Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Officieel BMW 1 facelift en 3 deurs

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    't Is te zien wat je ervan verwacht, hè. Voor 99,9% van de 335i eigenaren maakt dat geen zak uit, dat hun auto geen sper heeft.
    Idd, maar stradge had het over sportief rijden

Misschien even vragen wat stradge met "sportief rijden" bedoeld ?

Comment

• Ik denk dat Stradge het algemeen aanvaarde "sportief rijden" bedoelt, en dat dat niet strookt met wat jij verstaat daaronder.

Om normaal-sportief te rijden met een 130i of een 335i heb je geen sperdifferentieel nodig, en al helemaal geen variabele sper die tot 100% kan gaan sperren. Als je wil driften of op Zolder een seconde sneller rond wil gaan, dan kan 't nuttig zijn.
      Voor de meesten levert zo'n sper (vermoed ik) ook geen extra rijplezier op, omdat ze enerzijds nooit zo hard de bocht door gaan dat 't sper voelbare werking krijgt, en omdat ze anderzijds niet de vereiste rijtalenten hebben om een (met sper sneller) uitbrekende wagen op de baan te houden. Slechts één op de duizend chauffeurs rijdt soms 'es rond met z'n ESP uitgeschakeld, en 't is pas dan dat zo'n sper eigenlijk écht z'n werking kan bewijzen, aangezien de ESP-systemen op de doorsnee wegauto's (en ook op de 130i) veel te defensief/gevoelig/veilig staan ingesteld om 't sperdifferentieel voelbaar te laten werken met ingeschakeld ESP.

Ikzelf zou wel graag 'n sper hebben, en ik ben zo'n eikel die ook denkt/gelooft/hoopt dat 'ie er nut kan van hebben (b.v. op circuit, of om te driften), maar ik ga 't niet doen omdat mijn motor gewoonweg niet goed is om de rijstijl te hanteren die zo'n sper verrechtvaardigen. Driften met een diesel is zeer moeilijk door de véél grotere lag op 't gaspedaal dan bij 'n atmosferische benzine, en bovendien is 't ook m'n enige wagen en ik wil 'm niet in de vangrails van Zolder laten eindigen.

Soms of zelfs vaak wordt zo'n sperdifferentieel m.i. een beetje overroepen in de pers. Doorgaans kunnen autojournalisten wel iets beter rijden dan de modale chauffeur op de baan, en zien zij misschien iets meer heil in zo'n sperdifferentieel, terwijl dat echter voor die Jan Modaal helemaal overbodig, nutteloos is.
      Ik kan begrijpen dat een toch al van betekenis zijnd percentage 130i-rijders wel zo'n sperdiff zou willen. BMW zou 't op dat model b.v. in optie kunnen aanbieden, samen met een soortement "Rennsportfahrwerk", waardoor je dus een 130i krijgt die qua ophanging en aandrijfgeheel wél trackday-waardig is. Maar op een 335i? Nutteloos. Een 335i is geen M, 't is eerder een emotionele comfort-snelheidscruiser, en misschien hóógstens een zeer comfortabele GT. Wil je een échte sportauto met dat koetswerk, dan is er nog de M3. Koop die dan.
      Ik begrijp BMW dus maar al te goed dat ze het karakter van die twee auto's (335i vs. M3) met opzet zeer duidelijk verschillend willen houden. 'k Sta er zelfs achter. Immers een 335i heeft inzake mods om 'm écht zo speels te maken als een M3, méér nodig dan enkel maar een sperdifferentieel, en de totale kostprijs van al die mods zal m.i. niet veel lager zijn dan 't prijsverschil tussen een basis 335i en een basis M3. Je moet nog je veren & dempers veranderen, de antirolstangen, de ophangingsrubbers, de remmen, wielen & banden, ... enzovoort.

En voor de 130i zijn er o.a. de Quaife en de Drexler. Dus no harm done.

Naar Stradge toe zou 'k dus willen antwoorden: maak je geen zorgen, je gaat zo'n sperdifferentieel niet onmiddellijk missen op de BMW's waar er geen op zit. En eens je de rijstijl (én -kunde) hebt geadapteerd om zo'n sperdifferentieel te verrechtvaardigen, dan ben je rijp voor een ///M.

Comment

• Respect GTA voor dat mooi stukje tekst
        ik deel helemaal je mening...

Veel mensen heden ten dagen denken dat ze goed kunnen rijden, omdat ze hun wagen toch o zo goed ondr controle hebben, denken ze, tot ze de esp uit zetten...

Ik zet regelmatig men ESP uit, en dan is het toch wel andere kak ze

en idd driften met diesel is ni simpel... de lag, het koppel bij lage toeren en de korte powerband.... de diesels van bmw zijn sportief... maar eig nog ni sportief genoeg
        soms , heeeeeeeeeeeeel soms, heb ik spijt dat ik geen 120i genomen heb...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
          Respect GTA voor dat mooi stukje tekst
          ik deel helemaal je mening...

Veel mensen heden ten dagen denken dat ze goed kunnen rijden, omdat ze hun wagen toch o zo goed ondr controle hebben, denken ze, tot ze de esp uit zetten...

Ik zet regelmatig men ESP uit, en dan is het toch wel andere kak ze

en idd driften met diesel is ni simpel... de lag, het koppel bij lage toeren en de korte powerband.... de diesels van bmw zijn sportief... maar eig nog ni sportief genoeg
          soms , heeeeeeeeeeeeel soms, heb ik spijt dat ik geen 120i genomen heb...
          ja de nieuwe 120i is wel een krachtig machien.Als ik nu een nieuwe 1 zal kopen dan wordt het weer een 120i

Comment

• Een 120i is niet krachtig genoeg om tegoei te driften, tenzij op slippery ondergrond. Maar we hebben 't dus over het toepassingsgebied waarover Bert (wax-it) 't had, dus b.v. Zolder. Dan heeft zo'n 120i maar op het nippertje voldoende vermogen, maar duidelijk te weinig koppel, waardoor je 'm enkel tot pattineren/driften kan verleiden op 't toerental van z'n piekvermogen. En dan heb je net hetzelfde probleem als bij de diesels: te korte powerband.

Je hebt vermogen nodig, sure, maar ook longinhoud. Een 120i rijdt leuk en best wel sportief, maar is allerminst een sportwagen. De enige eend die echt zo getypeerd kan worden, is de 130i, en als er een tweede zou zijn, dan is het de 123d. En ik zou persoonlijk de 120d voor de 120i zetten als 't op "voldoende power" aankomt voor 't betere driftwerk, want de 120d is krachtiger over de gehele lijn (en dat voel je zeer goed). 'Ie mist wel de lineariteit en reactiviteit van een atmosferische (of niet al te krachtig aangeblazen) benzine, da's waar. En dat heeft de 120i wel, maar die heeft dan wederom vermogen tekort (volgens z'n gewicht).

Uiteraard ga je met een 120i even mooie figuren dansen op natte ondergrond, als met een 130i. Met weinig grip zijn zelfs de meest makke achterwielaandrijvers zeer leuke speledingetjes. Kijk maar naar die Volvo's 340 die je in legio slip- en driftschool ziet opduiken. Kan mooi worden nagebootst door smaller achterrubber te monteren, zoals b.v. de Porsches op de Porsche Driving Experience die 'k meedeed op Zolder tijdens de PFD, of zoals bmwM-optic die z'n 320i ook af en toe op driftrubber zet achteraan.
            Last edited by ; 06/11/2007, 18:05.

Comment

• te zalig

+ YouTube Video
              ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                te zalig
                Voilà, en dat zonder sperdifferentieel. Dat bewijst genoeg, lijkt me.

Comment

• btw , ik heb me laten wijsmaken dat de 123d enkel beschikbaar zal zijn in de coupe en niet in de sporthatch? klopt dat ?

Comment

btw , ik heb me laten wijsmaken dat de 123d enkel beschikbaar zal zijn in de coupe en niet in de sporthatch? klopt dat ?
                    nope bullshit

Comment

• merci nu kan ik mij helemaal slecht voelen dak te vroeg heb gekocht

had gewoon geantwoord... dat klopt

Comment

merci nu kan ik mij helemaal slecht voelen dak te vroeg heb gekocht

had gewoon geantwoord... dat klopt
                        je had gewoon beter mijn 120i gekocht dan had je xenon

Comment

btw , ik heb me laten wijsmaken dat de 123d enkel beschikbaar zal zijn in de coupe en niet in de sporthatch? klopt dat ?

(jammer dat je 't monogram niet kan lezen ... er staat weldegelijk 123d)

Ah, hier!

Ze rijden al rond !

Comment

• ik vind die witte 123 d precies knapper dan die van mij

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Nemo Bekijk Berichten
                              te zalig

+ YouTube Video
                              ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
                              Dat is idd niet mis !

Gewoon de power erop houden en linksremmen

Dat gaat natuurlijk niet lukken op een ondergrond met meer grip

Comment

• Ik vind die 3 coupé op de achtergrond anders ook wel vet .;

Black rims = !

Comment

• @nemo

Kun jij me zeggen wat een aero pack kost op een sporthatch? Is dit af fabriek of worden deze bumpers in de garage vervangen? Wat dan met de originele?

Alvast bedankt.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door krikke Bekijk Berichten
                                    @nemo

Kun jij me zeggen wat een aero pack kost op een sporthatch? Is dit af fabriek of worden deze bumpers in de garage vervangen? Wat dan met de originele?

Alvast bedankt.
                                    Ik zal effe zien op de prijslijst. Aero pack is een accesoires dus niet af fabriek.Je oude bumpers kan je op internet verkopen

-Aerodynamicapakket (voorspoiler,achterspoiler,dakspoiler) 2400 € zal wel gespoten zijn
                                    -dan moet je ook nog velgen kopen zijn allemaal 18 " velgen hieronder
                                    • Styling 179 : 3040.15 €
                                    • Styling 180 : 2472.95 €
                                    • Styling 181 : 2472.95 €
                                    • Styling 182 : 2472.95 €
                                    • Styling 216 : 2709.29 €

conclusie : M pack is eigelijk pakken goedkoper

Comment

• @gTa Merci voor de uitgebreide uitleg, heb echt al veel bijgeleerd van u.
                                      Met sportief rijgedrag bedoel ik idd trackdays of enkele haarspelden snel nemen.
                                      Niet dat ik al zo goed kan rijden maar ik vind het gewoon belangrijk dat het mogelijk is en hoop dat ik het binnenkort wel af en toe eens kan doen

Comment

• Is er iemand die toevallig weet welk model je me krijgt als vervangwagen bij
                                        BMW garage Eric De Schepper in Sint-Niklaas ?

Thx

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
                                          Met sportief rijgedrag bedoel ik idd trackdays of enkele haarspelden snel nemen.
                                          Houd er rekening mee dat een gewone wegauto eigenlijk niet is gemaakt om "continu" (lees: vaak) op circuit te gaan rijden tegen de limiet aan. Met zo'n gebruik rag je die auto in no time af. Eigenlijk moet je dan, als je 't goed wil doen, je ophanging veranderen (veren+dempers, evt. camber plates om wat meer negatief camber te kunnen steken, ophangingsrubbers, evt. antirolstangen, evt. veerpootbrug, ...), je remmen (minstens potente remblokken en top remvloeistof, best ook serieus goeie schijven, indien mogelijk meteen 'n goeie BBK), je banden (semislicks), de veiligheidszaken (rolbeugel of -kooi, sportkuipje met 4- of 5-puntsgordels), je aandrijfgeheel (evt. versterkte koeling, evt. versterkte koppeling, evt. degelijker motorsteunen/silentblocks, ...) moet veranderen.

Als je met een gewone wegauto zonder mods gaan rijden op circuit, slijt je je banden aan een waanzinnig tempo (deels omdat ze niet tegen die zeer hoge temperaturen bestand zijn, deels omdat je ophanging niet is afgesteld op continu dergelijke G's en je dus veel teveel op de buitenflank van je band rijdt), rijd je je standaardremmen op één namiddagje naar de vaantjes (blokken verglaasd, remvloeistof aan 't koken gebracht, schijven evt. kromgetrokken of gebarsten), ...
                                          'k Vind dat, als je een sper koopt om onder b.v. een 130i te steken, je er eigenlijk maar écht nut van hebt als je geregeld je auto gaat gebruiken op 'n manier die niet op de openbare weg kan, en dan heb je eigenlijk al die andere zaken ook nodig, of zijn ze op z'n minst zeer handig om de auto wat meer bestand te maken tegen die kwelling.

't Plezier op circuit is van korte duur als je na een stint van een uurtje je remmen hoort rubbelen en voelt trillen in je stuur, en dus weet dat je je remsysteem mag laten controleren en (deels) vernieuwen. Of wanneer je je (dure) wegbandjes bekijkt die langs de buitenflanken compleet gesmolten zijn en je profiel op die buitenflank helemaal vol smeltrubber zit en massa's is afgesleten.

Comment

Working...
                                          X