Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Praktisch rijexamen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door PieterK Bekijk Berichten
    Kheb vandaag mijn praktisch examen afgelegd. En ik moest dit niet eens doen, op een bergop vertrekken .
    Wel 2 fouten gemaakt: ze stuurde mij in een straat waar ik een bord zag "uitgezonderd plaatselijk verkeer"... ik dacht: die gaat mij hier niet liggen hebben, dus ik draai rechtsaf, terwijl ik dat deed zag ik dat het verbod alleen was voor > 5 ton .
    Mijn tweede fout was dat ik een bord bebouwde kom niet gezien had.. 100 meter verder was het op de baan geschilderd, en dan vertraagde ik pas. Maar uiteindelijk: ik ben geslaagd
    Congrats! Eerlijk gezegd vind ik dit (vooral de tweede dan) wel nogal grote fouten, zal aan een zijden draadje gehangen hebben denk ik. Nuja, erdoor is erdoor! En wat dat vertrekken op een helling betreft: ze vragen het inderdaad niet expliciet meer, maar vaak steken ze gewoon een licht hellingetje in het af te leggen parcours, bv aan de lichten vertrekken waar het lichtjes bergop gaat.

Comment

Ik heb inderdaad met de rijschool gereden, ik rijd al een jaar en enkele maanden met een leervergunning.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet in een éénrichtingstraat gereden, nog nooit in mijn leven trouwens! Het was een combinatie van borden (het uitgezonderd plaatselijk verkeer was alleen geldig voor >5 ton :S), samen met de stress waardoor ik een foute beslissing nam.

Het missen van het bebouwde kom-bord was inderdaad een (zware) fout, ik had eigenlijk niet veel hoop meer in een goede afloop.

Misschien dat de "algemene indruk" ook meespeelde, ik durf wel zeggen dat ik de wagen goed onder controle heb, ik let op evt. fietsers bij het afslaan, snij geen bochten af, let op de voorrangsregels waar deze van toepassing zijn, kijk regelmatig in de spiegels enz...
      Last edited by PieterK; 24/04/2007, 18:12.

Comment

Ik heb inderdaad met de rijschool gereden, ik rijd al een jaar en enkele maanden met een leervergunning.

Voor de duidelijkheid: ik ben niet in een éénrichtingstraat gereden, nog nooit in mijn leven trouwens! Het was een combinatie van borden (het uitgezonderd plaatselijk verkeer was alleen geldig voor >5 ton :S), samen met de stress waardoor ik een foute beslissing nam.

Het missen van het bebouwde kom-bord was inderdaad een (zware) fout, ik had eigenlijk niet veel hoop meer in een goede afloop.
        Als je niet met de rijschool was mocht je nog eens terugkomen, wees daar maar zeker van!

Misschien dat de "algemene indruk" ook meespeelde, ik durf wel zeggen dat ik de wagen goed onder controle heb, ik let op evt. fietsers bij het afslaan, snij geen bochten af, let op de voorrangsregels waar deze van toepassing zijn, kijk regelmatig in de spiegels enz...
        Algemene indruk mijn gat ja!

Als jij later je werk over het algemeen goed doet, maar je maakt toch fouten vlieg je buiten, punt uit.

No offence, maar het is zo...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk Berichten
          Op welke manier dan ook behaald, gefeliciteerd!
          Als dat de manier van denken is volgens de jeugd van tegenwoordig...

Comment

Ik besef ook wel dat het een dubbeltje op zijn kant was.. maar ik denk dat er slechts weinigen zijn die een foutloos parcours afleggen.

In mijn ogen is het de taak van de examinator om te beoordelen of je rijp bent om aan het verkeer deel te nemen. Nu kan je zeggen dat deze fouten onvergeeflijk zijn, maar ik heb geen gevaarlijke situaties veroorzaakt, nooit bruusk moeten remmen, en zeker geen levens in gevaar gebracht.

Comment

Ik besef ook wel dat het een dubbeltje op zijn kant was.. maar ik denk dat er slechts weinigen zijn die een foutloos parcours afleggen.

In mijn ogen is het de taak van de examinator om te beoordelen of je rijp bent om aan het verkeer deel te nemen. Nu kan je zeggen dat deze fouten onvergeeflijk zijn, maar ik heb geen gevaarlijke situaties veroorzaakt, nooit bruusk moeten remmen, en zeker geen levens in gevaar gebracht.
              Er is een verschil in een foutloos parcours en een zware fout!

Tuurlijk is het de taak van de examinator om iemand te beoordelen. Maar daar gaan ze niet altijd even consequent te werk!

Ik heb tijdens mijn examens ook geen gevaarlijke situaties veroorzaakt!
              Maar die eikel wilde me kloten en daarom was ik gebuisd.
              Mijn kameraad kent iemand die rijexaminator is geweest. En die heeft me zelf gezegd dat ze loten of iemand al dan niet doormag. En het moet geld opbrengen want de meesten werken na hun uren ook voor een rijschool. Zo zie je maar.

Het zal altijd een corrupte boel blijven. Als je vroeger naar de keuring moest nam je best smeergeld mee, of je moest terugkomen voor een pietluttugheid. Toen hebben ze daar reorganisaties doorgevoerd, maar de meeste rotte appels zijn gebleven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                Met de moto is het zelfs 238 euro voor nog 2u les + examen!
                Dat meent ge niet?! Bij welke rijschool is dat dan? Dat is toch niet evenredig: voor 6u rijles heb ik € 361 betaald. Voor een derde van de lessen zou ik er van uitgaan dat de ge ook een derde van de prijs betaalt. Of is het examen voor de moto zo veel duurder?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door reVel Bekijk Berichten
                  Als dat de manier van denken is volgens de jeugd van tegenwoordig...
                  Bedoeld als: Hoe men er ook over denkt, toch proficiat! Het heeft hier niks te maken met de jeugd van tegenwoordig... Of toch in ieder geval niet met mijn denkwijze.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                    Dat meent ge niet?! Bij welke rijschool is dat dan? Dat is toch niet evenredig: voor 6u rijles heb ik € 361 betaald. Voor een derde van de lessen zou ik er van uitgaan dat de ge ook een derde van de prijs betaalt. Of is het examen voor de moto zo veel duurder?
                    Dat is overal de prijs. Ik doe mijn examen volgende week. Is idd 238 euro. Omdat we het met twee doen, krijg ik vooraf wel 3u les, maar dan nog duur genoeg. Omdat ik al een tijdje zonder moto zit, neem ik nog twee uur extra les, kostprijs 114 euro... Ik denk dat het motoexamen 40 euro kost, maar dat moet je nog eens zelf betalen. De rijschool rijdt dan wel achter met de auto, dat betaal je ok natuurlijk.

Ivm examen auto/ ik moest op een gegeven moment rechtdoor, maar je moest aan de rechterkant voorsorteren (echt afwijken van de normale rijrichting om rechtdoor te gaan.) Ik had dat maar gezien toen er al een volle witte lijn was. Ik stond dus voorgesorteerd om links af te slaan. Beetje in panier heb ik dan eerst de twee auto's naast me doorgelaten, 5 meter vooruit gereden, richtingaanwijzer twee keer naar rechts gedaan en dan rechtdoor gereden.

Ik zag de examinator fronsen, maar hij zei niets. Achteraf heeft hij me er wel op gewezen, maar omdat ik anders alles goed gedaan had, was het in orde. Net zo goed heb je een vieze kloot en ben je gebuisd.
                    Last edited by ; 25/04/2007, 11:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                      Dat is overal de prijs. Ik doe mijn examen volgende week. Is idd 238 euro. Omdat we het met twee doen, krijg ik vooraf wel 3u les, maar dan nog duur genoeg. Omdat ik al een tijdje zonder moto zit, neem ik nog twee uur extra les, kostprijs 114 euro... Ik denk dat het motoexamen 40 euro kost, maar dat moet je nog eens zelf betalen. De rijschool rijdt dan wel achter met de auto, dat betaal je ok natuurlijk.
                      *Slik* Pfff, zakkenvullers! Maar ja, er zal niets anders opzitten. Bedankt voor de uitleg

Comment

Laat me raden, met de rijschool?

Met alle respect, maar als je dergelijke toeren uithaalt kan je niet rijden!

Ach, op een examen wiskunde doe je toch ook al eens "2+3=6". Ik denk dat de stress die velen hebben als ze zo'n examen afleggen niet te onderschatten is.

'K moet zeggen, ik voel de druk al opkomen, en 't mijne is pas over een week. En ik heb geen rijschool gevolgd, 'k zal mij dus goed moeten bewijzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                          Ach, op een examen wiskunde doe je toch ook al eens "2+3=6".

'K moet zeggen, ik voel de druk al opkomen, en 't mijne is pas over een week. En ik heb geen rijschool gevolgd, 'k zal mij dus goed moeten bewijzen.
                          't Doet me denken aan 't feit dat ik ooit 2 x 23 = 69 heb geschreven op m'n examen wiskunde. Leraar moet gelachen hebben: 't was de énige fout.

Overigens: zoals iemand hier al heeft gezegd: ik vind toch ook wel dat de 'algemene indruk' die je geeft tijdens het rijden ook belangrijk is. Of je rustig bent, geen zotte dingen doet, laat zien dat je verkeersinzicht aan 't kweken bent, ...
                          Als je met 'n benzinemotor optrekt tot +4000 opm, of je gaat vrij hard door een bocht (of té hard, zoals iemand hier al 'ns heeft komen vertellen), of gewoon 'bruut' rijdt, of niet remt op de motor, of ... Ja, dan vrààg je 'r gewoon om.

Die fout van PieterK (te laat afgeremd voor 'n zone 50) lijkt me dan ook niet dramatisch te zijn, anders was ie er niet doorgeweest. Vergeet dat veel afhangt van de 'omgeving'. Ik moest m'n examen doen in Deurne, en daar is een 2x2-weg waar je 70 mag, en soms 50. Geloof me, op die baan maakt het weinig uit of je 100m vroeger of later werkelijk 50 rijdt. 't Is relatief.

Op mijn examen had ik véél zones 30. Ik deed examen rond een uur of 2 in de middag, op vrijdag, en ik kwam in een zone 30 terecht, op een grote, brede weg, die eigelijk niet ingericht was voor een fatsoenlijke zone 30 te zijn. Resultaat: 'k heb té hard gereden (Laat ons zeggen 40 km/h). En toch maakte de examinator er slechts een kleine opmerking over. Logisch, ie wist zelf ook dat 't middag was, dat de baan niet ingericht was voor een zone 30 en een hogere snelheid toeliet, én dat tegen 30 tuffen daar eigelijk meer kwaad dan goed deed.

Ie begon wél te zagen over 't feit dat ik niet over de stoep was gaan rijden, toen een vrachtwagen z'n voorrang niet gaf en toch een reeks geparkeerde auto's inhaalde, terwijl ik er me al naast bevond. De vrachtwagen was dus in fout, en 't werd smal (héél smal ). En toch kreeg ik op m'n donder omdat 'k niet over de stoep was gaan rijden. Hallo kroket, wie rijdt er nu tijdens z'n examen op de stoep.
                          Ie zei nadien dat 'k dat best wél had gedaan, want dat dat eigelijk onwettig is, maar in die situatie wel veiliger was ...

Wat ik dus maar wil zeggen: 't is - denk ik - niet gewoon de regeltjes toepassen en niks fout doen. 't Is eerder dingen 'zien' en tonen dat je inzicht verkrijgt.

@PieterK: proficiat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DRIVER-W Bekijk Berichten
                            Bedoeld als: Hoe men er ook over denkt, toch proficiat! Het heeft hier niks te maken met de jeugd van tegenwoordig... Of toch in ieder geval niet met mijn denkwijze.
                            Waarom proficiat?

Proficiat dat hij €1.000 heeft neergeteld en zijn rijbewijs in ruil heeft gekregen!

Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
                            Ach, op een examen wiskunde doe je toch ook al eens "2+3=6". Ik denk dat de stress die velen hebben als ze zo'n examen afleggen niet te onderschatten is.

Ik weet niet in welke school jij zit, maar als ik op een examen "2+3=6" deed kreeg ik een 0 op die vraag...

Oorspronkelijk geplaatst door Bram S Bekijk Berichten
                            't Doet me denken aan 't feit dat ik ooit 2 x 23 = 69 heb geschreven op m'n examen wiskunde. Leraar moet gelachen hebben: 't was de énige fout.

Overigens: zoals iemand hier al heeft gezegd: ik vind toch ook wel dat de 'algemene indruk' die je geeft tijdens het rijden ook belangrijk is. Of je rustig bent, geen zotte dingen doet, laat zien dat je verkeersinzicht aan 't kweken bent, ...
                            Als je met 'n benzinemotor optrekt tot +4000 opm, of je gaat vrij hard door een bocht (of té hard, zoals iemand hier al 'ns heeft komen vertellen), of gewoon 'bruut' rijdt, of niet remt op de motor, of ... Ja, dan vrààg je 'r gewoon om.

Die fout van PieterK (te laat afgeremd voor 'n zone 50) lijkt me dan ook niet dramatisch te zijn, anders was ie er niet doorgeweest. Vergeet dat veel afhangt van de 'omgeving'. Ik moest m'n examen doen in Deurne, en daar is een 2x2-weg waar je 70 mag, en soms 50. Geloof me, op die baan maakt het weinig uit of je 100m vroeger of later werkelijk 50 rijdt. 't Is relatief.

Op mijn examen had ik véél zones 30. Ik deed examen rond een uur of 2 in de middag, op vrijdag, en ik kwam in een zone 30 terecht, op een grote, brede weg, die eigelijk niet ingericht was voor een fatsoenlijke zone 30 te zijn. Resultaat: 'k heb té hard gereden (Laat ons zeggen 40 km/h). En toch maakte de examinator er slechts een kleine opmerking over. Logisch, ie wist zelf ook dat 't middag was, dat de baan niet ingericht was voor een zone 30 en een hogere snelheid toeliet, én dat tegen 30 tuffen daar eigelijk meer kwaad dan goed deed.

Ie begon wél te zagen over 't feit dat ik niet over de stoep was gaan rijden, toen een vrachtwagen z'n voorrang niet gaf en toch een reeks geparkeerde auto's inhaalde, terwijl ik er me al naast bevond. De vrachtwagen was dus in fout, en 't werd smal (héél smal ). En toch kreeg ik op m'n donder omdat 'k niet over de stoep was gaan rijden. Hallo kroket, wie rijdt er nu tijdens z'n examen op de stoep.
                            Ie zei nadien dat 'k dat best wél had gedaan, want dat dat eigelijk onwettig is, maar in die situatie wel veiliger was ...

Wat ik dus maar wil zeggen: 't is - denk ik - niet gewoon de regeltjes toepassen en niks fout doen. 't Is eerder dingen 'zien' en tonen dat je inzicht verkrijgt.

@PieterK: proficiat.
                            Sinds wanneer bepaald een rijexaminator de verkeersregels? Te snel is te snel!
                            Nog maar eens een teken van inconsequentie! Ze hebben je naam getrokken en jij was op voorhand al bij de gelukkigen.

Op mijn rijexamen gaf hij een opmerking omdat ik "te traag" reed. 40 tussen geparkeerde auto's in bebouwde kom is niet "te traag".
                            Dus ik dacht, rij wat vlotter. Ik ging aan de lichten links staan achter een geparkeerde wagen, reed vlot met mijn voorligger mee en zette me dan voor de rij. En daar zei hij van, ja, dat was wel "te optimistisch"...

Dan rij ik achteruit omdat een vrachtwagen zijn bocht niet kon nemen. Ik had al lang gezien dat mijn achterligger plaats had gemaakt, dus reed een stuk achteruit. En hij direct, ja wel oppassen he. Ik heb gezegd dat ik al lang gezien had dat die achter me plaats had gemaakt...

Enfin, achteraf aan het centrum toen hij me meedeelde dat ik gebuisd was ging ik niet akkoord. Hij van, ja dat zal toch niet helpen. Ik raad je aan om naar de rijschool te gaan om de "trucjes" te leren...

Ik heb spijt dat ik hem daar geen slaag gegeven heb, mijn vader was ook kwaad!

Comment

Ik weet niet in welke school jij zit, maar als ik op een examen "2+3=6" deed kreeg ik een 0 op die vraag...
                              Dan had jij 'n slechte leraar wiskunde, want als de methode correct is, krijg je 'n deel van de punten.

Sinds wanneer bepaald een rijexaminator de verkeersregels? Te snel is te snel!
                              Nog maar eens een teken van inconsequentie! Ze hebben je naam getrokken en jij was op voorhand al bij de gelukkigen.

Op mijn rijexamen gaf hij een opmerking omdat ik "te traag" reed. 40 tussen geparkeerde auto's in bebouwde kom is niet "te traag".
                              Dus ik dacht, rij wat vlotter. Ik ging aan de lichten links staan achter een geparkeerde wagen, reed vlot met mijn voorligger mee en zette me dan voor de rij. En daar zei hij van, ja, dat was wel "te optimistisch"...

Dan rij ik achteruit omdat een vrachtwagen zijn bocht niet kon nemen. Ik had al lang gezien dat mijn achterligger plaats had gemaakt, dus reed een stuk achteruit. En hij direct, ja wel oppassen he. Ik heb gezegd dat ik al lang gezien had dat die achter me plaats had gemaakt...

Enfin, achteraf aan het centrum toen hij me meedeelde dat ik gebuisd was ging ik niet akkoord. Hij van, ja dat zal toch niet helpen. Ik raad je aan om naar de rijschool te gaan om de "trucjes" te leren...

Ik heb spijt dat ik hem daar geen slaag gegeven heb, mijn vader was ook kwaad!
                              Als 'n aan gedacht dat jij gewoon een kl**t als examinator had?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                                *Slik* Pfff, zakkenvullers! Maar ja, er zal niets anders opzitten. Bedankt voor de uitleg
                                Was vanmorgen rijles. Ik stond aan een rood licht en raakte er niet in één keer door omdat er een sukkel voor me bijzonder traag deed. Ik heb dus om voor het rood te staan (ca. 2 min) bijna 2 euro betaald

Wel leuk motoweertje trouwens vanmorgen

Comment

Yeheesss, ik ben erdoor.

En ik heb géén rijschool gevolgd, en het was de eerste poging.

Comment

Congrats!
                                    Vond je het moeilijk?

Comment

Proficiat!
                                      Vergeet niet te denken aan de nieuw regel: 1 zware overtreding=rijbewijs kwijt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                                        Congrats!
                                        Vond je het moeilijk?
                                        Niet echt, ik had genoeg kilometers afgebold om alle situaties aan te kunnen. Wat ik wel moeilijk vond was inschatten wat die examinator nu net verwachtte. Hoe snel moest ik optrekken? Hoe hard remmen? Wanneer voorbijsteken en wanneer niet?

Als je alleen rijdt evalueer je dat zelf, maar op dat examen moet het conform zijn met de perceptie van de examinator, dat was ambetant. Nadat ik geparkeerd had zei hij dat: "ik niet meer de platte moest uithangen, en moest laten zien dat ik kon rijden, want dat hij mij op dat moment niet zou laten slagen." Dan heb ik maar wat vlotter gereden, en dat vond ie wel goed.

Ie heeft me maar op twee foutjes kunnen betrappen. En het waren dan nog kleine ook. Zijn woorden: "theorie en praktijk zijn niet altijd hetzelfde"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ewout_e Bekijk Berichten
                                          Proficiat!
                                          Vergeet niet te denken aan de nieuw regel: 1 zware overtreding=rijbewijs kwijt
                                          Je sais, dat staat in mijn geheugen gebrand. Persoonlijk ervaar ik niet meteen moeite om mij aan de beperkingen te houden. Zo rustig 50 rijden heeft ook zijn charmes. En het is niet bepaald dat ik niet sneller rijd dan toegelaten uit een gevoel van gebrek aan stuurcapaciteiten, want daarvoor rijd ik al veel te lang rond.

Er is voor alles een tijd en een plaats hé, en daar zijn we ook braaf.

Comment

Working...
                                          X