Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pleidooi voor het maatschappelijk erkennen van het verschil tussen rijstijlen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
    Denk je dat je voorrang hebt als je van je oprit komt gereden?
    nee. maar of je in fout bent als je een (frontale?) aanrijding zou hebben door rechts de straat op te draaien op het moment dat er (rechts obviously) wordt voorbij gestoken?

Comment

• Hangt af van de voorrangsregels denk ik zo...

Als het effectief voorrang van rechts is, en er geldt op die plaats geen inhaalverbod, zou ik niet weten waarom je niet in fout zou zijn?
      1991 BMW E30 318is

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Floor Bekijk Berichten
        nee. maar of je in fout bent als je een (frontale?) aanrijding zou hebben door rechts de straat op te draaien op het moment dat er (rechts obviously) wordt voorbij gestoken?
        Uh? Als jij uit je oprit naar rechts draait, hoop ik dat je op de rechterkant van de weg uitkomt, en dan zal de inhaler waarschijnlijk wel links inhalen. Als ie rechts inhaalt, wilt dat zeggen dat jij niet uiterst rechts hield

Uit een oprit, aardeweg of voorrangsplichtige zijweg rijden = voorrang geven. Poepsimpel. Iemand die toch doorrijdt zonder te kijken en voorrang te geven, is gestoord en hoort niet een voertuig te besturen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
          Bij mijn weten zeggen die exact even veel over hoe snel je rijdt
          als ge het puur sec beziet wel ja. Maar hoe "snel' is bijvoorbeeld 140 km/h? Als je daarentegen dezelfde waarde omrekent naar m/sec zegt diezelfde 140km/h wel iets heel anders. Hier wordt gediscuteerd over reactietijd in termen van seconden. Als ge als chauffeur makkelijk kunt zien hoeveel meter ge op die 2 seconden aflegt eer ge deftig gereageerd hebt, gaat ge misschien wel eens beseffen wat die 140km/h eigenlijk wil zeggen en niet zoals nu: ik rijd 1 uur en leg 140 km af... Veel mensen zouden verschieten hoeveel afstand ze dan op die 2 seconden hebben afgelegd.
          Een beetje onnozel doen is dan wel heel makkelijk als antwoord natuurlijk...
          www.peugeotforum.be

Comment

• zal het traag tikken deze keer (allemaal relatied tov de opritafrijder)

je oprit staat dwars op een rijbaan met 2 stroken (1 voor elke richting). Je wil naar rechts.
            Op dat moment is er iemand rechts van jou, iemand aan't voorbij steken (en komt op dat moment op jou rijstrook (inhaler en ingehaald voertuig rijden richting 'links').

Ik weet het, een normaal persoon zou links en rechts kijken als hij rechts de rijbaan op draait maar zoals vaak in het leven komt ie de baan op onverwacht door enkel links gekeken te hebben.

Wie is in fout?

Comment

• Jij bent in fout.

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
              Niet naar rechts kijken omdat je niet kan rijden is geen excuus.

Comment

• diegene die inhaalt doet ook een maneuver. Bovendien :
                art 10 3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

Is een inhalend voertuig een voorziene hindernis?

Ik denk in het beste geval "ieders 't zijn" te betalen...

Comment

• Diegene die inhaalt, doet geen manoever.

Als hij op de tegengestelde rijstrook rijdt, is het manoever van rijstrook wisselen beëindigd.

Bovendien: als twee bestuurders tegelijk een manoever uitvoeren, houden de rechtbanken de voorrang aan rechts aan.

En tenslotte: een knuppel die voorrangnegerend uit z'n oprit de rijbaan op komt gereden is geen normale voorzienbare hindernis. Of wel soms?

Comment

• als je het al kan na vertellen zal het moeilijk aan te tonen zijn dat je
                    -niet sneller reed dan toegelaten tijdens het inhalen
                    -net niet van rijstrook wisselde op het moment van aanrijding.

Met de getuige van het ingehaald voertuig is het al om zeep vrees ik.

Enfin, wil maar zeggen, 't zit soms in een klein hoekje. Het is snel gebeurd als we naar de sportieve kant toe gaan... (ik pleit ook schuldig hoor, probeer er op te letten)

Comment

• Geen paniek, Floor... Er zijn al genoeg uitspraken waaruit blijkt dat het de voorrangnegator uit de zijstraat of oprit is die in fout wordt gesteld...

Getuigen helpen in dit geval enkel de inhaler...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        .

En tenslotte: een knuppel die voorrangnegerend uit z'n oprit de rijbaan op komt gereden is geen normale voorzienbare hindernis. Of wel soms?
                        dat is een onberekenbaar kind ook niet. Maar je zal er maar eentje raken he?
                        Familie om zeep, maar ik was gelukkig in m'n recht hoor...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Floor Bekijk Berichten
                          Familie om zeep, maar ik was gelukkig in m'n recht hoor...
                          Ach, met zo nen Dodge Ram voelt ge die kinderen toch niet

Comment

• Juist daarom ben ik voorzichtiger... zal wel zien dat ik op zolder uit de bocht vlieg dan

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              ik vind het eigelijk wel een goeie draad
                              ...
                              Ik ook !

(ik ontdek het nu pas)

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              ... ben jaloers op mensen die hun mening kunnen neertypen
                              Ben ook jaloers.

Om de posts van wooter in deze draad te lezen mag men mij gerust 's nachts wakker maken.

Comment

Working...
                              X