Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagen van de zaak

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
    Hoe zit dat in een BVBA, kijken ze daar naar aantal km die de auto doet en hoeveelheid brandstof die gekocht werd?
    Natuurlijk. Voor een fiscale controle maakt dat allemaal niet uit he, dat is gewoon een manier om op zoek te gaan naar fraude. Bij een BVBA KAN (ik zeg wel KAN, het is niet per definitie zo) er dan zelfs nog gesproken worden van "verdoken erelonen" waar je dus eigenlijk geld aan de vennootschap onttrekt voor 100% privé-gebruik. Als ze dat gaan uitcijferen kunnen ze daar een bedrag op plakken, en dan voor de leut 309% boete op dat bedrag eisen Nuja, zo ver zal het meestal niet komen hoor of je moet al hard tegen de controleur zijn schenen stampen.

Oorspronkelijk geplaatst door MMVV Bekijk Berichten
    - (let ook op dat sommige klanten geen aanstoot maken op die sportwagen... steek hen de ogen niet uit!!)
    Is een groter probleem dan je denkt

-over een BVBA (en al zeker NV) nog niet gaan denken. Een goeie boekhouder zal je wel op tijd
    waarschuwen wanneer je zaak nood heeft aan een BVBA. De verdiensten moeten er eerst zijn hé...
    Ben ik het niet 100% mee eens. Omschakelen van een gewoon statuut naar een BVBA is een kostelijke en tijdrovende operatie en veel gedoe (zeker als je gerief gekocht hebt en gebouwen enzo). Als je toch op de lange termijn denkt is een BVBA interessanter, ook naar investeringen toe (risicodrager van de lening), of als je personeel wil aannemen. Het voordeel is dat je met een aparte rechtspersoon zit, ook fiscaal gezien en dat je perfect privé en zaken kunt scheiden. Natuurlijk zal je wat eigen centen moeten leggen + startkapitaal, maar anders ook. En als je later de zaak zou willen overlaten volstaat het de aandelen te verkopen aan de overnemer, terwijl je anders een hele hoop miserie hebt om alles over te dragen.

-vooral de posts van ir_fuel lezen!! Die zijn sober, to-the-piont en vertellen je alles wat je moet weten. (Je moet wel een beetje tussen zijn Porsche-liefde doorheen lezen...)
    Mag ik dit in mijn onderschrift zetten?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
      Ben ik het niet 100% mee eens. Omschakelen van een gewoon statuut naar een BVBA is een kostelijke en tijdrovende operatie en veel gedoe (zeker als je gerief gekocht hebt en gebouwen enzo). Als je toch op de lange termijn denkt is een BVBA interessanter, ook naar investeringen toe (risicodrager van de lening), of als je personeel wil aannemen. Het voordeel is dat je met een aparte rechtspersoon zit, ook fiscaal gezien en dat je perfect privé en zaken kunt scheiden. Natuurlijk zal je wat eigen centen moeten leggen + startkapitaal, maar anders ook. En als je later de zaak zou willen overlaten volstaat het de aandelen te verkopen aan de overnemer, terwijl je anders een hele hoop miserie hebt om alles over te dragen.
      een niet te vergeten factor, een BVBA kost wel veel meer. (en dan bedoel ik niet enkel de oprichting).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BlaCkBirD Bekijk Berichten
        een niet te vergeten factor, een BVBA kost wel veel meer. (en dan bedoel ik niet enkel de oprichting).
        Wat noem je veel meer?
        Afgezien van de oprichtingsakte en de neerlegging van de jaarrekening kost dat toch geen massa's meer?

Ik zeg gewoon dat als ge groeit als zaak en ge wilt overschakelen het u een pak meer gaat kosten.

Comment

Wat noem je veel meer?
          Afgezien van de oprichtingsakte en de neerlegging van de jaarrekening kost dat toch geen massa's meer?

Ik zeg gewoon dat als ge groeit als zaak en ge wilt overschakelen het u een pak meer gaat kosten.
          Neerlegging + inboeken financiele dagboeken, ...

Het kan ook anders aflopen, dat het toch niet zo goed gaat, en je wilt stoppen, zal het u ook veel meer kosten.
          Maar aangezien ik totaal geen zicht heb op wie wat hoe en waar is het moeilijk te "oordelen".

U hebt zeker geen ongelijk wat de omschakeling en eventuele verkoop aangaat.

Comment

• Wat ik ook weet (en persoonlijk ondervonden heb) is dat je voor financiële instellingen, de dag dat je switcht van zelfstandige naar BVBA je opnieuw 'van nul' begint.

Wat bedoel ik daarmee:
            Als zelfstandig is het HEEL LASTIG in het begin om leningen te krijgen, want je hebt geen bewijzen van inkomsten (een bediende heeft een contract, dat is simpel). Banken zien dus graag een paar jaar aan activiteiten (liefst 3 of meer) om te tonen dat de inkomstenstroom er is en een bepaald niveau bereikt, alvorens een financiering te geven. De dag dat je dan verandert naar BVBA begin je eigenlijk terug van nul. Voor een bvba worden er dan jaarrekeningen gevraagd om die inkomsten aan te tonen. De neergelegde jaarrekeningen bij de nationale bank. Als je dan met een eerste fiscaal boekjaar begint dat 2 jaar duurt (en dat gebeurt vaak bij een oprichting van een zaak) heb je na 3 kalenderjaren nog altijd maar 1 jaarrekening neergelegd en aangezien de meeste firma's binnen de 3-5 jaar overkop gaan (dat is de risico-zone) kunnen ze lastig beginnen doen, zeker de dag van vandaag. En dan kan je hopen op een bank die wat begrijpend is met het feit dat het een omzetting is van een voorgaande zelfstandige activiteit naar een firma. Meestal worden die financieringen echter beoordeeld door "risico-commissies" die daar allemaal geen oren naar hebben en enkel naar de cijfers kijken.

Comment

Het kan ook anders aflopen, dat het toch niet zo goed gaat, en je wilt stoppen, zal het u ook veel meer kosten.
              Dat mag je me dan eens uitleggen, want ik zie niet goed het grote verschil.

Comment

Ga je gang... het was gemeend

Comment

• Voor een BVBA mag je rekenen op 6000€ startkapitaal die de aandeelhouders moeten storten op een rekening. Van dat geld kan je vaak ook onmiddellijk de oprichtingskosten bij je boekhouder en de notariskosten betalen (ik zou de facturen nog eens moeten opzoeken maar als je meer dan 1500 kwijt bent wordt je imho geript). Van dat geld kan je natuurlijk ook nog andere investeringen doen en je mag natuurlijk altijd nog meer geld in je BVBA pompen - je bent pas niet meer prive aansprakelijk wanneer het kapitaal volgestort is, wanneer de aandeelhouders een kapitaal van 12000€ in de zaak hebben gestort.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                    Voor een BVBA mag je rekenen op 6000€ startkapitaal die de aandeelhouders moeten storten op een rekening. Van dat geld kan je vaak ook onmiddellijk de oprichtingskosten bij je boekhouder en de notariskosten betalen (ik zou de facturen nog eens moeten opzoeken maar als je meer dan 1500 kwijt bent wordt je imho geript). Van dat geld kan je natuurlijk ook nog andere investeringen doen en je mag natuurlijk altijd nog meer geld in je BVBA pompen - je bent pas niet meer prive aansprakelijk wanneer het kapitaal volgestort is, wanneer de aandeelhouders een kapitaal van 12000€ in de zaak hebben gestort.
                    En anders ben je privé aansprakelijk voor het nog niet-volstorte kapitaal.
                    Maar de bank heeft daar al lang een oplossing voor gevonden. Als je als beginnende ondernemer met je BVBA een financiering aangaat dan vragen ze vaak een persoonlijke borgstelling. Dus dan kan je nog persoonlijk opdraaien voor de schulden in geval van failliet.

Nuja, dat startkapitaal is een non-issue in dit geval. Het gaat niet over een ICT'er ofzo. Er zal toch voor meer dan 6K moeten geinvesteerd worden dus dat geld zal van ergens moeten komen.

Comment

Je voelt je toch vereerd zeker?

Comment

• je hebt nu ook een bvba -starter. 1 euro kapitaal dat pas na 5 jaar moet opgetrokken worden

Comment

• Zeer interessant topic.

Dit moet een sticky worden!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Matthi.Lampe Bekijk Berichten

Je voelt je toch vereerd zeker?
                            Ik aas op een bijzitritje met de GT3 hé...

Comment

En anders ben je privé aansprakelijk voor het nog niet-volstorte kapitaal.
                              Maar de bank heeft daar al lang een oplossing voor gevonden. Als je als beginnende ondernemer met je BVBA een financiering aangaat dan vragen ze vaak een persoonlijke borgstelling. Dus dan kan je nog persoonlijk opdraaien voor de schulden in geval van failliet.

Nuja, dat startkapitaal is een non-issue in dit geval. Het gaat niet over een ICT'er ofzo. Er zal toch voor meer dan 6K moeten geinvesteerd worden dus dat geld zal van ergens moeten komen.
                              Ha die ir_fuel, weer goed bezig zie ik.

We zouden toch beter een (sticky) topicske maken waar al de info verzameld wordt zeker?

Comment

Dat mag je me dan eens uitleggen, want ik zie niet goed het grote verschil.
                                stoppen als zelfstandige

Melden KBO
                                Melden BTW
                                Melden Sociaal zekerheidsinstantie

Stoppen BVBA

Vergadering houden (ok indien u alleen bent is dit vanzelfsprekend simpel)
                                Balans opmaken, winst verdelen
                                notariele akte van ontbinding
                                vereffenaar aanstellen
                                Neerlegging + bekendmaking in staatsblad

Het lijkt niet veel maar het zijn wel allemaal "dure" puntjes

edit: eigenlijk het grote verschil zelfstandige of rechtspersoon is dat je met wat administratieve feeling uw boekhouding zelf als zelfstandige kan doen.
                                om nu maar tegen mijn eigen schenen te schoppen, boekhouders zijn nu eenmaal niet goedkoop

Comment

edit: eigenlijk het grote verschil zelfstandige of rechtspersoon is dat je met wat administratieve feeling uw boekhouding zelf als zelfstandige kan doen.
                                  om nu maar tegen mijn eigen schenen te schoppen, boekhouders zijn nu eenmaal niet goedkoop
                                  No offence, maar als je zelf je boekhouding doet als fulltime zelfstandige (zeker als je echt een zaak hebt) ben je een oen.
                                  Dan heb je 2 mogelijkheden:
                                  1) Je betaalt pakken teveel belastingen want je kent je rechten niet
                                  2) Je denkt "de slimme" uit te hangen en bij de eerste controle word je met huid en haar opgegeten door de controleur.

En je hebt het hier over stoppen als je "zin" hebt om te stoppen. Als je zaak goed draait kan je ze beter proberen verkopen, wat dan weer simpeler is met een BVBA, en als je op het faillissement afstevent kan je beter wat er nog in de zaak zit eerst verkopen om schulden af te lossen en ben je tenminste privé wat beschermd tegen inbeslagname van je bezittingen als de vennootschap overkop gaat.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
                                    Ha die ir_fuel, weer goed bezig zie ik.

We zouden toch beter een (sticky) topicske maken waar al de info verzameld wordt zeker?
                                    Dat is denk ik niet het doel van dit forum

Het ging trouwens over een wagen van de zaak, niet over het starten van een onderneming

Comment

• Boekhouders zijn niet goedkoop, maar een goeie boekhouder is "priceless". Ik heb mijn boekhouder niet om facturen te boeken - ik deed dat vroeger zelf wel - maar om in geval van discussie over kosten en dergelijke te overleggen met de fiscus. Ik ben niet op de hoogte van alle boekhoudkundige trukjes en foefjes om gebruik te maken van wat de wet mij ter beschikking stelt, maar met mijn boekhouder weet ik dat alle paperassen netjes op tijd bij de benodigde instanties liggen, hij me kan vertellen welke kosten in te brengen zijn en tot hoeverre mate de fiscus andere kosten wel of niet accepteert, en hij de contactpersoon is voor de fiscus als deze laatste toch bepaalde kosten niet wil accepteren. Voor een naar mijn smaak erg lage prijs kan hij goed leven, en kan ik goed leven.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                        Boekhouders zijn niet goedkoop, maar een goeie boekhouder is "priceless". Ik heb mijn boekhouder niet om facturen te boeken - ik deed dat vroeger zelf wel - maar om in geval van discussie over kosten en dergelijke te overleggen met de fiscus. Ik ben niet op de hoogte van alle boekhoudkundige trukjes en foefjes om gebruik te maken van wat de wet mij ter beschikking stelt, maar met mijn boekhouder weet ik dat alle paperassen netjes op tijd bij de benodigde instanties liggen, hij me kan vertellen welke kosten in te brengen zijn en tot hoeverre mate de fiscus andere kosten wel of niet accepteert, en hij de contactpersoon is voor de fiscus als deze laatste toch bepaalde kosten niet wil accepteren. Voor een naar mijn smaak erg lage prijs kan hij goed leven, en kan ik goed leven.

Men zegt altijd dat een goeie boekhouder zichzelf terugverdient

Jammer genoeg zijn ze niet allemaal even goed. Als ik soms hoor wat sommige van die mannen uitkramen

Comment

• Ik ben al een paar anderen tegengekomen die inderdaad boekhouders hebben die inderdaad niet hun werk doen... Maar dat is hetzelfde met makelaars en andere personen waar je als particulier of zaakvoerder diensten of producten regelmatig van moet kopen: je moet je leverancier/klant controlleren, en niet vies zijn om eens van leverancier te wisselen...

Mijn boekhouder is zelfstandige. Alle truukjes die ie zelf toepast, past ie ook op zijn klanten toe. Da's al heel wat anders dan in een boekhoudkantoor klant nummer 1342 zijn waarbij niemand echt je dossier opvolgt en gewoon van einde-van-de-maand tot einde-van-de-maand leeft...

Maar goed... Een boekhouder die aanraad om als zelfstandige, zonder boekhouder en zonder rechtspersoonlijkheid (en bijgevolg volledige aansprakelijkheid) te werken?!
                                          Last edited by ; 25/04/2009, 21:25.

Comment

Working...
                                          X