Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Warmdraaien draaien auto en accu

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door SilverArrow Bekijk Berichten
    Waarom is het slecht om de motor te laten warmdraaien? Worden er dan onderdelen beschadigd ?
    heel kort:
    olie is koud > dus heel dik > oliepomp draait op minimaal vermogen (rechtsreeks door krukas aangedreven) > debiet is minimaal.

> smering van krukas lagers, zuigerpennen is extreem slecht. Ook is smering van zuigerwand en zuigerveren slechter dan in normale omstandigheden.

Voeg eraan toe dat slijtage bij koude motor altijd groter is dan heb je een dubbel negatief effect. Want als je rustig gaat rijden is het debiet hoger (alhoewel de olie natuurlijk in begin altijd dik en koud zal zijn) en is de motor sneller op temperatuur dan bij stationair draaien.

nokkenassen zien trouwens ook redelijk hard af op dat moment.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
      Maar ik kan nog steeds niet geloven dat dat zo slecht zou zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een motor zonder belasting meer zou lijden dan een motor onder belasting.
      een foute conclusie dus, als je rustig rijd is de belasting niet extreem maar het smeringsdebiet des te groter verschillend tov stationair.

Comment

Ik start de auto, maak de voorste ruiten sneeuw- of ijsvrij, dat duurt hooguit 3 minuten. En dan vertrek ik.
        Indien er geen ijs of sneeuw op de ruiten ligt is het starten en direct vertrekken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
          heel kort:
          olie is koud > dus heel dik > oliepomp draait op minimaal vermogen (rechtsreeks door krukas aangedreven) > debiet is minimaal.

> smering van krukas lagers, zuigerpennen is extreem slecht. Ook is smering van zuigerwand en zuigerveren slechter dan in normale omstandigheden.

Voeg eraan toe dat slijtage bij koude motor altijd groter is dan heb je een dubbel negatief effect. Want als je rustig gaat rijden is het debiet hoger (alhoewel de olie natuurlijk in begin altijd dik en koud zal zijn) en is de motor sneller op temperatuur dan bij stationair draaien.

een foute conclusie dus, als je rustig rijd is de belasting niet extreem maar het smeringsdebiet des te groter verschillend tov stationair.
          I see, eindelijk eens iemand die daar eens een zinnig antwoord op kan geven.

Maar hoe zit dat nu met die visositeit van bvb mijn synthetisch 5w30? Zou dat wel eens willen zien eigenlijk, hoe die olie zich gedraagt bij bvb -5°C.
          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Maar je kan ook moeilijk met totaal bevroren ruiten gaan rijden...
            Soms is alleen maar krabben niet goed genoeg en is heel de ruit nog aangedampt..
            Dus moet je wel wachten

Comment

Meestal leg ik op mijn voorruit en achterruit een stuk karton. Ik start de wagen, neem de stukken karton weg, doe het ijs/sneeuw van de zijruiten en na 2 minuten kan ik doorrijden.

Comment

heel kort:

Merci voor de uitleg. Weeral wat bijgeleerd vandaag.

Comment

I see, eindelijk eens iemand die daar eens een zinnig antwoord op kan geven.

Maar hoe zit dat nu met die visositeit van bvb mijn synthetisch 5w30? Zou dat wel eens willen zien eigenlijk, hoe die olie zich gedraagt bij bvb -5°C.
                  effect is minder dan bij een 15w versie maar er is nog steeds verschil tov rijden en stilstaan.

Comment

Als ik moet krabben, wat tegenwoordig nog maar heel zelden is, dan start ik mijn auto, zet ik elke verwarming die mijn kar heeft, op en begin ik mijn ruiten vrij te maken. Dan vertrek ik dadelijk, die 2 min zal het wel niet maken, veronderstel ik. En dan nog, deze winter heb ik het nog maar 1 keer moeten doen...

Comment

Ik doe het ook, met alle verbruikers aan: verwarming, radio, lichten, achteruitverwarming+spiegelverwarming, zetelverwarming, ... . Laadstroom blijft mooi op 14V. Zal wel van auto tot auto afhangen zeker?

Inderdaad, de ene wagen heeft al een zwaardere alternator dan de andere. Een auto met een 1.4 benzinemotortje zonder opties zal vanzelfsprekend een veel kleinere alternator hebben dan een 3.0 full option.

Of doe zoals mij een muts aan smorgens Ja ik draag die ook in mijn wagen de eerste 10tal km.

Dit doe ik dus ook. Ik vind dat zogenaamde "warmdraaien" de grootste onzin die er is, het is iets voor mensen die niets van auto's kennen. Zoiets heeft enkel maar nadelen.

Comment

Bij vriestemperatuur plaats ik een scherm op mijn voorruit, 's morgens dit eraf halen, eventueel achterruit en voorste zijruiten + spiegels vlug even met antivriesspray inspuiten, instappen, starten en wegrijden... Dan heel rustig rijden tot de motor warm is, vooraleer ik mijn chauffage aanzet; de eerste kilometers rijd ik soms met een sjaal en/of muts aan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lombardi_036 Bekijk Berichten
                          Bij vriestemperatuur plaats ik een scherm op mijn voorruit, 's morgens dit eraf halen, eventueel achterruit en voorste zijruiten + spiegels vlug even met antivriesspray inspuiten, instappen, starten en wegrijden... Dan heel rustig rijden tot de motor warm is, vooraleer ik mijn chauffage aanzet; de eerste kilometers rijd ik soms met een sjaal en/of muts aan...
                          Je weet toch dat die sprays schadelijk zijn voor de rubbers rond je ramen hè?
                          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Je weet toch dat die sprays schadelijk zijn voor de rubbers rond je ramen hè?
                            Weet ik, ik probeer dat te vermijden in de mate van het mogelijk en wrijf de rubbers af en toe in met vaseline om die wat soepel te houden...

Comment

Als het gesneeuwd heeft maak ik de ruit sneeuwvrij en laat ik de wagen draaien met verwarming, achteruitverwarming en spiegelverwarming op. Ik ga niet zoals een idioot liggen krabben of smorgens met een vod de binnenkant van mijn ramen "ontdampen" om dan met vettige ruiten rond te rijden als de zon er op schijnt. Dan liever 50 000 km minder levensduur van mijn auto (al betwijfel ik dat die 5 minuutjes x 25 dagen op een jaar dat gaan klaarspelen...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janhuybs Bekijk Berichten
                                Als het gesneeuwd heeft maak ik de ruit sneeuwvrij en laat ik de wagen draaien met verwarming, achteruitverwarming en spiegelverwarming op. Ik ga niet zoals een idioot liggen krabben of smorgens met een vod de binnenkant van mijn ramen "ontdampen" om dan met vettige ruiten rond te rijden als de zon er op schijnt. Dan liever 50 000 km minder levensduur van mijn auto (al betwijfel ik dat die 5 minuutjes x 25 dagen op een jaar dat gaan klaarspelen...)
                                Ik vraag mij af wie hier de "idioot" is... Diegene die krabt of diegene die de wagen laat warmdraaien... Mijn overbuur is ook zo een warmdraaier... langer dan 10 min...

Comment

ik wacht telkens bij een koude start tot wanneer het stationair toerental terug normaal loopt. meestal begint die aan 1100-1200 en zakt dan naar 900 rpm of 700 rpm (afhankelijk of de airco aan of uit staat)

sowieso altijd beetje wachten om oliedruk te laten opbouwen

dan gewoon normaal rijden, en geen volgas en/of hoog in de toeren gaan
                                  na een 6-7 km opbouwen, maar hangt af van de auto.. éne warmt sneller op dan de andere

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door luksvature Bekijk Berichten
                                    Ik vraag mij af wie hier de "idioot" is... Diegene die krabt of diegene die de wagen laat warmdraaien... Mijn overbuur is ook zo een warmdraaier... langer dan 10 min...
                                    dan heb je minder vegen op je ruit.
                                    + ik haat het om de binnenkant van mijn ruiten af te krabben.
                                    dus verwarming op max, auto starten en 5 minuten later is die auto op bedrijfstemperatuur en zijn die ruiten ontdooit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                      dan heb je minder vegen op je ruit.
                                      + ik haat het om de binnenkant van mijn ruiten af te krabben.
                                      dus verwarming op max, auto starten en 5 minuten later is die auto op bedrijfstemperatuur en zijn die ruiten ontdooit.
                                      gewoon ter info

als verwarming op max staat warmt het koelwater (en bijgevolg motor) het minst snel op want je jaagt continu ijskoude lucht over de verwarmingsradiator die het koelwater dus koelt terwijl de lucht de warmte opneemt

Comment

Zijraam open => hoofd door raam. Werkt prima, ziet er misschien marginaal uit, maar na een km is er minstens 5cm van de voorruit ontdooid en kan je als een john op de middenarmsteun leunen en zo door het raam kijken. Overdag zou ik het nu ook niet doen, maar als ik naar het werk rij is dat toch meestal 's nachts (en in Frankrijk is dat toch normaal)

Comment

En als't raam dichtgevroren is, zet je je deur open of zo?
                                          1991 BMW E30 318is

Comment

Working...
                                          X