Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tuning BMW '1 (E81, E87)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
    Hebben jullie toestemming om aan die software te prutsen ?
    Waarom zouden ze dat moeten hebben? Eens een product op de markt is gebracht, weerhoudt niks jou om dat product uiteen te prutsen en te veranderen zoals je wil. Het zal uiteraard zorgen voor het zich terugtrekken door de constructeur bij elke garantie-claim, dat spreekt voor zich. Maar garantievoorwaarden, of enige wet, verbieden niet dat men producten die vrijelijk op de markt beschikbaar zijn, mag aanpassen.

    Mijns inziens maakt de hele chiptuningbranche wél handig gebruik van onvoldoende-informatiestrategie (ofte "onwetendheid" en "goedgelovigheid") van de klant.
    • Schadelijk is dat niet hoor! (wat bullshit is, de belasting intern stijgt DUS het is schadelijkER voor de motor dan stock)
    • Jaja, ge moogt daarmee op de baan! (wat bullshit is, aangezien je auto niet meer beantwoordt aan de technische details die aan 't proces-verbaal van goedkeuring verbonden zijn, en je begeeft je dus op de weg met een auto die per definitie niet kan toegelaten worden onder dat PVG-nummer, en aangezien 'ie niet onder een ander PVG-nummer is toegelaten, is 'ie dus niet rechtsgeldig ingeschreven en mag 'ie eigenlijk niet op de baan)
    • Jaja, ge zijt verzekerd! (bullshit, dat ben je 100% zeker niet, voor dat vermogen, en bovendien worden maatschappijen zeer allergisch voor zo'n zaken en is het nauwelijks nog mogelijk om dat verzekerd te krijgen)
    • Uwe garantie vervalt niet, want ze zien dat niet bij de dealer! (bullshit, zelfs bij 't simpelweg uitlezen van mijn vorige auto op fouten (dus geen grondige uitlezing) werd ik meteen de vraag gesteld of 'ie gechipt was ... omdat veel chiptuners niet de moeite doen om de flashcounter te resetten, als dat überhaupt al mogelijk is, én omdat de motor bij zware belasting dan vaak extra temperatuur te verwerken krijgt, en de minste trigger van een veiligheidsdrempelwaarde wordt ook in de foutenlog opgeslagen en als er zo enkele in zitten dan weten die mannen dat ook wel ... en als een merk nog maar vermoedt dat de schade door chippen kan veroorzaakt zijn, dan doen ze sowieso moeilijk ... tenzij de dealer zwaar z'n hand in 't vuur steekt voor je, maar dat gebeurt ook steeds minder omdat zij contractueel zeer zware verplichtingen hebben tav. het automerk of de importeur)
    • Ge verbruikt minder! (ik verbruikte met mijn vorige -gechipte- wagen niet minder, en wel om een zeer simpele reden : als ge extra vermogen wilt, zoekt en koopt ... dan zijde iemand die daar ook gebruik wil van maken, en vermogen gebruiken kost brandstof ... doorgaans is een gechipte auto gevoelig gulziger bij vollast dan een niet-gechipte)
    • ...
    Ik denk dat, mocht iedereen die z'n wagen laat/liet chippen, weten hoe de vork in de steel zit op elk vlak, een paar keer zou nadenken, en er zouden er vele zijn die zich zouden bedenken. Een simpel voorbeeld van een ongeval met zware lichamelijke schade bij de tegenpartij, en waarbij overduidelijk overdreven snelheid gepaard is gegaan -> chiptuning gedetecteerd -> verzekeraar roept exceptie van niet-verzekering in -> ge moogt het allemaal zelf dokken -> bankroet / zware problemen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Wordt de software bij chiptuning gewijzigd?
    Ik dacht dat enkel de waarden van de parameters in de matrixtabellen aangepast werden.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
    Voila seh, dan hoor je het eens van iemand die al wel gechipt heeft ...

    Pure logica ... die gasten bij om het even welk automerk, maken een wagen die afgesteld is op elkaar. Als je dan begint te foefelen langs 1 kant, weet je dat dat verkeerd afloopt. 't is gewoon een cheapo oplossing, die op den duur meer zal kosten als het voordeel dat je er initieel mee haalt. 'k vind het eigenlijk not done, uit respect voor de fabrikant zelf, uiteindelijk leg je het lot in handen van een software-piraat.
    Da's jouw mening, je zet mij daarbij in quote maar zover zoals jij gaat, wil ik niet gaan in m'n beweringen.

    Het is zeker zo dat de belasting van/in een motor stijgt na het chiptunen, maar of ze daardoor allemaal voortijdig de geest geven? Mijn vorige auto heb ik teruggegeven met 135.000 km ongeveer, en die heeft 75.000 km gechipt rondgecrosst en ik heb die auto zééér hard laten werken (minutenlang aan een stuk topsnelheid, op Zolder, ...). Niks problemen gehad.

    Elke motor wordt af fabriek zwaar teruggetuned, eerst en vooral om een lagere uitstootnorm te behalen. Soms ook om wille van positionering. En van die "groene zone" maken chiptuners gebruik.

    Je hebt wél gelijik dat, als er zich kosten voordoen, deze doorgaans hoog kunnen oplopen. Een nieuwe turbo steken kost meer dan het chippen. Als we er dan nog 'es van uit gaan dat de fabrikant van de auto detecteert dat 't nav. tuning was, dan pas is het hek helemaal van de dam. Vooral bij leasingauto's b.v. is dat risico hoog -> leasingfirma rekent extra kosten aan aan de firma, dus jouw baas roept jou op 't matje.

    Leave a comment:


  • Zero2
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door xtratec Bekijk Berichten
    Als ik je stelling puur objectief bekijk kan ik er wel inkomen dat je er zo over denkt.

    Maar... ik nodig je uit om eens bij ons langs te komen, dan toon ik je dat tunen meer is dan verhogen van vermogen alleen, vaak is de standaard software van een fabrikant niet optimaal (kan regioafhankelijk zijn), en enkel en alleen door het corrigeren van die software (dus niet noodzakelijk verhogen van zaken) haal je een hoger vermogen en gunstiger brandstofverbruik.
    Hebben jullie toestemming om aan die software te prutsen ?

    Indien neen; besef je wel waar je mee bezig bent ?

    Gunstiger verbruik. Laat me niet lachen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Zero2 Bekijk Berichten
    Voila seh, dan hoor je het eens van iemand die al wel gechipt heeft ...

    Pure logica ... die gasten bij om het even welk automerk, maken een wagen die afgesteld is op elkaar. Als je dan begint te foefelen langs 1 kant, weet je dat dat verkeerd afloopt. 't is gewoon een cheapo oplossing, die op den duur meer zal kosten als het voordeel dat je er initieel mee haalt. 'k vind het eigenlijk not done, uit respect voor de fabrikant zelf, uiteindelijk leg je het lot in handen van een software-piraat. Behalve het technische, is het nog on-ethisch ook.

    Maar iedereen doet wat ie wilt, uiteraard.
    Als ik je stelling puur objectief bekijk kan ik er wel inkomen dat je er zo over denkt.

    Maar... ik nodig je uit om eens bij ons langs te komen, dan toon ik je dat tunen meer is dan verhogen van vermogen alleen, vaak is de standaard software van een fabrikant niet optimaal (kan regioafhankelijk zijn), en enkel en alleen door het corrigeren van die software (dus niet noodzakelijk verhogen van zaken) haal je een hoger vermogen en gunstiger brandstofverbruik.

    Leave a comment:


  • Zero2
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
    als je chipt doe het door en firma die weet waar ze mee bezig is.. niet zo'n 'alle merk' chipper
    Dat is wat ik bedoel : als die firma BMW, Mercedes, whatever noemt : ja.

    Noemt die zichzelf naar ketchup : ik zou er iets voor kopen om op men frieten te doen, maar aan men motor laten klungelen : no way jose.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    als je chipt doe het door en firma die weet waar ze mee bezig is.. niet zo'n 'alle merk' chipper

    Leave a comment:


  • Zero2
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Feit is, 'k ben zo goed als 100% zeker dat ik niet ga laten chippen. 'k Heb dat nu één keer gedaan in m'n leven, 't is leuk, maar 't is uiteindelijk niet optimaal (op verschillende vlakken) en ja zelfs gevaarlijk (verzekeringstechnisch).
    Voila seh, dan hoor je het eens van iemand die al wel gechipt heeft ...

    Pure logica ... die gasten bij om het even welk automerk, maken een wagen die afgesteld is op elkaar. Als je dan begint te foefelen langs 1 kant, weet je dat dat verkeerd afloopt. 't is gewoon een cheapo oplossing, die op den duur meer zal kosten als het voordeel dat je er initieel mee haalt. 'k vind het eigenlijk not done, uit respect voor de fabrikant zelf, uiteindelijk leg je het lot in handen van een software-piraat. Behalve het technische, is het nog on-ethisch ook.

    Maar iedereen doet wat ie wilt, uiteraard.

    Leave a comment:


  • tmclssns
    Guest replied
    Hoe dat juist in elkaar zit bij die chips om motorsturing e.d. te controleren weet ik niet maar ik ken wel het principe uit de software wereld (misschien gewoon hetzelfde?)

    Je kan van eender welk bestand een "checksum" berekenen. De wiskunde erachter ga ik laten vallen (omdat ik die zelf niet ken) maar het komt erop neer dat je van alle "data" (ruim gezien) een berekening kan maken en dan kom je een bepaalde sleutel uit.

    De bekendste hash functie is md5 - de md5 hash van bv. "checksum" is "226190d94b21d1b0c7b1a42d855e419d". md5 is "one way encryptie" dat betekent dus dat je vanaf deze string (22619...) niet met één of andere formule terug op het woord "checksum" uit komt (dus de bewerking is niet om te keren) maar de md5 van "checksum" geeft wel altijd hetzelfde resultaat.

    Waarvoor gebruiken ze dat nu? Wel stel ik ontwikkel een programma en ik wil dat de mensen die mijn programma downloaden vanaf het internet altijd zeker zijn dat ze de originele versie hebben (die dus niet door derden werd aangepast). Dan kan ik bv. op mijn site een checksum resultaat zetten voor mijn programma. Als jij dan de md5 berekent van mijn programma, kan je kijken of het resultaat dat jij bekomt, overeenstemt met wat ik op de website heb gepubliceerd. Is het resultaat verschillend, dan weet je dat er met de bestanden is geknoeid.

    Nu vermoed ik dus dat voor de motorsturing ook zoiets wordt gedaan. Er zit in een chip een checksum resultaat ingebakken van de hele motormanagement-software. Bij het starten bv. wordt de checksum van de software vergeleken met deze die in de chip zit (ik vermoed ROM (dus niet te overschrijven?)). Wagens die standaard staan, hebben hetzelfde (verwachte) resultaat en starten dus. Als je de software aanpast, klopt die checksum niet meer en zal de motor niet starten (of stil vallen, of ...)

    Nu zullen ze bij chiptuning op één of ander manier toch die checksum kunnen overschrijven OF in theorie (maar daar weet ik het fijne niet van) is het mogelijk om van twee verschillende data files de checksum te berekenen en toch tot hetzelfde resultaat te komen... en ik denk dat dit het probleem was met die EDC17 chip - of toch iets van die aard

    Maar md5 is op zich moeilijk te kraken - dus ik vermoed dat er ofwel naar het aantal bytes wordt gekeken van de motorsoftware en dat die worden vergeleken of dat er een eenvoudigere versie van het gekende checksum principe wordt gebruikt.

    Leave a comment:


  • JeVeE
    Guest replied
    hoe betrouwbaar is ziptuning nu eigenlijk?
    de ene is er niet over te spreken, de andere is er heel content van.
    Hetzelfde verhaal over Heinz

    bij wie moet iemand gaan als hij zn kar wil laten chippen?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Ik vraag me eigenlijk af wat nu eigenlijk het probleem was.

    HOE werkt zo'n ding dan?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Wax-it.be Bekijk Berichten
    Naar het schijnt heeft zip opnieuw iedereen blaasjes wijsgemaakt. checksum is nog steeds niet gekraakt
    Het probleem met de checksums voor BMW EDC17 is begin deze week volledig opgelost geraakt, tuners zijn nu volop bezig met uitvoeren van tests om tot een betrouwbare tuning te komen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Laatste paar keer gehoord van klanten zelf dat ze Ziptuning bellen, vragen of hun auto kan worden getuned en werden uitgenodigd om naar Ziptuning te komen. Vervolgens staan die mensen daar en blijkt helemaal niets waar te zijn van de mooie verhalen te kloppen. Een man komt uit Belgie omdat Ziptuning zegt de nieuwste 3.0TDI EDC17 te kunnen, blijken ze het niet te kunnen!! Ford Mondeo 2007 TDCI, ze zeggen van wel maar ze kunnen het niet, klant boos weggereden! Ze hebbeb helemaal geen geschoold personeel en ze maken al helemaal ggen software op maat. Ze kopen hun software bij een of ander gammel tuningbdrijfje in Duitsland en weten zelf helemaal niks af van software. Ze doen zich inderdaad veel groter voor dan dat ze daadwerkelijk zijn. Dat ze er nog zelf in geloven dat ze 10-15 auto's per dag tunen. Slaap lekker Ziptuning. Mensen, als ze slim zijn, kopen geen rommel ook al is het voor weinig!

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    ik ben ook benieuwd......

    Leave a comment:


  • JeVeE
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
    Ik heb ook al een mail ontvangen van ZIPtuning in België, de chip zou af zijn. Dikke 215 pk en 310 Nm.

    Nog even wachten..
    heb ook die mail gehad.
    ben curieus of het waar is, want als ik hier verhalen lees over hun...

    Ziptuning kan de EDC17 varianten chiptunen


    Ziptuning is klaar met de ontwikkelingen voor de BMW 2008 diesel en benzine motoren. Nu kunnen dus alle BMW 1, 3, 5 & X6 serie 2008 benzine/diesel motoren getuned worden bij Ziptuning met een software aanpassing, wij plaatsen geen powerbox.

    Leave a comment:


  • vliegher
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Dark_Beemer Bekijk Berichten
    Nee,zijn BBs'en (zie foto)

    Fak die is vet

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Ik heb ook al een mail ontvangen van ZIPtuning in België, de chip zou af zijn. Dikke 215 pk en 310 Nm.

    Nog even wachten..

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Er wordt zelfs al langer geopperd dat ze ook de VAG-EDC17 nog niet eens zouden hebben gekraakt (Audi A5 3.0 TDI). Ik vind 't ook maar fishy.

    Feit is, 'k ben zo goed als 100% zeker dat ik niet ga laten chippen. 'k Heb dat nu één keer gedaan in m'n leven, 't is leuk, maar 't is uiteindelijk niet optimaal (op verschillende vlakken) en ja zelfs gevaarlijk (verzekeringstechnisch).

    Ik ga wel met plezier alle berichtgeving blijven volgen, en ja 'k zou zelfs meegaan naar zip om 'es hun zaak te kunnen bekijken en ze bezig te zien. Gaan kijken in garages en stuff :

    Ik had eigenlijk garagist moeten worden.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
    Ik heb nog geen enkele terugmelding gehad van andere tuningbedrijven
    dit is Heinz , kempower en PPE...
    Ofwel is het dus weer een stunt van Zip, ofwel zijn ze dus in de kont geneukt door Zip...
    Naar het schijnt heeft zip opnieuw iedereen blaasjes wijsgemaakt. checksum is nog steeds niet gekraakt

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Ik heb nog geen enkele terugmelding gehad van andere tuningbedrijven
    dit is Heinz , kempower en PPE...
    Ofwel is het dus weer een stunt van Zip, ofwel zijn ze dus in de kont geneukt door Zip...

    Leave a comment:

Working...
X