Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tuning BMW '1 (E81, E87)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
    Uit gelijk welk blok meer vermogen halen zonder aanpassingen vermindert altijd de levensduur eh
    Goed gezegd, vaak wordt dat ontkend, of vergeten, of als onwaar geacht. Dit geldt dus zéér zeker ook voor turbodiesel die worden gechipt, zelfs al zou het zo'n zogezegde "magische box" zijn die 15% of méér verbruik laat besparen terwijl er wel 20% vermogen en koppel (of méér) wordt gewonnen.




    Voor de rest volg ik ook helemaal G55AMG in z'n uitleg.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
    ik zou sowieso een auto van 400+ pk niet gaan laten chippen, allez ja, wa is daar nog het nut van ...


    Zouden ze ne Veyron ook kunnen chippen? Hoeveel zouden ze daar uit krijgen, Das toch ook nen turbo?
    Alles valt te chippen. Hoeveel geld wil je er aan geven?

    De ontwikkeling van de veyron heeft ontzettend veel gekost. Naar het schijnt zoveel dat het project Veyron nooit gaat renderen. En één van de problemen die ze hadden met de veyron was de koeling van de motor. Dat hebben ze nu voor mekaar gekregen, maar ik veronderstel ook niet meer dan dat, op dat vlak zal er niet veel reserve zijn. Moest ik een chiptuner zijn zou ik daar dus mooi met m'n handen van af blijven...

    Leave a comment:


  • tmclssns
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Black-Ang3l Bekijk Berichten
    staat er eigenlijk ergens een lijst online welke merken/modellen de EDC17 stuurdoosjes gebruiken ?
    Dacht dat op http://www.checksumm.com/chiptuning/ een lijst stond - je hebt wel een account nodig.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    staat er eigenlijk ergens een lijst online welke merken/modellen de EDC17 stuurdoosjes gebruiken ?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    ik zou sowieso een auto van 400+ pk niet gaan laten chippen, allez ja, wa is daar nog het nut van ...


    Zouden ze ne Veyron ook kunnen chippen? Hoeveel zouden ze daar uit krijgen, Das toch ook nen turbo?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Das voor diene Porsche 997 Turbo da er een prijs staat van 7139€ btw in voor de tuning

    Zouden ze de komma mis geplaatst hebben?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Op een atmosferische motor met een full exhaust win je misschien 10-15 MAX. Wat ge-remap en optimalisatie en je komt aan 20 pk erbij zonder veel problemen.

    ik denk niet dat hij dat veel 'sneller' zal aanvoelen maar wel veel alerter (betere gasrespons)

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
    hoeveel?
    ehh, oops, ben hier echt wel serieus de bal aant misslaan ...

    *tijd om wakker te worden*

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
    Gezien de prijs van de tuning bij Heinz zit er precies ook al een uitlaat bij, zie ik nu
    hoeveel?

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Gezien de prijs van de tuning bij Heinz zit er precies ook al een uitlaat bij, zie ik nu

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
    Ik weet genoeg

    edit: vakwerk van JDengineering + volledige uitlaat (met andere kats) geeft 440-450pk ja, waarvan een groot deel dankzij de uitlaat.

    maar soit, off topic
    absoluut

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Uit gelijk welk blok meer vermogen halen zonder aanpassingen vermindert altijd de levensduur eh

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
    Heinz garandeert da, da staat zo toch op hunne site
    Heinz, en zovele andere chippers, verkopen ook veel zever.

    Veel van die cijfertjes die ze op sites zetten zijn niét gebaseerd op metingen, maar gewoon het standaard opgegeven vermogen x een bepaalde factor. Voor atmosferische motoren zal dat bijvoorbeeld x 1.08 zijn, voor drukgevoede motoren x 1.25 ofzo.

    Dus.... die cijfertjes (en vele andere verkoopszever van chiptuners, zoals 'jamaar, motoren verschillen allemaal onderling', of 'wij houden rekening met het feit dat je wagen een automatisch versnellingsbak, airco en een schuifdak heeft' of 'de brandstofkwaliteit is overal anders' - Heinz heeft me nochtans niet gezegd dat ik vanaf dan enkel die brandstof mocht nemen omdat de motor daarop was afgestemd, en ik heel hard moet oppassen in het buitenland?) neem je best met een korreltje zout.

    Met atmosferische motoren zal je trouwens irl zelden verder geraken dan die 8 of 10% vermogenswinst (tenzij het om de één of andere reden om een toegeknepen versie gaat) die zij op hun site weergeven, met geblazen motoren geraak je wel heel simpel veel verder dan 25% vermogenswinst.... alleen ga je dan andere onderdelen mogelijk beschadigen.
    En dat bevestigt nogmaals dat chiptuners gewoon de limiet inzake betrouwbaarheid en uitstoot verleggen.
    Uiteraard doen ze daar niet té gek mee, 't zou erg zijn als voor hun een motor uit een normale dagdagelijkse wagen geen 200.000km meer moet aankunnen, maar ze zijn er wel een pak soepeler in dan constructeurs.


    Bepaalde drukgevoede motoren lenen zich reeds zeer goed tot een forsere vermogenstoename zonder veel aanpassingen. Zoals gTa z'n vorige 320d met een toegeknepen motorsoftware, waar zomaar eventjes 70pk kon bijkomen. Of bepaalde audi-blokjes, zoals dat van de S2, die je eveneens met enkel chiptuning nog relatief veilig van 220 naar +280pk kan opschroeven. Idem bij enkele andere motoren. Maar eigenlijk zou je bij elke drukgevoede motor even simpelweg de turbodruk kunnen verdubbelen, en dat vermogen neemt met ongeziene proporties toe. Alleen zal op z'n minst de turbo dat niet lang uithouden, net zoals de injectoren ed.... en da's ook waarom een goede tuner met 'stage 1, stage 2, stage 3' etc werkt. Eerst enkel de software wat aanpassen, dan in- en uitlaattraject, dan de turbo, dan andere drijfstangen en pistons (niet zozeer om gelijk bij een atmo motor gewicht uit te sparen en hoger in de toeren te kunnen gaan, wel om de toegenomen krachten als gevolg van de gestegen turbodruk aan te kunnen),....

    Dit haal ik gewoon aan omdat jullie zeiden dat ik 'even het verschil tussen atmo en drukgevoed over het hoofd zie', en dus heel het principe niet snap. Ik heb het bewust enkel over atmo gehad, anders heb je geen vergelijk. Maar dus zelfs als je met drukgevoede motoren à la P 997 TT aan de slag gaat, gaat het nog steeds om het verleggen van de grenzen van de betrouwbaarheid en andere eisen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
    Heinz garandeert da, da staat zo toch op hunne site
    Ik weet genoeg

    edit: vakwerk van JDengineering + volledige uitlaat (met andere kats) geeft 440-450pk ja, waarvan een groot deel dankzij de uitlaat.

    maar soit, off topic
    Last edited by ; 09/06/2008, 16:02.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
    ja, dat zijn mooie opgavecijfertjes van de chiptuners. Leuk voor in de boekjes, maar verder ben je er niets mee.

    440pk bij een R8 bv, daar mag je meer bij doen dan enkel een chipje.
    Heinz garandeert da, da staat zo toch op hunne site

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
    audi:

    A3 1.6FSI: 115 -> 128 pk, 155 -> 170Nm

    R8: 4.2: 420->440pk, 430->455Nm
    ja, dat zijn mooie opgavecijfertjes van de chiptuners. Leuk voor in de boekjes, maar verder ben je er niets mee.

    440pk bij een R8 bv, daar mag je meer bij doen dan enkel een chipje.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Ik volg G55, er is een groot verschil tussen standaard blokjes (waar bv. veelal zelfs 100% vollast aan de gasklep niet toegestaan wordt), en blokken a la S54 CSL waaraan BMW Motorsport reeds enorm veel gewerkt heeft om er dat beetje extra uit te halen in vergelijking met een gewone S54.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    audi:

    A3 1.6FSI: 115 -> 128 pk, 155 -> 170Nm

    R8: 4.2: 420->440pk, 430->455Nm

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
    Toeme Ir was me voor..
    maar toch nog effe aanhalen...

    Een m3 kan wel gechipt worden, maar de winst is marginaal... waarom? omdat men bij atmosferische motoren op een andere manier dient te tunen,
    bv , flowen, koppakking, hetere nokkenassen.. etc etc..;

    Een turbomotor is makkelijker te chippen omdat bij een turbomotor de verbranding en met name het brandstofmengsel veel bijdraagt tot de werking van de turbo...
    dus ja nogmaals, het optimaliseren van deze brandstofverhouding, zorgt veelal makkelijker voor een betere loopcultuur en vermogensopbrengst voor de wagen..
    daar waar de Fabrikant kiest voor een compromis om de wagen overal te laten rijden.. ook in die landen waar de brandstof van mindere kwaliteit is...
    En wat doet een goede chiptuner juist... de verbranding afstellen op de hier aanwezige kwaliteit van brandstof...



    nogmaals, ik heb bewust géén vergelijking gemaakt tussen atmosferische en drukgevoede motoren, ik ken de verschillen ook wel, ik heb énkel een vergelijking gemaakt tussen 'normale' motoren waar aan veel normen moet worden voldaan, en waarbij chiptuners gemakkelijk daarvan kunnen gebruik maken om zich meer toe te spitsen op performance (ten koste van....), en zeer sportieve motoren waar de constructeurs dat reeds zelf gedaan hebben. Om aan te tonen dat chiptuning imo daar over gaat, en niet over het feit dat de doordeweekse software in grootseriewagens maar zeer mild staat afgesteld, om zo adequaat mogelijk te passen bij de motorblokken onderling die allemaal verschillend zouden zijn.... want die verschillen zijn tegenwoordig bijzonder klein, volgens mij dan toch.

    Dat brandstofverhaaltje heb ik al meer gehoord (en heeft Heinz me zelf ook uitvoerig uit de voeten gedaan), maar ik weet niet wat ik er van moet geloven.... waarheid, verkoperspraat of er iets tussenin? De verschillen inzake brandstofkwaliteit in de verschillende landen in West-Europa zijn volgens mij niét groter dan de verschillen hier in ons eigen landje bij een degelijke pomp (esso, total,...) en een prutsmerk (Oeral ed.). Dat brandstofkwaliteit in andere continenten anders is ontken ik niet, maar die motor(sturing) wordt zowiezo al meestal aangepast door de constructeur....dezelfde voertuigen hebben in andere continenten dikwijls al geheel andere speceficaties.

    Leave a comment:


  • Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
    Omdat jij het principe van chiptunen niet gesnapt hebt

    Kijk eens naar hoeveel vermogen ze winnen op een M3 CSL
    Kijk dan eens naar hoeveel vermogen er gewonnon wordt op een Carrera Turbo.

    Zal ik het u zeggen:

    M3CSL: 20Nm en 21pk

    Carrera Turbo: winst 100Nm en 50 pk


    Is da nu omdat diene Turbo slechter is gemaakt dan ne CSL?

    nee, da is omdat op de turbo ne, jawel, turbo zit, en die csl (en gt3 die je noemt) zijn atmosferische blokken.

    Uit een atmosferisch blok kan je weinig winst halen mits enkel chiptuning.





    dankje om me er op te wijzen, maar ik ben niét dom. Ik ken goed genoeg het verschil tussen atmo en drukgevoed, en weet goed genoeg dat je ivgm drukgevoede motoren zowiezo bijzonder weinig winst kan maken op atmosferische motoren.

    Maar dan heb jij mijn punt net niet. Ik maak hier helemaal geen loze vergelijking tussen een atmosferische en een drukgevoede motor, dus daar moet je me niet proberen op een fout te wijzen. Vergelijk eens andere atmosferische motoren, met atmosferische motoren met een race-inborst zoals het reeds geoptimaliseerde S54 blok in de CSL. Veel winst valt daar in de praktijk niet meer te maken op dat laatste blok, omdat ze simpelweg al veel meer aandacht gaven aan de performance, en dus logisch iéts minder aan degelijkheid/ecologisch aspect. En ik bedoel dus juist dat chiptuners hetzelfde doen dan dat BMW deed met dat blok, en dat de mogelijkheid te chiptunen (imo!) geen gevolg is van de 'veralgemeende' motorsturing die op zich een gevolg zou zijn van de onderlinge verschillen in motoren die van dezelfde band rollen. Want die zijn er volgens mij niet méér aanwezig dan bij blokken zoals dat in de GT3 en de CSL liggen.

    Leave a comment:

Working...
X