Toeme Ir was me voor..
maar toch nog effe aanhalen...
Een m3 kan wel gechipt worden, maar de winst is marginaal... waarom? omdat men bij atmosferische motoren op een andere manier dient te tunen,
bv , flowen, koppakking, hetere nokkenassen.. etc etc..;
Een turbomotor is makkelijker te chippen omdat bij een turbomotor de verbranding en met name het brandstofmengsel veel bijdraagt tot de werking van de turbo...
dus ja nogmaals, het optimaliseren van deze brandstofverhouding, zorgt veelal makkelijker voor een betere loopcultuur en vermogensopbrengst voor de wagen..
daar waar de Fabrikant kiest voor een compromis om de wagen overal te laten rijden.. ook in die landen waar de brandstof van mindere kwaliteit is...
En wat doet een goede chiptuner juist... de verbranding afstellen op de hier aanwezige kwaliteit van brandstof...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
tuning BMW '1 (E81, E87)
Collapse
X
-
Guest replied
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door G 55 AMG Bekijk BerichtenEn waarom zouden bijvoorbeeld zeer sportieve motoren (ik denk dan bijvoorbeeld aan de CSL, GT3, ...) wel een veel optimalere motorsturing meekrijgen? Want in praktijk blijkt dat chiptuners bij die motoren nauwelijks nog resultaat boeken.....
Kijk eens naar hoeveel vermogen ze winnen op een M3 CSL
Kijk dan eens naar hoeveel vermogen er gewonnon wordt op een Carrera Turbo.
Zal ik het u zeggen:
M3CSL: 20Nm en 21pk
Carrera Turbo: winst 100Nm en 50 pk
Is da nu omdat diene Turbo slechter is gemaakt dan ne CSL?
nee, da is omdat op de turbo ne, jawel, turbo zit, en die csl (en gt3 die je noemt) zijn atmosferische blokken.
Uit een atmosferisch blok kan je weinig winst halen mits enkel chiptuning.
En uw verhaal over motorenconstructie houdt ook gene steek imho. Een Nissan GT-R wordt met de hand vervaardigd en er wordt dan ook uitgezocht welke stukken "die van de band rollen" voor in het blok de kleinste toleranties tov mekaar hebben om het meeste vermogen uit die motor te halen
Leave a comment:
-
Guest repliednu, laat ons er géén morele wel-of-niet-chiptunen-kwestie van maken, daar heb ik op het moment érg weinig goesting in
mijn vorige post was dan ook niet bedoeld om het chippen af te breken omdat je op die manier geen rekening houdt met het milieu (daarmee doet ieder wat ie zelf doet, ik heb die chiptuning voor m'n pa z'n wagen hem ook indertijd aangesmeerd), 't was enkel een reply op simoni z'n post dat die oem-motorsturingen eigenlijk verre van optimaal zouden zijn
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door TomClaessens Bekijk Berichten@G 55 AMG: ik volg je volledig in je uiteenzetting maar dat laatste regeltje is net de reden waarom massa-productie wagens WEL getuned worden..
Ze adverteren een 1-reeks als "puur" rijplezier en het rijdt inderdaad goed, vlot - maar de CO2 op zo'n wagen is wel een issue. Want de vrouw van de bakker wil ook met zo'n wagentje rond rijden... dus ik denk dat je op de "alledaagse" productiewagens net wel die tuning kan uitvoeren omdat het materiaal degelijk genoeg is maar dat ze er teveel met het milieu rekening houden. De fabrikant zoekt hier naar een compromis. Een een compromis is nu éénmaal van een toegeving van beide partijen - dus dit betekent dat er in theorie toch nog wat extra uit te halen valt uit zo'n blok zonder schade.
Mijn pa heeft er net om die reden spijt van dat hij z'n wagen heeft gechipped... die chip werd hem verkocht als 'volledig binnen alle fabrieks(milieu)normen', maar nu ergert hij zich wel dood aan de sliert rook die hij bij elke matige acceleratie uitstoot
Misschien had je m'n laatste zin ook verkeerd gelezen in die vorige post, ik had het daar dan ook nadrukkelijk dat CO2 uitstoot (en andere schadelijke uitstoten) net geen issue zijn op ultrasportieve wagens genre CSL. Maar wél bij massaproductie-wagens
Leave a comment:
-
Guest replied@G 55 AMG: ik volg je volledig in je uiteenzetting maar dat laatste regeltje is net de reden waarom massa-productie wagens WEL getuned worden..
Ze adverteren een 1-reeks als "puur" rijplezier en het rijdt inderdaad goed, vlot - maar de CO2 op zo'n wagen is wel een issue. Want de vrouw van de bakker wil ook met zo'n wagentje rond rijden... dus ik denk dat je op de "alledaagse" productiewagens net wel die tuning kan uitvoeren omdat het materiaal degelijk genoeg is maar dat ze er teveel met het milieu rekening houden. De fabrikant zoekt hier naar een compromis. Een een compromis is nu éénmaal van een toegeving van beide partijen - dus dit betekent dat er in theorie toch nog wat extra uit te halen valt uit zo'n blok zonder schade.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Simoni Bekijk BerichtenNochtans heeft ie deels gelijk...
OK, de beveiliging omzeilen is niet echt toegestaanmaar de rest klopt wel. Iedere motor is verschillende, ondanks de extreem goede productie methodes gaat niet elke motor perfect zijn 177pk of whatever uitstoten. De ene al wat meer dan de andere, gewoon puur door minimale verschillen in de gebruikte onderdelen.
Maar BMW (en gelijk welke andere constructeur) kan moeilijk elke motor apart gaan opmeten en een softwaresturing meegeven. Daarom kiezen ze een gemiddelde software die het best werkt op alle geproduceerde motoren. Maar niet op uw motor specifiek, daarom is chiptuning (of herprogrammeren) eigenlijk zelf goed...
Anders zouden ze tegenwoordig ook niet het roderen zo als 'overbodig' bestempelen. Da's namelijk ook een gevolg van de bouwprecisie, de verschillende onderdelen zijn reeds quasi-perfect op elkaar afgestemd. En aangezien al die onderdelen van verschillende productiebanden komen, en ze willekeurig worden samengegooid, wil dat ook zeggen dat de motoren in hun geheel zo goed als gelijk zijn.
Hoe je het ook draait of keert, volgens mij zijn de OEM-motorsturingen nog steeds 'optimaal'. Hetzij alleen dat ze optimaal zijn om zo goed mogelijk te voldoen aan een hele resem van factoren. En bij het chiptunen laten ze een aantal van die factoren vallen, of laten ze die op z'n minst minder doorwegen. Terwijl een motorsturing van fabriek af een optimaal compromis biedt tussen prestaties, loopcultuur, souplesse, milieuvriendelijkheid, verbruik en levensduur van de onderdelen (turbo, injectoren, koppeling etc.), zal een chiptuner de motorsturing optimaal afstemmen op die eerste factoren (prestaties, souplesse, ...) en de andere factoren (in beperkte mate uiteraard) verwaarlozen.
En waarom zouden bijvoorbeeld zeer sportieve motoren (ik denk dan bijvoorbeeld aan de CSL, GT3, ...) wel een veel optimalere motorsturing meekrijgen? Want in praktijk blijkt dat chiptuners bij die motoren nauwelijks nog resultaat boeken.
Niet zozeer omdat die motoren veel preciezer dan andere motoren zijn gebouwd hé....integendeel, die motoren steken wel in elkaar met hoogwaardigere onderdelen (gesmede zuigers ed.), maar die zijn dikwijls net handgemaakt en minder micrometerprecies dan grootserie-motoren, bij dit soort motoren is het roderen dikwijls net wél nog belangrijk.
Wel omdat BMW het aandurft om zelf reeds meer belang te hechten aan prestaties, en veel minder waarde gaat hechten aan levensduur. Een CSL moet geen 200.000km doen met dezelfde koppeling, da's geen vereiste bij dit soort auto's. Evenmin dat de CO2-uitstoot van een CSL heel belangrijk is, daar kraaien die kopers niet naar.
Leave a comment:
-
Guest repliedVelgen zijn wel vet op een eend!
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Dark_Beemer Bekijk Berichten
Voor de rest een prachtige eend...
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Black-Ang3l Bekijk Berichtenbeetje aan uwe carbu liggen vijzen is volgens mij wel totaal iets anders dan in de oorspronkelijke software 'hacken' en zo aanpassingen aanbrengen
OK, de beveiliging omzeilen is niet echt toegestaanmaar de rest klopt wel. Iedere motor is verschillende, ondanks de extreem goede productie methodes gaat niet elke motor perfect zijn 177pk of whatever uitstoten. De ene al wat meer dan de andere, gewoon puur door minimale verschillen in de gebruikte onderdelen.
Maar BMW (en gelijk welke andere constructeur) kan moeilijk elke motor apart gaan opmeten en een softwaresturing meegeven. Daarom kiezen ze een gemiddelde software die het best werkt op alle geproduceerde motoren. Maar niet op uw motor specifiek, daarom is chiptuning (of herprogrammeren) eigenlijk zelf goed...
Leave a comment:
-
Guest replied
Leave a comment:
-
Guest repliedDeze week monteer ik (waarschijnlijk) 'es de LCI Blacklines op m'n LSE'tjen. 'k Post dan wel wat pics, en dan uitmaken of ik ze houd, of verkoop.
Leave a comment:
-
Guest repliedhet komt op hetzelfde neer, beide handelingen zorgen ervoor dat de wagen beter rijd
dat was men punt
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk BerichtenMijn wagen zal vermoedelijk wel gechiped worden
maar 100% zeker niet bij zip...
En voor al diegenen met de (overigens belachelijk stelling): koop een dikkere wagen..
Chiptuning is gewoon het optimaliseren van de motorsturing, en iets dat optimaal afgeregeld is, rijd nu eenmaal beter...
Maw als ik een carburator gevoed voertuig heb , en ik ga de verhouding benzine/lucht etc bijregelen om het te optimaliseren, dat zou dan van jullie ook ni mogen, en dan moet ik maar een dikkere bak kopen ???
Leave a comment:
-
Guest repliedKnappe LSE met CSL velg
Leave a comment:
-
Guest repliedMijn wagen zal vermoedelijk wel gechiped worden
maar 100% zeker niet bij zip...
En voor al diegenen met de (overigens belachelijk stelling): koop een dikkere wagen..
Chiptuning is gewoon het optimaliseren van de motorsturing, en iets dat optimaal afgeregeld is, rijd nu eenmaal beter...
Maw als ik een carburator gevoed voertuig heb , en ik ga de verhouding benzine/lucht etc bijregelen om het te optimaliseren, dat zou dan van jullie ook ni mogen, en dan moet ik maar een dikkere bak kopen ???
Leave a comment:
-
Guest repliedIvm die garantie/belasting van de motor/...... hoe komt het dan wanneer je bvb een ACS ECU upgrade koopt je je garantie niet verliest?
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten[*]Uwe garantie vervalt niet, want ze zien dat niet bij de dealer! (bullshit, zelfs bij 't simpelweg uitlezen van mijn vorige auto op fouten (dus geen grondige uitlezing) werd ik meteen de vraag gesteld of 'ie gechipt was ... omdat veel chiptuners niet de moeite doen om de flashcounter te resetten, als dat überhaupt al mogelijk is, én omdat de motor bij zware belasting dan vaak extra temperatuur te verwerken krijgt, en de minste trigger van een veiligheidsdrempelwaarde wordt ook in de foutenlog opgeslagen en als er zo enkele in zitten dan weten die mannen dat ook wel ... en als een merk nog maar vermoedt dat de schade door chippen kan veroorzaakt zijn, dan doen ze sowieso moeilijk ... tenzij de dealer zwaar z'n hand in 't vuur steekt voor je, maar dat gebeurt ook steeds minder omdat zij contractueel zeer zware verplichtingen hebben tav. het automerk of de importeur)
daar hebben wij dan blijkbaar geluk gehad. Gechipte motor, automatische versnellingsbak kapot, wagen al uit garantie -> toch onder garantie vervangen.
Ik vermoed dat ze dat niet zouden gedaan hebben moesten ze gezien hebben dat-ie gechipt was?
Nuja, ik zou het ook niet meer rap doen, toch niet bij een nieuwere diesel. Elke gechipte diesel die ik al gezien heb rookt een pak meer dan voordien.... alleen al op die manier kun je de gechipte wagens er uit halen. En dat stoort me.
Bij sommige geblazen benzinemotoren zit dat anders. Een Impreza, een Audi S2/B5 S4, .... die bakken vragen er om
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door piet-snot Bekijk Berichtenhoe betrouwbaar is ziptuning nu eigenlijk?
de ene is er niet over te spreken, de andere is er heel content van.
Hetzelfde verhaal over Heinz
bij wie moet iemand gaan als hij zn kar wil laten chippen?
Als je meer PK's wilt moet je een auto kopen met een zwaardere motor.
Of je moet het door de constructeur zelf laten doen
Leave a comment:
-
Guest repliedIk heb altijd gedacht dat een checksum een algoritme was op de data.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door tsmetjen Bekijk BerichtenWordt de software bij chiptuning gewijzigd?
Ik dacht dat enkel de waarden van de parameters in de matrixtabellen aangepast werden.
Nu lijkt me dat, gezien de zware beveiliging, niet meer mogelijk... Die moeten ze toch omzeilen, en zoals TomClaessens mooi uiteen deed vermoed ik dat zo'n checksum simpelweg "rewriten" niet mogelijk is. Dus moeten ze die toch op de één of andere manier herschrijven?
Waar ik bij m'n 2.0d150 geen problemen zag (noch had) bij 't chiptunen, zie ik het bij de 2.0d177 helemaal niet zo rooskleurig in. 't Lijkt me dat de detectiekans door de dealer sowieso een PAK groter zal zijn ... en dat wil je toch niet (garantie). Zeker niet met een 120d die nog de KKK-turbo heeft steken, 't lijkt me een gedroomde manier voor BMW om zich de handen te wassen in onschuld als je turbo stuk gaat (zoals er toch een groter percentage dan normaal doen), door te verwijzen naar je chiptuning.
Niet met mij.
Leave a comment:
Leave a comment: