Oorspronkelijk geplaatst door gTa
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
EGR-klep en inlaatkanaal van een diesel schoonmaken : hoe?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenMaar 't is wel zo dat de EGR-klep bij volgas (gelijk welk toerental, gelijk welke versnelling) volledig dicht is, en dus geen uitlaatgassen toelaat gebruikt te worden?
Uiteraard.
Daarom ook dat het een fabeltje is dat het AFSLUITEN van de EGR klep een vermogenwinst als gevolg zou hebben.
Van de EGR klep werking zelf merk je NIETS tijdens het rijden, en je zal geen verschil voelen nadat je ze hebt afgesloten...
Comment
-
Yep, i know, maar 't kon zijn dat die klep bij volgas in lage toeren b.v. wel nog gedeeltelijk openstaat, hè, en pas vanaf pakweg 3.500 tpm (ik zeg maar wat) compleet dicht gaat.Zou van belang kunnen zijn voor iemand die veel plankgas herneemt, maar nooit boven de 3.000 tpm gaat, b.v.
't Is wel minder goed voor 'n automatic, dan eigenlijk. Want met automaat rijd je vaker "niet plankgas" omdat veel automaten dan terugschakelen, terwijl de rijder dat niet wil en gewoon op koppel wil bollen.
Iemand die 'n schemaatje heeft van de graad van opening, gekoppeld aan 't percentage volgas?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenYep, i know, maar 't kon zijn dat die klep bij volgas in lage toeren b.v. wel nog gedeeltelijk openstaat, hè, en pas vanaf pakweg 3.500 tpm (ik zeg maar wat) compleet dicht gaat.
En toch wil ik onderzoeken of de mijne prut heeft zitten.
Ja dat 'prut' kan wel een effect op vermogen hebben natuurlijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten't Is wel minder goed voor 'n automatic, dan eigenlijk. Want met automaat rijd je vaker "niet plankgas" omdat veel automaten dan terugschakelen, terwijl de rijder dat niet wil en gewoon op koppel wil bollen.
Dat is waar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenIemand die 'n schemaatje heeft van de graad van opening, gekoppeld aan 't percentage volgas?
Bij de modernste motoren zal die opening niet geregeld zijn door één vast schema. Tegenwoordig spelen meerdere factoren een rol bij het bepalen hoever de EGR klep geopent wordt. Gegevens zoals inlaatluchttemperatuur, snelheid, toerental uiteraard, hoeveelheid gas, en zelfs hoeveelheid 'geregeld' koppel, en nog zoveel andere, worden verzameld door de EDC, en op basis daarvan beslist die de opening van de EGR klep.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk BerichtenWat bedoel je met, of wat is "geregeld koppel"?
Bij moderne motoren (tmoet zelfs niet een zo hypermodern zijn...), of gewoon de meeste moteren met een elektronisch bediende gaspedaal, is het zo dat NIET JIJ, met je gaspedaal, maar de EDC het koppel bepaald dat de motor levert.
Als jij plankgas geeft, geef jij aan de EDC kenbaar dat je maximaal wil accelereren, maar dat wil niet zeggen dat de EDC het gaat 'toelaten' om het maximale (opgegeven) koppel te leveren...
Als bijvoorbeeld de motor te heet aan het worden is, zal de EDC gelijkmatig het maximaal bruikbare koppel en vermogen terugschroeven, zodanig dat, zelfs als jij nog plankgas blijft rijden, er minder interne stress en verhitting van onderdelen plaatsvindt, en zodoende eventuele motorschade wordt voorkomen.
Meestal vindt deze automatische beperking slechts in beperkte mate plaats. Als het écht is dat er iets niet juist is, gaat 'ie sowieso in noodloop.
Koppelbeperking/regeling kan je bij bepaalde auto's in meer of mindere mate ervaren tijdens het schakelen, of plankgas accelereren in eerste (en soms tweede) versnelling.
De Vito 109pk van bij ons in de zaak, daar voel je dat zéér duidelijk bij... Bij het schakelen houdt 'ie de motor zodanig in, dat je niet schokkend of bruut KAN schakelen...
Ook bij plankgas accelereren voel je constant dat het koppel 'op en neer gaat'. Het voelt aan alsof de turbo steeds meer WIL blazen, maar dat de EDC telkens zegt: ah nee, gij efkens terug hé... en dan voel je hem weer wat minder trekken..
Die Vito is het extreemste geval waar ik al mee gereden heb, en dat is echt hoogst irritant. Je WEET dat de motor meer kan, maar jij mag dan zogezegd niet bepalen hoe 'hard' je gaat...
Comment
-
Ah, dat bedoelde je.'k Ben bekend met 't fenomeen, 'k wist alleen niet dat dat zo werd genoemd. Ik noem dat gewoon "het effect van de motorsturing".
Bij mijn diesel is het ook vast te stellen bij deellast in hogere versnellingen bij zeer lage toeren, waar je, als je 'n minutieuze voet hebt, voelt dat de motor de kleinste gaspedaalbewegingen niet in meer gas omzet. Er verandert niks aan de klank, noch gaat de econometer bewegen dan. Nochtans registreert dat potentiometertje die minimale gaspedaalbewegingen weldegelijk, want doe je hetzelfde hoog in toeren, dan pikt 'ie meteen (zij het minimaal) op en zie je meteen de econometer enkele tienden verhogen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk BerichtenBij de modernste motoren zal die opening niet geregeld zijn door één vast schema. Tegenwoordig spelen meerdere factoren een rol bij het bepalen hoever de EGR klep geopent wordt. Gegevens zoals inlaatluchttemperatuur, snelheid, toerental uiteraard, hoeveelheid gas, en zelfs hoeveelheid 'geregeld' koppel, en nog zoveel andere, worden verzameld door de EDC, en op basis daarvan beslist die de opening van de EGR klep.
Die waarde wordt daarna gecorrigeerd dmv correctiefactoren die afhankelijk zijn van inlaattemperatuur, motortemperatuur, etc. Die correctiefactoren kunnen op zich natuurlijk ook nog 'ns bepaald worden adhv 3D-kenvelden.
Van zo'n basis EGR 3D-kenveld heb ik waarschijnlijk wel ergens een voorbeeld van liggen, maar vraag me niet om dat op 1-2-3 te zoekenThe greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk BerichtenVan zo'n basis EGR 3D-kenveld heb ik waarschijnlijk wel ergens een voorbeeld van liggen, maar vraag me niet om dat op 1-2-3 te zoekenA Twist of the Wrist
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtensorry voor het ot
maar is een kat van nut bij lpg ?
Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk BerichtenJa. Er worden nog steeds NOx, CO en HC's geproduceerd he
Damn...2002 MX-5 NB 1.6
2011 Honda PCX
Comment
Comment