Interieur vind ik echt knap, de buitenkant vind ik heel zwak. De megane is toch veel knapper dan, terwijl die al bijna op het einde van zijn carriere zit.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Peugeot 308 II
Collapse
X
-
mee gereden en klein verslagje gemaakt:
Het eerste wat opvalt als je rijdt met de 308 is de stilte. Ik rijd met een 607 wat in die tijd zowat een referentie was qua stilte (dubbele ramen, doorgedreven geluidsisolatie). De 308 doet beter: geen rammeltje, geen kraakje, geen piepje en de rijgeluiden (motor, ophanging en banden) worden zeer goed gefilterd.
Het interieur is inderdaad minimalistisch maar steekt wel zeer degelijk in elkaar. Ik heb dit jaar nog op het autosalon in een niet nader genoemde mercedes gezeten waar ik mijn vinger tussen 2 spleten van het dashboard kon steken en je daarvoor 70.000 € lichter werd gemaakt. Niets van dat in de 308. Mooie stijlvolle materialen die zeker niet moeten onderdoen voor de duitse drievuldigheid.
Het touchscreen: hier heb ik bewust niet de handleiding gelezen. Als je een interface op dergelijke manier wil aanbieden moet die bij de eerste oogopslag al voldoende informatie geven om het vrij foutloos te kunnen bedienen. Misschien omdat ik een kind van deze tijd ben en al wat gewoon ben om met een smart phone te werken, maar echt veel problemen had ik niet om de verschillende functies te bedienen. Je moet soms wat door menu's scrollen, en op zich is dat geen probleem... als je stilstaat. Rijdend wordt je aandacht toch wat teveel getrokken naar het gebruik van het scherm, terwijl je net dan je ogen op de weg moet houden.
De zithouding is voor mij gewoon goed. De aparte opstelling van tellers en stuur maakt dat je nu gedwongen wordt om de juiste zitpositie aan te nemen want anders kan het gebeuren dat de tellers inderdaad niet geheel zichtbaar zijn. Eens je weet hoe, is alles perfect zichtbaar (zelfde geldt trouwens voor de 208 heren journalisten).
Over de ophanging kan ik heel kort zijn: stug, maar toch heel comfortabel. Zo heb ik op wegen die ik ken bewust de slechtste stukken uitgekozen en de ophanging is op geen enkel moment door de mand gevallen. Grote oneffenheden in de weg bijna ter grootte van een verkeersdrempel werden zonder morren door de ophanging verteerd. Als je dan weer rijders baantjes ging opzoeken viel op hoe makkelijk de auto zich om de hoek laat plaatsen. Dat de auto lichter is geworden voel je dan ook goed aan de voorkant. Niet dat de vorige 308 hier veel last mee had, maar je voelt nu gewoon dat het op een niveau hoger staat. Het kleine stuur ligt fijn in de hand, maar had iets meer feedback mogen geven. De stuurbekrachtiging geeft niet altijd perfect door wat er met de voortrein gebeurd. Maar dat valt pas echt op als je er de pees op begint te leggen, maw je rijdt dan al veel sneller dan toegelaten is. En dan nog: het is niet dramatisch zoals ik met veel electrisch bekrachtigde systemen heb, maar het valt wel op.
De motor dan. In de vrouw haar auto (een C4 picasso) zit de vorige variant van deze motor: 110 pk sterk en 16 kleppen. De huidige variant heeft 115pk en 'maar' 8 kleppen. Ik had dan ook eerlijk gezegd wat schrik voor de hogere toerentallen omdat de auto van de vrouw het daar al moeilijk heeft. Na 3500 toeren heeft het geen zin om nog aan te dringen met deze motor omdat er gewoon niets meer inzit. Niets van dat in de 308: de motor trekt mooi door (wel goed kijken naar de toerenteller want die draait naar de andere kant dan je normaal gewend bent) vanaf 1500 toeren per minuut tot aan de rode zone. Daaronder valt er niet veel te rapen, maar dat is een euvel dat veel turbodiesels mee kampen. Gelukkig dat de pook zijn werk goed doet en de versnellingen zeer vlot laat kiezen. Gewoon netjes klak-klak-klak zonder bijgeluiden of een rubber gevoel in de pook.
Zoals met de 208 zal peugeot zijn potentieel clienteel moeten overtuigen voor een testrit. Met looks alleen gaat peugeot geen 308 verkopen. Niet dat de auto lelijk is, maar langs de zijkant gezien is het niet een zeer spannende wagen (zwart doet de auto inderdaad geen goed). De voor- en achterpartij zijn dan wel knap ontworpen. En eens je ermee gereden hebt, kijk je automatisch toch nog eens terug. Niet omwille van het uiterlijk, wel omdat de auto je aangenaam verrast heeft met zijn fijne rijcapaciteiten.
Dank u garage Kenens voor het ter beschikking stellen van de auto
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichtenk.
Hoe meer ik hem zie, hoe meer ik hem ook weet te waarderen.
Comment
-
Ga binnenkort een nieuwe auto kopen en dacht tot voor kort dat het zeker een Astra zou worden... tot ik deze zag... Wat ziet de nieuwe 308 er goed uit! Ook het feit dat hij zachter rijdt dan de Astra is voor mij belangrijk.
Welke zouden jullie kiezen? Hoe verhoudt de 308 zich tov de Astra?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenmee gereden en klein verslagje gemaakt:
Het eerste wat opvalt als je rijdt met de 308 is de stilte. Ik rijd met een 607 wat in die tijd zowat een referentie was qua stilte (dubbele ramen, doorgedreven geluidsisolatie). De 308 doet beter: geen rammeltje, geen kraakje, geen piepje en de rijgeluiden (motor, ophanging en banden) worden zeer goed gefilterd.
Het interieur is inderdaad minimalistisch maar steekt wel zeer degelijk in elkaar. Ik heb dit jaar nog op het autosalon in een niet nader genoemde mercedes gezeten waar ik mijn vinger tussen 2 spleten van het dashboard kon steken en je daarvoor 70.000 € lichter werd gemaakt. Niets van dat in de 308. Mooie stijlvolle materialen die zeker niet moeten onderdoen voor de duitse drievuldigheid.
Het touchscreen: hier heb ik bewust niet de handleiding gelezen. Als je een interface op dergelijke manier wil aanbieden moet die bij de eerste oogopslag al voldoende informatie geven om het vrij foutloos te kunnen bedienen. Misschien omdat ik een kind van deze tijd ben en al wat gewoon ben om met een smart phone te werken, maar echt veel problemen had ik niet om de verschillende functies te bedienen. Je moet soms wat door menu's scrollen, en op zich is dat geen probleem... als je stilstaat. Rijdend wordt je aandacht toch wat teveel getrokken naar het gebruik van het scherm, terwijl je net dan je ogen op de weg moet houden.
De zithouding is voor mij gewoon goed. De aparte opstelling van tellers en stuur maakt dat je nu gedwongen wordt om de juiste zitpositie aan te nemen want anders kan het gebeuren dat de tellers inderdaad niet geheel zichtbaar zijn. Eens je weet hoe, is alles perfect zichtbaar (zelfde geldt trouwens voor de 208 heren journalisten).
Over de ophanging kan ik heel kort zijn: stug, maar toch heel comfortabel. Zo heb ik op wegen die ik ken bewust de slechtste stukken uitgekozen en de ophanging is op geen enkel moment door de mand gevallen. Grote oneffenheden in de weg bijna ter grootte van een verkeersdrempel werden zonder morren door de ophanging verteerd. Als je dan weer rijders baantjes ging opzoeken viel op hoe makkelijk de auto zich om de hoek laat plaatsen. Dat de auto lichter is geworden voel je dan ook goed aan de voorkant. Niet dat de vorige 308 hier veel last mee had, maar je voelt nu gewoon dat het op een niveau hoger staat. Het kleine stuur ligt fijn in de hand, maar had iets meer feedback mogen geven. De stuurbekrachtiging geeft niet altijd perfect door wat er met de voortrein gebeurd. Maar dat valt pas echt op als je er de pees op begint te leggen, maw je rijdt dan al veel sneller dan toegelaten is. En dan nog: het is niet dramatisch zoals ik met veel electrisch bekrachtigde systemen heb, maar het valt wel op.
De motor dan. In de vrouw haar auto (een C4 picasso) zit de vorige variant van deze motor: 110 pk sterk en 16 kleppen. De huidige variant heeft 115pk en 'maar' 8 kleppen. Ik had dan ook eerlijk gezegd wat schrik voor de hogere toerentallen omdat de auto van de vrouw het daar al moeilijk heeft. Na 3500 toeren heeft het geen zin om nog aan te dringen met deze motor omdat er gewoon niets meer inzit. Niets van dat in de 308: de motor trekt mooi door (wel goed kijken naar de toerenteller want die draait naar de andere kant dan je normaal gewend bent) vanaf 1500 toeren per minuut tot aan de rode zone. Daaronder valt er niet veel te rapen, maar dat is een euvel dat veel turbodiesels mee kampen. Gelukkig dat de pook zijn werk goed doet en de versnellingen zeer vlot laat kiezen. Gewoon netjes klak-klak-klak zonder bijgeluiden of een rubber gevoel in de pook.
Zoals met de 208 zal peugeot zijn potentieel clienteel moeten overtuigen voor een testrit. Met looks alleen gaat peugeot geen 308 verkopen. Niet dat de auto lelijk is, maar langs de zijkant gezien is het niet een zeer spannende wagen (zwart doet de auto inderdaad geen goed). De voor- en achterpartij zijn dan wel knap ontworpen. En eens je ermee gereden hebt, kijk je automatisch toch nog eens terug. Niet omwille van het uiterlijk, wel omdat de auto je aangenaam verrast heeft met zijn fijne rijcapaciteiten.
Dank u garage Kenens voor het ter beschikking stellen van de auto
Maar deze zal net zoals de golf en A3 gewoon veel langer meegaan, deze looks spreken meer mensen aan en kunnen langere tijd mee.
Vraag is wel of de kwaliteit op lange termijn beter is. Want het gekraak dat je nu na ong 1 jaar begint te horen bij een peugeot moet er echt uit, als je concurrentie wilt zijn voor golf
Comment
-
Ik rijd nu al een dik anderhalf jaar en 80 k vrij vinnig met een peugeot 508, en nog geen kraakje te bespeuren.
Mijn 3 reeks die ik hiervoor reed, kraakte bij warm weer véél erger, vanaf dag 1.
Vlamingen zijn nu eenmaak merken kopers, maar je mag echt niet meer vergelijken met de vorige generaties.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenIk rijd nu al een dik anderhalf jaar en 80 k vrij vinnig met een peugeot 508, en nog geen kraakje te bespeuren.
Mijn 3 reeks die ik hiervoor reed, kraakte bij warm weer véél erger, vanaf dag 1.
Vlamingen zijn nu eenmaak merken kopers, maar je mag echt niet meer vergelijken met de vorige generaties.
Comment
-
designerauto's worden nu eenmaal niet verkocht. Neem de mooie delta van lancia: buiten Italië zie je ze maar amper rijden. In die klasse willen mensen niet opvallen en omdat constructeurs nu eenmaal auto's moeten verkopen moeten ze zich schikken naar de eisen van hun klanten.
Ook gemerkt dat er onder de motorkap veel ruimte is, maw de garagist gaat veel makkelijker zijn werk kunnen doen dan onder de motorkap van de vorige 308 (vooral een lamp vervangen dan).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenIk rijd nu al een dik anderhalf jaar en 80 k vrij vinnig met een peugeot 508, en nog geen kraakje te bespeuren.
Mijn 3 reeks die ik hiervoor reed, kraakte bij warm weer véél erger, vanaf dag 1.
Vlamingen zijn nu eenmaak merken kopers, maar je mag echt niet meer vergelijken met de vorige generaties.
Ben nu aan het rondkijken voor een nieuwe en dus ook eens gekeken naar de nieuwe 308 maar vooral de ruimte achterin valt me tegen en dat je enorm veel acties via touchscreen moet doen lijkt me niet handig tijdens het rijden. Zeker omdat het scherm nogal traag is.
Comment
-
Comment