Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nurburgring Lovers V2

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Net gaan zoeken, maar lijkt alsof in bijna alle videos van professionele rijders dat ze gewoon de valse tiphiel gebruiken

Denk dat de valse tiphiel toch sneller is?

Comment

• Wat Oedipus zegt is eigenlijk Double clutching, is in principe volgens mij enkel nodig bij wagens zonder gesynchroniseerde versnellingsbak(oldtimers dus). Correct me if I'm wrong.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Daann Bekijk Berichten
        Wat Oedipus zegt is eigenlijk Double clutching, is in principe volgens mij enkel nodig bij wagens zonder gesynchroniseerde versnellingsbak(oldtimers dus). Correct me if I'm wrong.
        Wrong!

Nee, de double clutching is iets anders: zelfde principe maar zonder het remmanoeuver. Als je snel wil gaan op een circuit, moet je tip-hielen indien je geen sequentiële of gerobotiseerde bak hebt. Verschil tussen valse en echte talon-pointe zal je wel merken aan de snelheid waarmee je van verzet kan wisselen en aan de revisiekosten van je boîte. Try it & you'll see. Hij schakelt terug als boter en met minder inspanning. Allee, voor uw hand dan toch

En kijk eens wat ik hier vind:
        http://www.youtube.com/watch?v=YOKhl5Rrq64

Alles super uitgelegd... niks aan toe te voegen.
        Last edited by ; 16/02/2011, 22:28.

Comment

• Dat is ook de eerste keer dat ik dat hoor. Tiphielen dient om ervoor te zorgen dat uw achteras niet blokkeert en ge dus uw revs matched met het toerental van uw achterwielen. Daarvoor hoeft ge niet te double clutch tiphielen.

Uw versnellingsbak heeft synchromeshen zodat ge niet hoeft doubleclutchen. Maar ge moet die natuurlijk wel de tijd geven om hun werk te doen.
          Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
          Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

Comment

• Lijkt precies moeilijk aan te nemen!? 't Is nochtans niet moeilijk, neem er wat videomateriaal bij:

http://www.youtube.com/watch?v=_HjXXUyQhPE

check o.a. 1:07

http://www.youtube.com/watch?v=yAwJsOECGBU

0:51 1:02 1:33 1:58 en ga zo maar door.

Comment

• Ik geef u geen ongelijk, ik begrijp ook dat het voor minder slijtage zorgt, maar als ik bevoorbeeld naar videos van Best Motoring kijk, gebruiken alle rijders de valse tiphiel, en gaan ze gewoon vrij brutaal van versnelling naar versnelling bij het terugschakelen

Comment

• Bijvoorbeeld, om 4:51, Tsuchiya schakelt van 4e naar 3e naar 2e, binnen ~1.5s. 2 keer de koppeling gebruikt en 2 keer gewoon van een versnelling naar de andere zonder pauze bij N.

Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Ik denk niet dat je sneller zal kunnen terugschakelen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Oedipus Bekijk Berichten
                  Lijkt precies moeilijk aan te nemen!? 't Is nochtans niet moeilijk, neem er wat videomateriaal bij:

http://www.youtube.com/watch?v=_HjXXUyQhPE

check o.a. 1:07

http://www.youtube.com/watch?v=yAwJsOECGBU

0:51 1:02 1:33 1:58 en ga zo maar door.
                  Bij Rohrl was dat een dogbox zonder synchro...

Maar inderdaad bij Senna is die van 0:51 met 2 keer gebruikt van de koppeling, maar bij 1:02 was dat gewoon 2 keer valse tiphiel

edit: die van 1:33 lijkt ook gewwon 2 keer valse tiphiel

edit2: zelfs bij die schakel om 0:51 heb ik mijn twijfels - lijkt eerder dat hij gewoon niet de juiste positie had bij het terugschakelen van 5e naar 4e bij zijn eerste poging, waardoor hij nog een keer de koppeling intrapte. Enkele seconden eerder maakte hij een vergelijkbaar fout bij het opschakelen van 4e naar 5e. Niet zo vreemd want het was waarschijnlijk zijn eerste rit in de NSX
                  Last edited by ; 16/02/2011, 23:32.

Comment

. De bedoeling van tiphielen is om zonder parasietreacties te kunnen terugschakelen tijdens remmanoeuvres; dus zonder de brutaliteit van gewoon terugschakelen die de auto instabiel kunnen maken in het grensbereik.
                    Dat effect bereik je dus ook met een gewone (wat jij noemt 'foute') tiphiel.

Oorspronkelijk geplaatst door Oedipus Bekijk Berichten
                    Verschil tussen valse en echte talon-pointe zal je wel merken aan de snelheid waarmee je van verzet kan wisselen en aan de revisiekosten van je boîte.
                    Moderne boites hebben synchromeshen, en die zijn er voor een reden. Zolang je niet in 1 direkte beweging van versnelling naar versnelling ramt, maar in neutraal hem een fractie van een seconde tijd geeft zult gij geen revisiekosten hebben.
                    Ik geef je wel gelijk dat je met double clutch downshiften zult voelen dat hij gemakkelijker in versnelling gaat. Maar je verliest enorm, en op circuit teveel, tijd met double clutchen.

Check dit:

+ YouTube Video
                    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Probeer eens evensnel terug te schakelen met uw vrai talon pointe als deze kerel. Gaat nooit lukken. En hij heeft ook geen last van parasietreacties, ahja, want daarom gebruikt hij heel & toe.

Nog een filmpje

+ YouTube Video
                    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

En buiten dat deze onverstaanbaar is, tonen ze ook mooi waarom je moet tiphielen

+ YouTube Video

en nog eentje

+ YouTube Video

Met comment van de maker:
                    First you brake then clutch in, put in neutral AND clutch out AND blip, then clutch in, put in lower gear, clutch out, then release brake for corner entry (or repeat the cycle w/out releasing the brake if you need to downshift one more gear). On track I wouldn't use this method unless I'm using no-sincromesh or doggear. On track I do "normal heel&toe" or just plain downshift (my car is a FWD, so wheel lock is a minor problem)
                    Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
                    Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

Comment

• Gaat er dit weekend iemand?
                      1991 Mazda MX-5 NA
                      Professional Photographer - www.facebook.com/DennisNotenPhotography
                      www.dennisnoten.com - Flickr

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk Berichten
                        Dat effect bereik je dus ook met een gewone (wat jij noemt 'foute') tiphiel.

Moderne boites hebben synchromeshen, en die zijn er voor een reden. Zolang je niet in 1 direkte beweging van versnelling naar versnelling ramt, maar in neutraal hem een fractie van een seconde tijd geeft zult gij geen revisiekosten hebben.
                        Ik geef je wel gelijk dat je met double clutch downshiften zult voelen dat hij gemakkelijker in versnelling gaat. Maar je verliest enorm, en op circuit teveel, tijd met double clutchen.

Check dit:

+ YouTube Video

Probeer eens evensnel terug te schakelen met uw vrai talon pointe als deze kerel. Gaat nooit lukken. En hij heeft ook geen last van parasietreacties, ahja, want daarom gebruikt hij heel & toe.

Nog een filmpje

+ YouTube Video

En buiten dat deze onverstaanbaar is, tonen ze ook mooi waarom je moet tiphielen

+ YouTube Video

en nog eentje

+ YouTube Video

Met comment van de maker:
                        Ik sta open voor dialoog maar dat welles-nietes interesseert me weinig. Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn. Ik ben een overtuigd gebruiker. Nu zie ik op de eerste video (van die uitgebouwde AE86) die je toont heel veel "vrai talon-pointe". Dus tijdverlies? Not. En mocht je eraan twijfelen, ik heb die term niet uitgevonden...

Het is een moeilijke techniek die duidelijk zijn nut heeft, hoe gladder de gripomstandigheden, hoe belangrijker om toe te passen imho. Hoe verder ik kom en hoe meer ik leer over sportief autorijden, hoe meer ik merk dat ik nog veel meer te leren heb. Links remmen bv. is ook zo'n hot topic. Ook voor- en tegenstanders. En da's 't laatste wat mij betreft. Back on topic!

@Dennis: Ik ga nog niet onmiddellijk naar de Ring gaan, zal voor met Paasweekend zijn den eerste keer. Moet nog 4 nieuwe Michelins (PS2 225/40/18 92Y) hebben. Tips onder de 187€/st all in altijd welkom!

Good night and good luck!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Denniske Bekijk Berichten
                          Gaat er dit weekend iemand?
                          Verleidelijk want het weer voor morgen ziet er goed uit. Maar in de eifel weet je nooit.. Want zondag ziet het er al weer minder uit..

Goesting = check
                          Tijd = check
                          Auto = check
                          Weer = check
                          Laptickets = check
                          Zin om 2 x 3u richting eifel te sjeezen = hmmmm

Comment

Close but no cigar. Wat shiyan beschrijft is wat we noemen de "valse tiphiel", dus zonder de koppeling los te laten tijdens het tussengas geven. De bedoeling van tiphielen is om zonder parasietreacties te kunnen terugschakelen tijdens remmanoeuvres; dus zonder de brutaliteit van gewoon terugschakelen die de auto instabiel kunnen maken in het grensbereik.

De "echte" tip-hiel techniek is deze:

1. (hard) remmen met rechtervoet
                            2. ontkoppelen (koppeling indrukken dus)
                            3. pook in neutraal
                            4. koppelen (koppelingspedaal loslaten)
                            5. terwijl de tip van je rechtervoet de rem blijft doseren, geef je met de hiel (of zijkant) van de voet een stoot gas die de motor toeren laat maken
                            6. ontkoppelen (opnieuw pedaal indrukken)
                            7. lagere versnelling inschakelen
                            8. koppelen (koppelingspedaal loslaten)
                            9. beëindigen remmanoeuver of opnieuw bij 1 beginnen voor volgende versnelling.

Belangrijkste (en moeilijkste) is dat je hierbij vooral je rempedaaldruk continu doseert en niet harder of zachter gaat remmen terwijl je de andere pedalen bedient. Dat is niet de bedoeling. Je remmanoeuver blijft altijd het belangrijkste.
                            Zever in pakskes.

Comment

• Dat dubbel ontkoppelen is enkel zinvol als ge geen synchros hebt in uw bak, of in sommige gevallen als ge makkelijker tijdens het racen uw kar terug in 1e wilt gooien (iets wat behalve in de rally eigenlijk nooit voorkomt met gewone wagens op circuit)

Comment

• En als ge uw zogezegd vals tiphielen correct uitvoert hebt ge ook nul destabilisatie in het voertuig bij het remmen.

Comment

Ik heb wel zin maar moet heel het weekend werken, jammer maar dan kan ik mijn spaarvarken weer eens vullen voor benzine e.d.
                                  Ben afgelopen zondag geweest, valt me wel op dat de Belgen daar altijd in de minderheid zijn.
                                  Naar verhouding zie ik veel meer NL'ers, zondag was er wel een Belgische Fabia, iemand van hier?
                                  Last edited by ; 23/02/2011, 08:15.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door niekcarfreak Bekijk Berichten
                                    Ben afgelopen zondag geweest, valt me wel op dat de Belgen daar altijd in de minderheid zijn.
                                    Naar verhouding zie ik veel meer NL'ers, zondag was er wel een Belgische Fabia, iemand van hier?
                                    Er zijn dan ook de helft meer Nederlanders dan Belgen hé

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door serial Bekijk Berichten
                                      Er zijn dan ook de helft meer Nederlanders dan Belgen hé
                                      Tegen 10 NL'ers zie ik maar 1 of hooguit 2 Belgen rond en op de Ring.

Comment

geven ze droog?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                          Zever in pakskes.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                          Dat dubbel ontkoppelen is enkel zinvol als ge geen synchros hebt in uw bak, of in sommige gevallen als ge makkelijker tijdens het racen uw kar terug in 1e wilt gooien (iets wat behalve in de rally eigenlijk nooit voorkomt met gewone wagens op circuit)
                                          Wat zijn we weer vriendelijk.

Dubbel ontkoppelen is niet enkel zinvol maar noodzakelijk als ge geen synchros hebt. En het belast uw stukken minder, incl. uw synchro's als ze er zijn, of slijten die niet misschien? Maar ja, ge weet het veel beter he.
                                          Ieder zijn gedacht, maar ge moet leren dat van een ander te respecteren.

Comment

Working...
                                          X