Mededeling

Collapse
No announcement yet.

EGR-klep en inlaatkanaal van een diesel schoonmaken : hoe?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik ben eigenlijk wel wat 'geraakt' door de inhoud van zijn post, ik begrijp wat hij wilt zeggen ! Hij heeft tenslotte dit topic ook opgericht..

Ik vind echt dat we hier werk van moeten maken, al ben ik zelf wel een amateur in dit soort dingen, én zou ik er graag meer over weten !

Iemand die dit verder uitbreidt? Ik ben alvast kandidaat om hier aan mee te werken..

Het hoeft niet enkel die EGR-klep te zijn, maar ook andere zaken kunnen aan bod komen !

Doch ?

Comment

Da's ook iets wat ik dit jaar nog wil hebben uitgelegd gekregen, da's 't vervangen van de remblokken. Techneuten of ervaringsvaten zoals b.v. onze Oostenrijker, of Frankie, of Rob, of wie dan ook ... zullen daar waarschijnlijk mee lachen, maar zij hebben 't ook moeten leren.

Ik overweeg immers om een setje érg bijtende remblokken te kopen voor de circuituitstapjes, en voor de rest met de gewone blokken rond te rijden. Maar dan moet ik ze wel daags voordien kunnen swappen, en de dag nadien weer terug kunnen steken. Ik drentel altijd in de buurt van de mécanicien bij de dealer als er aan m'n kar wordt gewerkt (zo dicht in de buurt zelfs dat m'n vriendin 't aan m'n kleren ziet als ik naar de garage ben geweest want m'n hemdsmouwen zijn dan pottezwart en zo ), en die remblokken vooraan zagen me er nog redelijk 'makkelijk' te vervangen uit. Maar ik ga daar niet de eerste keer zelf aan beginnen, zonder iemand die de gevaren kent én de ervaring heeft die me begeleidt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        Da's ook iets wat ik dit jaar nog wil hebben uitgelegd gekregen, da's 't vervangen van de remblokken. Techneuten of ervaringsvaten zoals b.v. onze Oostenrijker, of Frankie, of Rob, of wie dan ook ... zullen daar waarschijnlijk mee lachen, maar zij hebben 't ook moeten leren.

Ik overweeg immers om een setje érg bijtende remblokken te kopen voor de circuituitstapjes, en voor de rest met de gewone blokken rond te rijden. Maar dan moet ik ze wel daags voordien kunnen swappen, en de dag nadien weer terug kunnen steken. Ik drentel altijd in de buurt van de mécanicien bij de dealer als er aan m'n kar wordt gewerkt, en die remblokken vooraan zagen me er nog redelijk 'makkelijk' te vervangen uit. Maar ik ga daar niet de eerste keer zelf aan beginnen, zonder iemand die de gevaren kent én de ervaring heeft die me begeleidt.

Dit wil ik dus ook kunnen. Remblokken en schijven vervangen.

Comment

Al 2 'objecten' dus:

1. EGR-klep.
          2. Remblokken (vooraan) vervangen.
          3. (Er zullen nog veel zaken volgen, als befaamd forum zou het wel niet slecht zijn om onze technische kennis hier allen in te verbreden, én vooral toe te passen in de praktijk!)

Comment

Misschien als puntje 4: onderhoud van de motor. Dit wil ik met plezier 'tonen'. Heb ik al meermaals gedaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
              Misschien als puntje 4: onderhoud van de motor. Dit wil ik met plezier 'tonen'. Heb ik al meermaals gedaan
              Awel voilà, graag !

Fak, hier is een markt voor.

(al weer helemaal blij en alle verdriet is vergeten)

Comment

goe! Wie z'n kar moet hier onderhoud krijgen?

Comment

Rami's karren misschien ?

Nee serieus nu, ik ben echt wel té vinden voor zo een praktijklessen komende van mensen van het forum..

Anciens , regel het aub ?

Comment

Topic is aangemaakt.

Hier nu verder specifiek EGR-gedoe, in 't ander topic over die evt. meeting lullen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                      Dit wil ik dus ook kunnen. Remblokken en schijven vervangen.
                      Ik wil dat gerust een keer voordoen als er niet teveel man op mijn vingers zit te zien, alleen heb ik het nog nooit bij een alfa vervangen.

Dus samen met bvb dégio zijn freins vervangen, en hij maakt er dan mooi topic van.

Zolang dat het geen systemen zijn zoals bij mercedes of audi, van remmen openzetten met diagnose-apparaat... alles loshalen... andere mechanieker trekt stekker uit en gaat met diagnose-app. lopen... *klets* ...alles kapot.
                      Last edited by 911turbo; 06/04/2007, 09:59.
                      A Twist of the Wrist

Comment

Ik zou maar wat graag helpen zjills, maar buiten het feit dat ik mijn metler onderhand wel van binnen en van buiten ken, zal ik bij een bmw motor niet veel kunnen aanvangen

Pappie hier verving vroeger ook altijd zelf de remblokken en zo, als et eens gebeurd bij de Xsara moet ik es opletten

Owja, olie wisselen kan ik ook *trots*

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                          Ik wil dat gerust een keer voordoen als er niet teveel man op mijn vingers zit te zien, alleen heb ik het nog nooit bij een alfa vervangen.

Dus samen met bvb dégio zijn freins vervangen, en hij maakt er dan mooi topic van.

Zolang dat het geen systemen zijn zoals bij mercedes of audi, van remmen openzetten met diagnose-apparaat... alles loshalen... andere mechanieker trekt stekker uit en gaat met diagnose-app. lopen... *klets* ...alles kapot.
                          voor't geval dat je het nog niet wist bol ik nu rond met een oud krel van een BMW

Fantastisch dat je het wilt doen! Maar ik ga nog ff wachten met andere remmen te kopen (heb ook nog andere kosten) maar als je het wilt voordoen met gewoon ff de oude eruit en er terug in te steken....dan weet ik al hoe 't moet

Foto's moeten er idd getrokken worden!

Comment

Als jullie meeten, laat 't me weten, ik kom ook af en dan mag Rob zijn talenten nog een tweede keer botvieren op mijn freins.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                              De jouwe?
                              Ja. (Maar wel in de Freelander Td4, het gaat hier over de M47 motor, zet er dit maar bij om geen blz. terug te moeten bladeren om te weten waar de quote over gaat).
                              Last edited by ; 06/04/2007, 20:26.

Comment

Vanaf wanneer werd die klep gemonteerd?

- Bij de TDI's, die al heel wat jaren gemonteerd worden, vanaf wanneer wél met EGR?
                                - Bij Mercedes : bij introductie van de CDI-motoren of er net voor of pas na enige tijd?
                                - Bij BMW : 320d niet-common rail versus wel common-rail?
                                BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

Bij mercedes werd het EGR systeem ingevoerd vanaf de OM605.911 en de OM606.910, respectievelijk de 2.5 5 cilinder 20 klepper, en de 3.0 6 cilinder 24 klepper.
                                  Beide motoren vonden hun debuut in de W124 serie, en werden geproduceerd vanaf 1993.

Rougneck z'n E250TD heeft dus een EGR klep.
                                  Mijn 300TD (OM603.913) heeft dat niet (12 klepper).

Dus vanaf '93 hebben alle dieselmotoren van Mercedes-Benz personenwagens een EGR systeem.

Ik de Verenigde Staten had de OM617.952 (300 Turbodiesel 5 cilinder), die geleverd werd in de W123 en W126, ook een EGR klep. Dit om te voldoen aan de veel strengere emissienormen daar, en dan meer specifiek in Californië.

Comment

Ow zo lang eigenlijk al.

Hoe komt het dat vooral de laatste jaren meer negatieve berichten hierover te vinden zijn? Bij die oude diesels hoor je nooit over problemen met de EGR of aangekoekte roet... Bij de nieuwere echter (CDI en co) veel méér.
                                    BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                                      Vanaf wanneer werd die klep gemonteerd?

- Bij de TDI's, die al heel wat jaren gemonteerd worden, vanaf wanneer wél met EGR?
                                      - Bij Mercedes : bij introductie van de CDI-motoren of er net voor of pas na enige tijd?
                                      - Bij BMW : 320d niet-common rail versus wel common-rail?
                                      Elke TDI heeft een EGR-klep, jammer genoeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                                        Ow zo lang eigenlijk al.

Hoe komt het dat vooral de laatste jaren meer negatieve berichten hierover te vinden zijn? Bij die oude diesels hoor je nooit over problemen met de EGR of aangekoekte roet... Bij de nieuwere echter (CDI en co) veel méér.

Omdat allereerst die oudere diesels geen EDC hebben (Electronic Diesel Control), en bijgevolg ook geen noodloopprogramma.
                                        Geen luchtmassameters, geen dit, geen dat... Allemaal onderdelen die lijden onder de vervuiling van het inlaattraject.

Uiteindelijk zal de motor gewoon minder performant worden, en meer beginnen roken.

Feit is ook dat bij modernere motoren het maximaal mogelijke aandeel recirculerende uitlaatgassen steeds groter wordt. In den beginne ging met tot iets van een 15 à 25% van de inlaatlucht dat uit uitlaatgas bestond, tegenwoordig gaat dat al fél boven de 50%... (op bepaalde momenten, in bepaalde situaties uiteraard... Een EGR klep is niet 'ofwel open, ofwel toe'.)

Comment

Maar 't is wel zo dat de EGR-klep bij volgas (gelijk welk toerental, gelijk welke versnelling) volledig dicht is, en dus geen uitlaatgassen toelaat gebruikt te worden?

Comment

Working...
                                          X