Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Warmdraaien draaien auto en accu

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
    En dan houden we nog geen rekening met trillingen, onbalans, onevenredig verdeelde krachten ... al deze fenomenen zijn in stationair het ergst.
    idd, dat merk ik ook soms bij koudstart.. soms van die kleine schokjes, beetje gas geven en tis weg.

Comment

sorry maar hier ben ik het niet mee eens. Ik heb het niet over het optrekken maar dat moet je gewoon rustig doen maar de kracht die een motor moet leveren om je wagen aan in 3de of 4de met 2000rpm gewoon te laten rijden aan constante snelheid is minimaal. De iets meer belasting weegt totaal niet op tegen het veel hogere debiet van de olie in het cricuit.

En dan houden we nog geen rekening met trillingen, onbalans, onevenredig verdeelde krachten ... al deze fenomenen zijn in stationair het ergst.
      We hoeven het dan ook niet eens te zijn he.
      Toch is het zo dat onmiddelijk rijden zowiezo extra belastende krachten vereist die bij stationair draaien gespaard blijven. Dat gaat dan niet enkel over het toerental maar de wrijving die het opwekken van deze krachten veroorzaakt.
      Rijden vereist meer kracht dan stilstaan. En vergeet niet dat bij de meeste (diesel)motoren de turbo al aan't werk is of gaat bij 2000tpm.
      Versta me niet verkeerd he, ik ben ook van mening dat een motor beter belastend kan werken, maar van zodra het kan en verantwoord is.
      Ik vind het gevaarlijk om mensen aan te sporen onmiddelijk te gaan rijden alsof dat de enige juiste manier zou zijn. Niet iedereen die dat leest zal rekening houden met de technische kant en doseren in toeren en krachten.
      Je redenering over de oliedruk klopt ook, maar is gedateerd. Daarom ook eerst de verklaring over de verbeterde olieën. Maar eens googlen zou ik zeggen.

trillingen, onbalans, onevenredig verdeelde krachten ... ?????
      Ik veronderstel dat je dit bedoeld bij 'koud' stationair toerental (anders dringend de wagen laten afstellen).
      Maar is inderdaad zo dat bij koude start die elementen voorkomen, en dat is heel normaal dan. Alleen verdwijnt dat niet door te gaan rijden of meer gas te geven.
      Je hoort, voelt en/of ziet het gewoon minder of niet meer!

Comment

• Zoveel belasting heb je nu toch ook niet eenmaal je rijdt? Overlaatst heb ik ergens gelezen dat je maar een 30 pk nodig hebt om een snelheid van 120 km/u aan te houden. Dus eigenlijk eenmaal je een constante snelheid hebt bereikt belast je je motor toch veel minder? Het is enkel het winnen van snelheid dat zeer belastend is (en dan nog: met een koude motor moet je niet planché optrekken).

Comment

• Klopt ook, maar vooraleer je aan je snelheid bent moet je de motor wel degelijk belasten.
          En in een koude motor met koude olie weegt die belasting eens zo zwaar.
          Die constante snelheid aanhouden is qua opwarmen van de motor even doeltreffend als stilstaan. Zoals je zelf zegt belast je de motor nauwelijks meer dan stationair draaien
          en bovendien koel je de motor door je luchthappers en grillen. Het enige voordeel hieraan is dat andere mechanische onderdelen zoals remmen, banden, differentieel e.d. ook de kans krijgen mee op te warmen.
          Nogmaals: ook ik ben ervan overtuigd dat de beste manier is om zo snel mogelijk met de wagen te rijden. Alleen is dat in mijn opinie niet onmiddelijk na de start.
          Je wagen nodeloos en nutteloos laten draaien tot het lekker knus en warm is raad ik dan eveneens ten zeerste af.
          Alleen lijkt het mij op lange termijn minder schadelijk te zijn dan onmiddelijk vertrekken bij een koude start. We spreken hier nog steeds over stevige vrieskou he, niet over een frisse ochtend in de lente..
          Ergens moet het toch logisch lijken, niet?
          Alles is ijskoud. Je start en ofwel:
          - Laat je onmiddelijk al die ijskoude onderdelen een massa van laat ons zegge 1,5ton voort sleuren.
          - Laat je eerst de essentiële onderdelen en de nodige smeerolie even opwarmen vooraleer die 1,5ton te verzetten.
          Ik weet alleszins wat ik mijn wagen laat doen...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JohanVG Bekijk Berichten
            De hulpmiddelen voor voorverwarming (webasto en consoorten) zouden een vaste waarde moeten zijn behalve de mindere milieu-aspecten dan. .
            testen hebben reeds uitgewezen dat een wagen die weg rijd met koude motor tot 35 keer vervuilender is dan wanneer diezelfde motor warm heeft....de uitlaatgassen van een standverwarming zijn in vergelijking pinuts ....een op standverwarming verwarmde motor rijd dus vanaf kilometer 1 in zijn zuiverste vorm...het geen het minst belastend is voor het millieu..

Comment

• Gewoon een baksteen op de pedaal en hem zo rond de 2000 toeren aanhouden tot hij wat op temperatuur is gekomen.

Langs de andere kant als je rijdt maak je ook meer toeren, maar krijg je toch ook afkoeling via de rooster.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                testen hebben reeds uitgewezen dat een wagen die weg rijd met koude motor tot 35 keer vervuilender is dan wanneer diezelfde motor warm heeft....de uitlaatgassen van een standverwarming zijn in vergelijking pinuts ....een op standverwarming verwarmde motor rijd dus vanaf kilometer 1 in zijn zuiverste vorm...het geen het minst belastend is voor het millieu..
                Oh ja?
                Staat dat ook ergens gepubliceerd? Vind ik best interessant...
                Maar lijkt me ook nogal relatief...want voor je weg rijdt heeft je voorverwarming al flink wat energie geslikt (en dus:vervuiling) en je koude motor nul komma nul.
                Verhoudingen zullen wel wijzigen als dat mee in rekening wordt gebracht.
                't Zou al mooi zijn moest dat mekaar kunnen uitbalanceren. Steken dan, die handel!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JohanVG Bekijk Berichten
                  trillingen, onbalans, onevenredig verdeelde krachten ... ?????
                  Ik veronderstel dat je dit bedoeld bij 'koud' stationair toerental (anders dringend de wagen laten afstellen).
                  Maar is inderdaad zo dat bij koude start die elementen voorkomen, en dat is heel normaal dan. Alleen verdwijnt dat niet door te gaan rijden of meer gas te geven.
                  Je hoort, voelt en/of ziet het gewoon minder of niet meer!
                  met trillingen onbalans enzo ging ik meer specifiek naar een krukdrijfmechanisme.
                  Daarin zijn de krachten nooit perfect verdeeld over een volledige omwenteling. Hoe minder cylinders hoe minder goed verdeeld. Hierdoor onstaan zowizo trillingen en onbalans in de draaibeweging. Deze effecten zijn groter bij lagere toerentallen.
                  Het is namelijk ook zo dat elke cylinder niet exact evenveel kracht ontwikkeld wat weer onbalans geeft bij lage toeren geeft dit weer een sterker effect dan op hogere.

Heeft natuurlijk niets met koude of warme motor te maken, maar wel met het stationair draaien. Een motor is gemaakt om vooral in deellast gebied te werken niet stationair te draaien voor lange tijd.

Ik begrijp trouwens wat je allemaal wil zeggen, ik heb ook in het begin gezegd dat je rustig moet rijden zolang de wagen koud is. Als je dadelijk gaat rijden zoals je zou doen met warme motor, ja laat hem dan maar even warmdraaien dan doe je minder schade

Comment

• wat lees ik hier toch allemaal....

de enige die hier gelijk heeft is JohanVG...
                    een motor heeft het meest baat bij een aantal minuten opwarmen aan stationair toerental, de zuigersnelheid is constant en de de motor kan lineair opwarmen met het minst slijtage tot gevolg!
                    (verbrandingstemperaturen zijn 800 graden en meer + zuiger en wand zijn van een verschillend materiaal: verschillende uitzettingscoeff.!! )

met trillingen onbalans enzo ging ik meer specifiek naar een krukdrijfmechanisme.
                    Daarin zijn de krachten nooit perfect verdeeld over een volledige omwenteling. Hoe minder cylinders hoe minder goed verdeeld. Hierdoor onstaan zowizo trillingen en onbalans in de draaibeweging. Deze effecten zijn groter bij lagere toerentallen.
                    Het is namelijk ook zo dat elke cylinder niet exact evenveel kracht ontwikkeld wat weer onbalans geeft bij lage toeren geeft dit weer een sterker effect dan op hogere.

Heeft natuurlijk niets met koude of warme motor te maken, maar wel met het stationair draaien. Een motor is gemaakt om vooral in deellast gebied te werken niet stationair te draaien voor lange tijd.
                    ik lees hier verschillende onwaarheden...
                    hoe meer cilinders, hoe minder trillingen en onbalans, je gaat namelijk de verbrandingskracht gelijkmatiger gaan verdelen over de ganse krukas (zie elke cursus motoren of energieconversiesystemen).
                    ook is een trilling of onbalans niet gelijk aan slijtage!
                    destijds bij hoerbiger en nu bij volvo doen we tests op motoren aan verschillende temperaturen (-40 tot 130°C): ik heb nog geen enkele motor weten kapot gaan van koud op stationair toerental te draaien... omgekeerd daarintegen ken ik genoeg gevallen...

lineair opwarmen is de boodschap, en dat doe je nu eenmaal het best onbelast!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door obispoil Bekijk Berichten
                      wat lees ik hier toch allemaal....

een motor heeft het meest baat bij een aantal minuten opwarmen aan stationair toerental, de zuigersnelheid is constant en de de motor kan lineair opwarmen met het minst slijtage tot gevolg!
                      (verbrandingstemperaturen zijn 800 graden en meer + zuiger en wand zijn van een verschillend materiaal: verschillende uitzettingscoeff.!! )

hoe meer cilinders, hoe minder trillingen en onbalans, je gaat namelijk de verbrandingskracht gelijkmatiger gaan verdelen over de ganse krukas (zie elke cursus motoren of energieconversiesystemen).
                      destijds bij hoerbiger en nu bij volvo doen we tests op motoren aan verschillende temperaturen (-40 tot 130°C): ik heb nog geen enkele motor weten kapot gaan van koud op stationair toerental te draaien... omgekeerd daarintegen ken ik genoeg gevallen...

te moet leren lezen ik zeg hoe meer cylinders hoe minder onbalans
                      en slijtage aan de zuigers / cylinderwanden beperk je door lage snelheid van de zuigers wat 2000rpm ook nog perfect toelaat
                      het punt is dat lagerschalen het hartste afzien bij koud stationair draaien doordat het oliedebiet belachelijk laag is

en de omgekeerde gevallen heb ik al aangehaald: als je gaat rijden zoals je rijd met warme motor dan kan je hem beter laten warmdraaien
                      Last edited by ; 07/01/2010, 13:15.

Comment

te moet leren lezen
                        Je moet leren schrijven...

Dat verhoogde toerental wordt toch al jaren toegepast via de oeroude 'choke' , al dan niet manueel, mechanisch of electronisch, om dat op te vangen, vooral bij koudstart?
                        Dat is nog iets anders dan belasten door te gaan rijden, toch?
                        En nogmaals, wees voorzichtig met bepaalde toeren (2000) te gebruiken in je aanhalingen. -> turbo's!, niet iedereen is veilig voor dezelfde rpm's..

Ik ga ervan uit dat we allen, lezers en posters op het autoforum, ons beestje graag zien.
                        Mijn gelijk willen halen is absoluut geen factor en het kan geen kwaad eens andere dingen te overwegen.
                        Toch zie ik niet welk baat dat 'onmiddelijk rijden' kan hebben bij koudstart..

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door obispoil Bekijk Berichten
                          wat lees ik hier toch allemaal....

Het probleem is dat vele recente motoren bij stationair toerental niet eens opwarmen. Dus kan je lang staan krabben en koffiedrinken...

Comment

• Dacht ook al zoiets.
                            Van gewoon staan draaien ontdooien de ruiten niet hoor.
                            Zelfs de sneeuw smelt niet eens
                            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Het probleem is dat vele recente motoren bij stationair toerental niet eens opwarmen. Dus kan je lang staan krabben en koffiedrinken...
                              De mijne toch wel...

ik laat 'm effe draaien. Ie start koud en gaat meteen naar 1200rpm om dan langzaam te zakken naar +-800... na 2-3 minuten komt er warme lucht uit de ventilatiemonden.
                              2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

• Het kan best dat bepaalde types en/of merken de wagen moeilijk opwarmen bij stationair toerental.
                                Maar je motor warmt wel degelijk hoor! Je mag altijd eens voelen als je me niet gelooft...
                                Maar het is dikwijls inderdaad nogal zinloos of op zijn minst tijd en energie-rovend om de wagen zelf die klus te laten klaren.
                                Starten -> Krabben waar het hoort (ook de ruiten ) -> Rustig rijden...???

Comment

• Ik wacht met deze koude toch wel een paar minuutjes op stationair draaien, tot het toerental zakt, dan nog even en dan rij ik rustig weg...
                                  En pas wanneer ik wegrij gaat ook de zetelverwarming e.d. op.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                                    De mijne toch wel...

ik laat 'm effe draaien. Ie start koud en gaat meteen naar 1200rpm om dan langzaam te zakken naar +-800... na 2-3 minuten komt er warme lucht uit de ventilatiemonden.
                                    Mijn Z4 geeft na 3 kilometer rijden ook al warme lucht, maar bij mijn Audi moest ik niks proberen met stationair warmdraaien: dat deed niks.

Overigens duurt het stijgende olietemperatuurwijzertje heel wat langer...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                      En hoe ga ik dan rijden? In Oulu rij ik voornamelijk korte afstanden en dat betekent steevast de lichten weer opstarten...

ik merk dat tot -10 alles meestal snor zit met een gewone auto. 't Is eens ge daaronder zit dat het begint pijn te doen en ten zuiden van -25C / - 30C (inderdaad wat zeldzamer in Belgie of UK), dan voelt ge echt dat het niet gezond meer is zonder hulpmiddelen.
                                      we hebben het hier over op relantie hem laten warmdraaien.
                                      daar kunt ge nog beter even wachten met u lichten aan te zetten.
                                      vanaf dat je aan het rijden bent zet ik natuurlijk ook mijn lichten aan.
                                      maar als ik aan het rijden ben draait mijn motor tussen de 1400 en 2500 rpm
                                      en dan heb ik geen probleem met achterruit ontdooing ( ZWARE verbruiker ) lichten, ruitenwissers en heel de cirque op te zetten.

maar als ik hem juist heb gestart en hij draait relantie op te warmen, dan staat juist mijn verwarming op en mijn standlichten.
                                      trouwens bij mij is het zo dat mijn alternator meer levert als die minder warm staat.
                                      dus met dit weer levert mijn alternator meer dan in het heetste van de zomer. ( maar jah, dan gebruiken we geen achterruit ontdooing he

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                        het koelwater gaat inderdaad niet snel opwarmen, die radiators zijn zodanig overgedimensioneerd dat het circuit eerst op nominale temperatuur moet komen... nogmaals, stationair is dit niet echt een probleem... de zuigersnelheden liggen relatief laag, de zuigers kunnen rustig warmen en dus uitzetten waardoor de interne spanningen laag blijven...

bij motorfietsen is dit uiteraard totaal anders! om de hoge compressieverhoudingen daar te kunnen realiseren staan de cilinders koud ovaal waardoor de druk op de cilinderwand veel te hoog is en je dus zo snel mogelijk dient op te warmen... (de belasting is ook lager tijdens het rijden tov een wagen)

Comment

• als je zelf zecht dat het water niet snel opwarmt dan moet je eens denken hoe het zit met warmtecoëficienten van metalen (alu voor zuigers, eventueel ijzer voor het blok) tov olie en tov water. Ga dan warmtegeleidingen en warmtetransoprot na en dan spreek je jezelf tegen.
                                          Je bewijst enkel dat de olie langer zal in te dikkere toestand blijven. En het langer duurt vooraleer zuigers en blok is opgewarmt tot de juiste uitzettingen.
                                          Koelwater en olie dient ervoor om de warmt ontwikkeld in de verbrandingskamers af te leiden zodat de zuigers, blok, ... een constante temperatuur houden. (ja er zijn hotspots maar deze zijn er perfect hetzelfde bij stationair of deellast draaien.
                                          Je bewijst zelf dat je gewoon langer in een niet goede toestand van de materialen gaat zitten dat in combinatie met een slechte smering.

en nu stop ik ermee want ik denkt dat er gewoon 2 kampen zijn die nooit hetzelfde zullen zeggen

Comment

Working...
                                          X