Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote onderhoudsprijzen-topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • timothy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
    Ik ga altijd naar de officiële dealer voor een onderhoud of herstelling. Ja, je betaalt misschien wel wat meer dan bij een onafhankelijke, maar ik ben super tevreden van hun service. Dan betaal ik liever wat extra. Vorig jaar nog een flinke tegemoetkoming gekregen bij een herstelling, kostte normaal 500 euro. Uiteindelijk maar 105 euro moeten betalen, ook al was de auto een dikke 4 jaar toen.
    Eens. Ook de reden dat ik blijf gaan.

    Vorig jaar miserie op de keuring voor m’n (100% originele) Punto, had plots attesten van iets nodig. Dealer heeft dat via contactpersoon bij invoerder toen op een goede week kunnen regelen, kosteloos. Dat kan een onafhankelijke niet.

    Een keer een tussenkomst gehad ook in coulance: op mijn 500 1.2i gordel moeten laten vervangen wegens geblokkeerd mechanisme, ging toch rond €300 zijn. Auto was iets meer dan 3 jaar oud toen. Spontaan zonder iets te vragen hebben ze een dossier ingediend bij de invoerder, omdat hij zelf vond dat dat zo snel niet mag stukgaan. Geen wisselstukken moeten betalen en 30% korting op het werk, was er met minder dan €50 vanaf.

    Dat is me heel veel waard.

    Leave a comment:


  • Jakkel
    replied
    Ik ga altijd naar de officiële dealer voor een onderhoud of herstelling. Ja, je betaalt misschien wel wat meer dan bij een onafhankelijke, maar ik ben super tevreden van hun service. Dan betaal ik liever wat extra. Vorig jaar nog een flinke tegemoetkoming gekregen bij een herstelling, kostte normaal 500 euro. Uiteindelijk maar 105 euro moeten betalen, ook al was de auto een dikke 4 jaar toen.

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

    Altijd bij de officiële dealers, maar dat was nog in de 'alles was beter toen' 80's en 90's

    Toen mocht je nog kijken naar wat ze deden en eventueel zelfs een handje meehelpen.
    Ik mag nu ook nog meekijken. Helpen misschien ook, maar dat doe ik liever niet want de kans is bestaande dat ik meer kapot maak dan goed

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

    Yep, weet ik.

    Je hebt vroeger nog BMW’s en Mercedessen gehad als ik me goed herinner - wat heb je daarmee gedaan destijds voor het onderhoud?

    Destijds voor mijn 328i ook helemaal niet te spreken van de officiële dealer - ben toen nadien altijd naar Erondegem gegaan bij de onafhankelijke BMW-specialist waar order66 ook zo tevreden van is.
    Altijd bij de officiële dealers, maar dat was nog in de 'alles was beter toen' 80's en 90's

    Toen mocht je nog kijken naar wat ze deden en eventueel zelfs een handje meehelpen.

    Leave a comment:


  • Barie
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
    We hebben voor het eerst in 7 jaar kosten aan de mini.

    De airco doet het niet, wss bijvullen denk ik. We hebben nog nooit een auto zolang gehad om de airco leeg te krijgen

    Even gebeld naar de dealer. Eerst doen ze diagnose aan € 130/uur, en dan gaan ze herstellen. Kostelijke affaire
    Vorige week bij de mijne (Opel astra) airco laten bijvullen. 1ste x met deze naar de garage en ook een nieuwe garage gekozen. €146 voor enkel het bijvullen. Eerste en meteen laatste keer dat ze mij daar zien...

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

    Ieder doet daar uiteraard mee wat hij wil hé. Ik volg gewoon de voorgeschreven intervallen van het onderhoudsboekje en niet die van sommige dealers. Vroeger verving ik de eerste olie ook eerder en was dat trouwens ook altijd zo voorgeschreven maar ondertussen wordt dat meestal niet meer gedaan. Verkeerd doe je daar uiteraard niks mee en aan die prijzen mag dat gerust wat vaker idd

    Volledig mee eens, een betrouwbare dealer is belangrijk. Ik heb ook al heel wat merken gehad en ben ook steeds tevreden geweest over de dealers, zeker die van Fiat/Lancia destijds.

    Maar dat wist je al en dat ik nu van mijn laatste 2 MB dealers het vliegend sch**t krijg wist je ook. Maar daar heb ik ondertussen ook een oplossing voor gevonden in mijn lageloonlandje
    Yep, weet ik.

    Je hebt vroeger nog BMW’s en Mercedessen gehad als ik me goed herinner - wat heb je daarmee gedaan destijds voor het onderhoud?

    Destijds voor mijn 328i ook helemaal niet te spreken van de officiële dealer - ben toen nadien altijd naar Erondegem gegaan bij de onafhankelijke BMW-specialist waar order66 ook zo tevreden van is.

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

    Mijn dealer, waar je zoals ik weet heel hoog mee oploop, geeft toch ook de raad om de eerste olie tussen 1000 & 1500 km te vervangen. Heb de technische uitleg eens gehad maar herinner me die niet volledig meer (als ik het me goed herinner is het speciale olie die er in de fabriek opgaat en 'kunnen' er ijzerschilfers inzitten na het inrijden).

    Ik heb eens op de facturen gekeken van mijn 500 1.2i, Doblo, Tipo sedan en 595C: telkens enkel de olie moeten betalen, geen werk. Afhankelijk van de wagen €27 (500 1.2i) tot €42 (595C).

    Dat zijn dus niet meteen prijzen waarbij ik me opgelicht voel om het zo te zeggen.

    +€200 voor zoiets vind ik dan ook van de pot gerukt. Ik betaalde voor mijn eerste onderhoud (na 1 jaar) met mijn 595C €162 voor een klein onderhoud. Met de Tipo (lease, maar ik zie de facturen passeren via een tool op het werk) was dat ongeveer €210, en het grote verschil was de olie: iets duurder (roetfilter-geschikte olie) en er kan ook iets meer in (oliecarter is een liter groter).

    En die +500 Euro voor een eerste onderhoud is al helemaal absurd... Dat is blijkbaar toch allemaal zeer dealerafhankelijk.

    Als ik de onderhoudsfacturen van m'n Abarth Punto zie (die ik tweedehands kocht, ik kreeg alle facturen van de eerste 4 jaar mee), dan rekent Gent Motors (waar hij gekocht werd en op onderhoud ging de eerste 4 jaar): 1) quasi het dubbele per liter olie 2) 25% meer werkuren 3) duurdere onderdelen zoals oliefilter, pollenfilter, ...
    En om alles af te ronden betaal je op al die meerprijzen ook nog eens 21% BTW extra wat het verschil nog groter maakt.

    Ben toch heel blij te kunnen gaan waar ik kan gaan... En de zoon en dochter zijn ondertussen aan het meehelpen in de zaak, dus ik vermoed dat het een familiebedrijf zal blijven zolang ze blijven bestaan moet ik niets anders hebben.
    Ieder doet daar uiteraard mee wat hij wil hé. Ik volg gewoon de voorgeschreven intervallen van het onderhoudsboekje en niet die van sommige dealers. Vroeger verving ik de eerste olie ook eerder en was dat trouwens ook altijd zo voorgeschreven maar ondertussen wordt dat meestal niet meer gedaan. Verkeerd doe je daar uiteraard niks mee en aan die prijzen mag dat gerust wat vaker idd

    Volledig mee eens, een betrouwbare dealer is belangrijk. Ik heb ook al heel wat merken gehad en ben ook steeds tevreden geweest over de dealers, zeker die van Fiat/Lancia destijds.

    Maar dat wist je al en dat ik nu van mijn laatste 2 MB dealers het vliegend sch**t krijg wist je ook. Maar daar heb ik ondertussen ook een oplossing voor gevonden in mijn lageloonlandje

    Leave a comment:


  • Jakkel
    replied
    Vrijdag andere remolie op de BMW, is periodiek (om de twee jaar). Vorige keer was 't 64 euro, valt nog mee.

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

    Toch niet! Ik heb 4 jaar met een Kia Sportage gereden en die gebruiken toch dezelfde motoren als Hyundai. Dat was een diesel en moest pas binnen alle 2 jaar of 30000 km, bij de benzine versies is dat jaarlijks of alle 30000 km. Tussen 3000 km en 5000 km was er een gratis nazicht zonder olieverversing.

    Nuja, olie verversen kan nooit kwaad uiteraard maar de huidige syntetische oliën zijn zo goed dat ze in normale omstandigheden gemakkelijk 30000 km en meer meegaan. Het is dus zeker dealer afhankelijk hoe hij dat eerste (gratis) nazicht interpreteert. Bij onze 1 jaar oude Duster hier was dat 3000 km nazicht onlangs ook gratis. Ik zal dan ook nooit vaker gaan dan de constructeur voorschrijft, vloeistoffen en banden kan je toch regelmatig perfect zelf checken. Hebben ze de olie wel vervangen? Dat lijken wel MB stealer praktijken

    Mijn Kia dealer hier was trouwens super, met Hyundai dealers heb ik helaas geen ervaring maar zou toch hetzelfde moeten zijn imo.
    Mijn dealer, waar je zoals ik weet heel hoog mee oploop, geeft toch ook de raad om de eerste olie tussen 1000 & 1500 km te vervangen. Heb de technische uitleg eens gehad maar herinner me die niet volledig meer (als ik het me goed herinner is het speciale olie die er in de fabriek opgaat en 'kunnen' er ijzerschilfers inzitten na het inrijden).

    Ik heb eens op de facturen gekeken van mijn 500 1.2i, Doblo, Tipo sedan en 595C: telkens enkel de olie moeten betalen, geen werk. Afhankelijk van de wagen €27 (500 1.2i) tot €42 (595C).

    Dat zijn dus niet meteen prijzen waarbij ik me opgelicht voel om het zo te zeggen.

    +€200 voor zoiets vind ik dan ook van de pot gerukt. Ik betaalde voor mijn eerste onderhoud (na 1 jaar) met mijn 595C €162 voor een klein onderhoud. Met de Tipo (lease, maar ik zie de facturen passeren via een tool op het werk) was dat ongeveer €210, en het grote verschil was de olie: iets duurder (roetfilter-geschikte olie) en er kan ook iets meer in (oliecarter is een liter groter).

    En die +500 Euro voor een eerste onderhoud is al helemaal absurd... Dat is blijkbaar toch allemaal zeer dealerafhankelijk.

    Als ik de onderhoudsfacturen van m'n Abarth Punto zie (die ik tweedehands kocht, ik kreeg alle facturen van de eerste 4 jaar mee), dan rekent Gent Motors (waar hij gekocht werd en op onderhoud ging de eerste 4 jaar): 1) quasi het dubbele per liter olie 2) 25% meer werkuren 3) duurdere onderdelen zoals oliefilter, pollenfilter, ...
    En om alles af te ronden betaal je op al die meerprijzen ook nog eens 21% BTW extra wat het verschil nog groter maakt.

    Ben toch heel blij te kunnen gaan waar ik kan gaan... En de zoon en dochter zijn ondertussen aan het meehelpen in de zaak, dus ik vermoed dat het een familiebedrijf zal blijven zolang ze blijven bestaan moet ik niets anders hebben.

    Leave a comment:


  • kefkie
    replied
    We hebben voor het eerst in 7 jaar kosten aan de mini.

    De airco doet het niet, wss bijvullen denk ik. We hebben nog nooit een auto zolang gehad om de airco leeg te krijgen

    Even gebeld naar de dealer. Eerst doen ze diagnose aan € 130/uur, en dan gaan ze herstellen. Kostelijke affaire

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door GlennGlenn Bekijk Berichten

    ik gaf dit meermaals aan, maar volgens de dealer was dit zo.
    Toch niet! Ik heb 4 jaar met een Kia Sportage gereden en die gebruiken toch dezelfde motoren als Hyundai. Dat was een diesel en moest pas binnen alle 2 jaar of 30000 km, bij de benzine versies is dat jaarlijks of alle 30000 km. Tussen 3000 km en 5000 km was er een gratis nazicht zonder olieverversing.

    Nuja, olie verversen kan nooit kwaad uiteraard maar de huidige syntetische oliën zijn zo goed dat ze in normale omstandigheden gemakkelijk 30000 km en meer meegaan. Het is dus zeker dealer afhankelijk hoe hij dat eerste (gratis) nazicht interpreteert. Bij onze 1 jaar oude Duster hier was dat 3000 km nazicht onlangs ook gratis. Ik zal dan ook nooit vaker gaan dan de constructeur voorschrijft, vloeistoffen en banden kan je toch regelmatig perfect zelf checken. Hebben ze de olie wel vervangen? Dat lijken wel MB stealer praktijken

    Mijn Kia dealer hier was trouwens super, met Hyundai dealers heb ik helaas geen ervaring maar zou toch hetzelfde moeten zijn imo.

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door GlennGlenn Bekijk Berichten

    ik gaf dit meermaals aan, maar volgens de dealer was dit zo, ook het gemiddelde verbruik van 11l vindt hij normaal... korte afstandjes...




    Dat verbruik lijkt me effectief normaal (benzine?), zeker als je effectief korte ritjes doet. Zware auto, gewicht telkens in beweging krijgen,...

    Leave a comment:


  • GlennGlenn
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
    Dat onderhoud voor de Tucson is veel snel. Eerste onderhoud is na 1 jaar of 15000km. Dat zijn de regels van de stealer waarschijnlijk maar niet die van Hyundai.

    Het onderhoud bij Audi heeft net zoals bij Mercedes en BMW altijd een van de pot gerukte prijs, dus je mag je idd 2 keer goed genaaid voelen. Proficiat!
    ik gaf dit meermaals aan, maar volgens de dealer was dit zo, ook het gemiddelde verbruik van 11l vindt hij normaal... korte afstandjes...

    Leave a comment:


  • GlennGlenn
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Nu moet ik zeggen dat ik bij elke nieuwe auto die ik al kocht op 1500 km olie en oliefilter laat vervangen. Anderzijds betaal ik daar €40 voor ofzo. €210 is bij mij de prijs voor een groot onderhoud (zonder dingen als remmen enzo weliswaar).

    Daarna zweer ik bij onderhoud op 15.000 km. Geen fan van ultralange intervallen.

    Die factuur bij Audi voor een eerste onderhoud... laat ons zeggen dat dit 1 van de grote redenen is dat ik niet snel een Duitse premium (ook geen VW) meer zal kopen. Dat zijn bedragen die er als werkmens toch inhakken op uw rekening.
    vooral bij beide vind ik de prijs van olie, meer dan €20 de liter absurd ! en bij hyundai de reset €15 euro. hij was 4 maand oud !
    Last edited by GlennGlenn; 26/05/2020, 22:09.

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Nu moet ik zeggen dat ik bij elke nieuwe auto die ik al kocht op 1500 km olie en oliefilter laat vervangen. Anderzijds betaal ik daar €40 voor ofzo. €210 is bij mij de prijs voor een groot onderhoud (zonder dingen als remmen enzo weliswaar).

    Daarna zweer ik bij onderhoud op 15.000 km. Geen fan van ultralange intervallen.

    Die factuur bij Audi voor een eerste onderhoud... laat ons zeggen dat dit 1 van de grote redenen is dat ik niet snel een Duitse premium (ook geen VW) meer zal kopen. Dat zijn bedragen die er als werkmens toch inhakken op uw rekening.
    Last edited by timothy; 26/05/2020, 10:24.

    Leave a comment:


  • Jocar
    replied
    Dat onderhoud voor de Tucson is veel snel. Eerste onderhoud is na 1 jaar of 15000km. Dat zijn de regels van de stealer waarschijnlijk maar niet die van Hyundai.

    Het onderhoud bij Audi heeft net zoals bij Mercedes en BMW altijd een van de pot gerukte prijs, dus je mag je idd 2 keer goed genaaid voelen. Proficiat!

    Leave a comment:


  • GlennGlenn
    replied
    Hey hallo allemaal, ik ben nieuw hier. Ik wil graag mijn eerste onderhoudsfactuur van mijn 2 auto's hier even plaatsen...
    Het betreft een Hyundai Tucson 1.6 TGDI Automaat en een Audi Q5 2.0 TDI Automaat...

    Eerst de Q5... Bouwjaar 10/2019 Eerste onderhoud op 20.000km (Volgens Audi)


    -Vervangauto Audi Q2 voor 1 dag 33.06
    -insp m olie verv var 7.41 x 19.5 eenheden
    -interieurfilter uit en inbouwen 7.41 x 2.6 eenheden
    -vijs 3.90 x 1
    -Olie 19.10 x 4.7 liter
    -Filtereins 01283 47.90 x 1
    -Antivries 1,50 x 0.5 liter
    -Motorantivries 8.60 x 0.3 liter
    -Ventilatie reiniger 21.25 x 1
    -diesel additief 21.00 x 1
    -Filtereins 17.40 x 1
    -Ad Blue Bijvullen 0.90 x 9 liter
    -Kleine leveringen 12.76
    -Milieubijdrage 3.50

    Totaal : 515.15 eurokes


    Nu de tucson... Bouwjaar 08/20019 Eerste onderhoud op 5.000km (volgens Hyundai)

    -Olie recyclage 0.3 x 4.2 liter
    -gasket Oil Plug 0.6
    -Filter assy engine oil 9.03
    -Klein Materiaal 5
    -Ruitensproeier product 3.98
    -Computer diagnose + reset 15
    -HYU werkplaats 52
    -Vervangwagen i20 20.67
    -Carrosserie inspectie 0
    - Motorolie 5W30 15.5 x 4.2 liter


    Totaal 209.14 eurokes



    Ik voel mij eigenlijk 2 keer goed genaaid

    Ik hoor graag u meningen

    Glenn
    Last edited by GlennGlenn; 25/05/2020, 20:17.

    Leave a comment:


  • krautli
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Dat is uiteraard het probleem bobo. Veel mensen zien die bus olie aan x de liter en gaan dan rekenen - in de garage is het maal 4-5-6?

    Het is echter niet zo simpel, inkoop olie aan 10 Euro en verkoop aan 60 Euro per liter is geen 50 Euro winst, want van die marge betaal je deels werkvolk, toonzaal, machines en diagnoseapparatuur, koffie voor de klant,...

    Een beetje zoals je in een restaurant niet enkel uw steak betaalt maar ook uw bord, de afwas, uw kelner en de huur van het pand.

    Weinig mensen die dat inzien denk ik.
    allemaal mooi,maar hoeveel klanten zijn vragende partij naar xxl showrooms in xxl luxe afwerking en meer van die uiterlijke sier?
    geef mij maar de(helaas bijna verdwenen) kleine dealer die iedereen persoonlijk kent(kende)

    Leave a comment:


  • timothy
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
    Daarom gaan de polen in de werken en de Duitsers in be. Aan de grensarbeiders zie je hoe de voorwaarden liggen.

    Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
    Klopt. Fr is een dik halfuur rijden van hier, als men mij morgen kort over de grens een job kan geven die 50% meer verloning heeft ben ik ook weg.

    Leave a comment:


  • josenjef
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    De gemiddelde Pool verdient dan ook een stuk minder (waarom zouden er anders zoveel hier komen werken). Logisch dat het onderhoud daar goedkoper is. Voor hetzelfde geld hebben ze een hogere winstmarge dan de Belgische dealers.
    Daarom gaan de polen in de werken en de Duitsers in be. Aan de grensarbeiders zie je hoe de voorwaarden liggen.

    Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

    Leave a comment:

Working...
X