Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi TT FWD of AWD ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Audi TT FWD of AWD ?

Ben dus op zoek naar een wagentje voor af en toe eens een circuitdagje mee te pikken en enkele rondjes Nordschleife te rijden per jaar. Zat eerst met een Audi S4 in mijn hoofd, maar deze blijkt nogal zwaar te zijn en de Avant die ik mooi vind, ziet er nu ook niet echt een circuitwagen uit + ziet er al beetje gedateerd uit.

Daarom dacht ik aan een Audi TT, vorig model uiteraard, met de lekker pittige 1.8 turbo 180 of 225 pk. Deze gaan nu voor mooi prijsje van de hand en ook de jaarlijkse taks valt énorm mee in tegenstelling tot de 2.7 turbo van de S4. En hij ziet er nog steeds heel modern uit.

Nu mijn vraag, wat zouden jullie preferen, voorwielaandrijving of quattro ? Ik wil gewoon fun beleven op circuit en ook ernaast moet het leuk en veilig blijven uiteraard. De éne zegt me dat FWD met een sper beter is voor op circuit, de andere geeft zn voorkeur dan aan een quattro, maar deze is wel 175kg zwaarder en geen échte quattro (Haldex).... ik weet het nu niet goed meer !

Wat kiezen jullie en waarom ? De AWD kies ik de 225pk versie om het extra gewicht wat op te vangen.

1. een Audi TT (180pk) met voorwielaandrijving (FWD)

2. een Audi TT (225pk) met quattro aandrijving (AWD)

Gezien er hier redelijk veel BMW- en Mercedesfanaten zijn denk ik dat je je aan veel quattro-stemmen mag verwachten. Ik geef daar zelf namelijk ook de voorkeur aan. Hij zal veel neutraler rijden dan de FWD dus dat is misschien een teleurstelling voor u als je graag op circuit gaat rijden maar ik denk dat de FWD niet zo aangenaam is om op circuit te rijden gezien het onderstuurd karakter van een FWD auto. Ik heb er zelf nog niet mee gereden dus ik kan hier geen sluitend oordeel over vellen maar ik denk dat zelfs de sper op de voorwielen hier niet veel aan gaat veranderen.

Comment

De Audi TT van de eerste generatie kan een beetje een listige wagen zijn, dus voor je eigen passieve veiligheid zou ik direct de AWD kiezen. Vermits het turbomotoren zijn met minstens 100pk/L zal de vermogensontwikkeling nogal abrubt verlopen en redelijk wat trekkracht ontwikkelen. 200pk is voor een lichte voortrekker ongeveer het maximum zonder zelfsper. De eerste TT staat ook nog op het Golf 4 platform en dat was sowieso al niet zo gesofisticeerd dus ik denk dat de AWD op de eerste generatie Audi TT altijd de betere keuze is.

Comment

Quattro... no doubt.
        Peugeot 508 SW 2015 - Allure - 2.0 HDI 180 EAT6 - m'n eerste fransoos
        VW Passat Variant 2013 - 1.6 TDI 105

Past: Audi A4 Avant 2003 (1.9 TDI) - VW Passat Variant 2010 Bluemotion 1.6 TDI - Audi 80 quattro 2.3 1992 - Opel Astra Break Cosmo 1.7 CDTI Ecoflex 2009 - Opel Astra Break Enjoy 1.3 CDTI 2006 - Opel Corsa Cosmo 1.7 CDTI 2004 - Opel Corsa City 1.2 1992

Comment

Eigenlijk is dit kiezen tussen de pest en de cholera, als je 'n circuitbakje zoekt. De FWD is ... een FWD, en de quattro is nog altijd zeer FWD-geïnspireerd (schakelt ook maar z'n achterwielen in als die nodig zijn, dus bottom-line een FWD-karakter).

No offence, maar ... als je een funbakje zoekt voor op circuit, dan ben je bij de Audi TT aan het verkeerde adres. Tenzij je ingrijpende wijzigingen gaat doen.

Om écht goed te leren rijden op circuit, fun te hebben (ook als 't regent, aan matige tempi, door met 'n speelse auto op baan te zijn dan), dan moet je naar een RWD gaan. Kan zijn dat je geen oude Alfa, of een Benz, of een BMW of een oude Omega wil ... en dat je specifiek bij Audi wil blijven.

Dan lijkt de quattro me plicht, als minst slechte keuze van beide (lees: geen goeie keuze).

Comment

blijf dan van een TT weg, dan is die S4 Avant nog veel capabeler hoor.

Mss is een mooie Audi S2 iets voor je
            Valt extra mee qua budget, en heeft alleen maar voordelen

Comment

Of zoek een TT 240 Sport, dat zou een TT zijn die écht GOED rijdt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten

Mss is een mooie Audi S2 iets voor je
                Valt extra mee qua budget, en heeft alleen maar voordelen
                Maar waar vind je nog zo een goed onderhouden zilverkleurig prachtexemplaar met gunmetalkleurige wielen voor een niet overdreven prijs?

Comment

Dat was ook mijn eerste idee. Da's tenminste het échte quattro...

Anderzijds: wel een duurdere optie. Die moet wel wat strakker op z'n poten gelegd worden, en een rem-upgrade is zeker niet overbodig. En 'ie drinkt meer, en 'ie is duurder qua tax, verzekering, ...
                  Last edited by ; 04/09/2007, 14:20.

Comment

In de meeste tests die ik vroeger gelezen had over de oude TT, had deze één groot nadeel... en dat was de wegligging

Onderstuurd, listig, en vooral onstabiel op hogere snelheden. Da's natuurlijk ook de reden dat ze, toen hij nog maar pas uit was, dat spoilertje hebben gemonteerd dat eigenlijk de lijn wat 'verpestte'.

En dat quattro-systeem draagt inderdaad niet zoveel bij. Goed voor als je met gripproblemen zit (bochten uitaccelereren op vettige ondergrond, vertrekken op sneeuw...), maar het gaat niet van die TT plots een zeer neutrale wagen maken . Integendeel, hij behoudt z'n fwd-karakter, hij wordt er enkel wat zwaarder op.

Gelijk gTa zegt: geen van beiden.
                    Als je persé een Audi wilt, een RS4 te duur is, een S4 niet geschikt genoeg voor circuit (raar, want deze zal véél beter rijden dan de TT)... ga dan voor een oudere Audi, met Quattro.
                    Ik heb enkel met Avantus z'n CS meegereden en LL z'n RS2, en beide hebben een serieus goede indruk nagelaten. Met de RS2 is er nog niet doorgevlamd, met die CS wel... en ik stond echt versteld

Ik kan aannemen dat een 100 CS niet echt is wat je zoekt (je bent waarschijnlijk meer vermogen gewoon), maar een S2 of nog liever een RS2 tegenover een TT... ik zou geen seconde twijfelen

Comment

Of zoek een TT 240 Sport, dat zou een TT zijn die écht GOED rijdt.
                      € !

En dat wordt zowiezo in Duitsland zoeken, dan. Niet iedereen staat daarvoor open.

Comment

Zodus, een Audi S4 type B5 van bouwjaar 2000 met de 2.7 biturbo is wel een échte quattro ?

Die zou beter zijn voor occasioneel circuitgebruik volgens jullie ? Ook al is ie iets zwaarder waarschijnlijk en ligt zijn zwaartepunt hoger dan dat van de TT.

Wel mits een betere demping (vb van KW) en gegroefde schijven, andere remblokken en remolie... hiermee zou ik wel goed op circuit liggen ? Alé, toch pakken beter dan met zo'n TT quattro ?

We gaan er misschien toch nog uitkomen

Comment

Ga voor een S4 B5, zie je ook vaak aan de Ring en ik vermoed met reden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
                            Ga voor een S4 B5, zie je ook vaak aan de Ring en ik vermoed met reden.
                            idd!

En met de mods die je opnoemt heb je een verdomd efficiënte trackcar
                            De B5 S4 is in amerika (ok geen referentie ) zelfs wat een cultauto, omwille van z'n mogelijkheden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                              € !

En dat wordt zowiezo in Duitsland zoeken, dan. Niet iedereen staat daarvoor open.
                              klopt!

Maar ze zouden er wel een heel goed rijdende TT van gemaakt hebben, maar toch blijf ik erbij dat die S4 of een oude S2/RS2 een serieus trapje hoger is.

Comment

Ik zou geen van beiden willen. De oude TT heeft zijn tekortkomingen en is minder sportwagen dan hij eruit ziet. Dat schreven al meerdere automagazines, en ook Tommie van het forum bevestigde dit al. De TT koop je omdat je mooi vindt en om mee te paraderen, maar voor op circuit? No way.
                                De nieuwe TT is wel een echte sportwagen. Ze hebben er ook veel meer moeite in gestoken, daar bij Audi.
                                120d Hatch Edition Sport

Comment

Idd, van de eerste TT heb ik qua rijgedrag ook nog niet veel goeds gehoord
                                  Ik zou persoonlijk voor de S4 Avant gaan vanwege het stabiele rijgedrag, zeker met wat aanpassingen is dit volgens mij een snelle, efficiënte en veilige circuitauto die ook dagelijks goed bruikbaar is.
                                  Anders zou ik zoeken naar een S2 (liefst Avant) of een 90 2.2 Quattro ofzo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stradge Bekijk Berichten
                                    Anders zou ik zoeken naar een S2 (liefst Avant) of een 90 2.2 Quattro ofzo.
                                    Een 90q met 136pk zal mss juist iets te weinig zijn

Als je het budget wil drukken is een S2 eigelijk ideaal. Voor 7-8000€ heb je een héél knappe, en dat laat wat over om aan onderstel en motor te prutsen

Comment

Een 90q met 136pk zal mss juist iets te weinig zijn

Als je het budget wil drukken is een S2 eigelijk ideaal. Voor 7-8000€ heb je een héél knappe, en dat laat wat over om aan onderstel en motor te prutsen
                                      ... of, als je toch van het budget van een S4 komt, even doorgaan voor de RS2 dacht ik zo...

eentje in goeie staat, met niet al te veel km's, en waar je waarschijnlijk niet al te veel bijkomstige kosten aan gaat hebben:

Comment

De cossie van wannes ware ideaal geweest, niet ?

Comment

Working...
                                        X