Oorspronkelijk geplaatst door wooter
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wagen van de zaak
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenMen zegt altijd dat een goeie boekhouder zichzelf terugverdient
Jammer genoeg zijn ze niet allemaal even goed. Als ik soms hoor wat sommige van die mannen uitkramen
Idd! is zonder twijfel zo!
Op dat gebied zit ik echt goed. Super boekhouder én hij heeft gevoel voor humor!
Een zeldzame combinatie zowaar!Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Ik ben ook wel zeer tevreden van mijn boekhouder. Die mannen spelen met cijfertjes (waarvan ik de helft niet begrijp...) en zoeken de juiste weg in het labyrint met de naam "wet".
Een controle over de vloer krijgen is voor die mannen soms een beetje poker spelen heb ik de indruk... Ik zou er niet zelf aan beginnen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenDat is denk ik niet het doel van dit forum
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenHet ging trouwens over een wagen van de zaak, niet over het starten van een onderneming
Comment
-
Inderdaad. Mijn boekhouder raadde het spelletje zelfs af voor het inbrengen van een auto - "geef u beter een kilometervergoeding, dat is eenvoudiger en brengt meer op dan die wagen in de zaak te brengen". Koop de volgende motor op de zaak, en rijdt deze op met een kilometervergoeding...
0,3169 EUR EUR/kilometer
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenInderdaad. Mijn boekhouder raadde het spelletje zelfs af voor het inbrengen van een auto - "geef u beter een kilometervergoeding, dat is eenvoudiger en brengt meer op dan die wagen in de zaak te brengen". Koop de volgende motor op de zaak, en rijdt deze op met een kilometervergoeding...
Zo ne revisor kost al rap 1500€
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenInderdaad. Mijn boekhouder raadde het spelletje zelfs af voor het inbrengen van een auto - "geef u beter een kilometervergoeding, dat is eenvoudiger en brengt meer op dan die wagen in de zaak te brengen". Koop de volgende motor op de zaak, en rijdt deze op met een kilometervergoeding...
0,3169 EUR EUR/kilometer
Comment
-
Ach, als dat je enige administratie is
Zorg er wel voor dat je genoeg bewijsmateriaal maakt. Ik zit in een luxepositie waarbij ik gewoon per dag factureer, en ik zorg ervoor dat er op de factuur de locatie van de opdracht staat. Aantal dagen X aantal kilometer heen&terug X 0,3169 et voila.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk BerichtenVraagske: Kan je een privé-wagen inbrengen bij de start van een BVBA? Telt deze mee als ingebracht kapitaal?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenAch, als dat je enige administratie is
Zorg er wel voor dat je genoeg bewijsmateriaal maakt. Ik zit in een luxepositie waarbij ik gewoon per dag factureer, en ik zorg ervoor dat er op de factuur de locatie van de opdracht staat. Aantal dagen X aantal kilometer heen&terug X 0,3169 et voila.
Maar dat is niet altijd mogelijk en je moet ook voldoende km maken wil je er op "verdienen". Best is dus veel km en een wagen die weinig kostte.
Comment
-
effe er tussen smijten: ik heb een wagen met financiele leasing die nu een 13 maanden van de 60 aan het lopen is. Nu is die wagen (coupé)nutteloos en onpraktisch geworden in mijn vennootschap.Door groei heb ik andere wagens in mijn zaak en zijn er andere activiteiten opgestart waarbij een coupé totaal onbruikbaar is.Nu zou ik deze wagen willen afkopen van de leasemaatschappij en deze dan doorverkopen aan de garage waar ik een andere,meer praktische wagen zou kopen en weer leasen.
Mijn vraag nu: ik betaal de BTW aan de leasemaatschappij bij afkoop en de garage betaald BTW aan mij voor de overname door hen. Is dat een nuloperatie of is er ergens de btwregel van toepassing van 50% aftrekbaarheid en verlies ik daardoor een pak geld?ik ben geen twijfelaar
allez ik denk dat toch
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dannybrems Bekijk BerichtenMijn vraag nu: ik betaal de BTW aan de leasemaatschappij bij afkoop en de garage betaald BTW aan mij voor de overname door hen. Is dat een nuloperatie of is er ergens de btwregel van toepassing van 50% aftrekbaarheid en verlies ik daardoor een pak geld?
Als het over hetzelfde bedrag gaat kan de garage hem dan niet rechtstreeks overkopen van de leasingmaatschappij? Anders zul je het eens moeten vragen aan je boekhouder, volgens mij moet je iets kunnen regelen omdat je die kar niet koopt om mee te rijden maar om te verkopen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk BerichtenAls het over hetzelfde bedrag gaat kan de garage hem dan niet rechtstreeks overkopen van de leasingmaatschappij? Anders zul je het eens moeten vragen aan je boekhouder, volgens mij moet je iets kunnen regelen omdat je die kar niet koopt om mee te rijden maar om te verkopen.ik ben geen twijfelaar
allez ik denk dat toch
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dannybrems Bekijk BerichtenHet scheelt een 1200 €.Dus is het misschien beter ,indien mogelijk,dat de garage hem rechtstreeks koopt van de leasemaatschappij en dat ik het verschil dan zelf bijpas?
Comment
-
er zitten hier blijkbaar wat kenners van vennootschappen e.d., dus misschien kan iemand mij helpen:
welke vennootschapsvorm zouden jullie kiezen voor een managementvehicel, waarbij ik mezelf dus zou verhuren aan 2 vennootschappen: 1 in belgie en 1 in Nederland. Ik zou ook van beide vennootschappen aandeelhouder zijn.
meest voor de hand liggende lijkt me een aparte management BVBA, waar ik enige aandeelhouder van ben, en enige werknemer/bedrijfleider. Daarnaast is mijn BVBA dan aandeelhouder in die belgische NV en nederlandse BV.
of is dit een dom gedacht?
en dan over otto's: wat is in bovenstaande geval het slimst: een auto kopen op de managementvennootschap, of prive en dan kilometervergoeding? Ik kan gemakkelijk 50000km per jaar aantonen (en doe er nog 15000 prive).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk BerichtenOpgepast!
Ik heb het hier gisteren nog over gehad met een collega.
Ik werk zelf voor een Nederlandse firma met een salary split. Was even aan het spelen met de gedachte om 'schijnzelfstandige' te worden, maar dat werkt niet in Olland.
De Nederlandse fiscus die maandelijkse facturen vanuit een Belgische firma niet aanvaarden. Binnen België of binnen Nederland geen probleem, maar niet van over de grens.
Weet niet wat het probleem is, maar ik zou dat toch eens voorleggen aan een boekhouder/fiscalist.
In ieder geval, ik heb al een afspraak gemaakt bij de stichting grensarbeid (waar ik als grensarbeider nu ook al lid van ben)
Comment
-
Dit topic is even bovenhalen met volgende situatie:
Het is namelijk zo dat ik in januari 2012 begin als zelfstandig agent. Daarmee heb ik dus een zelfstandig statuut met btw nummer maar zonder vennootschapsvorm). Veel heb ik er niet voor nodig, op een wagen en telefoon na. Op dit moment rijd ik met een privé wagen Audi A3, 1.6TDI, van 2 jaar oud. Geschat aantal beroeps kilometers: 1000km per week. Privé ongeveer 15.000 per jaar. Na advies van een fiscalist en wat rond gelezen te hebben hier en andere bronnen denk ik volgende regel toe te passen. 5/7 beroeps die dan 75% mag afgetrokken worden in beroepskosten. Dit geldt voor de afschrijving van de wagen (geschatte waarde nu rond 15.000 EUR - op 3 jaar nog af te schrijven) maar ook voor verzekering, onderhoud, verkeersbelasting, ...
Dit is denk ik de meest logische keuze maar ben ik niet beter af met mij een kilometervergoeding uit te keren (staat dit jaar op 0,3352 EUR per km) die dan niet belast wordt? Of vergis ik mij en wordt die wel beschouwd als voordeel van alle aard?
Wat denken jullie dat het meest voordelig zou zijn voor mijn situatie? Een bvba zou ik niet meteen starten omdat dit hogere kosten met zich meebrengt en ik eerst een half jaar de markt wat wil aftasten. Ik zit in de positie dat indien het niet zou lukken na zes maanden ik er nog altijd mee kan stoppen, zonder daarvoor persoonlijke investeringen te hebben gedaan. Wat ik misschien wel nog zou kunnen onderhandelen met het opdrachtgevend bedrijf is dat ik enkel en alleen mijn brandstof krijg terugbetaald na voorlegging van bewijs, althans dit nog niet zeker is op dit moment.
Welke keuze zouden jullie mij aanraden? Kilometervergoeding? Wordt die al dan niet belast, moet ik die opnemen in mijn netto belastbaar inkomen? Of de 5/7 regel met 75% aftrek van alle auto gerelateerde kosten?
Waarvoor dank!
Comment
-
Ga eens met een goede boekhouder spreken, die ga je als zelfstandige sowieso nodig hebben.
Ik heb een goede, pm me maar voor de details.2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition
2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
1999 Volvo V70 classic 2.5d
1967 Volvo 123 GT
Comment
Comment