Mededeling

Collapse
No announcement yet.

EGR-klep en inlaatkanaal van een diesel schoonmaken : hoe?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• EGR-klep en inlaatkanaal van een diesel schoonmaken : hoe?

Oorspronkelijk geplaatst door matteus
    EGR means Exhaust Gas Recirculation.

De Klep zit voor de roetfilter. Ze tapt af aan het uitlaatspruitstuk, zit zelf ter hoogte van de cilinderkop ergens (in de meeste gevallen), en voert een deel van de uitlaatgassen naar de inlaat. Ze wordt aangestuurd door de EDC (Electronic Diesel Control).

Bij vollast is de klep altijd gesloten, dus fabeltjes dat de EGR afdichten een vermogenwinst geeft is bullsh*t. De EGR heeft alles te maken met korte termijn-milieubeleid (althans zo noem ik het).

Op lange termijn kan de klep zelf vastgekoekt geraken, en in het inlaatspruitstuk vormt zich roetafzetting op de wanden. Zo kan uiteindelijk een zware vernauwing van de inlaatkanalen zich voordoen, waardoor motoren in noodloopprogramma gaan, zwaar beginnen roken bij acceleratie (mengselverhouding klopt niet meer), etc, etc.

Bij onze 320CDI heb ik bijna een halve kilo 'sludge', rotzooi uit het inlaatspruitstuk gehaald, én de EGR-klep zat vast. Dit op 145.000km.
    Een quote uit 'n ander topic.

Ik laat hier meteen de experts aan het woord : ik (en vermoedelijk anderen) willen ook wel 'es checken of onze EGR-klep en ons inlaatkanaal (allez, dat van onze auto's ) niet vol prut zit, en desgevallend reinigen.

Leg ons 'es uit hoe je dat doet?

Thx !

Hierbij al meteen een fotootje van een motor van een 320d E46, waarbij de motorafdekking al is afgenomen.

Waar zit die EGR-klep? En wat bedoelt men met het reinigen van de ganse inlaatlijn? Moet daarvoor veel gesleuteld worden?

Comment

Uit de lessen voertuigtechniek ...

EGR en inlaatlijn komen door de uitlaatgasrecirculatie inderdaad vol prut te zitten. 99% zeker dat dat bij u niet anders is.

Eén van de zaken die men bij motortuning op maat dan ook vaak doet is de EGR blokkeren zodat er geen lucht wordt gerecirculeerd en allen met verse lucht wordt gewerkt.

Het reinigen van dergelijk systeem is geen gemakkelijke opdracht. Het kost minstens een uur demontage en montage. Het systeem kent zoveel versies dat ik je helaas het antwoord over uw motor schuldig moet blijven.
      2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
      2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

Comment

Het is dus idd een rotding zo'n EGR. Voor de A4 hebben we er met 2 man meer dan 3u aan bezig geweest om inlaatspruitstuk en blokinlaten terug roetvrij te krijgen. Het resultaat was dan ook opmerkelijk want ik denkt dat in het meest verstopte inlaatkanaal de diameter met meer dan een cm moet afgenomen zijn, en dat was na maar 130.000km.

na:

Het verschil was duidelijk bij de eerste rit na uitkuisen.
        Veel gemaakte fout is dat het afsluiten van EGR extra vermogen geeft. Fout, het zorgt bij een gereinigd inlaattraject enkel dat je je vermogen zal behouden, omdat er geen roetaanslag meer komt in je inlaat.
        Last edited by ; 24/01/2009, 14:01.

Comment

Idd,
          Uiteindelijk is het zeer simpel, gTa: 'gewoon' het inlaatspruitstuk demonteren en uitkuisen.
          Aanhalingstekens omdat ik weet dat het bij veel motoren niet evident is om zomaar even het inlaatspruitstuk te demonteren.
          Nouja, met voldoende geduld en gekneusde vingers kom je al een heel eind!

Heb geen foto's van hoe het inlaatspruitstuk van de 320 er van binnen uitzag, maar hier alvast wat verduidelijkingspics:

Helemaal achterin de cilinderkop is een dwarse boring voorzien, op dezelfde hoogte als de uitlaatkanalen. Het uitlaatspruitstuk is dus gewoon een 5 tal centimeter langer dan de laatste uitlaatpoort, zodanig dat er uitlaatgas ook door deze boring kan vloeien.

Dit is de kant van het inlaatspruitstuk. Die grote zwarte pot is de brandstoffilter. Van de boring in de cilinderkop wordt het uitlaatgas door een liebigkoeler geleid en zo naar de eigelijke EGR-klep (nét achter de brandstoffilter gemonteerd dus.
          Bijgevoegde Bestanden

Comment

EGR Uitleg :

EGR Afdichten :

Als ik me niet vergis heb je normaal geen last van EGR verstopping als je regelmatig eens autostrade doet (eens goed gaat 'blazen' dus) , maar als de wagen alleen maar gebruikt wd voor 'rond de kerk te rijden' , zal je na verloop van tijd en kilometers waarschijnlijk wel verstopping hebben ..

Het is inderdaad een werkje , je inlaatcollector en EGR-klep zuiver maken , eventueel kan je je intercooler dan ook eens reinigen .. (bvb met remmenreiniger)

Comment

Let wel dat je op de meeste moderne motoren niet zomaar de EGR mag afdichten!!!

Vele motoren geven hierdoor een milieu-melding op het dashboard, of sommige gaan zelfs in noodloop.

Bij de 320CDI zat de EGR klep vastgekoekt. Heb deze terug losgemaakt, zodat ze gewoon haar werk kan blijven doen. Afdichten is géén optie bij deze motoren.

Bij bijv. de Verdelerpomp-TDI's kan je zonder problemen de EGR afdichten. Maar Pompverstuiver-TDI's die geven een milieu-melding.

Hoe de BMW diesels hierop reageren is mij helaas onbekend. Maar aangezien dit CR-motoren zijn, denk ik dat afdichten sowieso een foutmelding gaat geven.

Comment

Ja, maar ook die milieu-melding bij Vw kan je heel eenvoudig wegwerken via software ...
                2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
                2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door turbobilly Bekijk Berichten
                  Als ik me niet vergis heb je normaal geen last van EGR verstopping als je regelmatig eens autostrade doet (eens goed gaat 'blazen' dus) , maar als de wagen alleen maar gebruikt wd voor 'rond de kerk te rijden' , zal je na verloop van tijd en kilometers waarschijnlijk wel verstopping hebben ..

Dat is dus een misvatting die in de meeste mensen hun hoofd zit.

Moest je CONSTANT onder vollast rijden, zou je NOOIT een verstopt inlaatspruitstuk hebben, omdat de EGR simpelweg altijd gesloten is onder vollast.

Bij het rijden op autosnelweg rij je (meestal? ) onder deellast. De EGR klep is enkel actief bij deellastwerking.
                  Dus: doe je veel autosnelweg, zal je zeer zeker een vervuild inlaatspruitstuk hebben na verloop van tijd.

Het zogenaamde 'even doorblazen', heeft geen enkel effect op de hoeveelheid vervuiling in je spruitstuk. Het is niet zo dat dan al die smurrie in je motor wordt gezogen, en je inlaatspruitstuk proper wordt.
                  Dat doorblazen slaat vooral op de katalysator of roetfilter, bij moderne dieselmotoren. Bij het rijden rond de kerktoren, rustige rijstijl, korte afstanden, etc; zorgt de beperkte flow in de filter of kat. ervoor dat er afzetting is op het substraat (honinggraatmonoliet), en daardoor enerzijds de katalysator-werking wordt beïnvloed, en anderzijds de pot verstopt geraakt.
                  Door eens goed warm te rijden, hoge toeren te maken, maar vooral veel te belasten, is de uitlaatgas-flow voldoende groot én heet om het substraat terug vrij te maken.

Als ik in de 320CDI stap, nadat mijn moeder er 2 weken mee heen en weer naar de beenhouwer en de Delhaize heeft gereden, en ik trap het kot eens goed open, dan ben ik vaak beschaamd wat voor rotzooi daaruit komt.
                  Echt een muur van dikke vuil-bruin-grijze rook. Na de 5de keer dat ik eens goed opentrek, is die hoeveelheid rook al fél gemindert. Uiteindelijk schiet er enkel nog gewone 'dieselrook' over die uit de uitlaat komt.

Om dus terug te komen op de EGR: Je kan op geen énkele andere manier de interne EGR vervuiling 'oplossen' dan alles te demonteren en eigenhandig schoon te maken.
                  Ik gebruik steeds een grote bak, een jerrycan met benzine, en véél 'hulpmiddeltjes', zoals flessenborstels, gebogen schroevendraaiers (voorzichtig hiermee zijn!), etc...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caractere Bekijk Berichten
                    Ja, maar ook die milieu-melding bij Vw kan je heel eenvoudig wegwerken via software ...

Ja dat is waar.

Ik bedoelde dat je niet 'zomaar' even een plaatje tussen de klep en de leiding kan steken om af te dichten.

Wat je dus bij de VP-TDI wél kan.

Comment

Het is inderdaad een werkje , je inlaatcollector en EGR-klep zuiver maken , eventueel kan je je intercooler dan ook eens reinigen .. (bvb met remmenreiniger)

Ik heb nog geen enkel geval geweten waarbij de EGR toekomt vóór de intercooler. Als dat effectief zo is, is dat gewoon een oliedomme constructie.
                      Meestal kommen de gassen dus gewoon toe in het inlaatspruitstuk zelf, vlak voor de inlaatkanalen.

Comment

En inderdaad, dit maakt veel duidelijk:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                          Ik heb nog geen enkel geval geweten waarbij de EGR toekomt vóór de intercooler. Als dat effectief zo is, is dat gewoon een oliedomme constructie.
                          Meestal kommen de gassen dus gewoon toe in het inlaatspruitstuk zelf, vlak voor de inlaatkanalen.

zo bedoelde ik het ook niet , ik wou maar gewoon zeggen dat , als je toch aan het demonteren/poetsen bent , je net zo goed ook even je intercooler kan reinigen , want daar kan ook al eens wat vuil inzitten .

Comment

zo bedoelde ik het ook niet , ik wou maar gewoon zeggen dat , als je toch aan het demonteren/poetsen bent , je net zo goed ook even je intercooler kan reinigen , want daar kan ook al eens wat vuil inzitten .

Ah oké.

Maar... vuil in de intercooler? Dan moet er toch iets mis zijn met je luchfilter, niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                              Ah oké.

Maar... vuil in de intercooler? Dan moet er toch iets mis zijn met je luchfilter, niet?
                              Bij redelijk wat motoren lekt er wel een beetje olie uit de turbo en blijft er wel iets van vuiligheid in de intercooler hangen.
                              A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                                Bij redelijk wat motoren lekt er wel een beetje olie uit de turbo en blijft er wel iets van vuiligheid in de intercooler hangen.

Aaahja zo...

Comment

Je zou dus eigenlijk kunnen besluiten dat consumenten met voorbedachte rade, omwille van "milieuredenen", op kosten worden gejaagd, aangezien die dingen meestal door een dealer gereinigd moeten worden...
                                  BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                                    Je zou dus eigenlijk kunnen besluiten dat consumenten met voorbedachte rade, omwille van "milieuredenen", op kosten worden gejaagd, aangezien die dingen meestal door een dealer gereinigd moeten worden...

Tgoh... dat zal denk ik niet hun 'reden' geweest zijn om EGR in te voeren.

Ze moesten gewoon hun Euro 3 en Euro 4 normen halen, dat lukt met EGR. Echter... Doe die milieutest met een voertuig met 200.000km... en ik denk dat je al een heel ander resultaat zal bekomen.

EGR is gewoon een goedkoop, korte termijn oplossing voor de uitstootnormen.

Comment

Onze labodocent Dieseltechniek vertelde zelfs dat op een 1.4 TDI het gebruikte EGR-lucht bestanddeel tot een 70% kan zijn!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                        Onze labodocent Dieseltechniek vertelde zelfs dat op een 1.4 TDI het gebruikte EGR-lucht bestanddeel tot een 70% kan zijn!

Comment

Working...
                                        X