Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote onderhoudsprijzen-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • josenjef
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
    Mijn broer zit in die situatie, 11 jaar oude Skoda Roomster 1.4TDI met 240.000km. Compleet op, staat al drie weken kapot in zijn garage.
    Hij werkt tot eind juni nog thuis en gaat daarna op kantoor gaan werken (met de trein).

    Zijn budget is met de aankoop van zijn huis en verbouwingen (hij is alleen), ook enorm laag. Dus we zijn aan het zien voor een japanse benzine voor een appel en ei om een paar jaar te overbruggen.
    Ik vind dat echt zalig om te zoeken zo een low budget karretjes. Vorig jaar voor mijn grootmoeder polo voor 1300 euro gekocht, ondertussen bolt mijn zus daar al meer dan een half jaar als dagelijkse auto mee.

    Mijn moeder haar insight heeft ook maar iets van een 5000 gekost. Gekocht na 6 maand de markt voor Honda insights en Civic hybrides in het oog te houden.

    Er komt veel te koop voor iets meer dan de overname die de garage geeft. Mijn zoekcriteria zijn vrij strikt, zoals onderhoudshistoriek moeten ze hebben. En ik zoek niet op wagens die goed in de markt liggen.

    Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

    Leave a comment:


  • Namaz
    replied
    Mijn broer zit in die situatie, 11 jaar oude Skoda Roomster 1.4TDI met 240.000km. Compleet op, staat al drie weken kapot in zijn garage.
    Hij werkt tot eind juni nog thuis en gaat daarna op kantoor gaan werken (met de trein).

    Zijn budget is met de aankoop van zijn huis en verbouwingen (hij is alleen), ook enorm laag. Dus we zijn aan het zien voor een japanse benzine voor een appel en ei om een paar jaar te overbruggen.

    Leave a comment:


  • verbatim2
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1

    Meestal klopt dat, maar er komt een moment dat je meer uitgeeft dan wat de auto nog waard is.
    Wij hadden een Mitsubishi Wagon;
    Toen die 14 jaar oud was, en 140k op de teller had:
    - groot onderhoud: 400€
    - koppeling versleten: 1000€
    - Centrale vergrendeling kapot: 300€ (schatting van garage)
    - Batterij begon gek te doen: 150€
    - 4 banden: 500€
    - airco hervullen en lek herstellen: 200-500€ (schatting)

    Alles samen korter bij 3000€ dan bij 2000€... Die auto is voor 1000€ verkocht voor export.
    De motor en het interieur waren anders nog prima, dus die zal nu in Benin waarschijnlijk rond rijden als Taxi.
    Wel net op tijd verkocht, de koppeling pakte nog, en dus kon die zelf de depanneur op, en later de boot op. Als dat niet meer lukt is de waarde ineens weg.
    Dat is natuurlijk als je alles laat doen maar in mijn geval zou dat zoiets zijn
    -Groot onderhoud €100
    -Koppeling €250
    -Centrale vergrendeling €100
    -Batterij €100
    -4 banden €250
    -Airco €200

    Dat is €1000 + €400 benzine ritje op en af naar het oostblok inc eten onderweg.
    En reken daar dag of 3 aan €30 per dag all in.

    Leave a comment:


  • krautli
    replied
    over zoiets raad vragen op een autoforum,dat moet je vooral doen.
    de oplossing brengen ze wel op een gouden schoteltje.

    Leave a comment:


  • RX-8
    replied
    Wie bedoel je met allemaal ?

    Leave a comment:


  • MRJ
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
    Ok, mensen, vraagje: mijn Volvo, 1.6 D, is van 2009 en heeft 190.000 km. Men 'suggereert' bij Volvo om bij het onderhoud de distributieriem te vervangen, wat zou neerkomen op - onderhoud zelf inclusief - een 750 euro. Wat denken jullie over enerzijds noodzaak tot vervanging en anderzijds over de prijs? Ik rijd er nu al pakweg de laatste twee jaar mee met het idee van, eens er grote kosten aan komen doe ik hem weg en koop iets nieuws. Maar, het lijkt wel alsof men het erom doet, de kosten per keer blijven min of meer behapbaar, maar ze lopen natuurlijk wel cumulatief op...
    Doe gewoon wat de dealer voorstelt. Dealers zijn vaak de minste dieven van allemaal. 750eur en je bent weer 10 gerust wat riem betreft

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Ik enkel m’n BMW. Die was ‘op’.

    Leave a comment:


  • knight-rider
    replied
    Ik heb nog nooit een auto weg gedaan omdat de kosten te groot werden of omdat hij 'versleten' was.
    Gewoon omdat ik hem beu was en iets anders wou.

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Mijn schoonbroer heeft ooit z’n Seat verkocht omdat hij ‘versleten’ was.

    Kar had 90.000 km en moest nieuwe banden, remschijven, blokken en een onderhoud hebben en het ging bijna €1000 kosten. Maar ja, voor een nieuwe wagen kan je lenen en die €1000 moet uit eigen zak komen zeker... zo zie ik er veel redeneren...

    Leave a comment:


  • verbatim2
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
    Rare kronkel.
    Als je banden versleten zijn, kost het toch ook al rap 600€.
    Ga je dan ook "het idee hebben van, eens er grote kosten aan komen doe ik hem weg en koop iets nieuws" ?
    Wat verslijt, laat je vervangen, en je kan weer een tijd verder, toch ?
    Daar stel ik mij al lang geen vragen meer bij, ik ken er zelfs bumper kapot gereden na 2 jaar inruilen en een andere auto kopen. Dat je daar dan 8000 extra voor bovenhaalt ipv 1500 voor de bumper only.
    Oplappen en blijven rijden niks is goedkoper dan dat.

    Leave a comment:


  • RX-8
    replied
    Rare kronkel.
    Als je banden versleten zijn, kost het toch ook al rap 600€.
    Ga je dan ook "het idee hebben van, eens er grote kosten aan komen doe ik hem weg en koop iets nieuws" ?
    Wat verslijt, laat je vervangen, en je kan weer een tijd verder, toch ?

    Leave a comment:


  • Unterschlagen
    replied
    tja alleen jij kan weten over welke tijd je die kosten nog wil afschrijven. 1 jaar? 3 jaar?

    Leave a comment:


  • Igor
    replied
    Dank voor info iedereen. Al weet ik nog altijd niet wat te doen.

    Edit: pf, forum doet raar, ik had nog een hoop erbij getikt maar dat is weg.
    Last edited by Igor; 09/06/2020, 21:25.

    Leave a comment:


  • Unterschlagen
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    de 1.6 heeft dringend een nieuwe distributieriem nodig omdat de riem maar 10 jaar goed is
    dat is bij latere modellen zelfs teruggebracht naar 5 jaar. Het betreft hier een psa (peugeot citroën) motor waar onderhoud van de riem rigoureus moet opgevolgd worden. Ook het vastzetten van de injectoren bij elk onderhoud is een vereiste.
    diesel? herinner me de dv6 nog goed van mijn tijd bij peugeot dealer...

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Onderhoud én distributieriem samen voor 750 Euro lijkt me anderzijds geen slechte prijs?

    Ofwel andere kopen en deze overlaten, ofwel onderhoud laten uitvoeren en doorrijden.

    Leave a comment:


  • Tommie1
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten

    Voor kleinere prutsen doe ik dat. Voor grotere heb ik altijd wat twijfel...
    Ik was ook al, begin van het jaar, al wat aan het uitkijken naar een nieuwe Mini. En was "blij" met de coronacrisis, in die zin dat ik verwacht dat er koopjes gaan te doen zijn bij dealers. Bij Mini heeft men echter een speciale tactiek ontwikkeld. De promotie van begin dit jaar (Islington Pack) is er nu terug, maar kost nu 1000 euro méér.
    Het hangt wat af van de garage, maar ik heb al meer prutsen voor gehad met een officiële garage dan met een onafhankelijke. Dus waarom niet.
    Maar ik zie dat je je zinnen al meer gezet hebt op een nieuwe. Dat mag hé. Je moet daar geen excuses voor zoeken, gewoon efkes courage, kiezen en kopen.
    Je hoef je daarvoor zelfs niet te verantwoorden. Ik had zin in een nieuwe is genoeg.

    Leave a comment:


  • flappy
    replied
    de 1.6 heeft dringend een nieuwe distributieriem nodig omdat de riem maar 10 jaar goed is
    dat is bij latere modellen zelfs teruggebracht naar 5 jaar. Het betreft hier een psa (peugeot citroën) motor waar onderhoud van de riem rigoureus moet opgevolgd worden. Ook het vastzetten van de injectoren bij elk onderhoud is een vereiste.

    Leave a comment:


  • Tommie1
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
    Ok, mensen, vraagje: mijn Volvo, 1.6 D, is van 2009 en heeft 190.000 km. Men 'suggereert' bij Volvo om bij het onderhoud de distributieriem te vervangen, wat zou neerkomen op - onderhoud zelf inclusief - een 750 euro. Wat denken jullie over enerzijds noodzaak tot vervanging en anderzijds over de prijs? Ik rijd er nu al pakweg de laatste twee jaar mee met het idee van, eens er grote kosten aan komen doe ik hem weg en koop iets nieuws. Maar, het lijkt wel alsof men het erom doet, de kosten per keer blijven min of meer behapbaar, maar ze lopen natuurlijk wel cumulatief op...
    Zoek U een kleinere onafhankelijke garage. Met wat geluk is het de helft.
    190k is op zich geen probleem, maar dat onderhoud duurder wordt is vrijwel zeker.

    Leave a comment:


  • Igor
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

    Zoek U een kleinere onafhankelijke garage. Met wat geluk is het de helft.
    190k is op zich geen probleem, maar dat onderhoud duurder wordt is vrijwel zeker.
    Voor kleinere prutsen doe ik dat. Voor grotere heb ik altijd wat twijfel...
    Ik was ook al, begin van het jaar, al wat aan het uitkijken naar een nieuwe Mini. En was "blij" met de coronacrisis, in die zin dat ik verwacht dat er koopjes gaan te doen zijn bij dealers. Bij Mini heeft men echter een speciale tactiek ontwikkeld. De promotie van begin dit jaar (Islington Pack) is er nu terug, maar kost nu 1000 euro méér.

    Leave a comment:


  • Tommie1
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
    Ok, mensen, vraagje: mijn Volvo, 1.6 D, is van 2009 en heeft 190.000 km. Men 'suggereert' bij Volvo om bij het onderhoud de distributieriem te vervangen, wat zou neerkomen op - onderhoud zelf inclusief - een 750 euro. Wat denken jullie over enerzijds noodzaak tot vervanging en anderzijds over de prijs? Ik rijd er nu al pakweg de laatste twee jaar mee met het idee van, eens er grote kosten aan komen doe ik hem weg en koop iets nieuws. Maar, het lijkt wel alsof men het erom doet, de kosten per keer blijven min of meer behapbaar, maar ze lopen natuurlijk wel cumulatief op...
    Zoek U een kleinere onafhankelijke garage. Met wat geluk is het de helft.
    190k is op zich geen probleem, maar dat onderhoud duurder wordt is vrijwel zeker.

    Leave a comment:

Working...
X