Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nurburgring Lovers V2

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Oedipus Bekijk Berichten
    Ieder zijn gedacht, maar ge moet leren dat van een ander te respecteren.

IT branche mensjes weten het ALTIJD beter, wist je dat nog niet?

Comment

Wat zijn we weer vriendelijk.

Dubbel ontkoppelen is niet enkel zinvol maar noodzakelijk als ge geen synchros hebt. En het belast uw stukken minder, incl. uw synchro's als ze er zijn, of slijten die niet misschien? Maar ja, ge weet het veel beter he.
      Ieder zijn gedacht, maar ge moet leren dat van een ander te respecteren.
      Ik ben zeker mee eens dat het voor minder slijtage zorgt.

Mijn enig twijfel is of het veel moeilijker/trager gaat zijn, aangezien dat ik het nog niet heb geprobeerd

Mischien is het gewoon een kwestie van iets beter planning van het terugschakelen?

Comment

• Je kan dan nog een stap verder gaan, als je het echt goed kan dan moet je geen koppeling meer gebruiken.

Best niet oefenen op de ring of met je daily

Ik zou me er echt niet mee gaan bezighouden on track. Het sop is de kool niet waard imo. t is nu niet dat je de synchro's van je boite op een paar seizoenen ring compleet aan gort rijdt. Als je niet wil dat je auto harder slijt moet je er niet mee gaan tracken, en al helemaal niet op de Nordschleife. Je ophanging zal je ook dankbaar zijn

Comment

• Denk dat een echte tiphiel toch ook wel overbodig is met een versnellingsbak met synchros moderne versnellignsbakken kunnen wel tegen een stoot. Gewoon niet te bruut maar met gevoel schakelen is al meer dan voldoende.
          1994 Saab 9000 CSE 2.3 LPT FPT
          1994 BMW E36 ///M3 3.0 coupé

Comment

• Pffff ...

... allemol janette ... "tip hiel" ... het woord alleen al!

Comment

Nu zie ik op de eerste video (van die uitgebouwde AE86) die je toont heel veel "vrai talon-pointe". Dus tijdverlies? Not. En mocht je eraan twijfelen, ik heb die term niet uitgevonden...
              !
              Ik zie daar nooit vrai talon-pointe? De keren dat hij 2x z'n koppeling gebruikt geeft hij ook telkens tussengas en is het omdat ie 2 versnellingen terug schakelt.. Niet?

Ik zou trouwens graag eens bij u in de wagen kruipen en zien hoe je de techniek uitvoert. Heb het vandaag wat uitgeprobeerd tijdens m'n werk ( ) met de camionet en het lukt niet echt. Buiten dat ik meestal uit gewoonte 2x tussengas geef (elke keer als ik de koppeling induw), valt hij teveel terug in toeren als ik het 'juist' doe. Tegen dat ik de 2e keer m'n koppeling laat komen is de motor al veel te laag in toeren, en moet ik traag de koppeling laten komen.
              Als ik gewoon tussengas geef kan ik zeer vlot m'n koppeling laten komen zonder dat er schokken zijn.

Oorspronkelijk geplaatst door cédric_2 Bekijk Berichten
              Denk dat een echte tiphiel toch ook wel overbodig is met een versnellingsbak met synchros moderne versnellignsbakken kunnen wel tegen een stoot. Gewoon niet te bruut maar met gevoel schakelen is al meer dan voldoende.
              tiphielen heeft in feite niets te maken met synchros of wat uw vbak aan kan. Zie het 3e filmpje in m'n vorige post. Tiphielen doe je om je wagen in balans te houden bij het terugschakelen voor en soms zelfs in de bocht. Als je dan niet tiphielt / tussengas geeft blokkeren je wielen door het verschil in toerental tussen motor & wielen.
              Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
              Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

Comment

• Als je snel gaat, op nat, en je moet terugschakelen kan je toch maar best het tiphielen beheersen, wees daar maar zeker van. Een iets te zware "frein moteur" en je staat gegarandeerd achterste voor als je al niet in de kattenbak gaat spelen. Je tractiewielen gaan te plots een pak trager "draaien" met alle gevolgen van dien.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wakeboarderxxx Bekijk Berichten
                  Die GT3 had zich idd laten verrassen door de plaatselijke gladheid. In tegenstelling tot vrijdag (veronderstel ik), lag het na de middag op bepaalde plaatsen (vooral eerste helft van het circuit) redelijk droog en was de grip super. Terwijl vanaf Berwerk de baan natter lag. In het snelle stuk aan Kesselchen is hij beginnen spinnen in de lichte linkse bocht. Zelf had ik hem ook al voelen loskomen daar. Schade zag er heel beperkt uit, maar werd toch getakeld..

Heel spijtig, volgens mij had ie 'm nog niet zo lang. Vrijdag deed ie het precies nog rustig aan maar zal mss zaterdag iets harder willen gaan en de ring kan idd op sommige plaatsen droog zijn en andere nog heel nat...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                    Als je snel gaat, op nat, en je moet terugschakelen kan je toch maar best het tiphielen beheersen, wees daar maar zeker van. Een iets te zware "frein moteur" en je staat gegarandeerd achterste voor als je al niet in de kattenbak gaat spelen. Je tractiewielen gaan te plots een pak trager "draaien" met alle gevolgen van dien.

Dat is voor mij ook de enige reden dat ik tiphielen gebruik, zelfs gewoon bij dagelijks rijden is het al merkbaar en je spaart er volgens mij ook de koppeling wat mee...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rami Bekijk Berichten
                      Pffff ...

... allemol janette ... "tip hiel" ... het woord alleen al!

Lol! Die gerobotiseerde bakken geven trouwens ook automatisch tussengas. En de 370Z heeft zelfs een blipper voor zijn manuele bak!

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                      Ik zou me er echt niet mee gaan bezighouden on track. Het sop is de kool niet waard imo. t is nu niet dat je de synchro's van je boite op een paar seizoenen ring compleet aan gort rijdt. Als je niet wil dat je auto harder slijt moet je er niet mee gaan tracken, en al helemaal niet op de Nordschleife. Je ophanging zal je ook dankbaar zijn
                      Ha, daar heb je wel een punt. Ring is sletig op de stukken, 8x heb ik van BMW gehoord. Dus 1km Nordschleife zou 8x de belasting veroorzaken bij gebruik op de weg. Niet mis.

Al bij al vind ik tiphielen met dubbel ontkoppelen heel fijn om te doen en te verbeteren eens je het onder de knie hebt. Kost tijd om te leren, maar je wordt er weer een betere chauffeur mee. Valt trouwens beter mee op Zolder en Franco dan op de Nordschleife met al die verticale acceleraties...
                      Last edited by ; 19/02/2011, 10:40.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Asserti Bekijk Berichten
                        Ik zou trouwens graag eens bij u in de wagen kruipen en zien hoe je de techniek uitvoert. Heb het vandaag wat uitgeprobeerd tijdens m'n werk ( ) met de camionet en het lukt niet echt. Buiten dat ik meestal uit gewoonte 2x tussengas geef (elke keer als ik de koppeling induw), valt hij teveel terug in toeren als ik het 'juist' doe. Tegen dat ik de 2e keer m'n koppeling laat komen is de motor al veel te laag in toeren, en moet ik traag de koppeling laten komen.
                        Als ik gewoon tussengas geef kan ik zeer vlot m'n koppeling laten komen zonder dat er schokken zijn.

tiphielen heeft in feite niets te maken met synchros of wat uw vbak aan kan. Zie het 3e filmpje in m'n vorige post. Tiphielen doe je om je wagen in balans te houden bij het terugschakelen voor en soms zelfs in de bocht. Als je dan niet tiphielt / tussengas geeft blokkeren je wielen door het verschil in toerental tussen motor & wielen.
                        Camionet = diesel, die valt sneller terug in toeren.

Oorspronkelijk geplaatst door Jokke_vlo Bekijk Berichten
                        Als je snel gaat, op nat, en je moet terugschakelen kan je toch maar best het tiphielen beheersen, wees daar maar zeker van. Een iets te zware "frein moteur" en je staat gegarandeerd achterste voor als je al niet in de kattenbak gaat spelen. Je tractiewielen gaan te plots een pak trager "draaien" met alle gevolgen van dien.
                        Klopt. Hoe minder grip, hoe meer het telt. Trouwens omgekeerd ook: soms kan je die blokkerende of trager draaiende achteras net gebruiken om je auto te plaatsen. Techniek bij driften & rallyrijden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jerain Bekijk Berichten
                          Dat is voor mij ook de enige reden dat ik tiphielen gebruik, zelfs gewoon bij dagelijks rijden is het al merkbaar en je spaart er volgens mij ook de koppeling wat mee...
                          Uw syncro's gaan een pak langer mee ook ! Mijn collega Lotus rijder reed de sycnro van zijn derde op 4000 km naar de ******* ik begon pas sleet te krijgen op 15.000km. (btw de syncro's zijn een zwak punt bij Lotus).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door cédric_2 Bekijk Berichten
                            Denk dat een echte tiphiel toch ook wel overbodig is met een versnellingsbak met synchros moderne versnellignsbakken kunnen wel tegen een stoot. Gewoon niet te bruut maar met gevoel schakelen is al meer dan voldoende.
                            Als "echte tiphiel" = dubbel ontkoppelen en "valse tiphiel" = enkel ontkoppelen ben ik akkoord. Ge moet wel met de "valse tiphiel" werken hoor, ge gaat echt ni iedere keer uw koppeling laten slepen om te boel op toeren te trekken, da duurt vrij lang en is redelijk sletig op den duur.

Comment

Lol! Die gerobotiseerde bakken geven trouwens ook automatisch tussengas. En de 370Z heeft zelfs een blipper voor zijn manuele bak!
                              Maar zonder dubbel ontkoppelen hoor

Ha, daar heb je wel een punt. Ring is sletig op de stukken, 8x heb ik van BMW gehoord. Dus 1km Nordschleife zou 8x de belasting veroorzaken bij gebruik op de weg. Niet mis.
                              Ik denk dat 8 nog optimistisch is.

Comment

Al bij al vind ik tiphielen met dubbel ontkoppelen heel fijn om te doen en te verbeteren eens je het onder de knie hebt. Kost tijd om te leren, maar je wordt er weer een betere chauffeur mee. Valt trouwens beter mee op Zolder en Franco dan op de Nordschleife met al die verticale acceleraties...
                                8 keer valt eigenlijk nog mee vind ik.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door dsCedric Bekijk Berichten
                                  8 keer valt eigenlijk nog mee vind ik.
                                  2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

Comment

• Ik gebruik altijd een valse tiphiel om het blokeren van de wielen tegen te gaan, de wagen is uitgerust met een sportkoppeling als ik dit niet doe gaan de wielen veel te rap gaan blokeren.
                                    1994 Saab 9000 CSE 2.3 LPT FPT
                                    1994 BMW E36 ///M3 3.0 coupé

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door cédric_2 Bekijk Berichten
                                      Ik gebruik altijd een valse tiphiel om het blokeren van de wielen tegen te gaan, de wagen is uitgerust met een sportkoppeling als ik dit niet doe gaan de wielen veel te rap gaan blokeren.
                                      Dat doet een auto met een gewone koppeling ook hoor.
                                      En laat die term "vals" maar vallen, denk dat er maar ene hier is dat dat zo noemt

Ge moet eens leren tiphielen met zo ne turbo diesel van een paar jaar oud, dan leert ge het pas. Intertie galore

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alexx Bekijk Berichten
                                        Enig idee met hoeveel km straatgebruik één passage a-fond door dit overeen komt?

Comment

• 140km, win ik nu iets
                                          Sinds 2002 : 1106 laps @ NS
                                          Cars: Nissan GT-R Mk1 Stock ! > Audi TT-RS > Transit Ragger

Comment

Working...
                                          X