
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Pleidooi voor het maatschappelijk erkennen van het verschil tussen rijstijlen
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk BerichtenDit is een discussie zoals er reeds zoveel hebben plaatsgevonden.
Elke 'wegpiraat' zal van zichzelf vinden dat hij goed kan rijden... Wie oordeelt? Hoe maak je onderscheid?2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Thorens Bekijk BerichtenEn de enige manier om daar over te oordelen is je eigen gezond verstand, weten wanneer een stap terug te nemen.
De enige die hier persoonlijk gaat, ben jezelf.
Het klopt inderdaad dat een sportieve chauffeur tijdens sportief rijgedrag aandachtiger is. Maar de aandacht heeft een positieve invloed op de reactieafstand, maar de verhoogde snelheid heeft een negatieve invloed op de reactieafstand en stopafstand. Om te bepalen wat dus een veilige hogere snelheid is, moet je een snelheid vinden waarbij je dus zoveel aandachtiger bent en dus een hogere reactiesnelheid ontwikkelt zonder dat die reactie- en stopafstand verlengt. Die onaandachtige chauffeur zal dus bij 30 km/u uit z'n neus etend en zonder gordel het kind niet aanrijden dat jij aan 70 km/u wél zou aanrijden...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Thorens Bekijk BerichtenDan kan je even goed de lijn doortrekken naar het feit dat zo goed als iedereen van zichzelf vindt dat hij goed rijdt. En de enige manier om daar over te oordelen is je eigen gezond verstand, weten wanneer een stap terug te nemen.
En aangezien niemand over 'gezond verstand' beschikt, weet je ook dat deze discussie zinloos is. Veel hangt ook af van je humeur en je gemoedstoestand. Je hanteert nooit constant dezelfde rijstijl...
En iedereen maakt fouten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Thorens Bekijk BerichtenOké, goed, ik zie waar dit heen gaat. Prentjes posten en op de man spelen. Mooi, mooi. Dan mag er van mijn part even goed een slotje op, als er toch geen gezonde discussie kan plaatsvinden.
Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten...
Het grote nadeel aan heel het verhaal zijn volgens mij de vele vage en onmeetbare termen waarover het gaat. (vanaf wanneer is men een "waaghals", wat categoriseer jij onder "roekeloos", vanaf hoeveel percent boven een toegelaten limiet wordt snelheid "gevaarlijk", ....)Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk BerichtenDit is een discussie zoals er reeds zoveel hebben plaatsgevonden.
Elke 'wegpiraat' zal van zichzelf vinden dat hij goed kan rijden... Wie oordeelt? Hoe maak je onderscheid?
Dus nee, deze discussie gaat niet echt ergens denk ik zoals Stichelb al zei in het begin. Echter ik zou graag een discussie zien onder de autofans hier waar rijtechnieken voor de openbare weg gediscussieerd worden. We praten zoveel over de auto's, kennen alles van apex en rijlijnen (of?), weten hoe we een burnout kunnen doen en een mooie drift zetten....
Maar er bestaat niet echt een discussie over het "geavanceerd rijden" op de openbare weg. Kijktechniek, placering van de wagen, aanpassen snelheid, anticipatie en op wat, voorbereiding lange rit, conflictresolutie etc. Zin om zo een topic te openen Thorens? Moet je wel even over de juiste formule komen om het op gang te krijgen, ik kijk anders op pistonheads in het advanced driving forum en bestudeer Don Palmer's Driving Handbook. Zeer intressant...ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk BerichtenMisschien moet ik wat meer dommigheden posten... Daar komt veel feedback op en kan ik weer veel reageren.
5000 here I come
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk BerichtenThorens. Ik vind je initiatief goed. Ik begrijp je. Maar het is een beetje ambitieus. Je kan sportief rijden niet echt "goed" praten op de openbare weg, juist omdat het in opspraak komt als het wél fout gaat. Dit betekent dat je als "sportieve" rijder een extra grote maatschappelijke verantwoordelijkheid hebt, en die is op een manier positief om te beseffen waar je mee bezig bent. Heeft iemand je "sportief" zien rijden en een straat verder heb je een ongeval. Eerlijk, als je dat iemand anders ziet doen, wiens schuld denk je dat het was??
Echter met bovenstaande ben ik het niet helemaal eens. Ik ben een fan van "blik op de weg". De agenten daar zijn meestal wel goed in het onderscheiden tussen snel maar aangepast rijden, en wegpiraten. De meeste zijn wegpiraten. Maar inderdaad, de "man op de straat" ziet het verschil niet. Zelf film ik mijn eigen rijden omdat ik weet dat als er iemand tegen mij rijdt, de vooroordelen tegen me zullen zijn. Laatst nog een snelle rit op een boerenweg. Echter een blinde bocht en ik vertraag serieus. Komt er een busje in volle vaart. Tegen dat ie bij mij was stond ik stil in de kant en nog kon ie me maar net ontwijken. Had ie tegen me gereden en hij was oneerlijk, hadden ze de schuld makkelijk op mij kunnen steken. Jonge gast met sportieve wagen...
Dus nee, deze discussie gaat niet echt ergens denk ik zoals Stichelb al zei in het begin. Echter ik zou graag een discussie zien onder de autofans hier waar rijtechnieken voor de openbare weg gediscussieerd worden. We praten zoveel over de auto's, kennen alles van apex en rijlijnen (of?), weten hoe we een burnout kunnen doen en een mooie drift zetten....
Maar er bestaat niet echt een discussie over het "geavanceerd rijden" op de openbare weg. Kijktechniek, placering van de wagen, aanpassen snelheid, anticipatie en op wat, voorbereiding lange rit, conflictresolutie etc. Zin om zo een topic te openen Thorens? Moet je wel even over de juiste formule komen om het op gang te krijgen, ik kijk anders op pistonheads in het advanced driving forum en bestudeer Don Palmer's Driving Handbook. Zeer intressant...
Als ik wat meer tijd had, ging ik weer wat dieper erop in, maar een mens moet ook werken, hé. Anders wordt de benzine niet betaald.2015 Renault Mégane Coupe GTI - Blauw - 1.5 dCI 110 pk
Comment
-
Thorens,
Als je Onehp's link verder leest, zal je merken dat het geavanceerde rijden ook inhoudt dat je je aan alle verkeersregels houdt. Dat staat haaks op het vigoureus nemen van bochten op binnenwegen.
De basis is Roadcraft, ontstaan als rijopleiding voor politie maar ook doorgedruppeld naar het grotere publiek:
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rames@ topicstarter
Tenzij je +5000 posts hebt, met een bmw rijdt en ouder bent dan 30 moet je niet proberen hier een deftig topic op te starten hoor1963 Land Rover Series IIa
1994 Mercedes SL320
2015 Land Rover Discovery SDV6
2016 Porsche Cayenne GTS
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenThorens,
Als je Onehp's link verder leest, zal je merken dat het geavanceerde rijden ook inhoudt dat je je aan alle verkeersregels houdt. Dat staat haaks op het vigoureus nemen van bochten op binnenwegen.
De basis is Roadcraft, ontstaan als rijopleiding voor politie maar ook doorgedruppeld naar het grotere publiek:
http://en.wikipedia.org/wiki/Roadcraft.
ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Naish Bekijk BerichtenDat kan via PM ook hééé
Sorry voor het gezaag, maar TIS TOCH WAAR!?!?ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Ik heb je nog verwittigd hé, dat je een knuppel in het hoenderhok gooide héhé.
Aan iedereen hier de gehele waarheid heeft NIEMAND in pacht, die ligt zoals zo vaak ergens tussen in. Dus aan de topicstarter trek het je niet te hard aan 't is maar hun mening, en ook niet meer dan dat.
Voor mij hebben jullie allemaal een beetje gelijk, voila iedereen tevreden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door V-zesserke Bekijk BerichtenIk heb je nog verwittigd hé, dat je een knuppel in het hoenderhok gooide héhé.
Aan iedereen hier de gehele waarheid heeft NIEMAND in pacht, die ligt zoals zo vaak ergens tussen in. Dus aan de topicstarter trek het je niet te hard aan 't is maar hun mening, en ook niet meer dan dat.
Voor mij hebben jullie allemaal een beetje gelijk, voila iedereen tevreden.
Komt en nu een nieuw topic of wa?ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Ik volg Thorens wel....
Je hebt sportieve chauffeurs, en je hebt zotten.
En ja, ook een sportieve chauffeur kan ongevallen veroorzaken, maar dat kan evengoed opa die tegen 45 door de straat tuft.
Waar ik niet tegen kan is meneer met de leasebak die het nodig vind om tegen 18u s'avonds een rijtje van 5 auto's in te halen tegen 120 op een 70 baan omdat hij vind dat het niet snel genoeg gaat en zijn patatjes koud worden.
Ook als ik met de oldtimer rondrij merk ik echt agressief gedrag bij sommigen. Bumperkleven, dan hard voorbijgaan en voor je neus inschieten, ik zou ze kunnen vermoorden, de bastards.
maar enfin, iederéén maakt fouten, en regelmatig, nobody's perfect.
Vind het ook wel een beetje hypocriet, dat er zo gereageerd wordt op 'sportief' rijden, op een forum dat bulkt van de wagens met +200PK, en ga nu niet zeuren dat die hun mooi aan de regels houden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door opelfreak Bekijk BerichtenWaar ik niet tegen kan is meneer met de leasebak die het nodig vind om tegen 18u s'avonds een rijtje van 5 auto's in te halen tegen 120 op een 70 baan omdat hij vind dat het niet snel genoeg gaat en zijn patatjes koud worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik vind het eigelijk wel een goeie draad
ben jaloers op mensen die hun mening kunnen neertypen
Ik zou gewoon willen zeggen:
Schoenmaker blijf bij uw leest.Bijgevoegde Bestanden
Comment
Comment