Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Warmdraaien draaien auto en accu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
    Op oliedruk wachten bij koude start in de winter is ook niet echt een aanrader...
    zoals skippie al aanhaalde is u olie dikker, met gevolg dat u oliepomp minder debiet levert.. aangezien u pomp minder debiet levert zal sowieso de druk stijgen ( is nu eenmaal zo bij pompen : Groot debiet -> lage druk , Klein debiet --> hoge druk)
    Btw vanaf dat ge u motor start.. hebt ge oliedruk.. aangezien u pomp aan uwe nokkenas hangt...
    Zoals al eerder verteld Krabben --> starten --> direct rijden...
    inderdaad de enige juiste uitleg en bijgevolg de enige juiste manier van handelen voor minimale slijtgage te hebben

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
      Gij werkt in de chemie zeker??
      ik zen gewoon KEI SLIM

      En ja :p

      Comment


      • #63
        Laat de auto warmdraaien met een baksteen op de gas.
        Zo spaar je de motor en vertrek je in een ijsvrije warme wagen!

        Oorspronkelijk geplaatst door luksvature Bekijk Berichten
        Ik vraag mij af wie hier de "idioot" is... Diegene die krabt of diegene die de wagen laat warmdraaien... Mijn overbuur is ook zo een warmdraaier... langer dan 10 min...

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door Double A Bekijk Berichten
          Awel daar moet ge eigenlijk met 2 voor zijn
          1 doet rustig een emmer koud-lauw water (geen warm voor geen glasbreuk te hebben) over de voorruit , en zodra al het ijs weg is doet de ander de ruitenwissers aan. Anders bevriest het boeltje terug voor je je ruitenwissers aan hebt , en zet je eerst je ruitenwissers aan maak je ze kapot.

          Als ik naar m'n weekendwerk moet zaterdagochtend is m'n mama altijd zo vriendelijk om een emmertje water te gooien
          Ja, een mama is natuurlijk altijd handig.

          Dat opnieuw bevriezen heb ik enkel als het héél koud weer is, meestal doe ik de voorruit dan het laatste net na ik de motor gestart heb en dan kun je de ruitenwisser inderdaad eens laten wissen.

          Enkel kan ik zéér moeilijk geloven dat een autoruit zou barsten door daar met te warm water op te zitten. Zo'n ruit is echt enorm sterk, en nog nooit gehoord dat het barst door te warm water op ruit met een ijslaag te gieten.
          Neen, dé reden dat ik lauw water gebruik is doordat heet water op een koud oppervlak veel vlugger opnieuw bevriest dan lauw water op een koud oppervlak. (hoe raar dat ook mag klinken)
          Dat heet het Mpemba-effect, maar ik laat het aan de chemisten hier over om dat eens uit te leggen.

          Comment


          • #65
            Ikke slim geweest. Ikke uit verlof een degelijke krabber met borstel meegenomen.

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
              Hoewel het verschijnsel nu wetenschappelijk is waargenomen, is nog steeds niet precies duidelijk door wélk mechanisme het warme water eerder bevriest

              ==> Als er dus hier iemand dat ff kan uitleggen
              ik dacht dat dat was omdat warme water gelijkmatiger kan bevriezen omwille van het feit dat de moleculen aan het bewegen zijn.. koud water zal eerst aan de rand een ijslaag ontwikkelen omdat het niet zo hard beweegt en dat gevormd ijslaagje werkt als een isolatiemateriaal voor het water binnenin.

              dacht ik hé
              2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

              Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

              Comment


              • #67
                Ik merk dat Xenon-licht een serieuze verbruiker is. Als je met een redelijke platte batterij zit en je laat de wagen even draaien met de lichten aan, dan helpt dat niks. Laat hem 10 min draaien zonder lichten aan en je batterij is weer op en top

                Dat gezegd zijnde, merk ik toch dat ik in Finland de wagen steeds een minuut of 2 moet laten draaien voor ik vertrek, zelfs al heb je de standverwarming aangehad.

                Meestal zet ik eerst de lichten uit (we moeten hier met daglicht rijden ), dan start ik, laat ik de wagen een minuut of twee draaien, de tijd van de sneeuw eraf te borstelen en de kabel van de standverwarming uit te trekken. Dan de lichten aanzetten en HEEL rustig wegrijden om alle olie op temperatuur te laten komen (veel rijden met een warme motor weg, maar versnellingsbak en zo is wel nog koud, wat op een dag voor vodden zorgt...).

                Alles hangt wel af van de batterij. Mijn S320 had de MB standverwarming en daardoor een erg grote batterij in de koffer zitten. Ondanks het feit dat hij meestal korte ritten deed in Finland, had ik nooit problemen ondanks het feit dat ik steeds de lichten, de zetelverwarming en andere aan had.
                Die 65Amp pruts in de Mitsi trekt dat niet.
                Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                  Ikke slim geweest. Ikke uit verlof een degelijke krabber met borstel meegenomen.

                  Uit verlof ?

                  Verkopen ze die dingen in Belgie niet?
                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                  Comment


                  • #69
                    Bijkomende vraag:

                    Voor de files voor te zijn vertrek ik dikwijls heel vroeg maar ben ik dan een uur te vroeg en dan zijn de deuren nog niet open ... en werk ik wat op de laptop in de auto...

                    Dus blijft ik in de auto zitten.
                    Nadeel: auto is afgekoeld na +/- 20 minuten.

                    Rit is +/- 25km enkel (gewone baan). Kan het kwaad van na deze rit de auto nog een halfuurtje te laten draaien terwijl je geparkeerd staat in de winter ? (vanochtend was het -6 dus heb ik hem laten draaien, kan dit kwaad?)

                    Comment


                    • #70
                      kou hebben kan ook geen kwaad, word je man van

                      wat een decadentie, om toch maar geen paar minuten kou te moeten lijden

                      Comment


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        kou hebben kan ook geen kwaad, word je man van

                        wat een decadentie, om toch maar geen paar minuten kou te moeten lijden
                        tgaat niet over een paar minuten maar over een uur hé !

                        waarom zou dat decadent zijn ?

                        de vraag is eigenlijk gewoon of dit kwaad kan voor mijn batterij of niet..

                        Comment


                        • #72
                          ja sorry ik woon tegen de grens en mss krijg ik die krenterigheid deels over

                          zelf paf ik erop los dus deels klinkt het wat loos uit mijnen teut

                          dat kost centen en is ni goe voor ons milieu

                          en vink op uw volgende wagen restwarmte-verwarming aan, das ni slecht voor't milieu alleen voor uw eigen batterij (die ze kunnen recycleren)

                          Comment


                          • #73
                            Ik denk dat twee zaken ook spelen

                            - warm water heeft net dat ietsje lagere viscositeit, net zoals bij olieproblematiek. Hierdoor verspreid het vlugger en wordt het dunner.

                            - warm water verspreidt damp dat onmiddellijk aanvriest.

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              ja sorry ik woon tegen de grens en mss krijg ik die krenterigheid deels over

                              zelf paf ik erop los dus deels klinkt het wat loos uit mijnen teut

                              dat kost centen en is ni goe voor ons milieu

                              en vink op uw volgende wagen restwarmte-verwarming aan, das ni slecht voor't milieu alleen voor uw eigen batterij (die ze kunnen recycleren)
                              Nog nooit van gehoord, is dit dan een systeem dat je verwarming blijft werken op je batterij als je motor uitstaat?

                              Comment


                              • #75
                                ja het warme water blijft circuleren over je chauffage

                                Comment


                                • #76
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                                  ik zen gewoon KEI SLIM

                                  En ja :p
                                  Da weet ek makker, da weet ek
                                  2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                                  2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                                  2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


                                  2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                                  2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                                  2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

                                  Comment


                                  • #77
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    ja het warme water blijft circuleren over je chauffage
                                    Das wel interessant.

                                    Welke merken bieden dit aan ?

                                    Want rij zelf met een peugeot en heb hier nog nooit van gehoord.

                                    Weet je soms een antwoord op mijn vraag of het kwaad kan voor de batterij van een halfuurtje stationair te draaien ?

                                    Comment


                                    • #78
                                      voor uw batterij kan dat geen kwaad, nee

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Alex2710 Bekijk Berichten
                                        Das wel interessant.

                                        Welke merken bieden dit aan ?
                                        Toestellen zijn van het merk webasto en kunnen in bijna elke wagen worden ingebouwd

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten

                                          Dat gezegd zijnde, merk ik toch dat ik in Finland de wagen steeds een minuut of 2 moet laten draaien voor ik vertrek, zelfs al heb je de standverwarming aangehad.

                                          Dan de lichten aanzetten en HEEL rustig wegrijden om alle olie op temperatuur te laten komen (veel rijden met een warme motor weg, maar versnellingsbak en zo is wel nog koud, wat op een dag voor vodden zorgt...).

                                          Alles hangt wel af van de batterij. Mijn S320 had de MB standverwarming en daardoor een erg grote batterij in de koffer zitten. Ondanks het feit dat hij meestal korte ritten deed in Finland, had ik nooit problemen ondanks het feit dat ik steeds de lichten, de zetelverwarming en andere aan had.
                                          Die 65Amp pruts in de Mitsi trekt dat niet.
                                          1/ ook in standverwarming heb je verschillende vermogens...het vraagt vb meer energie om een V6 blok op te warmen tegenover en 700cc 3 cyl...en of het over een smart of een monovolumer gaat...

                                          2/ hier bedoel je waarschijnlijk dat het niet wil zeggen dat je blok warm is je onmiddellijk de ketel mag opentrekken...idd..groot gelijk ...het geeft wel het comfort van onmiddellijk soepel te kunnen rijden ( vooral bij diesels ) iemand met een klein beetje technische feeling zou dit moeten weten dat de rest ..rollagers, versnellingsbak etc..nog koud staat en ook deze hun bedrijfstemp. moeten halen.

                                          3/ hier speelt het feit van degelijk technisch voorzien...MB kan hun ML ook voorzien met een pruts batterij en alternator....dit doen ze duidelijk niet en kan alles een beetje meer aan dan strikt noodzakelijk...maar dat betaal je natuurlijk ook in de aankoopsom...liever zo trouwens dan achteraf met de gebakken peren te zitten...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X