Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pleidooi voor het maatschappelijk erkennen van het verschil tussen rijstijlen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
    Wat is daar het probleem mee?
    In de wet staat dat je nooit meer dan 1 auto tegelijk mag inhalen
    www.opelklassiek.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
      In de wet staat dat je nooit meer dan 1 auto tegelijk mag inhalen
      Dat is een verkeerde interpretatie van jou denk ik. Daarmee bedoelen ze dat je geen twee voertuigen die al elkaar inhalen niet nog eens mag inhalen (uitzondering autostrade). Dat is ook geldig voor fietsers. Dus als een auto een fietser inhaalt mag jij niet nog eens inhalen. Zelfs als een fietser een andere fietser inhaalt, mag jij als automobilist die fietser niet inhalen.

Nu ja, ik ben het vanverre niet zeker, ik zou er een wetboek bij moeten halen om zeker te zijn... maar zo zijn de regels in Zweden en ik dacht dat het gelijkaardig was in België...

Edit: de voornaamste reden dat het niet mag is natuurlijk dat je maar 70 mag en geen 120... maar dat wisten we al
      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

goegel inhalen eens : tenzij op tweerichtingswegen met 4 rijstroken of in enkelrichtingstraten mag je meerdere inhalen zonder terug naar rechts te gaan

of begrijp ik het verkeerd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          goegel inhalen eens : tenzij op tweerichtingswegen met 4 rijstroken of in enkelrichtingstraten mag je meerdere inhalen zonder terug naar rechts te gaan

of begrijp ik het verkeerd
          het is omgekeerd

De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :
          1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer.

Comment

ja dat bedoel ik toch ?

ik zeg het, iets kunnen typen dat de mensen je begrijpen is ni weggelegd voor mij

Comment

Damn, is dat dan veranderd???
              www.opelklassiek.be

Comment

Wat jij zegt is dat je niet moet naar rechts gaan op de gemiddelde steenweg met 1 vak in elke rijrichting als je meerdere auto's wilt inhalen.

In de wet staat het tegengestelde. Je MOET terug naar rechts, tenzij er meerdere vakken in jouw rijrichting zijn of wanneer je in een eenrichtingsstraat rijdt.

Comment

Geen zin om de 3 pagina's te lezen,

Ik ben het voor een stuk met je eens, ik ben er van overtuigd dat ik "dezelfde" rijstijl zoals jou handteer, waar ik kan zal ik sportief rijden, maar ik heb er geen plezier in andere mensen in gevaar te brengen, en toch, op de momenten dat je als "bestuurder, met zelfvertrouwen" sportief rijdt, en je weet nog steeds wat je doet, breng je op een manier andere weggebruikers in gevaar (ik doe het zelf onbewust ook natuurlijk), net omdat ze het niet verwachten, voor mij is het ook de ideale ontspanning om eens goed te gaan rijden, maar ik kom steeds tot de conclusie dat dit niet aanvaard word bij de meeste mensen, ook al doe je iets waar je 100% controle over hebt, dikwijls zal je bezien worden als een "zot", spijtig genoeg.

Ik kan ook uitmaken uit je tekst dat je je enorm ergert aan de typische "harde linksrijder", ik kan ze ook niet hebben, en toch is de vergelijking tussen iemand dat een ontspannende & gecontroleerde rit maakt en deze linksrijders die enkel snel ergens willen zijn met hun leasewagen (bv.) zeer snel gemaakt bij de meerderheid van de bestuurders, die een auto gebruiken om zich te verplaatsen en zich 100% "aan de regels" houden.

Dit merk ik snel als er vrienden(die zich niets van wagens aantrekken of er niets van kennen) meerijden op een avond, wanneer er weinig verkeer is, en je rijdt op je eigen manier, dan word ik steeds opnieuw bestempeld als de gevaarlijke hardrijder, terwijl ik me op 90% vd plaatsen aan de snelheid houd... als je dan in discussie gaat, en jezelf vergelijkt met een andere vriend die de bmw van zijn vader wel eens mag gebruiken, en niet kan rijden, maar wel 100 zal rijden waar je 70 mag en dan remt naar 50 wanneer hij aan de bocht komt en de bocht tegen 60 uitkomt. En je probeert dan uit leggen dat je zelf 70 zal rijden(omdat je verantwoordelijk bent voor de mensen die meerijden..) op die baan, en ipv van af te remmen voor de bocht nog even wat gas bijgeven en de bocht leuker ingaan en uitkomen tegen een iets hogere snelheid, omdat je er plezier aan hebt, dan word je weer bestempeld als degene die met zijn rijstijl indruk wil maken op zijn vrienden.

Er is een enorm verschil tussen mensen, ik heb hier thuis steeds een sportieve rijstijl gezien, in men leertijd is er ook aandacht besteed geweest aan een mooie en vlotte rijstijl, en ik kan me dan ook ergeren als mensen me een gevaarlijke chauffeur noemen, andere vrienden, diegene die ook opgegroeid zijn met een sportieve rijstijl vertrouwen me met alle plezier hun wagen toe, dat geeft me al snel terug het vertrouwen dat ik toch wel met een wagen om kan

Dus ik snap wat je wil bedoelen, maar harde rijders die bij wijze van spreken niets snappen van een auto liggen bij vele mensen in dezelfde schuif dan de schuif waar de autoliefhebber ligt, terwijl wij het verschil wel kennen

Zelf heb ik begin dit jaar nog een ongeval gehad, 12.30 in een zone 30 een dame met haar fiets aangereden, die er niet goed aan toe was, en ik ben zeer blij dat er dan getuigen warn, die zich ergerde aan de 30 km/u die ik al 500 meter aan het rijden was, de fietser was ook in "fout", ze had de weg helemaal afgereden aan de foute richting van de weg terwijl er aan beide kanten een fietspad was , en ik heb haar dus gegrepen tegen 5km/u toen ik die weg opdraaide. Zonder getuigen had ik de gevolgen van dit niet willen meemaken, je krijgt dan zoveel in je schoenen geschoven, en word een zot genoemd, terwijl je er "niets" aan kan doen, misschien niet echt "ontopic", maar je krijgt als sportieve chauffeur wel snel reactie's van mensen dat ze het hadden zien aankomen enz.
                  Last edited by ; 03/12/2009, 21:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                    Wat jij zegt is dat je niet moet naar rechts gaan op de gemiddelde steenweg met 1 vak in elke rijrichting als je meerdere auto's wilt inhalen.

In de wet staat het tegengestelde. Je MOET terug naar rechts, tenzij er meerdere vakken in jouw rijrichting zijn of wanneer je in een eenrichtingsstraat rijdt.
                    Of tenzij je een nieuwe inhaalbeweging kan doen. Wat dit in de praktijk betekent is dat je geen vijf auto's mag inhalen als er tussen die auto's geen plaats is om in te voegen. Iedere ingehaalde auto telt als een inhaalbeweging, en moet je dus steeds een nieuwe evaluatie van de situatie kunnen maken, dwz de serie van inhaalacties kunnen afbreken door in te voegen ten allen tijde. Nu juist?
                    ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Driesb Bekijk Berichten
                      Dit merk ik snel als er vrienden(die zich niets van wagens aantrekken of er niets van kennen) meerijden op een avond, wanneer er weinig verkeer is, en je rijdt op je eigen manier, dan word ik steeds opnieuw bestempeld als de gevaarlijke hardrijder, terwijl ik me op 90% vd plaatsen aan de snelheid houd... als je dan in discussie gaat, en jezelf vergelijkt met een andere vriend die de bmw van zijn vader wel eens mag gebruiken, en niet kan rijden, maar wel 100 zal rijden waar je 70 mag en dan remt naar 50 wanneer hij aan de bocht komt en de bocht tegen 60 uitkomt. En je probeert dan uit leggen dat je zelf 70 zal rijden(omdat je verantwoordelijk bent voor de mensen die meerijden..) op die baan, en ipv van af te remmen voor de bocht nog even wat gas bijgeven en de bocht leuker ingaan en uitkomen tegen een iets hogere snelheid, omdat je er plezier aan hebt, dan word je weer bestempeld als degene die met zijn rijstijl indruk wil maken op zijn vrienden.
                      Kun jij me uitleggen waarom jij die bocht dan veiliger neemt dan die andere die voorzichtig is omdat hij zijn gebrek aan ervaring inziet? Want voor hetzelfde geld kan ik ook denken dat je van het type bent dat denkt dat een bocht goed pakken op de openbare weg hetzelfde is als op circuit... in de zin van ik ben de snelste (door de bocht - wat een bewijs is dat ik goed kan rijde)....

En op u nog wat meer op u plaats te zetten: een goede chauffeur maakt dat zijn passagiers op hun gemak zijn, als het niet van het begin is, dan tenminste na de eerste opmerking...

Ben dus ook 20 geweest hé...
                      ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                        Kun jij me uitleggen waarom jij die bocht dan veiliger neemt dan die andere die voorzichtig is omdat hij zijn gebrek aan ervaring inziet? Want voor hetzelfde geld kan ik ook denken dat je van het type bent dat denkt dat een bocht goed pakken op de openbare weg hetzelfde is als op circuit... in de zin van ik ben de snelste (door de bocht - wat een bewijs is dat ik goed kan rijde)....

En op u nog wat meer op u plaats te zetten: een goede chauffeur maakt dat zijn passagiers op hun gemak zijn, als het niet van het begin is, dan tenminste na de eerste opmerking...

Ben dus ook 20 geweest hé...
                        Toch wel even duidelijk maken dat ik niet het type ben dat een bocht gaat nemen zoals ik getrainde chauffeurs al van kleins af aan bochten zie nemen als ik eens naar zolder ga!

En ik vind het ook zeer fout dat je me op men plaats wil zetten op basis van wat regels tekst waarin in schrijf wat mij ergert, zonder dat je me ooit hebt gezien of hebt zien rijden, ik weet dat ik nog maar 20 ben, en dat ik maar 2,5 jaar (3,5 met leertijd) en een 60.000 km ervaring heb, maar ik weet ook zeker, wat ook men zelfvertrouwen in de wagen heeft opgeleverd, dat ik zeker geen onverantwoorde en zotte toeren uithaal, en zeker (!!!) niet met andere mensen in men wagen.

Dan de antwoord op de vraag, ik zeg niet dat ik die bocht veiliger neem, ik heb het over het feit dat ik me aan de regels hou en niet veel boven mijn snelheid ga en gecontroleerd rij (ja, je bent ook 20 geweest) en de bocht met stijl doorga, en niet klungel en hard probeer te rijden, maar dan toch die bocht neem op een manier waar een sportieve chauffeur van denkt, alee, wa doet ge nu?
                        Ik heb niets tegen deze rijstijl van aan de regels houden een rustig door de bochten, ik rij ook 90% van de tijd zo, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het zeer fout van tegen 100 te rijden als je die bocht ook niet op dezelfde manier aankan of durft.

Mensen die me kennen, en geregeld met me meerijden, zijn heus wel gerust en op hun gemak bij me in de auto.

Comment

Even over dat inhalen van meerdere voertuigen:

Uit de door art. 16.6 Wegverkeersreglement aan de links inhalende bestuurder opgelegde verplichting zijn plaats rechts opnieuw in te nemen zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen vloeit niet voort dat het in een enkele rijbeweging links inhalen van meer dan één voertuig verboden is.

Hof van Cassatie, rolnummer 455, 16/09/1986

Art. 16.6 Wegverkeersreglement van 1 december 1975 verbiedt niet dat méér dan één voertuig gelijktijdig links wordt ingehaald.

Hof van Cassatie, rolnummer 9663, 06/05/1992

Comment

Toch wel even duidelijk maken dat ik niet het type ben dat een bocht gaat nemen zoals ik getrainde chauffeurs al van kleins af aan bochten zie nemen als ik eens naar zolder ga!

En ik vind het ook zeer fout dat je me op men plaats wil zetten op basis van wat regels tekst waarin in schrijf wat mij ergert, zonder dat je me ooit hebt gezien of hebt zien rijden, ik weet dat ik nog maar 20 ben, en dat ik maar 2,5 jaar (3,5 met leertijd) en een 60.000 km ervaring heb, maar ik weet ook zeker, wat ook men zelfvertrouwen in de wagen heeft opgeleverd, dat ik zeker geen onverantwoorde en zotte toeren uithaal, en zeker (!!!) niet met andere mensen in men wagen.

Dan de antwoord op de vraag, ik zeg niet dat ik die bocht veiliger neem, ik heb het over het feit dat ik me aan de regels hou en niet veel boven mijn snelheid ga en gecontroleerd rij (ja, je bent ook 20 geweest) en de bocht met stijl doorga, en niet klungel en hard probeer te rijden, maar dan toch die bocht neem op een manier waar een sportieve chauffeur van denkt, alee, wa doet ge nu?
                            Ik heb niets tegen deze rijstijl van aan de regels houden een rustig door de bochten, ik rij ook 90% van de tijd zo, begrijp me niet verkeerd, maar ik vind het zeer fout van tegen 100 te rijden als je die bocht ook niet op dezelfde manier aankan of durft.

Mensen die me kennen, en geregeld met me meerijden, zijn heus wel gerust en op hun gemak bij me in de auto.
                            Twas niet de bedoeling u persoonlijk te beoordelen, ik beoordeelde je tekst en die kan je dus verschillende lezen, afhankelijk van welke vooroordelen men heeft! Dus geen kwade bedoelingen hier!

En ik viste ook een beetje achter hoe je dan praktisch bepaald welke snelheid gepast is in die bocht. Welke overwegingen en afwegingen maak je, waar kijk je achter, etc.
                            Dat is juist wat het onderscheid maakt tussen de twee doelgroepen hier.

Ben het helemaal met je eens dat iemand die angstig is in een bocht geen doen heeft om snel op de rechtdoor te rijden (oh sterke rechter teen man!).

Dat van de passagiers meende ik wel. Als iemand niet op hun gemak is moet je dat respecteren en niet persoonlijk nemen. Als je er zin in hebt kan je het later nog altijd proberen uitleggen en zo wat meer ruimte krijgen. Tis nie gemakkelijk het leven van de "sportieve" chauffeur
                            Last edited by Onehp; 03/12/2009, 22:23.
                            ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Even over dat inhalen van meerdere voertuigen:

http://www.wegcode.be/forum/index.ph...c,27539.0.html
                              Tja, inhalen das zoiets dat zeer asociaal lijkt voor de meeste mensen, meestal door onkunde. Onkunde omdat de regels onduidelijk zijn. Onkunde omdat het nooit is aangeleerd in de rijschool hoe het goed te doen. Onkunde van de mensen die het wel doen en verkeerde inschattingen maken en van de andere mensen hun gevoelsmatige veiligheidsmarge moeten knabbelen om het zonder brokken af te kunnen maken.

Bij deze: je moet je inhaalmanoever kunnen voldoen op de HELFT van de ruimte die je denkt te hebben. Meeste denken de hele ruimte te hebben, die echter snel veranderd als er tegenliggers opduiken of vergeten dat die tegenliggers erg snel op je af komen...
                              ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Tis nie gemakkelijk het leven van de "sportieve" chauffeur
                                Daar heb je een punt

Neenee, maar het is niet dat die mensen zich niet op hun gemak voelen ofzo, het zijn meer de types die hun rijbewijs nog niet hebben op hun 22 en meerijden met mensen die al gedronken hebben enz.
                                Maar wanneer het dan toch is ter sprake komt noemen ze me een hardrijder of iemand die indruk wil maken, terwijl ik niet hard rij, maar op de manier waar ik plezier in heb!
                                En dat is dan ook wat Thorens wil bedoelen, dat er heus wel een verschil is tussen mensen die weten hoe ze moeten omgaan met hun wagen en hardrijders

En bepalen hoe snel, daar heb ik niet echt een theorie voor, ik zeg het, ik ga zeker geen pro's achternadoen, je weet gewoon zelf waar je grenzen liggen, en ik vind dat ik ze niet moet overschreiden wanneer er iemand bijzit, en als ik die grens dan toch eens wil verleggen, zal dat zeker op een verantwoorde manier gebeuren waar het kan, en ik niet mezelf, of iemand anders in gevaar breng

Comment

Daar heb je een punt

Neenee, maar het is niet dat die mensen zich niet op hun gemak voelen ofzo, het zijn meer de types die hun rijbewijs nog niet hebben op hun 22 en meerijden met mensen die al gedronken hebben enz.
                                  Maar wanneer het dan toch is ter sprake komt noemen ze me een hardrijder of iemand die indruk wil maken, terwijl ik niet hard rij, maar op de manier waar ik plezier in heb!
                                  En dat is dan ook wat Thorens wil bedoelen, dat er heus wel een verschil is tussen mensen die weten hoe ze moeten omgaan met hun wagen en hardrijders

En bepalen hoe snel, daar heb ik niet echt een theorie voor, ik zeg het, ik ga zeker geen pro's achternadoen, je weet gewoon zelf waar je grenzen liggen, en ik vind dat ik ze niet moet overschreiden wanneer er iemand bijzit, en als ik die grens dan toch eens wil verleggen, zal dat zeker op een verantwoorde manier gebeuren waar het kan, en ik niet mezelf, of iemand anders in gevaar breng
                                  Nu er zijn drie echte grenzen. Die van de auto, die van de weg (edit: volledige verkeerssituatie dus) en die van jou. Eigenlijk vier, die van de wet ook. De laagste grens is de veilige grens. Behalve die van de wet, dat is goed dat je die respecteert maar dus helemaal geen garantie dat het veilig is...

Wat ik dus graag zou weten is hoe je voor jezelf bepaalt wat een aangepaste snelheid is in "een bocht". Is dat dan puur op gevoel? Denk er eens over na en laat het me later weten als het je intresseert....
                                  Last edited by Onehp; 03/12/2009, 23:00.
                                  ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Tja, inhalen das zoiets dat zeer asociaal lijkt voor de meeste mensen, meestal door onkunde. Onkunde omdat de regels onduidelijk zijn. Onkunde omdat het nooit is aangeleerd in de rijschool hoe het goed te doen. Onkunde van de mensen die het wel doen en verkeerde inschattingen maken en van de andere mensen hun gevoelsmatige veiligheidsmarge moeten knabbelen om het zonder brokken af te kunnen maken.

Bij deze: je moet je inhaalmanoever kunnen voldoen op de HELFT van de ruimte die je denkt te hebben. Meeste denken de hele ruimte te hebben, die echter snel veranderd als er tegenliggers opduiken of vergeten dat die tegenliggers erg snel op je af komen...
                                    ik vind persoonlijk inhalen een erg gevaarlijk manoeuvre, tenzij op een rechte weg zonder huizen
                                    je zit op een weghelft die niet voor je bedoelt is, als er ook maar 1 persoon van zijn oprit draait zonder naar rechts te kijken, en dat gebeurt heel erg vaak, heb je het vlaggen

met deze gedachte is het voor velen asociaal, denk ik

Comment

Wie niet goed uitkijkt als ie z'n oprit afrijdt, is dan ook 'asociaal' he bobo

in fout bovendien
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                      Bestelt
                                      1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

ik vind persoonlijk inhalen een erg gevaarlijk manoeuvre, tenzij op een rechte weg zonder huizen
                                        je zit op een weghelft die niet voor je bedoelt is, als er ook maar 1 persoon van zijn oprit draait zonder naar rechts te kijken, en dat gebeurt heel erg vaak, heb je het vlaggen

met deze gedachte is het voor velen asociaal, denk ik
                                        Inhalen doe je inderdaad niet als er op en afritten zijn, de voorwaarde nummer 1 is dat je overzicht hebt over de situatie... Met de lintbebouwing in België zijn er dus niet zoveel plaatsen waar het veilig kan. Mijn punt zijde dat het niet ALTIJD gevaarlijk is...
                                        ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Inhalen doe je inderdaad niet als er op en afritten zijn, de voorwaarde nummer 1 is dat je overzicht hebt over de situatie... Met de lintbebouwing in België zijn er dus niet zoveel plaatsen waar het veilig kan.
                                          Waarheid, op onbekende banen doe ik dat omzeggens nooit
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                                          Bestelt
                                          1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Working...
                                          X