Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Misschien wel overwegen om vanaf de eerste winter je zomerbanden eraf te laten halen, en er winterbanden op te leggen (van 'n A-merk uiteraard). Da's een aanschaf van ca. 800 EUR, maar je spaart dat automatisch uit door 't feit dat je dan gedurende 4 à 5 maanden per jaar je zomerbanden niet gebruikt, dus die moet je dan minder snel vernieuwen.
Zo denk ik het ook te gaan doen, met mijn eentje. 't Is de meest optimale oplossing : 18" winterrubber geeft duidelijk betere grip op 't droge en in regen dan 16" smaller/hoger winterrubber, en áls 't dan al 'es kouder wordt zit je meteen helemaal safe.
Ja is 18" veiliger in de winter dan 16" ?
Indien beide dus winterbanden hebben natuurlijk !
Ook in sneeuw-scenario ?
Veiliger heeft niks te maken met de grootte van de band, alles heeft te maken met de breedte. Bij een gewone winter met niet zoveel sneeuw zal het verschil tussen een bredere winterband bijna te verwaarlozen zijn ten opzichte van een iets smallere winterband maar indien je wil gaan skieen ermee, kan je best een zo smal mogelijke band eronder leggen.
Veiliger heeft niks te maken met de grootte van de band, alles heeft te maken met de breedte. Bij een gewone winter met niet zoveel sneeuw zal het verschil tussen een bredere winterband bijna te verwaarlozen zijn ten opzichte van een iets smallere winterband maar indien je wil gaan skieen ermee, kan je best een zo smal mogelijke band eronder leggen.
Nochtans wordt dat in de meest recente tests steeds meer ontkend.
Feit is dat een "sneeuwband" op een Belgische auto, hooguit een honderste percent sneeuw te zien krijgt. Al de rest is vooral natte, en ook droge baan. En dan ben je, zo luidt 't zelfs in Duitse magazines, eigenlijk het beste af met winterbanden in dezelfde maat als de zomerbanden waarmee je rondrijdt, met uitzondering van de "extreme" bandenmaten (zoals b.v. 225R18 op 'n BMW '1 of 235/265R19 op 'n E92, ofzo). Enerzijds omdat je auto dan 'n nauwelijks anders rijgedrag vertoont (ik heb me deze winter ook 'n paar keer laten vangen, van 225/255R18 naar 205R16 maakt van m'n auto een regelrechte roetsjbaan, bij manier van spreken), en anderzijds omdat de profielen op vandaag zoveel verbeterd zijn dat de grip op sneeuw meer dan voldoende is, zelfs met 'n 205 of een 225. En 't laatste pluspunt : eigenlijk is het ook de goedkoopste oplossing. Je moet geen andere velgen kopen, en in de winter verslijt je je zomerbanden niet.
Er is wel één groot nadeel aan b.v. 205R18 winterrubber op een BMW '1 of 225R18 op een '3, en dat is dat je geen sneeuwkettingen kan leggen. Er zijn wel speciale(re) systemen die toestaan op "nagels" onder zelfs de meest extreme bandenmaten te krijgen, maar die zijn erg duur.
Enkel als je continu in sneeuw rijdt, zoals een bergdorperige Zwitser met z'n Subaru of Audi, zou ik ook aanraden om in de winter naar zo smal mogelijk te gaan. Voor ons Belgen echter niet.
Ikzelf ga (waarschijnlijk nog niet de volgende winter omdat ik dan nog maar net m'n auto ga hebben), maar zeker wel die erop, ook 18" winterrubber laten leggen. Dag van vandaag al goed betaalbaar. Enkel houd ik nog m'n 16" velgen om mee op skiverlof te gaan, als er 'n reële kans bestaat dat er kettingen moeten worden gelegd.
Nochtans wordt dat in de meest recente tests steeds meer ontkend.
Feit is dat een "sneeuwband" op een Belgische auto, hooguit een honderste percent sneeuw te zien krijgt. Al de rest is vooral natte, en ook droge baan. En dan ben je, zo luidt 't zelfs in Duitse magazines, eigenlijk het beste af met winterbanden in dezelfde maat als de zomerbanden waarmee je rondrijdt, met uitzondering van de "extreme" bandenmaten (zoals b.v. 225R18 op 'n BMW '1 of 235/265R19 op 'n E92, ofzo). Enerzijds omdat je auto dan 'n nauwelijks anders rijgedrag vertoont (ik heb me deze winter ook 'n paar keer laten vangen, van 225/255R18 naar 205R16 maakt van m'n auto een regelrechte roetsjbaan, bij manier van spreken), en anderzijds omdat de profielen op vandaag zoveel verbeterd zijn dat de grip op sneeuw meer dan voldoende is, zelfs met 'n 205 of een 225. En 't laatste pluspunt : eigenlijk is het ook de goedkoopste oplossing. Je moet geen andere velgen kopen, en in de winter verslijt je je zomerbanden niet.
Er is wel één groot nadeel aan b.v. 205R18 winterrubber op een BMW '1 of 225R18 op een '3, en dat is dat je geen sneeuwkettingen kan leggen. Er zijn wel speciale(re) systemen die toestaan op "nagels" onder zelfs de meest extreme bandenmaten te krijgen, maar die zijn erg duur.
Enkel als je continu in sneeuw rijdt, zoals een bergdorperige Zwitser met z'n Subaru of Audi, zou ik ook aanraden om in de winter naar zo smal mogelijk te gaan. Voor ons Belgen echter niet.
Ikzelf ga (waarschijnlijk nog niet de volgende winter omdat ik dan nog maar net m'n auto ga hebben), maar zeker wel die erop, ook 18" winterrubber laten leggen. Dag van vandaag al goed betaalbaar. Enkel houd ik nog m'n 16" velgen om mee op skiverlof te gaan, als er 'n reële kans bestaat dat er kettingen moeten worden gelegd.
Winterbanden zijn sowieso veiliger in de winter en zekers nodig als men België in de winter verlaat of regelmatig in de ardenne zit, maar de beperkte houdbaarheid van winterbanden(2 jaar dacht ik ) indien men weinig km's doet en het opleggen van kettingen die ervoor zorgen dat de velgen tochwel beschadigd geraken vind ik nog steeds een minpunt van al dat winterband gedoe
Maar ja de wagen total los rijden is natuurlijk ook niet leuk hé
Dbeperkte houdbaarheid van winterbanden moet je wel met een paar korrels zout nemen. 't Is niet dat ze na 2 jaar rubbish zijn, hè. Het verouderingsproces van 't rubber gaat inderdaad nog wat sneller dan bij 't rubber van zomersloffen, maar je kan er rustig 4 jaar mee rijden en nog altijd veiliger op weg zijn in de winter rond 't nulpunt, dan met zomerrubber.
Je moet gewoon geen banden van 5 of 6 jaar oud kopen, ofzo. Da's te zot.
Dbeperkte houdbaarheid van winterbanden moet je wel met een paar korrels zout nemen. 't Is niet dat ze na 2 jaar rubbish zijn, hè. Het verouderingsproces van 't rubber gaat inderdaad nog wat sneller dan bij 't rubber van zomersloffen, maar je kan er rustig 4 jaar mee rijden en nog altijd veiliger op weg zijn in de winter rond 't nulpunt, dan met zomerrubber.
Je moet gewoon geen banden van 5 of 6 jaar oud kopen, ofzo. Da's te zot.
Is dat bij grote maten alleen ?
Want de 16" die op de X3 liggen en ook bijvoorbeeld bij onze oude 525tds gingen die banden toch langer mee dan 4 jaar ...
Gebruikten gemakkelijk 6 of 7 jaar dezelfde winterbanden DENK ik.
(als je geen bestuurder bent of de gast die het koopt weet je dit natuurlijk niet zeker) Ze gingen gewoon de deur uit als de nieuwe wagen er was vermoed ik!
Comment