Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
misschien.
maar ik refereerde aan de gt versie, met 205pk en 285Nm.
Maar de 1.6 thp lijkt inderdaad wel end of life te zijn.
Ik weet niet of de 125pk versie nog te verkrijgen is in de 308.
Ja, als die gt er was geweest met automaat, dan had ik waarschijnlijk die gekocht ipv de Megane die ik nu heb.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Kan me niet voorstellen dat ze zoiets gratis krijgen…
Tuurlijk krijgen ze die niet gratis, maar hoogstwaarschijnlijk is Aisin die voor hen de goedkoopste automaten levert. Niet meer, niet minder.
Maar ik legde de nadruk op die 'moeten', want ze kunnen ook een automaat nemen die ietsje duurder is en bv beter werkt. Maar dan gaat de prijs van de wagen weer omhoog en dat werkt met alle bestanddelen van een auto.
Eerst dacht ik dat die Aisin's brol was, maar nu dat ik met de S-Max heb gereden met zelfde blok als in de DS5 en met een Aisin die 'door ford' is afgesteld, heb ik daar wel een andere mening over. Rijdt zalig daarin.
Tuurlijk krijgen ze die niet gratis, maar hoogstwaarschijnlijk is Aisin die voor hen de goedkoopste automaten levert. Niet meer, niet minder.
Maar ik legde de nadruk op die 'moeten', want ze kunnen ook een automaat nemen die ietsje duurder is en bv beter werkt. Maar dan gaat de prijs van de wagen weer omhoog en dat werkt met alle bestanddelen van een auto.
Eerst dacht ik dat die Aisin's brol was, maar nu dat ik met de S-Max heb gereden met zelfde blok als in de DS5 en met een Aisin die 'door ford' is afgesteld, heb ik daar wel een andere mening over. Rijdt zalig daarin.
Over welke ford automaat heb je het ? De huidige powershifts bij ford zijn toch dubbelkoppelingen die ism Getrag zijn ontwikkeld ?
Aisin levert zeker geen brol, en ze hebben een enorm ruim aanbod, afhankelijk welk koppel de motor levert. (en de prijs die de klant allicht wil betalen…)
Eigenlijk zijn ze sinds kort de wereldmarktleider voor de automaten, omdat GM-Ford even ingeslapen waren (maar terug wakker zijn)
ZF heeft alleen met hun 8 V Automaat (bv BMW, Alfa alleen achterwiel) aansluiting kunnen krijgen met deze wereldtop -kwaliteit
Daarvoor was ZF, eerder Aldiniveau t.o.v. een Aisin en GM – Ford (hebben een gigantisch groot aanbod voor vooral benzinemotoren (iets minder voor extreem koppelrijke diesels)
Alleen Aisin mag /kan de automaten leveren voor de topmodellen voor: VW Touareg, Porsche Cayenne, Panamera, Audi Q7 (+ Hybride)
Peugeot is pas sinds +/- 1.5 jaar gaan shoppen bij Aisin, (6V AT) daarvoor kochten ze klassieke automaten altijd bij ZF (4 V AT was een ramp: voor prestaties, verbruik en betrouwbaarheid) (idem Renault, maar kiest nu voor DCT van Getrag)
Idem voor de 4V AT van VW - Audi, maar VW stapte al +/- 10 jaar eerder af van ZF en liet de DSG inwikkelen voor Europa. (recent met Hydraulische sturing van Fiat-Alfa)
Voor Amerika doen ze meestal beroep op Aisin (6V AT) (soms ook GM-Ford 6V AT)
In een S-Max zit bij diesel wel altijd een Getrag automaat 6V met dubbele koppeling (wel met olie koppeling). In een benzine versie zit een klassieke automaat van Ford-GM zelf (6V)
Over welke ford automaat heb je het ? De huidige powershifts bij ford zijn toch dubbelkoppelingen die ism Getrag zijn ontwikkeld ?
Die maat van mij zei dat er in die Ford identiek hetzelfde blok ligt als de 180pk diesel van PSA. Dus die ik in de DS5 had.
Maar gingen er vanuit dat er een andere automaat in stak. Echter heb ik wat zitten googlen en daar zou ook nen Aisin in zitten die 'door de ingeneurs van Ford is afgesteld'. Zo stond het er. Kan zijn dat het een andere automaat van dezelfde fabrikant is ook. Maar dan snap ik niet waarom PSA dan niet dezelfde zou kopen dan ze in de Fords leggen. Of mss gebeurt dat ondertussen wel zo.
Die maat van mij zei dat er in die Ford identiek hetzelfde blok ligt als de 180pk diesel van PSA. Dus die ik in de DS5 had.
Maar gingen er vanuit dat er een andere automaat in stak. Echter heb ik wat zitten googlen en daar zou ook nen Aisin in zitten die 'door de ingeneurs van Ford is afgesteld'. Zo stond het er. Kan zijn dat het een andere automaat van dezelfde fabrikant is ook. Maar dan snap ik niet waarom PSA dan niet dezelfde zou kopen dan ze in de Fords leggen. Of mss gebeurt dat ondertussen wel zo.
De diesel (2.0) van 180 pk van PSA, ligt inderdaad in veel Ford modellen.
De versnellingsbakken kiezen ze blijkbaar toch onafhankelijk en zeker de automaten kunnen nogal sterk wisselen… zowat elke motor heeft een ander type en/of versie automaat.
Dit is zo bij de meeste autofabrikanten, daarom dat motor tuning, dikwijls problemen geeft met de versnellingsbakken (automaat of niet)
(de lagers past men meestal aan volgende het koppel, (NM) dat elke versnellingsbak moet aankunnen, de rest blijft +/- gelijk)
Wat ik op Google kan vinden:
De 2.2 TDCI (200 pk) zou tussen 2010 en 2014 inderdaad met een klassieke automaat van Aisin geleverd geweest zijn.
De diesels 2.0 TDCI (max 140 pk) voor 2010, hadden ook een klassieke automaat (Ford-GM en Aisin)
Maar de 2.0 TDCI (180 pk) (en alle diesels na 2014) versie zou altijd ééntje met dubbele koppeling (Getrag) gehad hebben… bij Ford althans
PSA heeft in geen enkel model een Getrag automaat met dubbele koppeling liggen, dus voor 1 motor versie een uitzondering maken is niet zo evident….
Ok, dan is het duidelijk waarom ze zo verschillend rijden. Jammer eigenlijk. Er was op de DS5 al redelijk negatieve commentaar op de automaten. Vandaar dat ze in 2015 bij de FL zijn overgeschakeld naar een Aisin wat naar het schijnt een enorme verbetering was. Maar het is volgens mij toch nog niet perfect. Maar wss sleutelen ze daar nog bij elk modeljaar aan en zal dat wel in orde komen. Nu begint men toch steeds meer in te zetten op automaten en zal het wel een vlucht vooruit nemen.
voordeel van de individuele lampjes zijn, althans bij de 308, mocht er ooit eentje kapot gaan je geen volledige nieuwe lamp moet kopen. Individueel vervangbaar en dus een pak goedkoper dan een volledige nieuwe lichtblok
Als je goed kijkt zal je merken dat het (uiteraard) steeds een reeks afzonderlijke SMD-ledjes zijn, meestal gemonteerd (gesoldeerd) op een (flexibele) strip met al dan niet een lichtgeleidend covertje (acrylaat). 1 LED vervangen lijkt me niet vanzelfsprekend. (en ik mag van mezelf zeggen dat ik toch wel wat soldeerervaring heb)
ze hebben er een speciale tool voor om dit te kunnen doen
Goh, in de elektronica bestaat dat inderdaad, maar het zou mij verwonderen dat ze in de Peugeot garages zich daarmee gaan bezighouden.
Voor de rest kieperen ze printen van honderden euro's bij het minste 'defect' in de vuilnisbak en een onnozel stripje LEDs gaan ze herstellen?
nochtans is het wel zo. Bij de garage waar ik altijd ga hebben ze hiervoor zelfs een speciale opleiding moeten volgen. En het komt nog altijd een pak goedkoper uit dan een volledig nieuwe unit.
Gisteren vermoedelijk een FL versie zien rijden in Zedelgem. Blijkbaar zijn de pinkers in de voorbumper geanimeerd zoals bij AUDI en dergelijke. Best wel mooi om te zien. De achterste zijn dan weer normaal. Tis zeker een mooie wagen, maar wel zeer duur...
Dog mobile - 2007 Mercedes Vito 111Cdi
Daily - 2009 Smart fortwo cdi (van Bobo )
(SOLD) Off road toy - 2007 Suzuki Jimny ddis
Idem voor de 4V AT van VW - Audi, maar VW stapte al +/- 10 jaar eerder af van ZF en liet de DSG inwikkelen voor Europa. (recent met Hydraulische sturing van Fiat-Alfa)
Comment