er dreigt weer sociale onrust op Ford Genk. Aanleiding zijn een aantal besparingsvoorstellen die vorige week werden gelanceerd en die in vakbondskringen op weinig begrip kunnen rekenen...
                                18/3/2008:Bedienden van Ford Genk voeren vandaag actie
                                2/7/2008:Sociaal overleg Ford Genk moet wilde stakingen voorkomen

en dan is het even rustig bij ford.
                                2009: vele artikkels in nieuws dat ford genk en accelor mittal mogelijks vertrekken in de toekomst

8/2/2010Proseat legt leveringen aan Ford Genk stil
                                7/7/2010Genkse bedrijven vanaf 2013 belast op stroomverbruik
                                17/11/2010:"Slechts werkzekerheid tot 2014 op Ford Genk"
                                10/12/2010:Tientallen arbeiders Ford Genk eisen eveneens schadevergoeding
                                De vakbonden van Ford Genk hebben sedert gisteren tientallen werknemers over de vloer gekregen die vinden dat ze recht hebben om een schadevergoeding omdat ze bediendewerk zouden verrichtten met een arbeidersstatuut
                                29/03/2011:Staking bij Lear kan Ford Genk in de problemen brengen
                                30/6/2011:Ford Genk mogelijk week plat(staking toeleverancier)
                                5/7/2011:Arbeiders Ford Genk kunnen donderdag weer aan de slag na staking toeleverancier
                                31/08/2011:Genk verbiedt hagelkanon bij Ford
                                27sep 2011: Productie bij Ford Genk lag even stil door gebrek aan dasboards
                                Ford zou eraan denken om opnieuw zelf dashboards te maken en dat verontrust de 250 werknemers van AIC in Genk. De namiddagploeg van het toeleveringsbedrijf kreeg uitleg over de plannen en daardoor lag ook de productie bij Ford Genk stil. Rond 15.30 uur was de vergadering voorbij.

14sep2012: Vakbonden Ford dreigen met acties
                                De drie vakbonden bij de autofabriek Ford in Genk gaan een brief versturen naar de Europese en Amerikaanse directie om duidelijkheid te krijgen over de exacte datum waarop de productie van de nieuwe Mondeo zal starten. Ze willen hiermee de ongerustheid over een mogelijke sluiting van de fabriek wegnemen. Zonder positief signaal dreigen acties.
                                continue zijn er ofwel stakingen bij de toeleveranciers, ofwel bij de mensen zelf.
                                ondertussen komen er ook extra belastingen in genk. en nog voor de ford fabriek ging sluiten dreigden ze al met stakingen in september.

zelf in 2009 staat er al genoeg in de media dat ford en accelor mittal in de toekomst gaan vertrekken en dat er moet uitgekeken worden naar alternatieven voor de werkzekerheid. in 2010 was er ook al aangehaald dat er slechts werkzekerheid was tot 2014. maar nu ineens valt iedereen uit de lucht dat de fabriek ineens dichtgaat. t was allang aan het aankomen. en al beginnen dreigen met staken voor er een sluiting aangekondigd wordt...

wat denk je nu dat de bazen van ford gaan beslissen. als er teveel werk is, staken ze. als het werk dan verminderd, willen ze meer loon, toeleveranciers die hier continue staken en daardoor valt ford stil en al dreigen met staken als er geen positief nieuws kwam voor de mondeo. wel, ze hebben de productie gekregen van de mondeo, voor 2jaar !!!
                                Last edited by ; 29/10/2012, 09:52.

Comment

• Ik steiger zeker niet als je een zelfstandige een fraudeur noemt, als het er een is. Heb ik me daar ergens over uitgesproken?

Ik ben, al is dat niet van belang, trouwens zelf een bediende.

Ik vind het echter gewoon fout dat men daar nu gaat staken. Zoals in een vorige post gezegd, als ze me ooit mijn C4 geven, zal ik mijn werk afmaken als dat nog moet, en daarna op zoek naar ander werk. Ik mag dan misschien wat direct zijn in mijn posts, maar wat erin staat denk/vind ik echt.

Die ontslagpremie weze hen gegund (zeker!), en dat de arbeiders van Ford dit hebben en van vele toeleveranciers niet, is nu eenmaal hoe de dingen werken. Er zijn er die meer verdienen, afdwingen, ...

Twee dingen storen me echter mateloos:

- staken, op deze moment bij Ford. Als er economische werkloosheid is, ben je volgens mij thuis. Ga dan toch op zoek naar ander werk? Verstuur mails, regel sollicitaties, ga naar VDAB en schuim interims af. Bekijk je opties.
                                  - Brugpensioen op 50. Really? Maar waarschijnlijk vinden jullie dat ik daar niet mag over meespreken. Als ik mijn mening aan een arbeider IRL geef, is de dooddoener immers meestal 'we zullen nog eens klappen als je zelf 50 bent'.

Dus: mijn excuses als ik wat direct was in mijn postings, maar mijn mening blijft gewoon dezelfde

Het valt me op, als je met mensen praat, dat het trouwens not done is om te zeggen dat je zelf momenteel in een goede situatie zit, want dan blijkt dat ze je bekijken als wereldvreemde. Ik blijf bij mijn stelling: zolang ik mijn werk niet verlies, is het voor mij geen crisis. En er zijn misschien duizenden mensen hun job kwijt, maar er zijn er honderduizenden hun job niét kwijt.
                                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                    als je nu eens de geschiedenis bekijkt, vind jet het dan raar dat ford vertrekt?
                                    Dikke vette +1!

En mijn respect voor de ford mensen zakte ook wel toen ik op het nieuws zag dat ze nu ook hun kinderen misbruikten: Koekjes laten uitdelen voor de camera en dan hun kindjes influisteren wat ze in de camera moeten zeggen "mijn papa gaat geen centjes meer krijgen en dan moeten we misschien uit ons huis en op straat leven" of "Veel ouders met kinderen ook, want die stellen zich veel vragen", aldus hoofdafgevaardigde van ACV Metea, Eddie Martens. "Zeker de kinderen van ouders die beiden bij Ford werken, zijn helemaal in de war. Ze vragen zich af of Sinterklaas nog wel zal komen dit jaar, en zelfs of ze nu zelf ergens gaan moeten werken om een inkomen te hebben."

Kom hé zeg!
                                    Die mensen zijn niet waard "ouder" te zijn, is dat opvoeding?!
                                    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                                    www.meevliegen.be

Comment

• je zou maar een Ford besteld hebben die nu op het bedrijventerrein in Genk staat ; zouden de arbeiders niet eens aan de klant denken ?

Comment

• Den besten vind ik dat de banken die getroffen werknemers/bedrijven gaan helpen met hun leningen.

Hoe ziek is dat zeg? Opnieuw tzelfde, omdat ze in groep zijn zouden ze geholpen worden? Toen ik ooit ben afgedankt heeft mijn bank me niet gebeld hoor 'we gaan u wat helpen'.

Mwaha, ze ruiken geld zeker?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Reppst Bekijk Berichten
                                          Den besten vind ik dat de banken die getroffen werknemers/bedrijven gaan helpen met hun leningen.

Hoe ziek is dat zeg? Opnieuw tzelfde, omdat ze in groep zijn zouden ze geholpen worden? Toen ik ooit ben afgedankt heeft mijn bank me niet gebeld hoor 'we gaan u wat helpen'.

Mwaha, ze ruiken geld zeker?
                                          Echt he

Comment

Working...
                                          X