Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 7-Reeks F01

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
    Je reinste zever, naar mijn mening.

'7 E32 -> '7 E38
    A8 D2 -> A8 D3
    XJ X308 -> XJ X360
    LS UCF10 -> LS UCF20
    ...

En als er één 'premiummerk' zeer behoudsgezine stapjes neemt qua styling, van de ene generatie naar de andere, dan is het Audi wel. Daar zijn de meesten 't over eens. Wil niet zeggen dat 't lelijke auto's zijn, 'k reageer gewoon op je imo weinig doordachte uitlating inzake stylingevolutie.

Geen dank.
    Zeg wel! Bij Audi evolueren de modellen, zonder al te grote koerswijzigingen in design (wat daarom niet slecht hoeft te zijn, want Audi heeft mede daardoor een mooie/tijdloze lijn). Bekijk Mercedes/BMW, bij elke modelwisseling ondergaan hun modellen weldegelijk een forse make-over.
    Mét uitzondering van de nieuwe 7 dan. Vooral de voorkant heeft heel wat trekken van het vorige model, maar de achterkant kan je dan weer helemaal niet vergelijken.

Mijns inziens is Audi toch wel hét premiummerk die telkens behoudsgezinde stapjes neemt qua styling.
    freude am fahren

Comment

• Het kan aan mij liggen ... maar ik vind de styling van de F01 erg verschillend van de E65ev.

Oké, 't is weer een grote BMW en dat vereist bepaalde kenmerken waar je niet onder uit kan (Hofmeister, nieren, ...) maar voor de rest is er van de oude '7 niet veel meer over.

De typische kenmerkende elementen van de E65 zijn (wat mij betreft) één voor één verdwenen :
      • eendenpoep-met-bult (of ook de typische Bangle-kont, zoals ook de Z4 en de '6 die hebben) : geen spoor daarvan op de nieuwe, zelfs geen kleine verwijzing ernaar, bij wijze van herinnering of eerbetoon
      • vrij hoge/logge/brave/comfort look (als je alle auto's in standaarduitvoering bekijkt [want op gigantische velgen zien ze er allemaal wel in meerdere of mindere mate sportief uit] had de vorige '7 echt niks sportiefs over zich) : de nieuwe oogt wat mij betreft eerder kleiner (al is 'ie dat niet) en karaktervoller/agressiever/sportiever, en daar zijn tal van designelementen voor aan te duiden
      • gladde zijkant met zo goed als géén profilering (nauwelijks een profiellijn, weggestopt onder de deurklinken en slechts beperkt tot de ruimte tussen de voorste en de achterste wielkas ... logisch aangezien Bangle in zekere zin de holle-flanken-stijl hanteerde om een groot oppervlak lichter over te laten komen) : nu heeft de nieuwe een vlijmscherpe karakterlijn ter hoogte van de deurklinken die bijna van voor tot achteraan loopt, wat z'n hogere gordellijn benadrukt, en in tegenstelling tot de vorige heeft 'ie ook duidelijk geprofileerde wielkassen
      • voorkant met "traanzak"-koplampen ... na de facelift werden die herstyled naar lampen die inderdaad goed lijken op die van de nieuwe F01, maar de algemene "triestig" kijkende snuit (waar vooral de prefacelift hard last van had, imo) bleef wel : tegenover nu een qua vorm zeer simpele koplampstyling (die, toegegeven, ook al bij de E65 facelift te zien was), maar wel met z'n reuzengrote opengesperde muil (grote nieren, ben er niet zo'n fan van), die een verticaliteit in 't design brengen voorin, wat dat brede vlakke gevoel (dat nu nog altijd wordt benadrukt door de onderste luchthapper) wat breekt
      • de prefacelift-achterlichten hebben sowieso niks gemeen met de huidige '7 (die stijl van lichten lijkt me beperkt tot die éne generatie), maar ook de omgekeerde L-achterlichten met knipperlichten onderaan zijn in niks gelijkend op die van de nieuwe : een compleet andere vorm, die weer helemaal aansluit bij de vorm van de lichten van de E32/E38
      • algemeen gezien is de profilering, het "kneden" van de vormen van de auto véél duidelijker aanwezig bij de nieuwe (die scherpe lijnen kent, en een uitgesproken dynamisch karakter heeft) dan bij de oude, waar eerder statigheid en massa primeerde
      • ...

Zeggen dat de huidige '7 weining tot geen verandering biedt tegenover de vorige, of erger nog : beweren dat de BMW-designers een luie job neerzetten en beter is naar Audi zouden kijken, vind ik dan ook je reinste lulkoek en eigenlijk een 100% omkering van de waarheid. Hoe groot en "schokkend" de evolutie van de E38 naar de E65 was, en hoe duidelijk ook de terugkeer naar de oude waarden bij de overgang van de E65 naar de F01, zo zacht en subtiel waren de wijzigingen bij de overgang van de Audi A8 D2 naar de D3. Nogmaals : ik wil op geen enkele manier een zachte evolutie veroordelen, ik ben ook van oordeel dat dat op lange termijn wel 'es de betere keuze zou kunnen zijn (en ook bij BMW heeft men geruimte tijd eerder evolutie dan revolutie gezien, 't is pas met de laatste generatie dat die r vooraan 't woord erbij kwam), maar Audi aanwenden als argument om te zeggen dat BMW een te zachte stijlevolutie doorvoert, is lachwekkend.

De gehele uitstraling en karakter van de auto is gewijzigd. De vorige '7 is altijd een beetje een "logge bak" geweest, zeker de prefacelift (die ik echter consequenter vond van styling dan de facelift, die laatste was een imo krampachtige poging om twee totaal verschillende designstijlen met elkaar te laten rijmen), zoals de Mercedes-Benz W140. De nieuwe '7 (F01) ziet er, zuiver wat stylingselementen betreft, echt een pak dynamischer uit, krachtiger, sportiever. Ik vind maar weinig objectieve vergelijkingspunten, op uiteraard de typische zaken die zo goed als bij elke BMW aanwezig zijn, na.

Concreet de geschiedenis van de BMW '7 bekijken...
      • Startend vanaf de E23 dus, dan is de E32 wel vrij vernieuwend geweest, maar 'ie bleef de meeste zaken behouden die 'm zeer hard op z'n voorganger doen lijken (aparte dubbele koplampen, nog 'opgezette' bumpers in plaats van geïntegreerde, typische shark-nose al is het spitse er dan wel uit, vorm van de ruiten, ...), al bij al een vernieuwing maar zeker geen revolutie, eerder een zachte evolutie
      • van de E32 naar de E38 was er, wat 't exterieur betreft dan vooral, ook maar een minimale evolutie : de koplampen werden wel afgedekt, en de achterlichten hadden niet meer de typische L-vorm maar dat werd wel in ere gehouden door de inkleuring van de lichtblokken bij de E38 ... maar voor de rest is de designevolutie uiterst klein -> de '7 blijft slank en sportief ogen, zonder opvallende of shockerende elementen, en 't was/bleef een auto die zo goed als iedereen wel mooi vond (geen polariserend design), dus een zéér zachte evolutie
      • van de E38 naar de E65 was de sprong gigantisch, en volgens velen in de verkeerde richting : het slanke, ranke, sportieve maakte plaats voor statige logheid, het karakter van de '7 was weg, en had plaatsgemaakt voor een "nieuwe tank" (verwijzend naar de enkele jaren daarvoor uit productie gegane Benz W140, qua logheid dan, want qua design vind ik de W140, in al z'n saaiheid en afwezigheid van vernieuwing, eigenlijk knapper dan de E65). Verrassend was 'ie zeker, maar mooi? De meningen zijn nog altijd verdeeld.
        De facelift was dan, wat mij betreft, een verloochening van de eigen gekozen richting. Een hyperspeciaal design proberen mainstream te maken door wat gematigde dingen erin te proppen ... neen, 't ligt me niet. Doorgaans vind ik een facelift E65 ook wel 'meer aanvaardbaar knap' (moeilijk uit te leggen, 'k vind 'm zelf niet meteen mooier dan de prefacelift, maar 'k kan me niet van de indruk ontdoen dat 'ie algemeen gezien iets minder verguisd wordt en dat 'ie daardoor ook bij mij een lichte voorkeur geniet), maar de prefacelift is veel meer het design zoals de designer 'm had gezien, 't klopt meer ... hoezeer 'ie ook probeert te breken met alles wat we gewoon waren.
      • De E65ev was ondanks alles een succes, en dat zal wel deels aan z'n grootte en statigheid gelegen hebben. De evolutie van de E65ev naar de F01 vind ik dan ook weer vrij groot, in die zin dat de auto overduidelijk de lijn van de E23-E32-E38 oppikt : z'n sportieve uitstraling (zelfs in stilstand, iets wat de E65ev in mijn ogen echt niet had, designgewijs dan) is terug, 'ie oogt echt krachtig en helemaal niet als een 'duffe, op comfort gerichte, zware limousine' (iets wat ik bij de E65ev nog altijd een beetje heb). Maar 'ie blijft wel z'n "massa", z'n inhoud behouden - alhoewel dat niet naar boven komt op foto's waarop 'ie alleen staan, is 't overduidelijk op foto's samen met andere auto's : 't is een zeer grote, volumineuze auto.
      Ik vind de F01, in al z'n nieuwigheid, weer zeer goed aanknopen bij de reeks oude BMW '7, met alle kenmerken die we toen gewoon waren en ook als normaal beschouwden. De E65ev is een breekpunt geweest, maar blijkt dat 'ie toch ook verdienstelijk is geweest. Een aantal punten zijn overgenomen in de F01 : weinig stylingelementen, maar eerder ideeën (zoals het behoud van massa).

Uiteindelijk zou ik - alvast wat mij betreft - willen stellen dat de '7, zoals bij zoveel genetische eigenschappen bij dieren en planten dat doen, één generatie heeft overgeslagen, en dat nu de typische kenmerken van wat vroeger een BMW '7 was, teruggekomen zijn.
      Last edited by ; 07/10/2008, 10:52.

Comment

• En of ik 'm geslaagd vind (want daar had ik 't tot nu toe nog niet over)?

Unsure. Op bepaalde foto's écht wel (zeker met grote velgen en in een donkere kleur oogt 'ie knap, maar da's niet moeilijk...), maar op veel foto's ook niet zo denderend.

Wat me vooraan stoort zijn niet de lichten (ze zijn nogal karakterloos, maar niet lelijk) of ook niet (meer) de nieren (heeft wel iets) ... maar vooral die zeer strakke horizontale luchthapper onderaan de bumper. 'k Vind dat nogal 'n duf element, breekt het dynamische een beetje, en alhoewel 'k weet dat dat net de bedoeling is ervan ... 'k had 't liever anders gezien.

Van opzij bekeken vind ik 'm prachtig : hoge gordellijn, karakterlijnen, mooie wielkassen, mooie daklijn, in het geheel passende koffer, ... niks op aan te merken. Een hele verbetering tegenover de vorige (die van opzij bekeken ook erg lomp oogde).

Achteraan heb ik 't niet zo voor die achterlichten. Er is precies iets aan dat me stoort, al kan ik niet zeggen wat 't is. Misschien word ik 't gewoon, I don't know.

De nieuwe (huidige) S-klasse was zeer vernieuwend tegenover de Mercedes-styling die we gewoon waren : uitgesproken wielkassen (zelfs geaccentueerd met 'n koetswerkneep!), speciale kont (die wel een beetje weg heeft van een Bangle-kont met opliggend kofferdeksel), extravert karakter (i.t.t. het zeer ingetogen karakter van de W220) en daardoor niet onopvallend maar juist opvallend aanwezig in 't straatbeeld.
        Ik heb het wel voor de nieuwe S, nog altijd. Zo'n auto mag gezien worden, vind ik (zolang het klassevol en met voldoende statigheid gebeurt) en voor mij mag het wel een beetje karaltervoller dan bij de W220.

De A8 blijft voor mij, in al z'n koele eenvoud, nog altijd een superknappe auto. Jammer dat 'ie net zo koel is, 't mocht voor mij wat sensueler, maar da's een karaktereigenschap die moeilijk te rijmen valt met het nuchtere, techniek-gefocuste karakter dat Audi zeer hard cultiveert (alhoewel, bij de A5, maar ook énkel bij de A5, is hen dat wel gelukt -> wat een licht golvende schouderlijn allemaal niet kan doen...). 't Is wel de meest onopvallende van de 3, en alhoewel ik 't eerder voor 'n expressief karakter heb dan voor ingetogen onzichtbaarheid (W220) of over-statige patserigheid (BMW E65ev, pardon my French), ligt 'ie me van de drie nog altijd 't meest. 't Is gewoon een superknappe auto, al heeft 'ie imo wel de facelift achterlichten nodig om wat horizontale lijnen te brengen die de toch hoge en egale achterkant wat breken, en ik vind ook dat de Sportpack- of S8-kofferklep met geïntegreerde spoiler een must is, om 'm wat sensueler te maken.

Ik zou nog altijd voor de A8 gaan, in deze klasse. 'k Vind 'm de mooiste. En 'ie rijdt ook heerlijk. De S, kudos ervoor, ga altijd fan blijven van de W221, maar 'k denk niet dat 'ie zich nog vóór de A8 of de '7 zou kunnen wurmen in 't rijtje. De '7 interesseert me enorm wat weggedrag betreft, je leest dat het spectaculair zou zijn, en BMW heeft met de X6 bewezen dat ze van een zeer zware auto een verbluffende (voor dat gewicht) rijmachine kunnen maken, maar 'k wil dat wel eerst zelf nog 'es testen voor ik het geloof. Als 'ie rijdt zoals de A8 kan rijden, dan ben ik al content.

(niet dat ik in de markt ben voor zo'n ding, maar bon)
        Last edited by ; 07/10/2008, 11:11.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Vergelijk die 2 nu eens.
          De inplanting van de uitlaten.
          De vorm van de lichten.
          De chromé strip boven de nummerplaat.
          Het stuk koetswerk boven die strip die proportioneel even groot.
          De uitsnijding van de kofferklep

Sorry maar voor mij lijken deze konten erg hard op elkaar.
          En dat is geen verwijt want op de lichtblokken na vind ik de kont van de 7 niet mis.

Comment

• Ik heb ook dat gevoel, ze hebben zeker van elkaar weg. Geen slechte zaak, de Lexus LS wordt doorgaans als een knappe auto gezien. Zeer statig in ieder geval.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk Berichten
              Vergelijk die 2 nu eens.
              De vorm van de lichten.

En dat is geen verwijt want op de lichtblokken na vind ik de kont van de 7 niet mis.
              En vergelijk nu eens de poep van de Lexus met die van de BMW E60 en de E62 die er al langer zijn dab deze Lexus.

Wat de uitlaten betreft heb je gelijk. Die ingewerkte uitlaten wat je vroeger enkel op concept-cars tegenkwam wordt nu ook op productiemodellen gebruikt. Zie ook Audi A8 6.0W12 en nu ook de nieuwe lichting Mercedesen...

De vorm van de lichten is bij de Lexus al gecopieerd van de BMW E60
              De chromé strip boven de nummerplaat heeft de Lexus gecopieerd van de BMW E65
              De vorm en uitsnijding van de kofferklep heeft de Lexus ook al gecopieerd van zowel de E65 als de E60

BMW brengt nu een wagen uit wat een perfecte evolutie is van hun model, en nu zouden ze Lexus copiëren...
              Wate een grap...

OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
              Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk Berichten
                Vergelijk die 2 nu eens.
                De vorm van de lichten.

Ik geef je zeker gelijk dat ze op mekaar lijken, dat wel.

Maar sommigen beweren hier dat BMW de Lexus heeft proberen te copiëren. Dat vind ik dan weer niet juist...
                OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

maar vooral die zeer strakke horizontale luchthapper onderaan de bumper. 'k Vind dat nogal 'n duf element, breekt het dynamische een beetje, en alhoewel 'k weet dat dat net de bedoeling is ervan ... 'k had 't liever anders gezien.
                  ben het hier volledig met je eens, had hier graag iets meer CS concept in terug gezien!
                  op die Activehybrid concept is het al een stuk mooier!!

Comment

Je reinste zever, naar mijn mening.

'7 E32 -> '7 E38
                    A8 D2 -> A8 D3
                    XJ X308 -> XJ X360
                    LS UCF10 -> LS UCF20
                    ...

En als er één 'premiummerk' zeer behoudsgezine stapjes neemt qua styling, van de ene generatie naar de andere, dan is het Audi wel. Daar zijn de meesten 't over eens. Wil niet zeggen dat 't lelijke auto's zijn, 'k reageer gewoon op je imo weinig doordachte uitlating inzake stylingevolutie.

Geen dank.
                    Ik moet inderdaad wel toegeven dat AUDI met zijn A3 en A4 geen spectaculaire modelveranderingen durft toe te passen. Mijn mening is dat BMW, (en dat is een uitzondering) met de nieuwe BMW-7 geen durf had om iets nieuws te brengen. Toch prachtig die uitlaten in de achterbumper (Lexus ?).

Ik moet toch zeggen, gTa, dat jij echt doordachte uitlatingen geeft aan dit onderwerp.
                    Last edited by ANTONIO; 07/10/2008, 15:38.
                    AUDI Q7 : hoge wagens pakken veel wind.

Comment

Ik heb ook dat gevoel, ze hebben zeker van elkaar weg. Geen slechte zaak, de Lexus LS wordt doorgaans als een knappe auto gezien. Zeer statig in ieder geval.
                      Alleen hebben ze nog geen deftige 3.0 diesel. Nog tot grote vreugde bij de Duitsers.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk Berichten
                        Er zijn nog nooit zoveel gelijkenissen tussen de nieuwe bmw 7 en het vorig model. Ik vind dat gewoon ERG niettegenstaande het model "er mag zijn". Het is afwachten of dat de BMW 7-eigenaar zich geroepen voelt om nog eens > 75000 euro neer te leggen om dan telkens aan iedereen te moeten leggen dat dit echt het nieuw model is. Als ik hem binnenkort zal zien, zal ik misschien andere gedachten hebben... maar ik vrees ervoor.
                        lol, bij audi is het veel erger hoor. Vergeleken daarmee zijn deze wijzigingen enorm. Ik vind dat hij zich qua uiterlijk genoeg onderscheidt.

Zodra er wat rondrijden zien de vorige generaties er meestal een stuk gedateerder.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                          lol, bij audi is het veel erger hoor. Vergeleken daarmee zijn deze wijzigingen enorm. Ik vind dat hij zich qua uiterlijk genoeg onderscheidt.

Zodra er wat rondrijden zien de vorige generaties er meestal een stuk gedateerder.
                          Ik denk dat gij een broer (of toch zeker een vriendje bent van gTa), zie zijn reactie op vorige blad; net hetzelfde. Een A6 en A8 van de vorige generatie zijn toch heel andere auto's vind ik. Laat mij duidelijk zijn; in tegenstelling tot gTa en zijn BMW-knapen hou ik mij niet vast aan één sjoe-sjoe merk. Ikzelf rijd met Audi en wie weet is mijn volgende BMW. De beslissing is trouwens gevallen; ik ga voor mijn madam een bmw 3-break 1.8 bestellen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
                            En vergelijk nu eens de poep van de Lexus met die van de BMW E60 en de E62 die er al langer zijn dab deze Lexus.

Wat de uitlaten betreft heb je gelijk. Die ingewerkte uitlaten wat je vroeger enkel op concept-cars tegenkwam wordt nu ook op productiemodellen gebruikt. Zie ook Audi A8 6.0W12 en nu ook de nieuwe lichting Mercedesen...

De vorm van de lichten is bij de Lexus al gecopieerd van de BMW E60
                            De chromé strip boven de nummerplaat heeft de Lexus gecopieerd van de BMW E65
                            De vorm en uitsnijding van de kofferklep heeft de Lexus ook al gecopieerd van zowel de E65 als de E60

BMW brengt nu een wagen uit wat een perfecte evolutie is van hun model, en nu zouden ze Lexus copiëren...
                            Wate een grap..
                            .
                            Wie heeft het hier ook over gratuit kopiëren? Het is niet omdat auto's duidelijk van elkaar weg hebben, dat het een goedkope kopie is. Ik zou het eerder invloeden noemen die merken en designers onbewust op elkaar uitoefenen, en algemene modetrends. De uitlaten zijn een voorbeeld van dat laatste.

Voor de rest kan ik niet 1 ding opsommen dat BMW of Lexus van elkaar zouden gejat hebben. Gelijkaardig totaalplaatje? ja. Kopie? nee.

Spaar je verontwaardiging voor Chinese merken die letterlijke kopies maken van wagens, na eerst op autosalons met noteblock en meetlatje het hele design te hebben neergepend.

Comment

• Inderdaad, Souldriver heeft gelijk dat de designers hun invloeden onbewust op elkaar uitoefenen. Ik val in herhaling; BMW 7 heeft kwasie alles gekopieerd van het vorig model. De snoet is wel wat opgedikt en verder is quasi alles hetzelfde. Eveneens (bijna) het dashboard.

Comment

Een A6 en A8 van de vorige generatie zijn toch heel andere auto's vind ik.
                                En daarmee bewijst ge dat ge alles behalve objectief zijt, integendeel : ge bezondigt u aan hetgene waarvan ge anderen beschuldigt. Als je vindt dat de vorige A8 en de huidige A8 "heel andere auto's" zijn en de vorige '7 en de huidige '7 niet, dan scheelt er iets aan je hoofd. Ofwel zijn 't je ogen, maar ik denk dat het probleem zich een beetje hoger en wat meer naar achter situeert.

Oorspronkelijk geplaatst door ANTONIO Bekijk Berichten
                                Laat mij duidelijk zijn; in tegenstelling tot gTa en zijn BMW-knapen hou ik mij niet vast aan één sjoe-sjoe merk. Ikzelf rijd met Audi en wie weet is mijn volgende BMW. De beslissing is trouwens gevallen; ik ga voor mijn madam een bmw 3-break 1.8 bestellen.
                                In tegenstelling tot wat jouw reusachtige brein je wederom lijkt te hebben ingefluisterd, beperk ik mij geenszins tot BMW. Ik reed al andere merken, en ik zal dat opnieuw doen. Bovendien neem ik vaak genoeg mijn favoriete merken op de korrel, iets wat ik jou nog niet heb zien doen trouwens.
                                Wat ik zei over de '7, over z'n verschillen dan met de vorige, zijn geenszins "verdedigingen van mijn sjoesjoe merk", 't is gewoon een botte constatatie die niks met appreciätie te maken heeft (ik heb m'n appreciatie voor het model zelfs - voor jou, omdat je zo zelden andermans posts lijkt te begrijpen - in een aparte post gezet).

Nu eens eerlijk ... doe je erom?

Comment

Nu eens eerlijk ... doe je erom?
                                  Natuurlijk

ik vind hem

Comment

• Negeert den Tony gewoon.

Comment

Ik moet inderdaad wel toegeven dat AUDI met zijn A3 en A4 geen spectaculaire modelveranderingen durft toe te passen. Mijn mening is dat BMW, (en dat is een uitzondering) met de nieuwe BMW-7 geen durf had om iets nieuws te brengen. Toch prachtig die uitlaten in de achterbumper (Lexus ?).

Ik moet toch zeggen, gTa, dat jij echt doordachte uitlatingen geeft aan dit onderwerp.
                                      Dank je, en dat dan nog 'es met enkel maar goed doordachte woorden, in plaats van maar wat neer te kwakken en dat een beetje op te frissen middels de opmaakfunctie.

Comment

ik ga voor mijn madam een bmw 3-break 1.8 bestellen.
                                        Dat bestaat niet (meer).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                                          Natuurlijk

ik vind hem
                                          Ik niet. Maar diversiteit is van deze tijd!

Comment

Working...
                                          X