Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik weet niet of rallycross hier op't forum bekend is, maar Isachsen is voor de derde keer op rij Europees kampioen, ge moet zijn sijstijl is bekijken, bijna altijd met 1 hand.
Je kan rallycross niet vergelijken met circuitrace
... En de onboard filmpjes die ik terugvind van Isachsen zijn er toch waar ie kwart-over-negen rijdt met zijn handenm, maar met zijn rechterhand schakelt. Heel wat anders dan dat filmpje van onze amateur met gestrekte hand het stuur bovenaan grijpend.
Hier tzelde uitzonderlijk rij ik met 1 hand op lange afstanden en constante snelheid en in de file. Anders altijd met 2, vroeger deed ik dat ook bijna nooit maar als je even op circuit bolt dan leer je gewoontes aan. Bv 2 handen op het stuur, op een andere manier terugschakelen en op een andere manier remmen ...
Hier wil ik wel iets meer over weten, ik lees dat overal dat je dan anders moet remmen om oververhitting van je remmen tegen te gaan , maar wat wordt er dan precies bedoeld?
In "snukken remmen" , of hard doorduwen ?
mij hebben ze gezegd dat circuitrijders (zelf geen ervaring dus kan ook bijleren) meteen de pedaal tot einde duwen en dan terug wat lossen. de meeste automobilisten beginnen zacht te remmen en gaan dan harder duwen als ze zien dat ze niet genoeg remmen.
hoe langer je remt hoe warmer de remmen worden; op die manier kan je dus meer afremmen voor ze 'warm' worden. Als je snapt wat ik bedoel
Hier een filmpje over remtechnieken, geen uitleg bij ofzo maar hier zie je hoe hard die stampt op de rem
Nog 1, om het af te leren, hier zie je hem de hele tijd voelen an de rem om te zien of de remblokjes nog wel tegen de schijf staan en anders de druk opvoeren zodat wanneer die remt die ook echt direct remt
Ik rem dus ook zo, en dat is niet altijd even plezant voor de achterliggers die niet over geventileerde en geperforeerde schijven en Pagid blokjes beschikken, en wachten tot ik rem .
Zelf vind ik het moeilijkste aan remmen niet het hard remmen, maar trailbraking - een vloeiende overlap tussen van het rem afkomen en insturen. Als je trailbraking correct toepast dan win je tijd tijdens het remmen want je kan later remmen en sneller de bocht induiken.
Meer theoretisch gezien ga je met trailbraking van de top van de friction circle (threshold braking) naar de zijkant (steady state cornering) via de rand van de circle (trailbraking + turn in) inplaats van terug naar het centrum (van het rem af maar nog niet ingestuurd) en dan naar de zijkant (steady state).
Probleem is dat als je het verkeerd doet dan mis je de bocht of breekt de achterkant uit. Op de 'Ring is het veel te gevaarlijk om daarmee te gaan experimenteren. Daarom hou ik wel van trackdays op veiliger circuits waar je over de limiet kan gaan zonder brokken.
Het is rustig hier. Allemaal al in winterslaap?
Ik was afgelopen vrijdag en zaterdag nog am Ring en het was super!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Deze keer was het een droomHEL. Zaterdag maar 1 sluiting van een half uur vanwege een ongevalletje en verder nonstop open.
's Morgens vroeg wel rond het vriespunt en iets latere opening van de baan, ben zelf pas rond de middag gaan rijden en in het begin met koude banden weinig vertrouwen in de wagen maar de laatste 5 ronden tegen sluitingstijd waren Traumhaft.
Als ik gewild had dan had ik zaterdag 20 ronden of meer kunnen rijden maar ik wilde niet overdrijven, we waren met een paar man en reden ook met elkaar mee.
In totaal heb ik vrijdag en zaterdag zelf zo'n 16 ronden gereden.
Er waren verschillende auto's met Belgisch kenteken maar ik weet niet of ze actief zijn op dit forum of in dit topic.
Comment