Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Officieel BMW 1 facelift en 3 deurs

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• @ gTa

Wat is de reden dat BMW vooraan geen 225 monteerd?

En wat bij een dodelijk ongeval en ze vaststellen dat banden vooran niet overeen komen met wat voorgeschreven is?

Comment

• Mor allez! Zo daarover doorbomen. Probeer je me te overtuigen dat dat niet mag, of dat dat slecht is, ofzo? Keep trying, then.

Nee, effe serieus.

De normen die 'n constructeur hanteert zijn veel strenger dan die die TÜV hanteert, en de reden daarvoor is dat zij, middels die véél ruimere veiligheidsmarge, de kans dat hun productaansprakelijkheid in 't gedrang komt, willen minimaliseren. De mening van de TÜV geldt zowat als de meest valabele in West-Europa, 't is de keuringsinstantie met 't beste imago (in tegenstelling tot het Belgische mongoloïde keuringsbroertje).
      En vooral: elke constructeur, ook BMW, wil voor z'n serieauto's (in standaardtrim) een licht onderstuurd karakter, omdat dat voor het grootste gedeelte bestuurders de veiligste oplossing is.
      • Waarom monteert BMW maar maximaal 205 vooraan op de '1 en kan je volgens de TÜV tot 235 gaan vooraan zonder enig probleem?
      • Waarom monteert BMW maar 255R18 op de E91 achteraan en vind je op de BBS-website een TÜV-attest dat 265R19 toestaat?
      • Waarom monteert BMW maar maximaal 245/45R18 achteraan op de '5 touring en vind je op de BBS-website nochtans 't TÜV-rapport voor 295/25R20?
      Een niet met de technische wetgeving overeenstemmend onderdeel op een auto zal door de verzekeraar maar als reden voor niet-tussenkomst (of verhaal achteraf) kunnen worden gebruikt als het oorzakelijk verband tussen de schade en het gemonteerd zijn van dat onderdeel kan worden aangetoond.
      Als er vooraan op een '1 225-bandjes liggen, zal NIEMAND ooit kunnen bewijzen dat dat een ongeval zou hebben veroorzaakt. En als ze 't toch proberen moet je maar 't TÜV-attest onder hun neus duwen en 't is geklonken.

Edit :

Pas op, 't is niet omdat het mág van de TÜV dat het daarom ook massa's beter rijdt dan standaardmaten, hè. Maatje 225 vooraan op een BMW '1 (= zelfde maat als achteraan) rijdt fantastisch goed, volgens zij die 't kunnen weten (piloten van de 130i Cup), omdat het licht onderstuurde eruit is en de auto nóg neutraler wordt; en bovendien blijven de velgen even breed, terwijl de banden een rik breder worden dus de velgen zijn nog beter beschermd tegen boordsteencontact. Anderzijds rijdt 20" met 295-rubber achteraan op een gewone BMW '5 bikkelhard, wordt 'ie er ook gevoelig trager door (gewicht + rolweerstand) en vooral is 't een showmaat en geen rijdersmaat omdat die brede achtersloffen zoveel grip genereren dat je de onderstuurneiging zéker niet wegneemt, zelfs nog een tikkie vermeerdert (maar dat is geenszins slecht); en zo'n velgen (ondanks 295-rubber) zijn ook uiteraard hypergevoelig voor boordsteencontact...
      Last edited by ; 12/06/2007, 08:57.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
        't Is trouwens vreemd dat je coupé te weinig demping heeft met gewone banden, ik denk eerlijk gezegd dat je 't omgekeerde bedoelt. Een RFT-band heeft 'n veel hardere flank, en geeft dus niet zoveel mee als een gewone band. 'Ie komt dus harder en meer omhoog als je over 'n bump rijdt, dan een gewone band. Er is dus een iets hardere veer nodig om dat tegen te gaan, en ook een iets hardere demping nodig om die beweging terug af te remmen.
        Beschrijf eens hoe jouw auto reageerde, toen je dacht dat 'ie "onderdempt" was?
        Mijn auto reed zo comfortabel als m'n vaders Mercedes E toen ik 19" + gewone banden (Goodyears F1 Asymmetric) had. Schitterend natuurlijk maar in bochten (niet extreem, gewoon bv 20km/h boven de adviessnelheid) dan begon de kont beetje bij beetje weg te schuiven (of zo voelde het aan alleszins). Je gaat wat corrigeren en je bocht voelde heel instabiel. De wagen waggelde gewoon.

Ook bij hard rijden ... eens ne keer boven de 200 gaan en de auto sprong zo neig dat je geen feedback had meer met de baan. Ik heb de kans gehad om harder te gaan maar ik durfde niet.

Banden stonden op de voorgeschreven druk, en waren goed gealigneerd.

Nu heb ik terug mijn run flats (ondertussen 1200km daarop en ze voelen precies iets zachter dan toen ze er net op lagen). En da auto voelt veel stabieler aan in de bochten. Ik heb em ook eens tegen de begrenzer getrokken en auto voelde stabiel aan, in verhouding met de snelheid.

Nu ik ga deze fun flats wel oprijden (Bridgestones Potenza's RFT), maar ik weet nog niet goed wat ik ga doen als ik mijn banden moet vervangen. Oftewel voor de Michelin Sports 2 Zero Pressure gaan (ook run flat - die volgens velen beduidend comfortabeler zouden zijn dan andere RF's) of eens aankloppen bij AC Schnitzer of Hartge voor een 'Fahrwerk' waar ik gewone banden onder kan leggen.

Ik zou zeggen maak niet dezelfde fout als mij ... ik heb nu 4 ongebruikte Goodyears waar ik veel geld op verloren heb. Ik heb een 118d gereden (waarschijnlijk zonder sportophaning) op 18" en die reed supercomfortabel. Alleszins een keer proberen.

Om even terug te komen op mijn probleem ... de 335d is een wagen van 1650kg waar het zwaarste gewicht in de neus zit. Dat in combinatie met een zachtere banden en een ophanging voor run flat banden is gewoon vragen voor problemen *denk* ik.

Ik moet ook wel toegeven dat ik soms harder de bochten in ga omdat die auto een heel vals beeld geeft van de snelheid daar alles zo goed geisoleerd is en je de motor bijna niet hoort.
        Porsche 997 S

Comment

• Zoals ik dacht, dus. Te comfortabel, waardoor demping en vering niet meer aan elkaar evenwaardig waren door de totaal andere bandeigenschappen.

Scary, ja!

Ik ga ook eerst zowiezo die RFT's die erop liggen oprijden, zoveel is zeker. 'k Kan dat "oprijden" wel, afhankelijk van m'n oordeel over die banden, aan normaal tempo (werk) of aan versneld tempo (Zolder) laten gebeuren.

Bij de '1 is het zo dat je aan die Goodyear Eagle NCT5 vastzit, 't is de enige RFT-band in maatje 205/45R17. En die band is niet zo'n denderende band (wat truuwens ook de reden is waarom de BMW 130i in een pak tests z'n potentieel niet ten volle kon benutten tgo. b.v. de R32, als je ze beide op 'tuning' 19" legt met non-RFT sportbanden dan is de 130i een pak evenwichtiger en sneller dan met RFT, en laat 'ie de R32 zéér mooi z'n poepie ruiken).

Ik hoop dat tegen ten vroegste de zomer volgend jaar, Michelin z'n Pilot Sport ZP inderdaad in 205/45 heeft. Indien niet, dan leg ik vooraan 225/40R18, net zoals achteraan.

Comment

Zoals ik dacht, dus. Te comfortabel, waardoor demping en vering niet meer aan elkaar evenwaardig waren door de totaal andere bandeigenschappen.

Scary, ja!
            Wie had kunnen denken dat 19" met gewone banden oooh zo comfortabel kon rijden. Ik lag er veel aan te denken dat het niet te hard ging zijn ... de eerste keer ik er mee reed kwam mijn stoutste droom uit ... tot ik een bocht nam
            Porsche 997 S

Comment

• Toch vreemd.

Welke banden heb je laten leggen, dan? Die Goodyears, bedoel ik. Wat voor type was dat?

Comment

• Die nieuwe F1 Asymmetrics ... de opvolger van de F1 GSD3.

Raar profiel maar goed gemonteerd ...
                Porsche 997 S

Comment

• Yep, profiel in zekere zin vergelijkbaar met de Michelin Pilot Sport 2. (is ook waar ze bij Goodyear hun mosterd een beetje gehaald hebben) Zeer goeie banden.

't Is vreemd. Jammer ook.

Wel positief punt: mits nieuwe afstelling van 't onderstel moet de E92 dus 'n duidelijk betere wegligging te geven zijn dan 'ie nu al heeft. Nieuwe dempers/veren + geen runflats eronder + lichte velgen.

Comment

dempers/veren + geen runflats eronder + lichte velgen.
                    En waarschijnlijk comfortabeler rijden ...
                    Porsche 997 S

Comment

• @gTa

Zeg, nu weet ik het nog niet waarom BMW vooran geen 225 monteerd hé

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tulpje and Co Bekijk Berichten
                        @gTa

Zeg, nu weet ik het nog niet waarom BMW vooran geen 225 monteerd hé
                        Zo geven ze de auto een iets onderstuurd rijgedrag mee, wat veiliger is voor jan met de pet.

Comment

• Donderdag zou ik mijne 120d mogen afhalen Wel jammer dat het op die dag zal regenen

Mijn 130i niertjes gaan er ook nog niet opstaan, er zou nog geen bestelnr. voor die 130i niertjes zijn van de Sporthatch. Had hen gezegd dat het dezelfde niertjes zijn als die van de 5 deurs versie met M pack, maar die willen de juiste code van een Sporthatch om toch niet voor verrassingen te komen staan indien iets niet overheen zou komen

Comment

• Het M-pack is toch juist hetzelfde gebleven, en dus voor de 5-deurs ook?!

Wel redelijk dom om dat de garage ze niet wilt bestellen... Ze zouden moeten passen denk ik.

Comment

• Fak ! Wel stom van die niertjes, dat je erop moet wachten. FoTo's nemen hè (in de mate van het mogelijke).

Comment

Donderdag zou ik mijne 120d mogen afhalen Wel jammer dat het op die dag zal regenen

Mijn 130i niertjes gaan er ook nog niet opstaan, er zou nog geen bestelnr. voor die 130i niertjes zijn van de Sporthatch. Had hen gezegd dat het dezelfde niertjes zijn als die van de 5 deurs versie met M pack, maar die willen de juiste code van een Sporthatch om toch niet voor verrassingen te komen staan indien iets niet overheen zou komen
                                waarschijnlijk heb ik weer ergens iets niet gezien Tulpje maarre heb jij een 120d gekocht ?
                                zoja proficiat he

is er al een topic over ?

Comment

Donderdag zou ik mijne 120d mogen afhalen
                                  Proficiat! Ik mag de mijne vrijdag gaan halen...
                                  Senna, Driven To Perfection

Comment

• Alletwee zo snel mogelijk foto's posten aub!!!!!

Merci!!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
                                      waarschijnlijk heb ik weer ergens iets niet gezien Tulpje maarre heb jij een 120d gekocht ?
                                      zoja proficiat he

is er al een topic over ?
                                      Merciekes
                                      En ja je moet is meer in deze rubriek hier komen piepen hé Toerke

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bmw:) Bekijk Berichten
                                        Alletwee zo snel mogelijk foto's posten aub!!!!!

Merci!!

De eerste 24 uur is het rijden en er niet meer uitkomen hé

Van 't weekend gaat het druk zijn, maar zal proberen als het goed weer is om wat foto's te trekken om dan hier vervolgens een topic te openen!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bmw:) Bekijk Berichten
                                          Alletwee zo snel mogelijk foto's posten aub!!!!!

Merci!!

Tuurlijk!!! De 1ste lading foto's mag je vrijdagavond rond 18u verwachten
                                          Senna, Driven To Perfection

Comment

Working...
                                          X