Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 5-reeks berline F10 / touring F11 / GT F07 Facelift

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Naast het balanceren moet je misschien ook eens denken aan het uitlijnen van je ophanging met de nieuwe velgen.
    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
      Naast het balanceren moet je misschien ook eens denken aan het uitlijnen van je ophanging met de nieuwe velgen.
      Opnieuw uitlijnen laat je normaal toch enkel maar doen wanneer je de ophanging wijzigt? Bij een verlaging bijvoorbeeld.

Comment

• je hebt natuurlijk niet de beste situatie 20 inch en x-drive als we weten dat de F10 zo al gevoelig is met 17 inch en geen x-drive en ik heb bij mijn vorige ook al moeten na balanceren bij 7500km daarna over gestapt op dunlop zonder runflat en het was beter.
        Nu rij ik een f10 met m-pakket en na 2000km moet ik zeggen dat het mooi loopt en hoop dat het zo blijft vooral de rechtuitloop is beter geworden als de vorige (2011)
        Ik denk ook banden eens goed hard oppompen dat ze zich goed zetten en dan weer op de juiste druk instellen en dan balanceren uitlijning controlere.
        welk banden merk heb je? ook 2 maten voor achter

Comment

• Ik heb al 160k km met een 530d met xDrive, 20" wielen, en zelfs verlaagd, en nooit problemen gehad met trillingen, resonanties, scheeftrekken of watdanook...
          OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
          Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Opnieuw uitlijnen laat je normaal toch enkel maar doen wanneer je de ophanging wijzigt? Bij een verlaging bijvoorbeeld.
            Michelin raadt aan om zelfs bij iedere bandenwissel uit te lijnen.
            Los daarvan, een andere bandenmaat leggen heeft wel degelijk invloed he, ook je wielen maken immers deel uit van je ophanging.
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 3reeks Bekijk Berichten
              je hebt natuurlijk niet de beste situatie 20 inch en x-drive als we weten dat de F10 zo al gevoelig is met 17 inch en geen x-drive en ik heb bij mijn vorige ook al moeten na balanceren bij 7500km daarna over gestapt op dunlop zonder runflat en het was beter.
              Nu rij ik een f10 met m-pakket en na 2000km moet ik zeggen dat het mooi loopt en hoop dat het zo blijft vooral de rechtuitloop is beter geworden als de vorige (2011)
              Ik denk ook banden eens goed hard oppompen dat ze zich goed zetten en dan weer op de juiste druk instellen en dan balanceren uitlijning controlere.
              welk banden merk heb je? ook 2 maten voor achter
              Inderdaad een breedset, 245/275 Pirelli's P-zero non-runflat.

Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
              Ik heb al 160k km met een 530d met xDrive, 20" wielen, en zelfs verlaagd, en nooit problemen gehad met trillingen, resonanties, scheeftrekken of watdanook...
              De combinatie x-drive, 20 inch en verlaagd zou zeker probleemloos moeten kunnen voldoen. Trillingen, resonanties etc. horen hier niet bij thuis. Is alleen even zoeken naar de oorzaak. Scheeftrekken, trillend stuur o.i.d. heb ik geen last van.

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
              Los daarvan, een andere bandenmaat leggen heeft wel degelijk invloed he, ook je wielen maken immers deel uit van je ophanging.
              De optie om de uitlijning te checken i.c.m. opnieuw balanceren zal ik zeker voorleggen. Bedankt.
              2010 BMW 118d Edition Lifestyle 143pk
              2010 BMW 520dA Touring Edition Sport 177pk (verkocht)
              2012 BMW 320dA F30 ModernLine 184pk (verkocht)
              2014 BMW 520XdA LCi F11 M-pack 184pk

http://www.fabrieksbanden.nl
              http://www.originelevelgen.be

Comment

• ter info een x-drive is af fabriek niet verlaagd ook al neem je een M-pakket

Comment

• Dat klopt idd. Daarom heb ik dan ook verlagingsveren van AC Schnitzer laten plaatsen. Het veercomfort blijft onveranderd, terwijl de auto veel mooier 'ligt'. Een aanrader imo.
                  OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                  Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Baarsje Bekijk Berichten
                    Medeforummers,

Ff een paar vraagjes vooraf,voor ik verder ga informeren en de vraag ook aan het juiste adres stel:

Sinds enkele weken merk ik bij snelheden op cc tussen 110 en 120 km/h een resonantie / trilling waarbij ik sterk twijfel of het nu ten gevolge van de montage van de 20 inch wielen (geen runflats) is of een gevolg van iets of wat in de aandrijving (x-drive 520dA). Zijn hier problemen in gekend?
                    Kan het een combinatie van beide zijn?
                    Resonantie is niet altijd aanwezig en zou ook afhankelijk van de toestand van het wegdek kunnen zijn. Echter al zou het ten gevolge van een wegdek kunnen zijn, mag het dan tot dusdanige resonanties leiden dat de bijrijdersstoel dermate begint te trillen dat het tot vervelens toe bijgeluiden veroorzaakt?

In eerste instantie zou ik de 20 inch set nogmaals willen laten balanceren. Kan zijn dat de band(en) zich nog iets zijn gaan zetten waardoor een onbalans ontstaan is. Alhoewel zou het dan niet permanent waarneembaar moeten zijn?
                    Mocht dit niet afdoende zijn wil ik mij met BMW in verbinding stellen en daar het probleem voorleggen.

Een aantal vragen dus... Ik hoop dat er iemand uit ervaring kan spreken en/of meedenken.

Alvast bedankt voor jullie advies/tips.

gr.
                    Ron
                    Mijn ouders hebben ook 2 jaar lang gereden met een f10 met 20 inch (de velgen bij jou nog gekocht).
                    Wij hadden zowel met de 18 als met de 20 inch tegen bepaalde snelheden trillingen. Zo erg dat je het zonneklepje op en neer zag trillen. Vooral tussen de 100 en 120. Eronder en erboven was het minder merkbaar.
                    Ze hebben de wagen opnieuw uitgelijnd en toen was het minder. Helaas is het bij ons nooit volledig verdwenen.
                    -

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                      Dat klopt idd. Daarom heb ik dan ook verlagingsveren van AC Schnitzer laten plaatsen. Het veercomfort blijft onveranderd, terwijl de auto veel mooier 'ligt'. Een aanrader imo.
                      Nog 1 week wachten voor mijn 335 XD zelfde behandeling krijgt :-)
                      2014 BMW (F31) 335 d
                      2011 Mini One D
                      2007 Kawasaki ZX6R
                      1997 Honda VFR

1984 Opel Kadett 1.2, 1985 Opel Ascona 1.6, 1988 Opel Corsa 1.5 d, 1990 Opel Kadett 2.0 GSI, 1994 Opel Astra 1.7 d, 1991 Opel Calibra 2.0 16V, 1996 BMW 318d, 2000 BMW 320d, 2004 Saab 9-3 2.2 TiD, 2003 BMW Break 320 d, 2004 Audi Avant 1.9 TDI, 2006 BMW Touring 535 d, 2010 BMW Touring 530 D
                      1996 Suzuki GSX-F 750, 1997 Honda Blackbird, 2003 Honda Fireblade, 1999 Yamaha R6, 2005 Kawasaki ZX6R

Comment

Een andere bandenmaat leggen heeft inderdaad een invloed op grip en rijgedrag, en monteer je dan nog wielen met andere ET waardes, dan verandert je spoorbreedte ook nog eens. Maar met andere wielen te monteren wijzig je toch niets aan camber, caster of toespoor? En dat zijn toch net de dingen die gecorrigeerd worden bij een uitlijning?

Edit: ik heb nog nooit m'n wagen laten uitlijnen bij velg- en/of bandenwissels. En ik heb (zeker vroeger) ooit veel gewisseld van wielen. Nooit een abnormaal bandenslijtagepatroon geconstateerd of een afwijkend rijgedrag.
                        Last edited by Jakkel; 30/04/2015, 14:45.

Comment

Een andere bandenmaat leggen heeft inderdaad een invloed op grip en rijgedrag, en monteer je dan nog wielen met andere ET waardes, dan verandert je spoorbreedte ook nog eens. Maar met andere wielen te monteren wijzig je toch niets aan camber, caster of toespoor? En dat zijn toch net de dingen die gecorrigeerd worden bij een uitlijning?
                          Je wijzigt dat inderdaad niet maar ik kan me voorstellen dat met bredere velgen zeker zoiets als camber misschien wel gewijzigd zou moeten worden.

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                          Edit: ik heb nog nooit m'n wagen laten uitlijnen bij velg- en/of bandenwissels. En ik heb (zeker vroeger) ooit veel gewisseld van wielen. Nooit een abnormaal bandenslijtagepatroon geconstateerd of een afwijkend rijgedrag.
                          Het zal misschien een BMW probleem zijn maar mijn zomerbanden (19", 245 voor, 275 achter) zijn serieus scheef afgesleten nadat ik ze een paar keer met de wintervelgen (18", 225 voor en achter)) omgewisseld had. Die laatsten vertonen dat afwijkend slijtage patroon overigens niet.

En wie weet heeft de uitlijning gewoon onderweg een slag gekregen ongeveer ten tijde van het wisselen.
                          Baat het niet dan schaadt het niet.

Comment

Je wijzigt dat inderdaad niet maar ik kan me voorstellen dat met bredere velgen zeker zoiets als camber misschien wel gewijzigd zou moeten worden.
                            Ik wil je geloven hoor, maar wat is de technische uitleg daarbij?

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                            Het zal misschien een BMW probleem zijn maar mijn zomerbanden (19", 245 voor, 275 achter) zijn serieus scheef afgesleten nadat ik ze een paar keer met de wintervelgen (18", 225 voor en achter)) omgewisseld had. Die laatsten vertonen dat afwijkend slijtage patroon overigens niet.

En wie weet heeft de uitlijning gewoon onderweg een slag gekregen ongeveer ten tijde van het wisselen.
                            Baat het niet dan schaadt het niet.
                            Ik rij 13 jaar BMW (3 BMW's), een hoop banden-, velgen-, winter/zomerwissels dus... . Nooit uitgelijnd geweest. Nooit een abnormale slijtage opgemerkt.

Comment

• Ik lees net het boek van Ben Collins (de eerste Stig) . Daarin lees je dat de ophanging van een wagen volledig wordt afgestemd op de banden.

Bij de F reeksen is die ophanging afgestemd op runflats. Als je dan non runflats met een zachtere wang monteert, moet je dan normaal niet iets merken?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                Ik lees net het boek van Ben Collins (de eerste Stig) . Daarin lees je dat de ophanging van een wagen volledig wordt afgestemd op de banden.
                                Bij extreem performante wagens zal dat misschien van toepassing zijn. Maar ik kan mij niet inbeelden dat een dagdagelijks BMW'ke afgestemd wordt op een bepaalde bandenmaat en velgdiameter. Je kan verschillende wielopties aanklikken van 16" tot 19", die ophanging blijft overal hetzelfde hoor.

Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                Bij de F reeksen is die ophanging afgestemd op runflats. Als je dan non runflats met een zachtere wang monteert, moet je dan normaal niet iets merken?
                                Bij de E9x was dat ook, ik heb nochtans drie jaar met niet-RFT gereden op de E91. En ik vond dat veel beter rijden. En nu op de F31 rij ik ook al 2.000 km niet-RFT. En dat rijdt naar mijn mening ook beter.

Comment

Bij extreem performante wagens zal dat misschien van toepassing zijn. Maar ik kan mij niet inbeelden dat een dagdagelijks BMW'ke afgestemd wordt op een bepaalde bandenmaat en velgdiameter. Je kan verschillende wielopties aanklikken van 16" tot 19", die ophanging blijft overal hetzelfde hoor.

Bij de E9x was dat ook, ik heb nochtans drie jaar met niet-RFT gereden op de E91. En ik vond dat veel beter rijden. En nu op de F31 rij ik ook al 2.000 km niet-RFT. En dat rijdt naar mijn mening ook beter.
                                  Germinal reed precies wel met een boot met z'n non runflats. Heb een kennis die zich de overstap naar non runflats op z'n F10 ook beklaagt wegens zweverig rijgedrag.

Comment

Germinal reed precies wel met een boot met z'n non runflats. Heb een kennis die zich de overstap naar non runflats op z'n F10 ook beklaagt wegens zweverig rijgedrag.
                                    Ik had dat op de E91 opgelost door de voorgeschreven druk wat te verhogen, en ik had ook Dunlop Sportmaxx liggen, een band die bekend staat voor z'n wat zachte flanken. Ik heb nu de Michelin PSS liggen op de F31, niks zweverige toestanden en zeker zo strak sturen als voorheen op de Bridgestone RFT's. Voor zover een F31 strak kan sturen, maar da's een ander verhaal. En het typische vervelende stuiterige van de RFT's is nu uiteraard ook verleden tijd. Geen seconde spijt gehad van de overstap. Maar het is wel duidelijk dat BMW het vervelende aspect van RFT's wat heeft weggefilterd door wat te sleutelen aan hun ophanging. Lees: vooral zachter gemaakt.

Comment

Ik had dat op de E91 opgelost door de voorgeschreven druk wat te verhogen, en ik had ook Dunlop Sportmaxx liggen, een band die bekend staat voor z'n wat zachte flanken. Ik heb nu de Michelin PSS liggen op de F31, niks zweverige toestanden en zeker zo strak sturen als voorheen op de Bridgestone RFT's. Voor zover een F31 strak kan sturen, maar da's een ander verhaal. En het typische vervelende stuiterige van de RFT's is nu uiteraard ook verleden tijd. Geen seconde spijt gehad van de overstap. Maar het is wel duidelijk dat BMW het vervelende aspect van RFT's wat heeft weggefilterd door wat te sleutelen aan hun ophanging. Lees: vooral zachter gemaakt.
                                      Ben wel benieuwd naar je langetermijn mening met de PSS non runflats. Wanneer m'n GY F1 runflats versleten zijn, dacht ik ook die Michelins te steken.

In runflat 19 inch zijn die wel stevig aan de prijs. Daarom overweeg ik ook non runflats, maar hoor soms rare verhalen.

Comment

Ben wel benieuwd naar je langetermijn mening met de PSS non runflats. Wanneer m'n GY F1 runflats versleten zijn, dacht ik ook die Michelins te steken.

In runflat 19 inch zijn die wel stevig aan de prijs. Daarom overweeg ik ook non runflats, maar hoor soms rare verhalen.
                                        Michelin is mij nog nooit tegen gevallen. Ik rij met Michelin op auto, moto en fiets.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                                          Ik heb al 160k km met een 530d met xDrive, 20" wielen, en zelfs verlaagd, en nooit problemen gehad met trillingen, resonanties, scheeftrekken of watdanook...
                                          Het spreekt natuurlijk jou probleemloze ervaring tegen maar kan het in theorie zijn dat het verschil in rolomtrek van de banden voor (245/35) en achter (275/30) wat een klein procent is, oftewel ca. 2 cm, in combinatie met de permanente four-wheeldrive een oorzaak van het trillen kunnen zijn doordat de wielen nooit een gelijke snelheid hebben?? Is maar een gedachtenspinsel....

Nog een vraagje over de ACS-ophanging: Is jou bekend of deze ook voor de F11 geschikt is of is deze specifiek voor de F10? Heb je die destijds bij Kohl in Aachen laten monteren?
                                          2010 BMW 118d Edition Lifestyle 143pk
                                          2010 BMW 520dA Touring Edition Sport 177pk (verkocht)
                                          2012 BMW 320dA F30 ModernLine 184pk (verkocht)
                                          2014 BMW 520XdA LCi F11 M-pack 184pk

http://www.fabrieksbanden.nl
                                          http://www.originelevelgen.be

Comment

Working...
                                          X