Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Warmdraaien draaien auto en accu

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• het stond hier een uur geleden weer vol mensen die niet tegen de kou kunnen
    nadeel van tss de scholen te wonen en ouders die hun kinderen het slechte voorbeeld meegeven

dat er dan geen wind staat maakt de dieselstank alleen maar erger

Comment

• ik heb een 'winterkit' in mijn peugeot
      die zit er standaard op omdat het een diesel is en houdt in dat er een bijkomend electrisch verwarmingselement is dat onmiddellijk in werking treedt. Maw ik heb warmere lucht na ongeveer 30 seconden
      Ik laat dus gewoon even de auto draaien terwijl ik van de zijruiten het ijs afdoet, de voor- en achterruit worden door hun respectievelijke ontdooiers vrijgemaakt
      www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
        als je zelf zecht dat het water niet snel opwarmt dan moet je eens denken hoe het zit met warmtecoëficienten van metalen (alu voor zuigers, eventueel ijzer voor het blok) tov olie en tov water. Ga dan warmtegeleidingen en warmtetransoprot na en dan spreek je jezelf tegen.
        Je bewijst enkel dat de olie langer zal in te dikkere toestand blijven. En het langer duurt vooraleer zuigers en blok is opgewarmt tot de juiste uitzettingen.
        Koelwater en olie dient ervoor om de warmt ontwikkeld in de verbrandingskamers af te leiden zodat de zuigers, blok, ... een constante temperatuur houden. (ja er zijn hotspots maar deze zijn er perfect hetzelfde bij stationair of deellast draaien.
        Je bewijst zelf dat je gewoon langer in een niet goede toestand van de materialen gaat zitten dat in combinatie met een slechte smering.

en nu stop ik ermee want ik denkt dat er gewoon 2 kampen zijn die nooit hetzelfde zullen zeggen
        Als die onderdelen (zuigers,motorblok...) door onmiddelijk te rijden al sneller zouden opwarmen zou dat echt maar een fractie zijn.
        Eerst gaan je olie en koelwater al die warmte afleiden dus enkel je olie en koelwater gaan 'sneller' opgewarmd zijn. Sneller opwarmende olie is uiteraard alleen positief.
        Maar is het snel genoeg om al direct die zwaardere inspanning te vragen?

Het lijkt inderdaad een straatje zonder eind, deze discussie, maar dat maakt dan ook weinig uit.
        Intussen kunnen mensen de andere zijde van het verhaal ook eens lezen en zelf beoordelen wat zij het beste vinden, dat was dan ook mijn opzet.
        Last edited by ; 07/01/2010, 20:20.

Comment

• ik apprecieer het
          beter dat dan te palaveren over modellen of kleuren

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JohanVG Bekijk Berichten
            Oh ja?
            Staat dat ook ergens gepubliceerd? Vind ik best interessant...
            Maar lijkt me ook nogal relatief...want voor je weg rijdt heeft je voorverwarming al flink wat energie geslikt (en dus:vervuiling) en je koude motor nul komma nul.
            Verhoudingen zullen wel wijzigen als dat mee in rekening wordt gebracht.
            't Zou al mooi zijn moest dat mekaar kunnen uitbalanceren. Steken dan, die handel!
            Ik heb deze testen een paar jaar geleden gezien op een duitse tv zender..maar je hoeft geen laborant te zijn om dit waar te nemen....een webasto verbruikt ongeveer 0.5 liter mazout op een half uur..;wanneer je dan vertrekt verbruikt je motor ook vanaf de eerste kilometer zijn normaal normverbruik..bij mij 6.5 liter...je moet je BC maar is instellen op verbruik en dan koud weg rijden..je zal dan wel even schrikken wat hij de eerste 10 km erdoor jaagt...wanneer je de standverwarming gebruikt merk je namelijk dat je algemeen gemiddelde ook zakt...minder verbruik = minder vervuilen...
            Voor somige mensen is de prijs een struikelblok..ok het is niet goedkoop...maar ik geef liever 1500€ uit aan een tool waar ik zowel zomer ( verluchting ) als enorm veel geniet in de winter van van heb..wat bijkomend ook nog is goed is op technischvlak ( voor de motor ) en een brandstofbesparing opleverd...anderen geven dan liever +2000€ aan speciale velgen waar ze maar 8 maand per jaar kunnen mee rijden..;hun wagen veel meer gaat verbruiken..harder is om mee te rijden...veel duurder is in bandenwissels...in de winter kun je er amper mee rijden...tja..maar het oogt goed...ieder moet zijn prioriteiten maar stellen....

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
              Ik heb deze testen een paar jaar geleden gezien op een duitse tv zender..maar je hoeft geen laborant te zijn om dit waar te nemen....een webasto verbruikt ongeveer 0.5 liter mazout op een half uur..;wanneer je dan vertrekt verbruikt je motor ook vanaf de eerste kilometer zijn normaal normverbruik..bij mij 6.5 liter...je moet je BC maar is instellen op verbruik en dan koud weg rijden..je zal dan wel even schrikken wat hij de eerste 10 km erdoor jaagt...wanneer je de standverwarming gebruikt merk je namelijk dat je algemeen gemiddelde ook zakt...minder verbruik = minder vervuilen...
              Voor somige mensen is de prijs een struikelblok..ok het is niet goedkoop...maar ik geef liever 1500€ uit aan een tool waar ik zowel zomer ( verluchting ) als enorm veel geniet in de winter van van heb..wat bijkomend ook nog is goed is op technischvlak ( voor de motor ) en een brandstofbesparing opleverd...anderen geven dan liever +2000€ aan speciale velgen waar ze maar 8 maand per jaar kunnen mee rijden..;hun wagen veel meer gaat verbruiken..harder is om mee te rijden...veel duurder is in bandenwissels...in de winter kun je er amper mee rijden...tja..maar het oogt goed...ieder moet zijn prioriteiten maar stellen....
              Dat heb ik onmiddelijk even in de praktijk gezet maar valt toch tegen hoor.
              Vanmorgen met koude motor, gem verbruik gereset, gestart, even laten warmen, 20km gereden. Gemiddeld verbruik: 6,2l
              Terugrit idem dito met warme motor, 20km, gem verbruik: 6,0l
              Lijkt mij dan ook een Merk/type/motor-afhankelijk gegeven. Veelverbruikers en motoren met grotere cilinderinhoud gaan hier sneller een voordeel uit halen. Vraag me dan wel af waarom de fabrikanten deze uitvoeringen niet standaard zou voorzien. In grote aantallen gaat die meerprijs niet zo hoog zijn en kan probleemloos verrekent worden, zeker wanneer een gunstiger verbruik (endus co² uitstoot) kan verkregen worden op deze manier.
              Ik vermoed dat er wel meerdere factoren mee spelen maar ben alleszins voorstander, zelfs al moest het iets belastender zijn voor milieu en geldbeugel. (wat ik zeker niet beweer)
              Het luxe-aspect en vooral de motor-sparende factoren zijn niet te onderschatten.
              Je vergelijking prijs/nut met de zomervelgen etc is echter irrelevant, al was het al correct.
              Jouw 2.7 Audi had evengoed een 1.9 Skoda kunnen zijn...al even geldbesparend en even irrelevant.

Comment

• @johanvg ik deel dezelfde gedachte ook al moest er een meer verbruik zijn dan zou ik er nog voor kiezen...maar voor vele mensen onbekend en hun vrees voor nadelen heb ik 15 jaar ervaring met dergelijk toestel met het forum gedeelt...voor de rest zijn het keuzes die je maakt...vb; ik zit somige dagen 10 uur in de wagen, daarom heb ik ook lederen sportzetels genomen, kwestie van goed te zitten in de wagen, niet dat de andere zetels niet goed zijn..maar na acht uur rijden begin je wel de verschillen te merken...( ervaring met vervangwagen )...iemand die alleen 40 km per dag rijd naar zijn werk op en af heeft weinig baat bij de meerprijs van sportzetels ( is ook maar een voorbeeld ) ....en trouwens....als skoda morgen met een V6 diesel komt.....met een scherpe prijs....wie weet....

Comment

• heb sinds 2 dagen nieuwe olie + filter in de bird....
                  moet zeggen, olie blijkt sneller warmer te worden volgens mijn metertje.
                  kachel houd ik op koud, auto lijkt dan sneller op te warmen.
                  zover ik weet gebruikt mn V8 stationair als hij koud is ca 2,8 liter per uur. warm, ongeveer ca 2,2 liter.

Comment

• Dat klopt perfect

Nieuwe olie warmt sneller op, en doordat je geen warmte vraagt in het interieur warmt de motor ook sneller op

Comment

Working...
                    X