Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pleidooi voor het maatschappelijk erkennen van het verschil tussen rijstijlen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• sorry

Sorry, zit gewoon wat te lezen op vrijdagavond, en weten jullie wat ?

Steek heel jullie "ik ben maatschappelijk zooooooo goed" gewoon in je reet.

Gewoon rijden.

Cheers

B

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Levi Bekijk Berichten
      Jij weet dat, ik weet dat, en de meesten hier zullen dat ook allemaal wel goed weten, maar als je er velen bezig ziet zou je toch wel vermoeden dat er een serieus probleem is.
      Ik weet het, jij weet het, moederneukende Ahmed wist het en Ghaled had beter moeten weten.
      Dat is een neukende vrouw weet je, daar moet je gewoon niet aankomen... !

Turk Fiction.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Het lijkt me nu niet omdat je drie keer een voorrangsnegator voor je neus kreeg, je daarom moet concluderen dat het allemaal gene ene knijt uit maakt en het een pure loterij is...

For starters is het misschien eens een idee aan onszelf en de heren politici om eens aandacht te schenken aan die killer "voorrangsnegatie"... 10 keer meer doden vallen er door voorrangsnegatie tov roodlichtnegatie, maar heb jij al eens een flitspaal gezien ter hoogte van een bord B1?

De grens voor jezelf zit 'm erin: "ik ga dat kruispunt met die voorrangsplichtige naderen aan vMax + 20 km/u", "vMax" of "vMax -10 km/u". Daar bouw je voor jezelf ook al heel wat marge in...

Je kunt niet het lot voor 100% beïnvloeden, maar door bv langs de snelweg te rijden ipv langs de gewestweg vermijd ik wel honderden plaatsen waar een voorrangsnegator voor me de weg kan op schieten...
        ik zeg nergens dat het 100% loterij is, maar als ge alles kunt voorzien wat er te gebeuren zou dan moet ge meedoen aan het programma 'het zesde zintuig'. Zijt ge niet helderziende en ge wilt toch met alle factoren rekening houden, staat ge bij elke potentieel gevaar stil. Dat wordt leuk rijden 's morgens naar uw werk.
        Betreffende die killervoorrang: Rijden op een rijksweg geeft u voorrang op het verkeer van de zijstraten. Feit dat de tegenpartij het drie keer heeft kunnen navertellen was gewoonweg omdat ik al aan het afremmen was en niet met 90 km/h op hun zijkant ben ingevlogen. De enigste manier om het ongeval te vermijden was voor mij volledig tot stilstand te komen en de tegenpartij laten doorrijden. Daar staat ge dan met uw grens.
        Wij zijn als mens simpelweg niet gemaakt om met snelheden hoger dan 40km/h ons voor te bewegen simpelweg omdat onze hersenen al die toevloed aan informatie niet kunnen slikken. 't is maar omdat onze hersenen zwaar gaan filteren en we op de duur automatismen hebben ingebouwd dat we het er nog zo goed vanaf brengen. Met dit in het achterhoofd kan iedereen zich nog aan de regels houden, volledig slachtofferloos wordt het nooit tot de dag dat de auto voor ons rijdt en wij enkel nog passagier zijn.
        www.peugeotforum.be

Comment

• Naar aanleiding van dit topic heb ik de vrijheid genomen een nieuw topic aan te maken die volgens mij meer aansluit bij "ons" probleem... http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42878
          ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
            Naar aanleiding van dit topic heb ik de vrijheid genomen een nieuw topic aan te maken die volgens mij meer aansluit bij "ons" probleem... http://www.autoforum.be/showthread.php?t=42878
            Mooi initiatief, ik heb wel besloten van me zoveel mogelijk weg te houden in topic zoals deze

Ik heb het gisteren heel even gehad (irl) met Wooter over dingen wat ik hier heb neergepend donderdag en vrijdag, en ik snap wel waarom het bij sommige mensen wat fouter overkwam wat ik denk
            Dus Wooter, tnx om het gisteren heel snel & beknopt uit te leggen, in het echt is het altijd wel wat handiger praten natuurlijk, en zeker na zo'n discussie, waar ik me sommige dingen die gezegd werden toch wel wat van aantrok & aangename kennismaking

Comment

• Bundeling van een paar onweerlegbare excuses om sneller te rijden.

1. Een nieuwe degelijke auto van 90km/u staat sneller stil dan een krel van 50km/u
              2. Een oudere bestuurder heeft een tragere reactietijd nochtans mag hij even snel
              3. Vroeger mocht je overal 90 terwijl je nu slechts 70 mag, dit terwijl de baan zelfde gebleven is en de auto's verbeterd zijn
              4. Als ik te langzaam rij val ik in slaap, beter sneller rijden maar daardoor aandachtiger zijn
              5. De snelheidsbeperking is onafhankelijk van glad wegdek of niet, dus als het mooi droog weer is, kan je gerust wat sneller rijden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
                1. Een nieuwe degelijke auto van 90km/u staat sneller stil dan een krel van 50km/u
                Ervan uitgaande dat de nieuwe wagen beter dan gemiddeld scoort, en het oud krel net nog binnen de toegelaten waarden van de keuring vallen, is het verschil zo groot dat het oud krel niemand zou raken terwijl je met de nieuwe wagen eender welke voetganger zou doodrijden.

De reactietijd tussen beide wagens blijft namelijk gelijk, maar voor de nieuwe wagen is de afgelegde afstand op die tijd aanzienlijk groter dan wat het oude krel aflegd. Vervolgens legt de nieuwe wagen aanzienlijk veel meer afstand af al remmend dan het oude krel. Aan 90 km/u niet de helft meer, maar héél wat meer.

Serieus, sommigen moeten dringend eens een sensibilisatiecursus van het BIVV volgen om elementaire fysica uitgelegd te krijgen...

Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
                2. Een oudere bestuurder heeft een tragere reactietijd nochtans mag hij even snel
                De gemiddelde reactietijd voor een onverwachte gebeurtenis is circa een seconde. Als je je eraan verwacht (rood licht dat op groen schiet, en het is je enige focus) kan je als jongeling dat wel verkorten, maar hoe vaak rijdt een oudere chauffeur op of boven de snelheidslimiet, en hoe vaak rijdt een jongere chauffeur netjes aan de snelheidslimiet? De tragere reactietijd wordt gecompenseerd aan de lagere effectieve snelheid...

3. Vroeger mocht je overal 90 terwijl je nu slechts 70 mag, dit terwijl de baan zelfde gebleven is en de auto's verbeterd zijn
                Hangt van omstandigheden af. Ik ken wegen die van 70 km/u terug 90 km/u zijn geworden. Hier is het de wegbeheerder die beslist.

4. Als ik te langzaam rij val ik in slaap, beter sneller rijden maar daardoor aandachtiger zijn
                In realiteit zal je even vermoeid zijn, en is sneller rijden zelfs vermoeiender dan trager rijden omdat je aandachtiger moet zijn. Bij een microslaap aan hoge snelheid leg je meer afstand al slapend af dan aan lagere snelheid. Het is wel zo dat aan hogere snelheid de bestuurder meer adrealine opwekt, maar dat heeft ook maar een tijdelijk effect.

5. De snelheidsbeperking is onafhankelijk van glad wegdek of niet, dus als het mooi droog weer is, kan je gerust wat sneller rijden
                Tiens, ik dacht dat als het slecht nat weer is, je gerust wat trager kan rijden...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door djorkaef Bekijk Berichten
                  Bundeling van een paar onweerlegbare excuses om sneller te rijden.

Maar stel je nu eens voor dat in die nieuwe degelijke auto een oude bestuurder zit met een tragere reactietijd.

Maar hij heeft wel een betere auto dan die jonge gast...

Vroeger reden er ook de helft aan auto's, heel vroeger zelfs geen..

Je zegt het: "Als ik te langzaam rij val ik in slaap.

Dat klopt, maar dan kan je ook die lijn doortrekken naar mistig weer, laaghangende zon, ijzel,.... . Allemaal mooi, maar nogal moeilijk een regel op te kleven hé.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Maar stel je nu eens voor dat in die nieuwe degelijke auto een oude bestuurder zit met een tragere reactietijd.
                    Dan heeft hij geen excuus om sneller te rijden

Ik opper helemaal niet om de snelheidslimieten op te drijven,
                    ik heb het gewoon over dat je in sommige omstandigheden een goed excuus (voor jezelf) kan verzinnen om sneller te rijden.
                    Last edited by ; 06/12/2009, 20:03.

Comment

• verander die idiote snelheidsmeter met km's/u naar eentje met m/sec en je weet veel beter hoe snel je nu eigenlijk wel gaat
                      www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        zit er hier een chauffeur die van zichzelf vindt dat hij roekeloos/onvertantwoord rijdt ?

en zitten hier chauffeurs die vinden dat ze vroeger dat wel deden
                        Helaas, bij momenten gebeurt dat wel eens, ja. Ze worden steeds zeldzamer, maar dan nog komen ze af en toe nog wel 'es voor.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                          op een leeg rondpunt s'avonds gaan driften is toch niet gevaarlijk

Toch altijd opmerkelijk dat er 's avonds of 's nachts niemand anders op de baan is dan degenen die eens sportief en stoer willen doen.
                          Last edited by ; 07/12/2009, 09:53.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vandie Bekijk Berichten
                            Autorijden houdt sowieso risico's in.

En daarom is het aan de bestuurder om de risico's te beperken. Ik vraag me soms af of jullie geen kenissen, familie hebben die regelmatig zwakke weggebruiker is. Als je de mindere kanten van het verkeer hebt gezien, kom dan nog eens terug. Dat leert je wel relativeren.

Autorijden hoeft trouwens geen passie of hobby te zijn, voor 90% van de mensen is het dat niet. Die willen gewoon zo comfortabel en veilig mogelijk van A naar B.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                              verander die idiote snelheidsmeter met km's/u naar eentje met m/sec en je weet veel beter hoe snel je nu eigenlijk wel gaat
                              ja, handig als je nog 140km af te leggen hebt op de snelweg en je ongeveer wil weten hoe lang je nog onderweg bent

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door serial Bekijk Berichten
                                ja, handig als je nog 140km af te leggen hebt op de snelweg en je ongeveer wil weten hoe lang je nog onderweg bent
                                Allez jong, kunt gij dat niet goed misschien, vermenigvuldigen met en delen door 3.6?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door serial Bekijk Berichten
                                  daar heb ik gps voor

km/h zegt niets over hoe snel ge nu rijdt, m/s al veel meer...
                                  www.peugeotforum.be

Comment

daar heb ik gps voor

Bij mijn weten zeggen die exact even veel over hoe snel je rijdt

Comment

daar heb ik gps voor

Nuttige bijdrage van het jaar!
                                      1991 BMW E30 318is

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                                        Wie niet goed uitkijkt als ie z'n oprit afrijdt, is dan ook 'asociaal' he bobo

in fout bovendien
                                        waarom zou die in fout zijn?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Floor Bekijk Berichten
                                          waarom zou die in fout zijn?
                                          Denk je dat je voorrang hebt als je van je oprit komt gereden?
                                          1991 BMW E30 318is

Comment

Working...
                                          X