Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW F32 4 Reeks Coupé
Collapse
X
-
Guest repliedBestel hem met m-pack en stoffen interieur. Nadien laat je het interieur overtrekken bij deca of een andere gespecialiseerde firma. Het leder zal van betere kwaliteit zijn, je kan eventueel ook de deurpanelen, dashbord mee overtrekken.
-
Zou er absoluut geen mogelijkheid zijn om in combinatie met het M-pakket rood stiksel te verkrijgen? Ik zou namelijk gaan voor een zwarte met zwart interieur maar dat lijkt me wat eentonig. Rood stiksel zou een mooie en sportieve afwisseling zijn denk ik.
Leave a comment:
-
Rij-impressie: BMW 4-serie
BMW claimt met een puntenupgrade de 3-serie naar een hoger niveau te tillen. Wij geloven er niets van; als deze 4-serie ‘gewoon’ 3-serie Coupé had geheten, was de auto krek hetzelfde geweest. Gelukkig is dat bepaald geen slecht nieuws.
De discussies over voor- en achterwielaandrijving en wat het beste past bij de te kopen auto zijn van alle (automobiele) tijden. Geen enkel merk heeft zijn naam de laatste decennia zo aan rear wheel drive verbonden als BMW dat het om andere fabrikanten te pesten vaak standaardaandrijving noemt in zijn communiqués. Iets waar het na de op stapel staande lancering van zijn kleine MPV met voorwielaandrijving nog vaak aan herinnerd zal worden de komende jaren. “Maar”, zo werpen tegenstanders vaak tegen, “achterwielaandrijving wordt overschat. Leuk dat driften, maar hoeveel mensen doen dat daadwerkelijk in de 3-serie? Vijf procent? Minder nog?” Oftewel leuk op papier, maar in de praktijk heb je echt geen achterwielaandrijving nodig ... Mis. Uiteraard zijn er massa’s fijn sturende auto’s die al hun vermogen op de voorwielen loslaten, maar er is iets natuurlijks aan de manier waarop je een auto voelt bewegen als hij wordt ‘geduwd’, in plaats van ‘getrokken’. Dat heeft met driften niets te maken.
Precies zoals verwacht
Deze gedachten gaan door me heen wanneer ik een fijne bochtige weg bestorm met een gloednieuwe 435i. Ik zit lang niet op de limiet en laat de banden niet kermen. Gebruikmakend van de extreme soepelheid van de zes-in-lijn turbomotor met 306 pk gaan we vloeiend van bocht naar bocht. In zo’n fijn heuvellandschap is het krijgen van een goede cadans in de auto bijna net zo bevredigend als hem op de limiet rijden. De 4-serie verbaast totaal niet. Hij is precies zoals je hem verwacht als je de huidige 3-serie goed kent. De woorden sedan en coupé hoeven we met de komst van de vierer (ja, dat wordt even wennen) niet meer te gebruiken ter onderscheiding. De auto is duidelijk iets comfortabeler dan de E92 3-serie Coupé, iets wat vrij logisch is in het licht van wat BMW met zijn 1-, 3- en 5-serie heeft gedaan. Ook deze zijn comfortabeler dan voorheen. Dit is zeker geen slechte zet voor de 4-serie. Ja, de auto heeft wellicht iets meer bodyroll dan de 3-serie Coupé die hij aflost (een A5 met sportonderstel ligt gevoelsmatig strakker), maar de dynamiek is zeker niet minder, vooral vanwege de prachtige balans in de auto. Hij is 26 mm langer dan de E92, en de wielbasis groeide met 50 mm. Verder is hij lager en breder. Allemaal zaken die de stabiliteit ten goede komen. Door de lange neus ligt de motor ver genoeg naar achteren om een gewichtsverdeling van 50-50 te creëren. En geloof ons, dat merk je wel degelijk aan de manier waarop onderstuur uitblijft. De zithouding is tegen het perfecte aan. Het stuur kan zeer ver naar je toe en de stoel kan ver omlaag. Je rechterhand valt automatisch om de pook waarmee je de achttrapsautomaat bedient. Deze volautomaat vinden we in alle ‘nieuwe’ BMW’s, maar ook in Maserati’s en Audi’s. En niet zonder reden. De wijze waarop de transmissie zeer snelle schakelbewegingen combineert met soepele overgangen bij langzaam rijden, overklast een bak met dubbele koppeling. Die is wellicht nog net even sneller, maar offert daarvoor wel comfort op. Pas vanaf niveau M4 (dat wordt helemáál wennen straks) zouden we naar iets sportievers verlangen.
Juweel
De motor, met zijn maximumkoppel bij een ongelooflijke 1.200 tpm, blijft een juweel. Hij is heel soepel onderin, en heeft een prachtige vermogens-opbouw als je doorhaalt. Bovendien klinkt hij leuker dan voorheen. BMW heeft wat uitlaatgeroffel toegevoegd aan de mooie zescilindersound. Dat hoor je als je van het gas gaat of opschakelt. Het systeem moet hiervoor wel in Sport of Sport Plus staan. “We creëren de roffel door de motor bij opschakelen even op 3 cilinders te laten lopen”, verklaart een engineer trots. Hij was al verantwoordelijk voor de zescilinder toen deze nog een tweetal turbo’s had. Gezien de awards die deze krachtbron de laatste acht jaar gewonnen heeft, iemand om respect voor te hebben. Maar ook al doet het bijna pijn om te zeggen, in Nederland kom je met de viercilinder 428i met 245 pk eigenlijk niets tekort.
De binnenkant valt eigenlijk wat tegen. Natuurlijk zit alles prima in elkaar, maar het interieur is precies gelijk aan dat van de 3-serie en dat past totaal niet bij de claim van BMW dat deze auto een treetje hoger staat. De ergonomie is natuurlijk top en het vernieuwde iDrive-systeem (nu ook met touchpad) werkt soepel als altijd. Maar het geheel overweldigt niet als je instapt. Neem de tellers, die er toch simpel uitzien. In een Audi A5 krijg je mooie kokers die het verschil met de A4 markeren. BMW houdt het simpel; alles is gericht op het rijden. En zo belanden we bij onze grootste klacht over de auto. Het uiterlijk is mooi, en zeker stoer (er komt wel wat aan in je spiegel), maar het mist de elegantie van een A5. Dat geldt nog sterker voor het interieur; dat had voor dit geld meer indruk mogen maken. Tenzij je begrijpt dat het cleane design juist fantastisch is voor diegenen die zich vooral willen bezighouden met auto-rijden. Daarmee is de doelgroep voor de 4-serie uitstekend geformuleerd.
Leave a comment:
-
Vandaag in centrum poederlee-lille, voor het eerst een 4-reeks in-real-life gezien .....
Zilver met m-pack erop, "dikke Janten" en de dubbele pijp links/rechts.... ik veronderstel dus de 335i , hij reed op platen van de garage....
I'm in love ....
Op foto's ziet hij er al goed uit, maar zo in volle sportuitvoering IRL.... jammie jammie ...
Hopelijk krijgt de 235i dezelfde allures mee....
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenEen uitlaatje links en rechts zonder m-pakje, dat had nog een pak anoniemer geweest!
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenIk denk dat er tussen die dieselstoofrijders van vandaag heeeeel veel ex-6-in-lijn rijders zitten hoor.. De opvatting dat alleen 6-cylinders echte BMW's zijn, is historisch ook incorrect. Het merk heeft zichzelf van het faillissement gered met 4-cylinders (Neue Klasse en /02-reeks) en zelfs de eerste M3 was nog een 4-pitter. 6-cylinders behoren ongetwijfeld tot de merktraditie, en worden ook nog altijd aangeboden, maar ze zijn niet het hele plaatje bij BMW, net zomin als bij M-B trouwens.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenEen benzine met meer pk's maar minder koppel dan een diesel zal dit verschil goedmaken in de hogere toeren.
Pk = koppel x toerental / coëfficiënt (op weg naar werk, ken die niet meer uit m'n hoofd).
Het verschil is dat de benzine een of meerder versnelling naar beneden zal moeten gaan om het hogere toerenbereik te verkrijgen. De diesel kan meer op koppel verder.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenCorrigeer me als ik fout ben, maar de nieuwste BMW F30 335xd heeft een dubbele uitlaat aan 1 zijde net als de 330d. De uitlaatpijp aan beide zijden is voorbehouden voor de 335i.
De E90/92 335d had wel een uitlaat aan beide zijden.
Ik zie de 2 pijpjes aan 1 kant een voordeel bij m'n 330d. Ziet er anoniemer uit.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk BerichtenKoppel>Pk
Pk = koppel x toerental / coëfficiënt (op weg naar werk, ken die niet meer uit m'n hoofd).
Het verschil is dat de benzine een of meerder versnelling naar beneden zal moeten gaan om het hogere toerenbereik te verkrijgen. De diesel kan meer op koppel verder.
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk BerichtenDe houding van BMW tegenover uitlaten is inderdaad iets anders dan bij de meeste andere merken..
Bijvoorbeeld bij mazda, mercedes, hyundai, ... Krijg je al een uitlaat links en rechts bij 136pk. Bij Audi vanaf 164pk dacht ik?
Wil je bij BMW links en rechts een uitlaatje dan dien je al een 335d te nemen.. Oftewel om en bij de 286pk.
Persoonlijk vind ik het vrij belachelijk om onder de 200pk een dubbele uitlaat te voorzien.. Het oogt zeker aantrekkelijker en krachtiger, maar bij dergelijk lage pk's niets anders dan show. Ik ben dus voor de aanpak van BMW
Ik zou in elk geval nog liever in een bmw 335d rondrijden met slechts 1 uitlaat dan een 320d waarbij er voor de show een extra uitlaat opzit..
De E90/92 335d had wel een uitlaat aan beide zijden.
Ik zie de 2 pijpjes aan 1 kant een voordeel bij m'n 330d. Ziet er anoniemer uit.
Leave a comment:
-
Guest repliedKoppel>Pk
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door stefspain Bekijk BerichtenEenmaal een 6 in lijn nooit nog een dieselstoof !
Leave a comment:
-
Guest repliedUitlaat aan elke kant is voor de 6 cilinders en dan nog liefst in benzine, daar is bmw toch groot mee geworden? Eenmaal een 6 in lijn nooit nog een dieselstoof ! Wat zou de uitlaat daar aan helpen!
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ambi Bekijk BerichtenIk snap eigenlijk niet wat daar zo lelijk aan is 1 pijpje. Echt totaal niet, vind het zelfs iets hebben.
Uiteindelijk doet ding ook gewoon maar zijn functie en dat is uitlaatgassen afvoeren.
Leave a comment:
-
Ik snap eigenlijk niet wat daar zo lelijk aan is 1 pijpje. Echt totaal niet, vind het zelfs iets hebben.
Uiteindelijk doet ding ook gewoon maar zijn functie en dat is uitlaatgassen afvoeren.
Leave a comment:
-
De houding van BMW tegenover uitlaten is inderdaad iets anders dan bij de meeste andere merken..
Bijvoorbeeld bij mazda, mercedes, hyundai, ... Krijg je al een uitlaat links en rechts bij 136pk. Bij Audi vanaf 164pk dacht ik?
Wil je bij BMW links en rechts een uitlaatje dan dien je al een 335d te nemen.. Oftewel om en bij de 286pk.
Persoonlijk vind ik het vrij belachelijk om onder de 200pk een dubbele uitlaat te voorzien.. Het oogt zeker aantrekkelijker en krachtiger, maar bij dergelijk lage pk's niets anders dan show. Ik ben dus voor de aanpak van BMW
Ik zou in elk geval nog liever in een bmw 335d rondrijden met slechts 1 uitlaat dan een 320d waarbij er voor de show een extra uitlaat opzit..
Leave a comment:
-
Guest repliedOorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenZe presenteren optioneel wel dikke velgen, bumpers en nog wat naar prestaties toe overbodige rommel, maar die uitlaat daar doen ze niks aan.
Probleem van de baan, letterlijk & figuurlijk.
Hun schuld niet dat Jan & alleman die overbodige rommel ambieert.
Het brengt toch op, niet?
Dat detail onderscheidt BMW van de rest.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenDat uitlaat van de 20d is juist goed . Zo vergeet je niet dat je met een 4pitter rijd.
Leave a comment:
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenOf die citroen DS3 met uitlaten aan beide zijden. Met een 1.6 erin. Belachelijk.
Leave a comment:
Leave a comment: