Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagen van de zaak

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• LOOL!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
      Dat kon de boekhouder nog verkopen als "kappersauto"?

Een goeike, echt waar.

Comment

• boeiende topic!
        vraagje;
        sinds april btw-nr bijberoep
        mijn wagen is 4 jaar (2004')en kan volgens boekhouder maar 1 jaar meer afgeschreven worden (2009). Dan moet ik andere kopen zegt boekhouder, liefst nieuwe , kan dan over 5 jaar afgeschreven worden. Dus als ik een auto van 3 jaar koop, kan ik die maar 2 jaar meer afschrijven (omdat ie dan 5 jaar oud wordt) klopt dit?

zijn er nadelen als ik benzine camionette koop (6000 km/jaar)
        ik veronderstel dat ik de BTW volledig recupereer en alle kosten voor 100 % kan inbrengen?
        stel 10750exclbtw / 5 jaar = telkens 2687,5 /jaar als kost inbrengen?

bedankt voor reacties alvast!

gr

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door KIREDERF Bekijk Berichten
          boeiende topic!
          vraagje;
          sinds april btw-nr bijberoep
          mijn wagen is 4 jaar (2004')en kan volgens boekhouder maar 1 jaar meer afgeschreven worden (2009). Dan moet ik andere kopen zegt boekhouder, liefst nieuwe , kan dan over 5 jaar afgeschreven worden. Dus als ik een auto van 3 jaar koop, kan ik die maar 2 jaar meer afschrijven (omdat ie dan 5 jaar oud wordt) klopt dit?
          Ik zou zeggen zoek u een andere boekhouder als hij u dit wijs gemaakt heeft

Comment

• d_s : verbeter mij waar nodig aub

gr

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
              Ik zou zeggen zoek u een andere boekhouder als hij u dit wijs gemaakt heeft
              I agree

Als gij een auto van 5 jaar oud in okkazie wilt kopen en die dan op 10 jaar afschrijven gaat de fiscus u niet tegenhouden

Comment

• Nog een vraagje over het inkopen van privé goederen in het eerste levensjaar van de zaak.

Vanaf hoevel euro moede zo nen peet aanstellen om te bekijken of da wel eerlijk verloopt?

Kzou zo stilaan mijn moto uit mijnen privé halen en op de BVBA zetten. Maar wil dan wel al mijn privé kosten terug betaald hebben.

Dus aankoop moto was 2500 + 650 euro opties en nog wa prullen, allé, alles goe voor een 3200 euro.
                Bijgevolg wil ik privé 3200 euro ontvangen van mijn zaak voor de moto over te zetten.
                Of is dat toch problemen zoeken?
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

Comment

• als die 3 jaar oud zou zijn, kun je die in principe ook nog 5 jaar afschrijven, een auto/bestelwagen kan ouder worden dan 5 jaar weet je.

Mijn bestelwagen was 7 jaar oud toen ik hem kocht, de boekhouder heeft die nog 3 jaar afgeschreven (whoops die afschrijving is dus zijn laatste jaar bezig). 10 jaar zou hij dan immers zijn en dat is al oud dan.

Waarom ze de mensen altijd toch maar wijs maken om kosten te maken, snap dat toch niet. Ik maak ook kosten maar dan wel kosten die geld opbrengen (eigenlijk investeringen dan).

Comment

• Probleem is dat voor mijn activiteit eigenlijk geen investeringen nodig zijn, behalve dan wagen en gsm
                    Boekhouder zei niet dat tweedehands nie kan afgeschreven worden, misschien heb ik mij verkeerd uitgedrukt.
                    Hij bedoelde dat het interessanter is dat je btw terugtrekt (100 % bij camionette), bij occasie kan dat ook maar dan moet het btw-wagen zijn

Vroeg mij gewoon af waarom de wagen waar ik nu mee rij (bouwjaar 2004, gekocht eind 2007’) slechts maar 1 jaar meer zou kunnen afgeschreven worden.

We moeten binnenkort wel onze tweede wagen vervangen

Iemand tips over een lichte vracht die ergens aan gelijkt , kzie mij niet met een witte camionette rondtoeren, anders kleine jeep lichte vracht, +- 6000 km/jaar , mag benzine zijn
                    Een caddy die mooi afgewerkt is kan er ook nog door

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                      Nog een vraagje over het inkopen van privé goederen in het eerste levensjaar van de zaak.

Vanaf hoevel euro moede zo nen peet aanstellen om te bekijken of da wel eerlijk verloopt?

Kzou zo stilaan mijn moto uit mijnen privé halen en op de BVBA zetten. Maar wil dan wel al mijn privé kosten terug betaald hebben.

Dus aankoop moto was 2500 + 650 euro opties en nog wa prullen, allé, alles goe voor een 3200 euro.
                      Bijgevolg wil ik privé 3200 euro ontvangen van mijn zaak voor de moto over te zetten.
                      Als de waarde van die moto op dit moment nog altijd 3200 euro is (wat ik betwijfel want het is nu een 2dehandsverkoop) dan kan je die met een verkoopsovereenkomst (moet je zelfs nog niet echt hebben) doorverkopen aan de zaak.

Comment

1. Probleem is dat voor mijn activiteit eigenlijk geen investeringen nodig zijn, behalve dan wagen en gsm
                        Boekhouder zei niet dat tweedehands nie kan afgeschreven worden, misschien heb ik mij verkeerd uitgedrukt.
                        Hij bedoelde dat het interessanter is dat je btw terugtrekt (100 % bij camionette), bij occasie kan dat ook maar dan moet het btw-wagen zijn

2.Vroeg mij gewoon af waarom de wagen waar ik nu mee rij (bouwjaar 2004, gekocht eind 2007’) slechts maar 1 jaar meer zou kunnen afgeschreven worden.

We moeten binnenkort wel onze tweede wagen vervangen

Iemand tips over een lichte vracht die ergens aan gelijkt , kzie mij niet met een witte camionette rondtoeren, anders kleine jeep lichte vracht, +- 6000 km/jaar , mag benzine zijn
                        Een caddy die mooi afgewerkt is kan er ook nog door
                        1. dat klopt wel maar je moet eerst zien dat je geld verdient voordat je die kosten gaat maken. Bijkomend kan je ook pas op het laatste van het jaar kopen en dit dan nog over het volledige jaar aftrekken. Bijkomend kan je bij de opstart van de zaak het eerste boekjaar over 2 jaar laten lopen waardoor je meer ademruimte krijgt om te zien wat de inkomsten zijn om alzo te beslissen of je wel die kosten nodig hebt (en ondertussen kan je de occasiemarkt in het oog houden).

2. Ik zou het niet weten. Ik denk dat je eerder problemen gaat krijgen moest je je eigen wagen maar voor 1 jaar afschrijven (of je moet het kunnen verantwoorden)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                          Nog een vraagje over het inkopen van privé goederen in het eerste levensjaar van de zaak.

hoe oud is de motor? want nieuwprijs gaan ze niet echt aanvaarden vrees ik. kijk wat hij nog waar dis 2dehandfs en factureer dat. (samen met nog wat onkosten van je helm en dergelijke)
                          hou wel rekening dat je daar op belast wordt. tenzij als voordeel in natura tenzij als bijkomend loon. en hou dus ook rekening met een stijging van je sociale bijdrage dan.
                          wimoptiek.be op

Comment

Probleem is dat voor mijn activiteit eigenlijk geen investeringen nodig zijn, behalve dan wagen en gsm

Vroeg mij gewoon af waarom de wagen waar ik nu mee rij (bouwjaar 2004, gekocht eind 2007’) slechts maar 1 jaar meer zou kunnen afgeschreven worden.
                            een 2dehandswagen kan je evengoed op 5jaar afschrijven ook al is hij 10jaar oud. de boekhouder bedoeld echter dat als je een particuliere 2dehandskoopt je geen btw kan terugvorderen van de staat. maar hij zegt er natuurlijk wel niet bij dat je ook geen betaald hebt. dus gewoon een 0-operatie voor u, wat ook niet slecht is.
                            je kan dus perfect je eigen wagen aan je firma verkopen en die afschrijven op 5jaar. enkel geen btw terugvorderen.
                            wimoptiek.be op

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
                              hoe oud is de motor? want nieuwprijs gaan ze niet echt aanvaarden vrees ik. kijk wat hij nog waar dis 2dehandfs en factureer dat. (samen met nog wat onkosten van je helm en dergelijke)
                              hou wel rekening dat je daar op belast wordt. tenzij als voordeel in natura tenzij als bijkomend loon. en hou dus ook rekening met een stijging van je sociale bijdrage dan.
                              14 jaar oud.

aha, eens navragen hoeveel mijn sociale bijlage zal stijgen...
                              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                              Motoren & Tjeurisme

Comment

• dus keuze tussen huidige wagen nog over 5 jaar afschrijven (nu 4 jaar oude BMW 320) ofwel een camionette kopen (2e auto moet toch vervangen worden)

camionette is natuurlijk 100 % aftrekbaar, die BMW slechts 50 %

jullie advies?

Comment

• ik zou de bestelwagen nemen wegens 100% inbrengbaar. ze gaan sowieso niet moeilijk doen qua onkosten en neem een zelfde type motor (benzine of diesel) als je bmw indien mogelijk. .
                                  wimoptiek.be op

Comment

• ja dacht ik ook bmw is diesel

als 2e auto zou ik liever benzine nemen (enkel in weekend en korte ritten , en veel ritjes van A naar B paar km verder)

wij tanken met beide auto's in zelfde station,ik diesel en 2e auto dus benzine, voor pomphouder is het geen probleem om op factuur 'diesel' te zetten

Comment

ja dacht ik ook bmw is diesel

als 2e auto zou ik liever benzine nemen (enkel in weekend en korte ritten , en veel ritjes van A naar B paar km verder)

wij tanken met beide auto's in zelfde station,ik diesel en 2e auto dus benzine, voor pomphouder is het geen probleem om op factuur 'diesel' te zetten
                                      Moet je ook mee oppassen. Stel dat je wagen normaal 5 l verbruikt en op basis van je facturen en gereden km zou de wagen 10 l verbruikt hebben dan kunnen ze daar ook wel eens moeilijk over doen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                                        Moet je ook mee oppassen. Stel dat je wagen normaal 5 l verbruikt en op basis van je facturen en gereden km zou de wagen 10 l verbruikt hebben dan kunnen ze daar ook wel eens moeilijk over doen
                                        Hoe zit dat in een BVBA, kijken ze daar naar aantal km die de auto doet en hoeveelheid brandstof die gekocht werd?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                          Overigens vind ik die ~6000€ erg goedkoop voor een kapperszaak. Niet vergeten dat ge de ruimte waar uw madam haar kapperszaak in houdt ook nog kunt inbrengen in de kosten. In extremis kunde die ruimte verhuren aan de BVBA MijZelf...
                                          Ik heb vorig jaar een kapperszaak ingericht voor een meisje die ook pas begon.

Ik moet zeggen dat 6000€ rekenen voor de inrichting van de zaak HEEL ZWAAR onderschat is!!! Of je moet je klanten op een aftandse houten stoel zetten en hunne kop in een emmer water willen wassen...
                                          Al eens geïnformeerd wat een wastafel/stoel kost?

Mijn klant wou haar nieuwe zaak een mooie uitstraling geven (trekt altijd klanten aan) en dan is het aan u (of uw vrouwke) om zich van uw kunnen te bewijzen om die klanten te houden en via mond-aan-mond reclame nieuwe klanten te ronselen.

Ik zeg het je: als er een nieuwe kapperszaak in mijn buurt komt en die is voor 6000€ in elkaar geknutseld zal ik er eerlijk gezegd niet veel van verwachten (hoe goed die kapster ook mag zijn..) want als die zaak niet uitnodigd qua presence stap ik er gewoon niet binnen.

Wat ik in uw geval zou doen:
                                          -Niet alles van de zuur verdiende spaarcentjes pakken (dek je wat in voor onvoorziene tegenslagen die zich in het leven kunnen voor doen)
                                          -Eens een mooi overzicht maken van het project. (waar lig je, waar ga je klanten halen, wie zijn je concurrenten, hoe zal je interieur eruit zien, welke omzet tracht je te bereiken in de eerste jaren enz... ) (ik weet het een hoop werk, maar je zal er veel van leren door er gewoon over te moeten denken) en met dat eens naar de boekhouder/bank stappen en een lening aanvragen om het goed aan te kunnen pakken
                                          -die speedster, M3 en consoorten uit mijn hoofd zetten. Bescheiden beginnen!!! En als de goeie basis gelegd is kun je nog altijd eens gek doen. (let ook op dat sommige klanten geen aanstoot maken op die sportwagen... steek hen de ogen niet uit!!)
                                          -over een BVBA (en al zeker NV) nog niet gaan denken. Een goeie boekhouder zal je wel op tijd waarschuwen wanneer je zaak nood heeft aan een BVBA. De verdiensten moeten er eerst zijn hé...
                                          -vooral de posts van ir_fuel lezen!! Die zijn sober, to-the-piont en vertellen je alles wat je moet weten. (Je moet wel een beetje tussen zijn Porsche-liefde doorheen lezen...)
                                          Last edited by ; 24/04/2009, 14:16.

Comment

Working...
                                          X