Ik zal het hier ook maar ( nog ) eens posten;
Bevoegdheid van politieagenten & bewijswaarde van een PV
Bevoegde personen :
Bevoegdheid van politieagenten & bewijswaarde van een PV
Bevoegdheid van de politie
Lokaal en federaal politiepersoneel is 24/24u en 7/7d bevoegd om overtredingen vast te stellen op het grondgebied van België. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot het douanepersoneel dat enkel bevoegd is tijdens de uitoefening van de dienst.
Als het politiepersoneel optreedt buiten de diensturen of in burgerkledij zal ze haar dienstkaart of legitimatiebewijs tonen. Na het tonen van hun dienstkaart, wordt je geacht hun aanwijzingen of bevelen op te volgen, net alsof het geüniformeerd personeel zou zijn, bijvoorbeeld: uw voertuig verplaatsen.
Bevoegde personen mogen ook alleen handelen en vaststellingen verrichten.
Sedert 10 mei 2006 is de benaming van de hulpagent gewijzigd in agent van politie en hebben deze personen ook een nationale bevoegdheid inzake verkeer.
De bevoegde personen vindt u hier: Klik hier voor lijst
De bewijswaarde van het PV
Bepaalde processen-verbaal hebben meer waarde dan een loutere inlichting. Dit is het geval voor PV’s inzake verkeer (*). Al wat een bevoegde persoon hoort, ziet, ruikt en voelt, kan hij verwoorden in een proces-verbaal. Als dit PV naar u wordt verzonden binnen de wettelijk voorziene termijn, dan hebben deze zintuigelijke vaststellingen een bijzondere bewijswaarde. Ze vormen het bewijs tot zolang de onjuistheid van de vermeldingen niet is aangetoond, m.a.w. zolang het tegenbewijs niet geleverd is!
Het principe van een proces-verbaal tot bewijs van het tegendeel:
In zulk geval is de rechter verplicht de vaststellingen en bevestigingen van de opsteller van het proces-verbaal voor waar aan te nemen tenzij het tegenovergestelde bewezen wordt. Hij kan dan niet de inhoud van het proces-verbaal naast zich neerleggen, het eenvoudig tegenspreken of in twijfel trekken. Het tegenbewijs moét geleverd zijn. De bewijslast wordt m.a.w. verlegd van het openbaar ministerie naar de beklaagde.
(*) Met "verkeer" bedoel ik niet enkel het verkeersreglement, maar ook de regels inzake de inschrijving, verzekering en technische regels en nog vele andere besluiten, héél ruim dus...
Opgelet ! Voor de meeste verkeersinbreuken geldt dat het PV binnen de 14 dagen moet verzonden worden. Let hier op het woordje "verzonden", dit is niet "bezorgd". De post kan immers vertraging oplopen.
Indien het PV te laat of niet wordt verzonden, vervalt de bijzondere bewijswaarde, maar blijft wél het gelden als inlichting. De rechter kan dan volledig vrij oordelen over de zaak en toch een straf uitspreken of vrijspreken indien uw rechten van verdediging geschonden zouden zijn (bv 2 maanden te laat verzonden).
Vaststellingen door middel van (on)bemande toestellen, zogenaamde flitsauto’s of –palen
De vaststelling en de meting door dergelijke toestellen zijn geen zintuiglijke waarnemingen die door de verbalisant werden gedaan. De bijzondere bewijswaarde is dan ook beperkt tot de vaststelling door de verbalisant dat het meettoestel een welbepaald resultaat, bijvoorbeeld een bepaalde snelheid, aangaf op het scherm. Enkel de resultaatsaflezing geldt dus tot bewijs van het tegendeel. Of het toestel deze snelheid juist heeft gemeten, wordt overgelaten aan de vrije beoordeling van de rechter. De bewijswaarde van de waarachtigheid van de aangegeven snelheid zal uiteraard wel groter worden naargelang het toestel vaker getest werd op zijn nauwkeurigheid en deugdelijke werking. Er is een onderscheid tussen bemand of onbemand: De resultaatsaflezing van gegevens opgeleverd door bemande camera’s bezit steeds bewijswaarde tot bewijs van het tegendeel, ongeacht om welke overtreding van de Wegverkeerswet of van haar uitvoeringsbesluiten het gaat. De resultaatsaflezing gesteund op materiële bewijsmiddelen (vb. foto’s) opgeleverd door onbemande camera’s zal daarentegen deze bijzondere bewijswaarde slechts bezitten voor zover het gaat om één van de overtredingen van de Wegverkeerswet of van haar uitvoeringsbesluiten die limitatief worden opgesomd in K.B. 18/12/2002 (zie: Klik hier voor lijst ).
Opgelet ! Bij bemande controles zijn bevoegde personen aanwezig die alle andere overtredingen eveneens kunnen vaststellen. Regelmatig komt het voor dat “geflitste” bestuurders terugkeren naar de plaats van controle. U vermijdt hierbij best overtredingen, zoals bv. doorlopende witte streep overschrijden of parkeerinbreuken. Sommigen gaan nog een stapje verder en remmen bruusk of claxonneren ter hoogte van de flitsauto. Voor dit alles kan je dus een extra PV krijgen (mét bijzondere bewijswaarde). Een verwittigd persoon…
Tegenbewijs door de bekeurde
Het tegenbewijs kan door alle wettelijke bewijsmiddelen worden geleverd. Het tegenbewijs kan aldus worden geleverd door getuigen, geschriften, deskundigen, plaatsopnemingen en alle andere middelen, vermoedens inbegrepen. Maar een loutere ontkenning van de feiten zal niet volstaan om de bijzondere bewijswaarde van het proces-verbaal aan te tasten. De aangebrachte middelen kunnen slechts tegenbewijs vormen wanneer er sprake is van met elkaar overeenstemmende gegevens. Daarom ook kan een eenvoudige schriftelijke verklaring of één enkele getuigenis op zich evenmin volstaan.
Het is daarom raadzaam dat je de nodige bewijsstukken bij je eventueel antwoordformulier of verhoor voegt. Schrijven “ik was op mijn werk en kan het dus niet gedaan hebben” is dus onvoldoende. Als je naar de rechtbank wenst te stappen, zorg dan voor een ijzersterk dossier, eventueel met bijstand van een advocaat.
Bekeuring in de vlucht (niet staande gehouden)
Een bevoegd persoon hoeft u bovendien niet aan de kant te zetten. Het noteren van de nummerplaat is voldoende. Het proces-verbaal wordt dan naar de houder van de nummerplaat (opgevraagd via DIV) gezonden. Als dit een natuurlijke persoon betreft, bv. Janssens Jan, dan is er een wettelijk vermoeden dat hij de inbreuk(en) heeft gepleegd. Hij kan dit vermoeden weerleggen met elk middel, bv verblijf in buitenland d.m.v. vliegtuigticket of hotelvoucher.
Als de houder van de nummerplaat een firma betreft, dan is de firma verplicht de bestuurder of gebruiker van het voertuig kenbaar te maken binnen een bepaalde termijn. Indien de firma deze verplichtingen niet nakomt, kan zij veroordeeld worden (zware straffen voorzien!)
Beëdigd persoon
De bevoegde personen hebben een eed afgelegd. Aan hun vaststellingen wordt dan ook meer geloof gehecht. Een PV (= authentieke officiële akte) met valse inlichtingen kan leiden tot vervolging van de opsteller wegens "valsheid in geschrifte" ! De belanghebbende die van oordeel is dat het betreffende proces-verbaal vals is, kan ook steeds de bijzondere valsheidsprocedure voeren.
Lokaal en federaal politiepersoneel is 24/24u en 7/7d bevoegd om overtredingen vast te stellen op het grondgebied van België. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot het douanepersoneel dat enkel bevoegd is tijdens de uitoefening van de dienst.
Als het politiepersoneel optreedt buiten de diensturen of in burgerkledij zal ze haar dienstkaart of legitimatiebewijs tonen. Na het tonen van hun dienstkaart, wordt je geacht hun aanwijzingen of bevelen op te volgen, net alsof het geüniformeerd personeel zou zijn, bijvoorbeeld: uw voertuig verplaatsen.
Bevoegde personen mogen ook alleen handelen en vaststellingen verrichten.
Sedert 10 mei 2006 is de benaming van de hulpagent gewijzigd in agent van politie en hebben deze personen ook een nationale bevoegdheid inzake verkeer.
De bevoegde personen vindt u hier: Klik hier voor lijst
De bewijswaarde van het PV
Bepaalde processen-verbaal hebben meer waarde dan een loutere inlichting. Dit is het geval voor PV’s inzake verkeer (*). Al wat een bevoegde persoon hoort, ziet, ruikt en voelt, kan hij verwoorden in een proces-verbaal. Als dit PV naar u wordt verzonden binnen de wettelijk voorziene termijn, dan hebben deze zintuigelijke vaststellingen een bijzondere bewijswaarde. Ze vormen het bewijs tot zolang de onjuistheid van de vermeldingen niet is aangetoond, m.a.w. zolang het tegenbewijs niet geleverd is!
Het principe van een proces-verbaal tot bewijs van het tegendeel:
In zulk geval is de rechter verplicht de vaststellingen en bevestigingen van de opsteller van het proces-verbaal voor waar aan te nemen tenzij het tegenovergestelde bewezen wordt. Hij kan dan niet de inhoud van het proces-verbaal naast zich neerleggen, het eenvoudig tegenspreken of in twijfel trekken. Het tegenbewijs moét geleverd zijn. De bewijslast wordt m.a.w. verlegd van het openbaar ministerie naar de beklaagde.
(*) Met "verkeer" bedoel ik niet enkel het verkeersreglement, maar ook de regels inzake de inschrijving, verzekering en technische regels en nog vele andere besluiten, héél ruim dus...
Opgelet ! Voor de meeste verkeersinbreuken geldt dat het PV binnen de 14 dagen moet verzonden worden. Let hier op het woordje "verzonden", dit is niet "bezorgd". De post kan immers vertraging oplopen.
Indien het PV te laat of niet wordt verzonden, vervalt de bijzondere bewijswaarde, maar blijft wél het gelden als inlichting. De rechter kan dan volledig vrij oordelen over de zaak en toch een straf uitspreken of vrijspreken indien uw rechten van verdediging geschonden zouden zijn (bv 2 maanden te laat verzonden).
Vaststellingen door middel van (on)bemande toestellen, zogenaamde flitsauto’s of –palen
De vaststelling en de meting door dergelijke toestellen zijn geen zintuiglijke waarnemingen die door de verbalisant werden gedaan. De bijzondere bewijswaarde is dan ook beperkt tot de vaststelling door de verbalisant dat het meettoestel een welbepaald resultaat, bijvoorbeeld een bepaalde snelheid, aangaf op het scherm. Enkel de resultaatsaflezing geldt dus tot bewijs van het tegendeel. Of het toestel deze snelheid juist heeft gemeten, wordt overgelaten aan de vrije beoordeling van de rechter. De bewijswaarde van de waarachtigheid van de aangegeven snelheid zal uiteraard wel groter worden naargelang het toestel vaker getest werd op zijn nauwkeurigheid en deugdelijke werking. Er is een onderscheid tussen bemand of onbemand: De resultaatsaflezing van gegevens opgeleverd door bemande camera’s bezit steeds bewijswaarde tot bewijs van het tegendeel, ongeacht om welke overtreding van de Wegverkeerswet of van haar uitvoeringsbesluiten het gaat. De resultaatsaflezing gesteund op materiële bewijsmiddelen (vb. foto’s) opgeleverd door onbemande camera’s zal daarentegen deze bijzondere bewijswaarde slechts bezitten voor zover het gaat om één van de overtredingen van de Wegverkeerswet of van haar uitvoeringsbesluiten die limitatief worden opgesomd in K.B. 18/12/2002 (zie: Klik hier voor lijst ).
Opgelet ! Bij bemande controles zijn bevoegde personen aanwezig die alle andere overtredingen eveneens kunnen vaststellen. Regelmatig komt het voor dat “geflitste” bestuurders terugkeren naar de plaats van controle. U vermijdt hierbij best overtredingen, zoals bv. doorlopende witte streep overschrijden of parkeerinbreuken. Sommigen gaan nog een stapje verder en remmen bruusk of claxonneren ter hoogte van de flitsauto. Voor dit alles kan je dus een extra PV krijgen (mét bijzondere bewijswaarde). Een verwittigd persoon…
Tegenbewijs door de bekeurde
Het tegenbewijs kan door alle wettelijke bewijsmiddelen worden geleverd. Het tegenbewijs kan aldus worden geleverd door getuigen, geschriften, deskundigen, plaatsopnemingen en alle andere middelen, vermoedens inbegrepen. Maar een loutere ontkenning van de feiten zal niet volstaan om de bijzondere bewijswaarde van het proces-verbaal aan te tasten. De aangebrachte middelen kunnen slechts tegenbewijs vormen wanneer er sprake is van met elkaar overeenstemmende gegevens. Daarom ook kan een eenvoudige schriftelijke verklaring of één enkele getuigenis op zich evenmin volstaan.
Het is daarom raadzaam dat je de nodige bewijsstukken bij je eventueel antwoordformulier of verhoor voegt. Schrijven “ik was op mijn werk en kan het dus niet gedaan hebben” is dus onvoldoende. Als je naar de rechtbank wenst te stappen, zorg dan voor een ijzersterk dossier, eventueel met bijstand van een advocaat.
Bekeuring in de vlucht (niet staande gehouden)
Een bevoegd persoon hoeft u bovendien niet aan de kant te zetten. Het noteren van de nummerplaat is voldoende. Het proces-verbaal wordt dan naar de houder van de nummerplaat (opgevraagd via DIV) gezonden. Als dit een natuurlijke persoon betreft, bv. Janssens Jan, dan is er een wettelijk vermoeden dat hij de inbreuk(en) heeft gepleegd. Hij kan dit vermoeden weerleggen met elk middel, bv verblijf in buitenland d.m.v. vliegtuigticket of hotelvoucher.
Als de houder van de nummerplaat een firma betreft, dan is de firma verplicht de bestuurder of gebruiker van het voertuig kenbaar te maken binnen een bepaalde termijn. Indien de firma deze verplichtingen niet nakomt, kan zij veroordeeld worden (zware straffen voorzien!)
Beëdigd persoon
De bevoegde personen hebben een eed afgelegd. Aan hun vaststellingen wordt dan ook meer geloof gehecht. Een PV (= authentieke officiële akte) met valse inlichtingen kan leiden tot vervolging van de opsteller wegens "valsheid in geschrifte" ! De belanghebbende die van oordeel is dat het betreffende proces-verbaal vals is, kan ook steeds de bijzondere valsheidsprocedure voeren.
Artikel 3: Bevoegde personen De personen bevoegd om toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen, zijn :
1° het personeel van het operationele kader van de federale en de lokale politie;
2° de ambtenaren en beambten van het Bestuur van het Vervoer te Land, van het Bestuur van de Verkeersreglementering en van de Infrastructuur, die met een mandaat van gerechtelijke politie belast zijn;
3° de ambtenaren en de beambten van de Regie der Luchtwegen, die met een mandaat van gerechtelijke politie belast zijn, binnen de grenzen van de luchthavens en van hun aanhorigheden;
4° de ingenieurs en conducteurs van Bruggen en Wegen en andere voor het toezicht op de openbare weg aangestelde beambten;
5° de ambtenaren en beambten van de provinciale wegendiensten, behalve het kantoorpersoneel;
6° het personeel aangesteld voor het bewaken en het bedienen van de in de openbare weg liggende bruggen, voor wat het verkeer op die bruggen en in de nabijheid ervan betreft;
3° de ambtenaren en de beambten van de Regie der Luchtwegen, die met een mandaat van gerechtelijke politie belast zijn, binnen de grenzen van de luchthavens en van hun aanhorigheden;
4° de ingenieurs en conducteurs van Bruggen en Wegen en andere voor het toezicht op de openbare weg aangestelde beambten;
5° de ambtenaren en beambten van de provinciale wegendiensten, behalve het kantoorpersoneel;
6° het personeel aangesteld voor het bewaken en het bedienen van de in de openbare weg liggende bruggen, voor wat het verkeer op die bruggen en in de nabijheid ervan betreft;
7° het douanepersoneel bij de uitoefening van zijn dienst;
8° de officieren en agenten van de politie der spoorwegen, binnen de perken van hun territoriale bevoegdheid;
9° de conducteurs, controleurs en opzichters van de Algemene Dienst der Militaire Gebouwen, voor wat het gebruik van de militaire wegen betreft;
10° de eerstaanwezende ingenieurs-hoofden van dienst, de rijksingenieurs van Waters en Bossen, de brigadechefs en technische beambten van het Bestuur van Waters en Bossen, voor wat het verkeer op de boswegen van de Staat betreft;
11° het personeel van de Belgische militaire politie bij de uitoefening van zijn dienst, uitsluitend inzake de toepassing van artikel 4.1 tot 4.3;
12° het personeel van de maatschappijen voor gemeenschappelijk vervoer bij de uitoefening van zijn dienst, belast met een mandaat van gerechtelijke politie en uitsluitend inzake de toepassing van de artikelen 5 en de verkeersborden C5 met onderbord "Uitgezonderd 2+" of "3+", F17 en F18, 72.5 en 72.6, 25.1.2° en 6°, 62ter alsook 77.8.
C5

of
F17
F18
13° de interveniërende leden van de openbare brandweerdiensten en van de diensten van de civiele bescherming op de plaats van de interventie, uitsluitend inzake de toepassing van artikel 4 en voor zover het in punt 1° bedoelde personeel niet op de plaats van de interventie aanwezig is.
8° de officieren en agenten van de politie der spoorwegen, binnen de perken van hun territoriale bevoegdheid;
9° de conducteurs, controleurs en opzichters van de Algemene Dienst der Militaire Gebouwen, voor wat het gebruik van de militaire wegen betreft;
10° de eerstaanwezende ingenieurs-hoofden van dienst, de rijksingenieurs van Waters en Bossen, de brigadechefs en technische beambten van het Bestuur van Waters en Bossen, voor wat het verkeer op de boswegen van de Staat betreft;
11° het personeel van de Belgische militaire politie bij de uitoefening van zijn dienst, uitsluitend inzake de toepassing van artikel 4.1 tot 4.3;
12° het personeel van de maatschappijen voor gemeenschappelijk vervoer bij de uitoefening van zijn dienst, belast met een mandaat van gerechtelijke politie en uitsluitend inzake de toepassing van de artikelen 5 en de verkeersborden C5 met onderbord "Uitgezonderd 2+" of "3+", F17 en F18, 72.5 en 72.6, 25.1.2° en 6°, 62ter alsook 77.8.


of



13° de interveniërende leden van de openbare brandweerdiensten en van de diensten van de civiele bescherming op de plaats van de interventie, uitsluitend inzake de toepassing van artikel 4 en voor zover het in punt 1° bedoelde personeel niet op de plaats van de interventie aanwezig is.
Comment