Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pleidooi voor het maatschappelijk erkennen van het verschil tussen rijstijlen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
      Dit is een discussie zoals er reeds zoveel hebben plaatsgevonden.

Elke 'wegpiraat' zal van zichzelf vinden dat hij goed kan rijden... Wie oordeelt? Hoe maak je onderscheid?
      Dan kan je even goed de lijn doortrekken naar het feit dat zo goed als iedereen van zichzelf vindt dat hij goed rijdt. En de enige manier om daar over te oordelen is je eigen gezond verstand, weten wanneer een stap terug te nemen.
      2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thorens Bekijk Berichten
        En de enige manier om daar over te oordelen is je eigen gezond verstand, weten wanneer een stap terug te nemen.
        Sta me vrij in twijfel te trekken dat je op je 22ste weet wat een aanvaardbaar rijgedrag is, op basis van je gezond verstand. 't is omdat ik zelf 22 geweest ben...

De enige die hier persoonlijk gaat, ben jezelf.

Het klopt inderdaad dat een sportieve chauffeur tijdens sportief rijgedrag aandachtiger is. Maar de aandacht heeft een positieve invloed op de reactieafstand, maar de verhoogde snelheid heeft een negatieve invloed op de reactieafstand en stopafstand. Om te bepalen wat dus een veilige hogere snelheid is, moet je een snelheid vinden waarbij je dus zoveel aandachtiger bent en dus een hogere reactiesnelheid ontwikkelt zonder dat die reactie- en stopafstand verlengt. Die onaandachtige chauffeur zal dus bij 30 km/u uit z'n neus etend en zonder gordel het kind niet aanrijden dat jij aan 70 km/u wél zou aanrijden...
        Last edited by ; 03/12/2009, 11:31.

Comment

Dan kan je even goed de lijn doortrekken naar het feit dat zo goed als iedereen van zichzelf vindt dat hij goed rijdt. En de enige manier om daar over te oordelen is je eigen gezond verstand, weten wanneer een stap terug te nemen.
          Klopt.

En aangezien niemand over 'gezond verstand' beschikt, weet je ook dat deze discussie zinloos is. Veel hangt ook af van je humeur en je gemoedstoestand. Je hanteert nooit constant dezelfde rijstijl...

En iedereen maakt fouten.
          1991 BMW E30 318is

Comment

-----
            Last edited by ; 30/10/2012, 08:01.

Comment

Oké, goed, ik zie waar dit heen gaat. Prentjes posten en op de man spelen. Mooi, mooi. Dan mag er van mijn part even goed een slotje op, als er toch geen gezonde discussie kan plaatsvinden.
              Thorens. Ik vind je initiatief goed. Ik begrijp je. Maar het is een beetje ambitieus. Je kan sportief rijden niet echt "goed" praten op de openbare weg, juist omdat het in opspraak komt als het wél fout gaat. Dit betekent dat je als "sportieve" rijder een extra grote maatschappelijke verantwoordelijkheid hebt, en die is op een manier positief om te beseffen waar je mee bezig bent. Heeft iemand je "sportief" zien rijden en een straat verder heb je een ongeval. Eerlijk, als je dat iemand anders ziet doen, wiens schuld denk je dat het was??

Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
              ...
              Het grote nadeel aan heel het verhaal zijn volgens mij de vele vage en onmeetbare termen waarover het gaat. (vanaf wanneer is men een "waaghals", wat categoriseer jij onder "roekeloos", vanaf hoeveel percent boven een toegelaten limiet wordt snelheid "gevaarlijk", ....)
              Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
              Dit is een discussie zoals er reeds zoveel hebben plaatsgevonden.

Elke 'wegpiraat' zal van zichzelf vinden dat hij goed kan rijden... Wie oordeelt? Hoe maak je onderscheid?
              Echter met bovenstaande ben ik het niet helemaal eens. Ik ben een fan van "blik op de weg". De agenten daar zijn meestal wel goed in het onderscheiden tussen snel maar aangepast rijden, en wegpiraten. De meeste zijn wegpiraten. Maar inderdaad, de "man op de straat" ziet het verschil niet. Zelf film ik mijn eigen rijden omdat ik weet dat als er iemand tegen mij rijdt, de vooroordelen tegen me zullen zijn. Laatst nog een snelle rit op een boerenweg. Echter een blinde bocht en ik vertraag serieus. Komt er een busje in volle vaart. Tegen dat ie bij mij was stond ik stil in de kant en nog kon ie me maar net ontwijken. Had ie tegen me gereden en hij was oneerlijk, hadden ze de schuld makkelijk op mij kunnen steken. Jonge gast met sportieve wagen...

Dus nee, deze discussie gaat niet echt ergens denk ik zoals Stichelb al zei in het begin. Echter ik zou graag een discussie zien onder de autofans hier waar rijtechnieken voor de openbare weg gediscussieerd worden. We praten zoveel over de auto's, kennen alles van apex en rijlijnen (of?), weten hoe we een burnout kunnen doen en een mooie drift zetten....
              Maar er bestaat niet echt een discussie over het "geavanceerd rijden" op de openbare weg. Kijktechniek, placering van de wagen, aanpassen snelheid, anticipatie en op wat, voorbereiding lange rit, conflictresolutie etc. Zin om zo een topic te openen Thorens? Moet je wel even over de juiste formule komen om het op gang te krijgen, ik kijk anders op pistonheads in het advanced driving forum en bestudeer Don Palmer's Driving Handbook. Zeer intressant...
              ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rames
                Nog 3500 posts en jij zit in ieder geval gebakken! :p

Comment

@ topicstarter

Tenzij je +5000 posts hebt, met een bmw rijdt en ouder bent dan 30 moet je niet proberen hier een deftig topic op te starten hoor

Ik lees nochtans veel waarheden in de posts van "de tegenstanders" hier.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
                  Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                    Misschien moet ik wat meer dommigheden posten... Daar komt veel feedback op en kan ik weer veel reageren.

5000 here I come
                    Works like a charm!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                      Thorens. Ik vind je initiatief goed. Ik begrijp je. Maar het is een beetje ambitieus. Je kan sportief rijden niet echt "goed" praten op de openbare weg, juist omdat het in opspraak komt als het wél fout gaat. Dit betekent dat je als "sportieve" rijder een extra grote maatschappelijke verantwoordelijkheid hebt, en die is op een manier positief om te beseffen waar je mee bezig bent. Heeft iemand je "sportief" zien rijden en een straat verder heb je een ongeval. Eerlijk, als je dat iemand anders ziet doen, wiens schuld denk je dat het was??

Echter met bovenstaande ben ik het niet helemaal eens. Ik ben een fan van "blik op de weg". De agenten daar zijn meestal wel goed in het onderscheiden tussen snel maar aangepast rijden, en wegpiraten. De meeste zijn wegpiraten. Maar inderdaad, de "man op de straat" ziet het verschil niet. Zelf film ik mijn eigen rijden omdat ik weet dat als er iemand tegen mij rijdt, de vooroordelen tegen me zullen zijn. Laatst nog een snelle rit op een boerenweg. Echter een blinde bocht en ik vertraag serieus. Komt er een busje in volle vaart. Tegen dat ie bij mij was stond ik stil in de kant en nog kon ie me maar net ontwijken. Had ie tegen me gereden en hij was oneerlijk, hadden ze de schuld makkelijk op mij kunnen steken. Jonge gast met sportieve wagen...

Dus nee, deze discussie gaat niet echt ergens denk ik zoals Stichelb al zei in het begin. Echter ik zou graag een discussie zien onder de autofans hier waar rijtechnieken voor de openbare weg gediscussieerd worden. We praten zoveel over de auto's, kennen alles van apex en rijlijnen (of?), weten hoe we een burnout kunnen doen en een mooie drift zetten....
                      Maar er bestaat niet echt een discussie over het "geavanceerd rijden" op de openbare weg. Kijktechniek, placering van de wagen, aanpassen snelheid, anticipatie en op wat, voorbereiding lange rit, conflictresolutie etc. Zin om zo een topic te openen Thorens? Moet je wel even over de juiste formule komen om het op gang te krijgen, ik kijk anders op pistonheads in het advanced driving forum en bestudeer Don Palmer's Driving Handbook. Zeer intressant...
                      Kijk, met jou kan ik praten. Vooral je laatste paragraaf leest mooi. Het is misschien dat ik de term sportief gebruik in mijn opening dat het klinkt alsof het hier inderdaad weer om een wegpiraat gaat. Maar ik heb het eigenlijk inderdaad meer op het "geavanceerd rijden" op de openbare weg waar jij het over hebt. De meeste mensen plakken op mij ook niet de naam van sportieve automobilist.

Als ik wat meer tijd had, ging ik weer wat dieper erop in, maar een mens moet ook werken, hé. Anders wordt de benzine niet betaald.
                      2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk

Comment

Thorens,

Als je Onehp's link verder leest, zal je merken dat het geavanceerde rijden ook inhoudt dat je je aan alle verkeersregels houdt. Dat staat haaks op het vigoureus nemen van bochten op binnenwegen.

De basis is Roadcraft, ontstaan als rijopleiding voor politie maar ook doorgedruppeld naar het grotere publiek:
                        Last edited by ; 03/12/2009, 16:39.

Comment

@ topicstarter

Tenzij je +5000 posts hebt, met een bmw rijdt en ouder bent dan 30 moet je niet proberen hier een deftig topic op te starten hoor
                          Kunt altijd proberen te zeggen dat HMI goeie verkopers kweekt; resulteert geheid ook in een boeiend topic!
                          1963 Land Rover Series IIa
                          1994 Mercedes SL320
                          2015 Land Rover Discovery SDV6
                          2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Thorens,

Als je Onehp's link verder leest, zal je merken dat het geavanceerde rijden ook inhoudt dat je je aan alle verkeersregels houdt. Dat staat haaks op het vigoureus nemen van bochten op binnenwegen.

De basis is Roadcraft, ontstaan als rijopleiding voor politie maar ook doorgedruppeld naar het grotere publiek:
                            http://en.wikipedia.org/wiki/Roadcraft
                            Er bestaan ook veel stromingen binnen advanced driving, sommige vinden dat je altijd netjes rechts moet blijven terwijl anderen net vinden dat je de hele weg bijna moet kunnen gebruiken om ruimte te scheppen rond de auto. Natuurlijk als er geen tegenliggers zijn of inhaalklanten... .
                            ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk Berichten
                              Dat kan via PM ook hééé
                              Das toch flauw, het is zijn topic. En dan te weten van al die zever die hier op AF wordt gepost, totaal ongepast. Ik zou net vinden dat iedereen hier die elkaar al kent beter een beetje op msn of live of skype kan staan toogzeveren, zodat wij die niet die mogelijkheid hebben om op die manier andere autofans te "ontmoeten" hier ook iets gezegd krijgen.

Sorry voor het gezaag, maar TIS TOCH WAAR!?!?
                              ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

Ik heb je nog verwittigd hé, dat je een knuppel in het hoenderhok gooide héhé.
                                Aan iedereen hier de gehele waarheid heeft NIEMAND in pacht, die ligt zoals zo vaak ergens tussen in. Dus aan de topicstarter trek het je niet te hard aan 't is maar hun mening, en ook niet meer dan dat .
                                Voor mij hebben jullie allemaal een beetje gelijk, voila iedereen tevreden .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V-zesserke Bekijk Berichten
                                  Ik heb je nog verwittigd hé, dat je een knuppel in het hoenderhok gooide héhé.
                                  Aan iedereen hier de gehele waarheid heeft NIEMAND in pacht, die ligt zoals zo vaak ergens tussen in. Dus aan de topicstarter trek het je niet te hard aan 't is maar hun mening, en ook niet meer dan dat .
                                  Voor mij hebben jullie allemaal een beetje gelijk, voila iedereen tevreden .
                                  Wie ben jij om déze zogenaamde waarheid te verkondigen??? Postmodernistisch relativisme spreekt zichzelf tegen, dás pas een waarheid ze. Maar dit geheel terzijden

Komt en nu een nieuw topic of wa?
                                  ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

ik vind het eigelijk wel een goeie draad

ben jaloers op mensen die hun mening kunnen neertypen

Comment

Ik volg Thorens wel....

Je hebt sportieve chauffeurs, en je hebt zotten.
                                      En ja, ook een sportieve chauffeur kan ongevallen veroorzaken, maar dat kan evengoed opa die tegen 45 door de straat tuft.
                                      Waar ik niet tegen kan is meneer met de leasebak die het nodig vind om tegen 18u s'avonds een rijtje van 5 auto's in te halen tegen 120 op een 70 baan omdat hij vind dat het niet snel genoeg gaat en zijn patatjes koud worden.

Ook als ik met de oldtimer rondrij merk ik echt agressief gedrag bij sommigen. Bumperkleven, dan hard voorbijgaan en voor je neus inschieten, ik zou ze kunnen vermoorden, de bastards.

maar enfin, iederéén maakt fouten, en regelmatig, nobody's perfect.

Vind het ook wel een beetje hypocriet, dat er zo gereageerd wordt op 'sportief' rijden, op een forum dat bulkt van de wagens met +200PK, en ga nu niet zeuren dat die hun mooi aan de regels houden
                                      www.opelklassiek.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk Berichten
                                        Waar ik niet tegen kan is meneer met de leasebak die het nodig vind om tegen 18u s'avonds een rijtje van 5 auto's in te halen tegen 120 op een 70 baan omdat hij vind dat het niet snel genoeg gaat en zijn patatjes koud worden.
                                        Wat is daar het probleem mee?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                          ik vind het eigelijk wel een goeie draad

ben jaloers op mensen die hun mening kunnen neertypen
                                          Daarom ook dat ik probeer zoveel mogelijk met "prentjes" te werken, dat "leest" gemakkelijker voor velen.....

Ik zou gewoon willen zeggen:

Schoenmaker blijf bij uw leest.
                                          Bijgevoegde Bestanden

Comment

Working...
                                          X