Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Warmdraaien draaien auto en accu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door Alex2710 Bekijk Berichten
    Bijkomende vraag:

    Voor de files voor te zijn vertrek ik dikwijls heel vroeg maar ben ik dan een uur te vroeg en dan zijn de deuren nog niet open ... en werk ik wat op de laptop in de auto...

    Dus blijft ik in de auto zitten.
    Nadeel: auto is afgekoeld na +/- 20 minuten.

    Rit is +/- 25km enkel (gewone baan). Kan het kwaad van na deze rit de auto nog een halfuurtje te laten draaien terwijl je geparkeerd staat in de winter ? (vanochtend was het -6 dus heb ik hem laten draaien, kan dit kwaad?)
    Jij zou perfect beter een standverwarming laten plaatsen....bij aankomst zet je de motor stil en de standverwarming op.....de kachel blijft het warm water rond sturen en bijverwarmen indien nodig...want een auto koelt zeer snel af als hij stil staat....

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      voor uw batterij kan dat geen kwaad, nee
      Neemt je batterij capaciteit niet af als je motor draait en de verwarming aan en radio speelt als je niet rijdt ?

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
        Jij zou perfect beter een standverwarming laten plaatsen....bij aankomst zet je de motor stil en de standverwarming op.....de kachel blijft het warm water rond sturen en bijverwarmen indien nodig...want een auto koelt zeer snel af als hij stil staat....
        Hoeveel kost dit ongeveer ?

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door Alex2710 Bekijk Berichten
          Hoeveel kost dit ongeveer ?
          de prijs word bepaalt door de zwaarte van het toestel...vb als het voor een V6 of monovolume is kost het ongv 1500€

          voor een 4 pitter gewone afmeting kom je met 1000€ al ver...

          Veel hangt ook af van bepaalde accesoirs..vb wil het enkel met een klokje opzetten, of met afstandsbediening, of zelfs met GSM...( leuk als je op de top van een berg staat in zwitserland...je zet het met je GSM op en tegen dat je beneden komt is de auto lekker warm...) maar elke prul extra kost extra....

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door Alex2710 Bekijk Berichten
            Neemt je batterij capaciteit niet af als je motor draait en de verwarming aan en radio speelt als je niet rijdt ?
            Uw motor zal harder moeten werken om + 12V te kunnen leveren om u batterij te laden.
            De grootste boosdoener voor het laden van uw batterij in deze periode zijn uw ruitenwissers en de lichten.

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door Fyro Bekijk Berichten
              Uw motor zal harder moeten werken om + 12V te kunnen leveren om u batterij te laden.
              De grootste boosdoener voor het laden van uw batterij in deze periode zijn uw ruitenwissers en de lichten.

              Alles staat af behalve radio en verwarming.

              Zou hij dan genoeg capaciteit hebben voor niet te ontladen ? of zou hij zelfs opladen ?

              Comment


              • #87
                Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                Ik merk dat Xenon-licht een serieuze verbruiker is.
                Xenon verbruikt 35 watt per lamp. Halogeen 50 watt per lamp.

                Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                Als je met een redelijke platte batterij zit en je laat de wagen even draaien met de lichten aan, dan helpt dat niks. Laat hem 10 min draaien zonder lichten aan en je batterij is weer op en top
                Een accu laad niet op door 10 minuten ralenti te draaien. Een half uurtje snelweg zonder dimlichten en de verwarming niet te hoog helpt wel.

                Wat wel kan zijn is dat de accu door de koude zelf bevroren is, en dan is even het contact aanzetten met de dimlichten voldoende om de accu 'warm' te laten lopen om vervolgens meer stroom te geven bij het starten.

                Comment


                • #88
                  Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                  Xenon verbruikt 35 watt per lamp. Halogeen 50 watt per lamp.


                  Een accu laad niet op door 10 minuten ralenti te draaien. Een half uurtje snelweg zonder dimlichten en de verwarming niet te hoog helpt wel.

                  Wat wel kan zijn is dat de accu door de koude zelf bevroren is, en dan is even het contact aanzetten met de dimlichten voldoende om de accu 'warm' te laten lopen om vervolgens meer stroom te geven bij het starten.
                  Ja, maar da mag nie. (En is je reinste zelfmoord hier).

                  Ik dacht wel dat Xenon een serieuze stroompiek nodig had om op te starten, niet zozeer om te branden.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                  de prijs word bepaalt door de zwaarte van het toestel...vb als het voor een V6 of monovolume is kost het ongv 1500€

                  voor een 4 pitter gewone afmeting kom je met 1000€ al ver...

                  Veel hangt ook af van bepaalde accesoirs..vb wil het enkel met een klokje opzetten, of met afstandsbediening, of zelfs met GSM...( leuk als je op de top van een berg staat in zwitserland...je zet het met je GSM op en tegen dat je beneden komt is de auto lekker warm...) maar elke prul extra kost extra....
                  Allemaal niet nodig. Een gewone blokwarmer van Defa erin (kost 70-80 Euro) en een kleine verbinding om een radiatortje in de wagen te hebben, en alles is geregeld.

                  D'r moet in het topic van mijn Evo wel iets over staan en fotos zijn.
                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                  Comment


                  • #89






                    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                    Comment


                    • #90
                      Defa block heater heb ik in de Audi gehad. Warmt het koelwater of olie tot een 50° boven omgevingstemperatuur op, afhankelijk van het model van je motor en de Defa block heater.

                      Comment


                      • #91
                        Als je alternator en batterij in orde zijn moet deze perfect laden.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alex2710 Bekijk Berichten
                        Alles staat af behalve radio en verwarming.

                        Zou hij dan genoeg capaciteit hebben voor niet te ontladen ? of zou hij zelfs opladen ?

                        Comment


                        • #92
                          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Defa block heater heb ik in de Audi gehad. Warmt het koelwater of olie tot een 50° boven omgevingstemperatuur op, afhankelijk van het model van je motor en de Defa block heater.
                          Heb alle systemen onderzocht..betreffende systemen zijn goed in de hoge scandi landen....daar staat een stopcontact aan elke parkeer plaats...in belgie is dat wel even anders....zo kun vb als je op je werk even in je auto wil blijven zitten geen gebruik maken van dergelijke systemen en nog 100 ander voorbeelden mogelijk...cinema, restaurant e.d. ...als je voor het goedkoopst wil gaan....er zijn ook een soort thermosslangen op de markt...deze worden in het koelcircuit geintegreerd..wanneer je je wagen stil zet, gaan er kleppen dicht aan beide kanten, en de inhoud word ong. 12 uur warm gehouden...bij de eerste koud start gaan de kleppen weer open en komt het warme water in het circuit terrecht....testen wezen echter uit dat je je even warme lucht krijgt en dan weer niet meer gezien het koude water zich ermee mengt...niet veel waard dus...

                          Comment


                          • #93
                            Oorspronkelijk geplaatst door Fyro Bekijk Berichten
                            Uw motor zal harder moeten werken om + 12V te kunnen leveren om u batterij te laden.
                            De grootste boosdoener voor het laden van uw batterij in deze periode zijn uw ruitenwissers en de lichten.
                            zoveel vraagt u radio ook niet, en u verwarmings das juist da motorke da wa energy vraagt, pak dat je met die 2 gecombineert maximum 20A verbruikt. dat levert die alternator zeker wel op relantie. op mijn dashboard krijg ik mijn batterijspanning digitaal. en ik moet al redelijk veel opzetten en redelijk laag in toeren liggen ( 600 rpm ) voordat ik onder de 13V zak.
                            denk aan koplampen + radio + ruitenwissers + verwarming,

                            met gewoon smorgens de motor op relantie te laten draaien, standlichtjes aan , verwarming op radio spelend. geraak ik zelfs niet onder de 14V.

                            de grootste verbruikers in een auto zijn de koelventilator van de radiator, e alles van elektrische verwarming ( achterruitverwarming, zetelverwarming,

                            Ja, maar da mag nie. (En is je reinste zelfmoord hier).

                            Ik dacht wel dat Xenon een serieuze stroompiek nodig had om op te starten, niet zozeer om te branden.
                            je moet dan ook niet constant je lichten op en af zetten he.
                            dat is trouwens maar een fractie van een seconde verwaarloosbaar eigenlijk.
                            Last edited by Timmie; 05/01/2010, 17:19.

                            Comment


                            • #94
                              nuttige thread, weer wat bijgeleerd.

                              ander vraagje dat mij te binnenschiet in deze winterperiode maar niet de moeite waard nieuwe thread voor te openen: waarom "dampt" de ene wagen z'n uitlaat meer of minder dan een andere? Het valt me vaak op dat sommige wagens veel meer dampen dan anderen, of sommigen zo goed als niets. Heeft dat te maken met benzine/diesel, warm of koudgereden? Ik zou het begot niet weten

                              Comment


                              • #95
                                Verschillende factoren: als je wagen vochtig gestaan heeft dan gaat er meer damp uit komen (waterdamp), hangt af van welke brandstof (een diesel zal de eerste minuten na het starten ook dampen maar daarna mindert dat). Ook de buitentemperatuur speelt een rol, doe de truuk zelf als je uitademt bij bvb 20 °C en -5 °C. Verbeter me als ik mis ben.

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                  je moet dan ook niet constant je lichten op en af zetten he.
                                  dat is trouwens maar een fractie van een seconde verwaarloosbaar eigenlijk.
                                  En hoe ga ik dan rijden? In Oulu rij ik voornamelijk korte afstanden en dat betekent steevast de lichten weer opstarten...

                                  Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                                  Verschillende factoren: als je wagen vochtig gestaan heeft dan gaat er meer damp uit komen (waterdamp), hangt af van welke brandstof (een diesel zal de eerste minuten na het starten ook dampen maar daarna mindert dat). Ook de buitentemperatuur speelt een rol, doe de truuk zelf als je uitademt bij bvb 20 °C en -5 °C. Verbeter me als ik mis ben.
                                  Ik merk dat tot -10 alles meestal snor zit met een gewone auto. 't Is eens ge daaronder zit dat het begint pijn te doen en ten zuiden van -25C / - 30C (inderdaad wat zeldzamer in Belgie of UK), dan voelt ge echt dat het niet gezond meer is zonder hulpmiddelen.
                                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                  Comment


                                  • #97
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                    zoveel vraagt u radio ook niet, en u verwarmings das juist da motorke da wa energy vraagt, pak dat je met die 2 gecombineert maximum 20A verbruikt. dat levert die alternator zeker wel op relantie. op mijn dashboard krijg ik mijn batterijspanning digitaal. en ik moet al redelijk veel opzetten en redelijk laag in toeren liggen ( 600 rpm ) voordat ik onder de 13V zak.
                                    denk aan koplampen + radio + ruitenwissers + verwarming,

                                    met gewoon smorgens de motor op relantie te laten draaien, standlichtjes aan , verwarming op radio spelend. geraak ik zelfs niet onder de 14V.

                                    de grootste verbruikers in een auto zijn de koelventilator van de radiator, e alles van elektrische verwarming ( achterruitverwarming, zetelverwarming,
                                    Vriendelijk bedankt voor uw reactie. Met wat voor auto rij jij mss ? dat je dat kan zien ...

                                    Comment


                                    • #98
                                      Oorspronkelijk geplaatst door dogzilla Bekijk Berichten
                                      nuttige thread, weer wat bijgeleerd.

                                      ander vraagje dat mij te binnenschiet in deze winterperiode maar niet de moeite waard nieuwe thread voor te openen: waarom "dampt" de ene wagen z'n uitlaat meer of minder dan een andere? Het valt me vaak op dat sommige wagens veel meer dampen dan anderen, of sommigen zo goed als niets. Heeft dat te maken met benzine/diesel, warm of koudgereden? Ik zou het begot niet weten
                                      benzine dampt meer

                                      gas nog meer

                                      Comment


                                      • #99
                                        Dit topic heeft me (eindelijk) doen registreren. Ik gluur al geruime tijd mee en heb al heel wat informatie mogen vinden, helaas niet allemaal correct en nogal dikwijls betwistbaar.

                                        Het warm laten draaien van de motor in deze winterse omstandigheden brengt ieder jaar weer speculaties boven. Eén iets staat vast: het is niet de meest milieuvriendelijke oplossing!
                                        Maar dat is een vette 5.0l ook niet en dat is een discussie die ik liever niet voer.

                                        Waar ik wel degelijk over twijfel is de vermeende slechte invloed op de motor.

                                        Laat me beginnen met te wijzen op het belang van goede smeerolie! Een kwalitatieve olie is altijd aan te raden maar vooral de viscositeit is van belang, zeker bij deze koude.
                                        Wie eens googled vind hier genoeg over terug, maar laat ons ervan uit gaan dat we allen het beste voor hebben met onze wagen en weten welke olieën te gebruiken, of dat over laten aan een bevoegd, betrouwbaar iemand.
                                        Dat hedendaagse olieën voldoende viscositeit bieden bij koude temperaturen is een feit.
                                        Let wel: voldoende viscositeit om op te warmen!
                                        We gebruiken dan ook meer en meer (vooral bij dieselmotoren) olieën met waardes 5W en zelfs 0W die temperaturen van respectievelijk -25°C en -30°C aan kunnen. Ruim voldoende in ons belgenlandje.
                                        Maar ook een 15W weerstaat aan -15°C dus daarover echt geen zorgen. Dat de smering beter is bij warme temperaturen (van de olie) is juist.
                                        Maar net daarom kan ik zelf enkel tot de conclusie komen dat het "beter" is de motor "even" te laten opwarmen dan onmiddelijk te vertrekken.
                                        Het is waar dat bij onmiddelijk vertrek je motor sneller warm zal zijn maar wat in de tussentijd, tot aan dat moment?
                                        Omdat je effectief gaat rijden vraag je een enorme inspanning van je motor. Hij moet een hele last tornen en om daarmee voldoende overweg te kunnen zijn ook nog hogere toeren nodig. Laat ons niet vergeten dat op de moment van vertrek je olie maar even warm is dan bij het stationair draaien na de start. Die belasting bij koude olie lijkt me gewoon nadelig.
                                        Bovendien gaat 'rustig' rijden (en je kan/mag niet anders) je motor niet heel veel sneller opwarmen, gewoonweg omdat je tijdens het rijden via allerlei roosters en luchtgaten je motor terug afkoelt.
                                        Heb je een turbo-motor (13 in een dozijn met de turbo-diesels tegenwoordig) loop je ook nog eens het risico deze vroegtijdig aan te spreken en hier kan de koude olie veel eerder schade veroorzaken.
                                        Het is hier al aangegeven dat een koude motor veelal een hoger stationar toerental gaat draaien. (vroeger trokken we aan een draadje en noemden het choke). Voordeel hieraan is dat door de iets hogere (echt wel ietsjes!) toeren de oliedruk lichtjes verhoogt wordt om zo een beter smering te voorzien op de moeilijks te bereiken plaatsen. Maar zijn hoofddoel is, sinds jaar en dag, zorgen dat de motor niet stil valt!

                                        Aan de andere kant is het laten warm lopen tot ijsvrije ruiten of aangename binnentemperatuur ook geen ideale oplossing! Eens je olie de belasting van het rijden aan kan is het uiteraard beter te gaan rijden!

                                        Ik pleit dus voor het 'even' warm laten draaien van de motor voor vertrek. Net genoeg om ramen ijsvrij te maken (manueel dus).
                                        Je wagen zal niet op bedrijfstemperatuur zijn en ook de verwarming zal nog niet (of weinig) warmte blazen maar je wagen kan ten minste (lichtjes) belast worden. Maak vooral gebruik van hulpmiddelen die geschikt zijn voor de situatie.
                                        Dan denk ik aan verwarmde zetels/ruiten maar ook een afschermend laagje karton en een muts met handschoenen!

                                        De hulpmiddelen voor voorverwarming (webasto en consoorten) zouden een vaste waarde moeten zijn behalve de mindere milieu-aspecten dan. Ook niet vergeten dat, zoals reeds vermeld in dit topic, wanneer je de wagen laat warm draaien (of voorverwarmen) niet alle onderdelen mee op warmen en dat ook deze hun tijd nodig hebben om op temperatuur te komen. Denk daarbij aan beschadigbare onderdelen maar ook essentiële onderdelen voor je directe veiligheid, remmen, banden...
                                        (bij het warm laten draaien van de motor wordt de versnellingsbak(olie) wel degelijk wel opgewarmt. Tenzij je in de wagen blijft zitten met je koppelingspedaal ingedrukt, heeft je primaire as aandrijving!)

                                        Om topicstarter bij te staan: Technisch gezien zou je alternator alle verbruikers moeten kunnen voorzien van stroom (met overschot), anders wordt het tijd voor een ander merk!
                                        Je batterij dient (hoofdzakelijk) voor het starten van de wagen en laadt zichzelf met reststroom.
                                        Last edited by ; 06/01/2010, 12:47.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door JohanVG Bekijk Berichten
                                          Omdat je effectief gaat rijden vraag je een enorme inspanning van je motor. Hij moet een hele last tornen en om daarmee voldoende overweg te kunnen zijn ook nog hogere toeren nodig. Laat ons niet vergeten dat op de moment van vertrek je olie maar even warm is dan bij het stationair draaien na de start. Die belasting bij koude olie lijkt me gewoon nadelig.
                                          sorry maar hier ben ik het niet mee eens. Ik heb het niet over het optrekken maar dat moet je gewoon rustig doen maar de kracht die een motor moet leveren om je wagen aan in 3de of 4de met 2000rpm gewoon te laten rijden aan constante snelheid is minimaal. De iets meer belasting weegt totaal niet op tegen het veel hogere debiet van de olie in het cricuit.

                                          En dan houden we nog geen rekening met trillingen, onbalans, onevenredig verdeelde krachten ... al deze fenomenen zijn in stationair het ergst.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X