Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote onderhoudsprijzen-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Igor
    replied
    Ok, mensen, vraagje: mijn Volvo, 1.6 D, is van 2009 en heeft 190.000 km. Men 'suggereert' bij Volvo om bij het onderhoud de distributieriem te vervangen, wat zou neerkomen op - onderhoud zelf inclusief - een 750 euro. Wat denken jullie over enerzijds noodzaak tot vervanging en anderzijds over de prijs? Ik rijd er nu al pakweg de laatste twee jaar mee met het idee van, eens er grote kosten aan komen doe ik hem weg en koop iets nieuws. Maar, het lijkt wel alsof men het erom doet, de kosten per keer blijven min of meer behapbaar, maar ze lopen natuurlijk wel cumulatief op...

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Fred Bekijk Berichten
    Neen geen officiële Audi garage. Daar zet ik nooit of te nimmer nog een voet binnen Onafhankelijke die vooral Audi, VW, Skoda doet.
    Dat dacht ik wel dat het geen officiële dealer was want dan zou je een pak meer kwijt geweest zijn en was alles ook maar half gedaan waarschijnlijk

    Maar dit lijkt mij idd een eerlijke prijs

    Leave a comment:


  • Fred
    replied
    Neen geen officiële Audi garage. Daar zet ik nooit of te nimmer nog een voet binnen Onafhankelijke die vooral Audi, VW, Skoda doet.

    Leave a comment:


  • Phate
    replied
    Is dat bij een officiële audi garage?

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Neen, verre van!

    Leave a comment:


  • Fred
    replied
    Gisteren de Audi A3 1.9TDI opgehaald bij de garagist gezien er een paar dingen aangpakt moesten worden. Het koppelingspedaal keerde na het induwen niet meer terug waardoor hij deze vanop mijn oprit komen ophalen is, auto moest een klein onderhoud krijgen, twee nieuwe achterbanden en nazicht om naar de keuring te gaan.

    Totaalfactuur van 403,62 euro exclusief BTW. Ik voel me alvast niet bedrogen.

    Depannage: 35 euro
    2 banden Continental Premium Contact 6 225/45 R17: 165,60 (82,80 euro per stuk)
    Recytyre oude banden: 4,72 euro (2,36 euro per stuk)
    Regelen lichten: 3,5 euro
    Remtest: 8 euro
    Motorolie Full Synthetic 4 eenheden: 42,40 euro
    Ruitensproeierproduct: 1,5 euro
    Oliefilter Bosch: 10,40 euro
    Koppelingspomp: 48 euro
    Werk: 81 euro
    Bijdrage afhaling afvalstoffen: 3,5 euro

    Leave a comment:


  • Jakkel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Vrijdag andere remolie op de BMW, is periodiek (om de twee jaar). Vorige keer was 't 64 euro, valt nog mee.
    66 euro nu.

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Neen hoor, ik kom dan aan 4,80 liter.

    Leave a comment:


  • GlennGlenn
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Meestal is een eenheid een kwartliter. Zou ook duidelijk op de factuur moeten staan.
    19.2 kwartliter dat wordt een moeilijke hé

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Meestal is een eenheid een kwartliter. Zou ook duidelijk op de factuur moeten staan.

    Leave a comment:


  • GlennGlenn
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

    Mijn dealer, waar je zoals ik weet heel hoog mee oploop, geeft toch ook de raad om de eerste olie tussen 1000 & 1500 km te vervangen. Heb de technische uitleg eens gehad maar herinner me die niet volledig meer (als ik het me goed herinner is het speciale olie die er in de fabriek opgaat en 'kunnen' er ijzerschilfers inzitten na het inrijden).

    Ik heb eens op de facturen gekeken van mijn 500 1.2i, Doblo, Tipo sedan en 595C: telkens enkel de olie moeten betalen, geen werk. Afhankelijk van de wagen €27 (500 1.2i) tot €42 (595C).

    Dat zijn dus niet meteen prijzen waarbij ik me opgelicht voel om het zo te zeggen.

    +€200 voor zoiets vind ik dan ook van de pot gerukt. Ik betaalde voor mijn eerste onderhoud (na 1 jaar) met mijn 595C €162 voor een klein onderhoud. Met de Tipo (lease, maar ik zie de facturen passeren via een tool op het werk) was dat ongeveer €210, en het grote verschil was de olie: iets duurder (roetfilter-geschikte olie) en er kan ook iets meer in (oliecarter is een liter groter).

    En die +500 Euro voor een eerste onderhoud is al helemaal absurd... Dat is blijkbaar toch allemaal zeer dealerafhankelijk.

    Als ik de onderhoudsfacturen van m'n Abarth Punto zie (die ik tweedehands kocht, ik kreeg alle facturen van de eerste 4 jaar mee), dan rekent Gent Motors (waar hij gekocht werd en op onderhoud ging de eerste 4 jaar): 1) quasi het dubbele per liter olie 2) 25% meer werkuren 3) duurdere onderdelen zoals oliefilter, pollenfilter, ...
    En om alles af te ronden betaal je op al die meerprijzen ook nog eens 21% BTW extra wat het verschil nog groter maakt.

    Ben toch heel blij te kunnen gaan waar ik kan gaan... En de zoon en dochter zijn ondertussen aan het meehelpen in de zaak, dus ik vermoed dat het een familiebedrijf zal blijven zolang ze blijven bestaan moet ik niets anders hebben.



    dat van die ijzerschilfers was ook zijn uitleg, al dacht ik dat dit even gratis of hoogstens de olie zou zijn, nee de volle 200€

    de audi bolt wel veeel meer dan de hyundai maar 500€ is ook stevig, en aan die factuur kan je niet aan uit... 19.2 eenheden olie hoop dat dit geen liters zijn anders had hij geen trechter denk ik
    Last edited by GlennGlenn; 27/05/2020, 20:54.

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

    Anderzijds vind ik dat de dealer waar mijn pa gaat meevalt. Al superlang klant (tegenwoordig is dat Hedin Automotive, vroeger het in de streek zeer bekende Sergeant hier). De facturen zijn daar iets duurder dan wat ik betaal, genre 250 voor een klein onderhoud, maar toch geen 500+...

    Gaat daar al heel zijn leven, is aan z’n derde Benz toe (15 jaar met een W124 230E gereden, dan 14 jaar met een CLK230 kompresse en
    rijdt nu met een E250 van 2017 (+ ook een tweetal camionetten maar nu is dat een Renault Master), 35.000 km en is aan zijn 4de set voorste remschijven bezig. Er is een (gekende) fout in de adaptieve cruise waardoor soms een remschijf blijft haperen en kromtrekt. Ze blijven goed meewerken en ondanks geen garantie meer alles netjes kosteloos afhandelen. Dus daar kunnen we dan weer niet echt over klagen.
    Er zullen in België zeker nog goeie en betrouwbare MB dealers zitten, alleen helaas niet meer in mijn buurt. Dus ga ik nu tot grote tevredenheid bij een officiële dealer in de buurt waar ik toch 3 maanden per jaar verblijf, van de nood een deugd gemaakt zeg maar en het prijsvoordeel neem ik er graag bij

    Bij garantie problemen moeten ze mij in België ook bij elke dealer helpen, maar dat heb ik tot nu gelukkig nog niet voorgehad. De meeste updates en upgrades gebeuren tegenwoordig toch online, als het systeem goed werkt tenminste

    Leave a comment:


  • verbatim2
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Barie Bekijk Berichten

    Vorige week bij de mijne (Opel astra) airco laten bijvullen. 1ste x met deze naar de garage en ook een nieuwe garage gekozen. €146 voor enkel het bijvullen. Eerste en meteen laatste keer dat ze mij daar zien...
    Dat R134a gas alleen kost wel €50 de KG. Als je de nieuwe variant r1234yf hebt kost het nog meer tegen de 100€ per kilo en dan hebben ze nog niks verdient en moeten ze hun toestel nog afschrijven.
    R134a is big business het is gewoon europa die het zo duur maakt door super veel taxen, elders in de wereld kost dat zo veel niet hoor.

    net even opgezocht, in Moldavie kan je 14KG R134a kopen voor €150 Volgende keer dat ik in de buurt ben ga ik daar mijn airco vullen en proberen zo een fles mee te smokkelen
    Last edited by verbatim2; 27/05/2020, 19:01.

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

    Leuk toch!

    Zo had ik ook een vergelijkbare relatie destijds met onze MB dealer toen het nog een familiebedrijf was. Mijn pa was kameraad met de baas, ik met de zoon, we speelden zelfs squash samen. Ik hielp vaak mee om de showauto's naar salons in de buurt te brengen enz. Ik heb daar toen met pareltjes gereden

    Tot begin jaren 2000 alles gefusioneerd werd met andere dealers en de stichters tenslotte de boel verkochten. Het kwaad was geschied
    Het grote geld he. Ik vraag me af of ze nog autonomie hebben om dingen ‘anders’ te doen.

    Vergelijk het met wat ik bedoel in een bankkantoor: ik wil soms heel graag nog dingen doen om mensen te helpen, maar mag gewoon niet meer...

    Anderzijds vind ik dat de dealer waar mijn pa gaat meevalt. Al superlang klant (tegenwoordig is dat Hedin Automotive, vroeger het in de streek zeer bekende Sergeant hier). De facturen zijn daar iets duurder dan wat ik betaal, genre 250 voor een klein onderhoud, maar toch geen 500+...

    Gaat daar al heel zijn leven, is aan z’n derde Benz toe (15 jaar met een W124 230E gereden, dan 14 jaar met een CLK230 kompresse en
    rijdt nu met een E250 van 2017 (+ ook een tweetal camionetten maar nu is dat een Renault Master), 35.000 km en is aan zijn 4de set voorste remschijven bezig. Er is een (gekende) fout in de adaptieve cruise waardoor soms een remschijf blijft haperen en kromtrekt. Ze blijven goed meewerken en ondanks geen garantie meer alles netjes kosteloos afhandelen. Dus daar kunnen we dan weer niet echt over klagen.

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

    Ja, ze maken daar absoluut geen probleem van. Als er wat nieuws binnen is en nog niet opgekuist is om in de showroom te staan, heb ik ook snel de sleutel mee en mag ik gaan kijken. Bij nieuwe demo’s krijg ik eens Whatsapp van mijn vaste verkoper en mag ik gaan rijden. Dat is nog steeds dezelfde kerel die m’n eerste Doblo in 2008 aan me verkocht heeft. Ondertussen ken ik zijn vrouw en danst z’n stiefdochter in de dansclub waar m’n dochters ook gaan.
    Ken daar eigenlijk iedereen bij naam.
    Leuk toch!

    Zo had ik ook een vergelijkbare relatie destijds met onze MB dealer toen het nog een familiebedrijf was. Mijn pa was kameraad met de baas, ik met de zoon, we speelden zelfs squash samen. Ik hielp vaak mee om de showauto's naar salons in de buurt te brengen enz. Ik heb daar toen met pareltjes gereden

    Tot begin jaren 2000 alles gefusioneerd werd met andere dealers en de stichters tenslotte de boel verkochten. Het kwaad was geschied

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Ik ga altijd naar de officiële dealer voor een onderhoud of herstelling. Ja, je betaalt misschien wel wat meer dan bij een onafhankelijke, maar ik ben super tevreden van hun service. Dan betaal ik liever wat extra. Vorig jaar nog een flinke tegemoetkoming gekregen bij een herstelling, kostte normaal 500 euro. Uiteindelijk maar 105 euro moeten betalen, ook al was de auto een dikke 4 jaar toen.
    Idem hier! Maar niet meer als ik met wanpraktijken geconfronteerd word zoals nu al jaren hier bij Mercedes.

    En dan mijn nieuwe auto voor aflevering en na wel 5 waarschuwingen ook nog beschadigen was de druppel

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

    Echt? Moet jaren geleden zijn hier, zelfs niet in PL

    Dat helpen beperkte zich ook maar tot olie en vloeistoffen erin gieten of banden oppompen hoor
    Ja, ze maken daar absoluut geen probleem van. Als er wat nieuws binnen is en nog niet opgekuist is om in de showroom te staan, heb ik ook snel de sleutel mee en mag ik gaan kijken. Bij nieuwe demo’s krijg ik eens Whatsapp van mijn vaste verkoper en mag ik gaan rijden. Dat is nog steeds dezelfde kerel die m’n eerste Doblo in 2008 aan me verkocht heeft. Ondertussen ken ik zijn vrouw en danst z’n stiefdochter in de dansclub waar m’n dochters ook gaan.
    Ken daar eigenlijk iedereen bij naam.

    Pas op, ik heb ook zeker niet de ambitie zelf m’n onderhoud te doen - vind het eerder leuk als er eens iets kapot is of aan vervanging toe is om de technische uitleg te krijgen van hoe en wat, terwijl ik bij de wagen sta.
    Al veel bijgeleerd zo.

    Laat ons zeggen dat er aan de camionettes van BPost altijd wel iets stuk is wegens ‘zachthandig’ omgaan met het materiaal.

    En de kelder, die ze gebruiken als opslagruimte, is echt een belevenis op zichzelf: als ik me correct herinner twee Fiat Coupe’s, meerdere Alfa’s waaronder een 75 V6 en een 164 2.5D met amper kilometers op, een hele hoop Ducati’s, en nog heel wat andere leuke dingen...

    Leave a comment:


  • bobo
    replied
    Zo zou het moeten, ofwel is er een lek of anders niet

    Ik zet altijd airco af en ook nog geen last ervan gehad

    De smart was net leeg voor einde garantie dus ik ging uit van lek, maar na 6 jaar was er nog genoeg in, en vlg eigenaar vanop forum heeft er geen melding nog over gemaakt over 2? Jaar nadien


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Leave a comment:


  • knight-rider
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
    We hebben voor het eerst in 7 jaar kosten aan de mini.

    De airco doet het niet, wss bijvullen denk ik. We hebben nog nooit een auto zolang gehad om de airco leeg te krijgen

    Even gebeld naar de dealer. Eerst doen ze diagnose aan € 130/uur, en dan gaan ze herstellen. Kostelijke affaire
    Mijn Citroën C4 was 10 jaar oud toen ik hem inruilde voor mijn huidige Mégane.
    Ik heb nooit iets aan de airco moeten laten doen, heeft al die jaren probleemloos gewerkt, zomer en winter bleef die airco opstaan.

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

    Ik mag nu ook nog meekijken. Helpen misschien ook, maar dat doe ik liever niet want de kans is bestaande dat ik meer kapot maak dan goed
    Echt? Moet jaren geleden zijn hier, zelfs niet in PL

    Dat helpen beperkte zich ook maar tot olie en vloeistoffen erin gieten of banden oppompen hoor

    Leave a comment:

Working...
X