Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Peugeot 308 II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Opel Insignia Sport 2.0 cdti 118kw

    Opel Vectra GTS 1.9 cdti 88kw
    Opel Astra Coupé 1.8 92kw
    Opel Zafira 1.8 85kw
    VW Golf III GTI 16v 2.0 110kw
    Mazda 323F 1.6 66kw
    Mazda 323 1.7 diesel 42kw
    Opel Manta B 1.6 55kw

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door []v[]o Bekijk Berichten
      Gisteren vermoedelijk een FL versie zien rijden in Zedelgem. Blijkbaar zijn de pinkers in de voorbumper geanimeerd zoals bij AUDI en dergelijke. Best wel mooi om te zien. De achterste zijn dan weer normaal. Tis zeker een mooie wagen, maar wel zeer duur...
      Opel Insignia Sport 2.0 cdti 118kw

      Opel Vectra GTS 1.9 cdti 88kw
      Opel Astra Coupé 1.8 92kw
      Opel Zafira 1.8 85kw
      VW Golf III GTI 16v 2.0 110kw
      Mazda 323F 1.6 66kw
      Mazda 323 1.7 diesel 42kw
      Opel Manta B 1.6 55kw

      Comment


      • GEREDEN: PEUGEOT 308 FACELIFT

        Andere bumpers, aangepaste interieurdetails, een nieuwe neus en een lading verse motoren moeten de Peugeot 308 klaar maken voor het tweede deel van zijn leven. We zijn met de Fransman op pad geweest, en dit viel ons op.

        De vernieuwingen aan de 308 zijn behoorlijk subtiel gehouden; aan de buitenkant valt natuurlijk de nieuwe grille op (de leeuw woont tegenwoordig in de neus in plaats van op de motorkap) en zijn er onder meer anders getekende bumpers, opnieuw ingedeelde lichtunits en kleine wijzigingen in het interieur.

        Geen i-Cockpit 2
        Wie een fancy digitaal instrumentarium verwacht zoals in de 3008 en 5008, komt van een ietwat koude kermis thuis. Peugeot levert de doorontwikkelde (en duurdere) versie van de i-Cockpit niet in de 308, omdat dit deel van het segment er niet om zou vragen. Ergens is het wel jammer, want het had de 308 een modernere touch gegeven. Feit blijft dat het interieur prachtig in elkaar steekt en bestaat uit fraaie materialen. Jammer genoeg is de menustructuur van onder meer navigatie (die voortaan gebruik kan maken van TomTom Traffic-diensten) nog steeds behoorlijk slecht.

        Nieuwe diesel
        Groot nieuws is de komst van een nieuwe 1,5-liter dieselmotor. Deze BlueHDi 130 levert - jawel - 130 pk en vervangt op termijn de 1.6 met 120 pk. We ontdekten dat je deze motor een beetje moet leren kennen: schakel op het gehoor op en de motor valt iets te ver terug in de toeren waardoor hij loom aanvoelt. Hou hem iets meer op toeren en hij blijkt erg prettig bij de auto te passen. Ook nieuw zijn een achttraps automaat voor de sterkste dieselmotor met 180 pk (had een zesbak), terwijl de Puretech benzinemotor wat zuiniger werd.









        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

        Comment


        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

          Comment


          • Binnenkort eens gaan kijken voor deze als firmawagen. Break uitvoering.
            Giulietta

            Comment


            • Rij-impressie: PEUGEOT 308
              VOORZICHTIG VERANDERD

              Voorheen stapten Nederlanders massaal in de Peugeot 308, vooral omdat hij als leaseauto te rijden was met 14 procent bijtelling. Inmiddels geldt dat argument niet meer, dus moet de Fransoos potentiële kopers lokken met andere kwaliteiten. Het is echter de vraag of de veranderingen daarvoor rigoureus genoeg zijn …

              Een krappe 30.000 Nederlanders zetten in het jaar 2015 een handtekening onder een leasecontract voor hun Peugeot 308. Omdat de spaarzame 1,6-liter dieselvariant leverbaar was tegen fiscaal aantrekkelijke voorwaarden, boekte hij ongekende successen in de verkooplijsten. Aan de ene kant was dat goed nieuws voor Peugeot, anderzijds schuilt
              in dat succes een gevaar. Momenteel rijden veel mensen immers nog een 308, maar
              vaak verdwijnt leaserijdersloyaliteit als sneeuw voor de zon zodra het volgende buitenkansje voorbijrijdt. Denk maar aan de Honda Civic Hybrid; toen die met een lage bijtelling kon worden gereden, reden duizenden mensen Honda. Nu verkopen die Japanners in Nederland nog maar 1.500 auto's per jaar.

              Om kopers op andere gronden te verleiden, voert Peugeot een aantal wijzigingen door bij de 308. Aan de buitenkant zie je dat vooral door de aangepaste grille met een prominentere leeuw (voorheen op de motorkap), naast anders ontworpen wielen, bumpers en lichtunits. Opvallend is ook – geloof het of niet – een vernieuwde tankklep; eerst was die rond, maar vanaf nu biedt een vierkante klep meer ruimte voor een AdBlue-vulopenening, die voor
              de facelift nog onhandig in de achterbak zat. Menig 308-rijder stoorde zich daar aan, maar de facelift lost het nu op.

              Verbeteringen
              Binnen veranderde er weinig; nog steeds zien we de kenmerkende i-Cockpit, de combinatie van een relatief compact stuurwiel met hoog geplaatste tellers. Vreemd genoeg hevelt Peugeot het nieuwere (en duurdere) digitale dashboard uit de 3008 en 5008 niet over naar de 308, terwijl dat de auto nóg moderner zou maken. Uit de gebruikersreviews op www.autoweek.nl blijkt dat opvallend veel eigenaren zweren bij de afwijkende opstelling, die een prettige zitpositie combineert met een goede overzichtelijkheid. Toch zijn niet alle
              kritiekpunten genoeg aangepakt. Zo zou de 308 (zeker de instapversies) gebaat zijn bij uitgebreider verstelbare stoelen met langere zittingen. Ook zijn de bediening en indeling van het multimediasysteem, dat ook de klimaatregeling, navigatie en auto-instellingen herbergt, niet doordacht genoeg en biedt de 308 relatief weinig opbergvakken. Sowieso blijft zowel de hatchback als de SW achter ten opzichte van de concurrentie als het op interieurruimte aankomt. Daar staat gelukkig wel een keurig rijgedrag tegenover.

              De 308 is als vanouds comfortabel geveerd en biedt naast veel stilte een prettige wendbaarheid. Het compacte stuur zet de voorwielen aangenaam direct aan het werk, waarna de 308 soepel reageert en ook de rest van de techniek zich mooi licht laat bedienen. Wel voelt de handgeschakelde zesversnellingsbak wat hakerig aan en is de achteras nog altijd week; op korte oneffenheden gedraagt de vering zich regelmatig nerveus, terwijl zware belading een bovengemiddeld effect heeft op het weggedrag. Veel ervaringsdeskundigen bevelen hulpveren aan de achterzijde aan en dat advies blijft overeind. Zijn onderstel maakt de 308 een minder uitgebalanceerde auto om te rijden dan een Opel Astra of een Seat Leon, terwijl bijvoorbeeld een Mazda 3 of Ford Focus meer scherpte en gevoel biedt.

              Missie tegen emissie
              Op motorengebied zet de vernieuwde 308 een duidelijke stap, waarbij Peugeot een missie heeft om de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen ver terug te dringen. Naast een aangepaste PureTech 130-benzinemotor (die zo'n vier procent zuiniger moet zijn en een partikelfilter tegen koolwaterstoffen, kooldioxide en roetdeeltjes heeft) en de komst van een automatische achttraps transmissie voor de sterkste dieselmotor (die zes verzetten had) verschijnt er een compleet nieuwe 1,5-liter BlueHDi. Deze viercilinder turbodiesel vervangt per september dit jaar de 1.6 met 120 paardenkrachten; de 1.5 is met 130 pk iets sterker,
              maar dankzij verbeterde systemen in het uitlaattraject stoot hij vooral minder uit. Zo zit het AdBlue-systeem (dat de uitlaatlucht met ureum behandelt om stikstofoxiden te neutraliseren) zo dicht mogelijk bij de motor, waardoor meer van dit NOx kan worden uitgeschakeld. Door dit soort systemen voldoet de motor nu al aan de Euro 6C-norm, die pas in 2020 van kracht wordt. Als koper profiteer je daar niet zozeer van, maar Peugeot maakt zo wel duidelijk dat er nog rek zit in dieselmotoren. De BlueHDi 130 zelf vergt wat gewenning; bij lage toerentallen moet de motor een beetje wakker worden, waarna hij vrij plotseling meer vermogen en trekkracht gaat leveren, om vervolgens opnieuw wat loom te reageren na het opschakelen. De powerband is dus wat smal, maar houd hem wat alerter door meer toeren te draaien en je profiteert al snel beter van de aanwezige kracht. Ook werkt de diesel stil genoeg.

              Vooral voldoendes
              Het motorenaanbod is dus weer bij de tijd, het rijgedrag is prima en de prijzen zijn concurrerend, terwijl veel mensen de uitstraling van de 308 omschrijven als netjes,
              tijdloos en strak. Zo scoort de vernieuwde versie nog steeds mooie voldoendes op veel
              vlakken, maar er zijn weinig punten waar hij zich écht onderscheidt van de concurrentie.
              Qua hulpsystemen komt de Peugeot dankzij de facelift hooguit op het niveau dat we bij andere merken ook zien.

              Het is mooi dat voorzieningen zoals automatische rijbaanassistentie, actieve cruisecontrol met stop & go-functie, verkeersbordherkenning en een detectiesysteem voor kruisend verkeer gemeengoed worden in deze klasse; het zorgt ervoor dat de 308 weer een tijdje
              vooraan meeloopt. Voor het heroveren van de koppositie zijn de veranderingen voor
              ons gevoel echter wat te voorzichtig.

              OORDEEL

              • +Prettige motoren
              • +Moderne hulpsystemen
              • -Ruimteaanbod
              • -Onderstelbalans









              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

              Comment

              Working...
              X