Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Euro 95, Superplus 98 of 98+ ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door info@asc-online.be Bekijk Berichten
    Er is bewezen dat JET en Shell stukken beter is. Dit komt door de simpele reden dat er een volgorde van laden is bij de "distributeurs". Een Shell of Jet vrachtwagen gaat laden als de tanks nog vol zijn. Laatste op de rij zit Esso, Pollet, ...
    Deze brandstof is "vuiler".

Weet wel niet of ik wel reclame mag maken.

Ik weet dit toevallig omdat mijn klanten de Petrochemische bedrijven zijn (Total Ato Fina, BP, Exxon Chemicals (=Esso), ...
    Je klanten liegen tegen je.
    Ik kijk hier vanuit mijn kantoor naar de tanks van Neder-over-Heembeek en van volgorde is geen enkele sprake. Wie komt aangereden, vult zijn tankwagen en rijdt weer weg. Ze moeten soms filerijden om te vullen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

àlle motoren draaien op alles

Dat is niet waar.

Alles hangt af van de compressieverhouding van de motor, en of hij drukgevoed is of niet.
      Dus hoe hoog de temperatuur wordt van de gecomprimeerde lucht.
      Als je een motor met compressieverhouding van 12:1 hebt, lijkt de kans me nogal onbestaand dat die goed zal lopen op 95... Lopen zal hij doen, maar niet voor lang... (pingelen).
      De 16V turbo MOET minstens 98 hebben, idem voor de 300E Biturbo, die in standaard trim gewoon 95 mag tanken.
      Bij de 190E kan ik het ontstekingstijdstip manueel instellen, zodat, als ik 98 tank, ik de motor hierop een voordeel kan uit laten halen. (niet dat dat echt voelbaar is, maar bon...)

Je mag altijd een hoger octaangetal in je tank kappen dan dat er wordt voorgeschreven in het boekje, maar nooit omgekeerd hé.

Comment

Altijd 98, alleen het station kan al eens verschillen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door info@asc-online.be Bekijk Berichten
          In principe maakt het niet veel uit. Uiteraard een hoger octaan gehalte zorgt voor een betere verbranding, meestal tot gevolg iets betere prestatie, soepelder en iets minder verbruik.

Uiteraard hangt het van de prijs af. Simpelste manier is zien hoeveel km's je rijd met elke soort en de prijs berekent.
          Meestal weegt het prijsverschil niet op en onder normale omstandigheden doe je best 95.

Hoog performance motoren kan je best inderdaad V Power of iets dergelijks gebruiken. Anderzijds iemand die zo'n hoog vermogen auto koopt is meestal iets minder bezorgd om de tankprijs.

Wel wil ik meegeven dat het wel belangrijk is waar je tankt. Er is bewezen dat JET en Shell stukken beter is. Dit komt door de simpele reden dat er een volgorde van laden is bij de "distributeurs". Een Shell of Jet vrachtwagen gaat laden als de tanks nog vol zijn. Laatste op de rij zit Esso, Pollet, ...
          Deze brandstof is "vuiler".

Weet wel niet of ik wel reclame mag maken.

Ik weet dit toevallig omdat mijn klanten de Petrochemische bedrijven zijn (Total Ato Fina, BP, Exxon Chemicals (=Esso), ...
          Vreemd, tappen ze altijd van boven af?

Volgens mij staat er toch een kraantje beneden, dus dat vuil zit er altijd bij...

Comment

ik hoor ook altijd de wildste verhalen over de kwaliteit ... zou het wel is willen weten. ik weet dat er verschillen zijn in de additieven, maar voor de rest ...
            2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
            2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

Comment

Ik heb hier al veel onzin gelezen

De kwaliteit van 95 is niet meer of minder dan die van 98 he, ze hebben een verschil in de mate dat ze spontaan ontbranden.

Als je brandstof maar hard genoeg samenperst gaat die vanzelf ontploffen, zonder vonk. Daar hangt dus alles van af of je motor 95 mag hebben of 98 moet hebben.

Motoren met een hoge compressie ratio hebben een hoger octaangetal nodig dan motoren met een lage ratio. Niet meer niet minder.

ivm die loodvervanger, de heel oude motoren hadden de lood nodig om de kleppen te smeren en gezond te houden, om dat te behouden moet je dus loodvervanger toevoegen. Vanaf een bepaald tijdstip zijn de constructeurs andere materialen voor de kleppen gaan gebruiken en is dit overbodig geworden.

Vanaf wanneer dit juist is weet ik eerlijk gezegd wel niet ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten

ivm die loodvervanger, de heel oude motoren hadden de lood nodig om de kleppen te smeren en gezond te houden, om dat te behouden moet je dus loodvervanger toevoegen. Vanaf een bepaald tijdstip zijn de constructeurs andere materialen voor de kleppen gaan gebruiken en is dit overbodig geworden.

Vanaf wanneer dit juist is weet ik eerlijk gezegd wel niet ...

Kap je loodvervanger in je R4?
                Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
                Bestelt
                1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                  Kap je loodvervanger in je R4?
                  neen.

Comment

Voor de RS moet je minimum 97 hebben (UK), dus 98 hier...

Comment

Ik heb hier al veel onzin gelezen

De kwaliteit van 95 is niet meer of minder dan die van 98 he, ze hebben een verschil in de mate dat ze spontaan ontbranden.

Als je brandstof maar hard genoeg samenperst gaat die vanzelf ontploffen, zonder vonk. Daar hangt dus alles van af of je motor 95 mag hebben of 98 moet hebben.

Motoren met een hoge compressie ratio hebben een hoger octaangetal nodig dan motoren met een lage ratio. Niet meer niet minder.
                      Idd, het spontaan ontbranden van het mengsel in de cilinder zal niet zo vlug gebeuren bij een hoger octaan gehalte. Als een constructeur aanraadt om 95 te tanken is 98 ook goed, omgekeerd zou ik niet doen.
                      Als het mengsel in de cilinder spontaan ontbrandt, zijn er verschillende plaatsen in de cilinder waar dit gebeurd, deze zullen elkaar waarschijnlijk tegenwerken en daardoor zal de uitgaande slag niet zo mooi en gecontroleerd gebeuren, als het mengsel door een vonk van de bougie ontbrandt, zal er maar 1 onbrandingsplaats zijn en zal de uitgaande slag veel gecontroleerder gebeuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tiso Bekijk Berichten
                        Idd, het spontaan ontbranden van het mengsel in de cilinder zal niet zo vlug gebeuren bij een hoger octaan gehalte. Als een constructeur aanraadt om 95 te tanken is 98 ook goed, omgekeerd zou ik niet doen.
                        Als het mengsel in de cilinder spontaan ontbrandt, zijn er verschillende plaatsen in de cilinder waar dit gebeurd, deze zullen elkaar waarschijnlijk tegenwerken en daardoor zal de uitgaande slag niet zo mooi en gecontroleerd gebeuren, als het mengsel door een vonk van de bougie ontbrandt, zal er maar 1 onbrandingsplaats zijn en zal de uitgaande slag veel gecontroleerder gebeuren.
                        en vooral op de juiste moment.

Als het te vroeg ontbrandt kan het zijn dat de piston eigenlijk eerst nog een stukje omhoog moet voordat ie terug naar beneden mag (of opzij voor de porsche en sub liefhebbers ) en dus de beweging van de motor een beetje tegenwerkt en dus de slijtage verergert.

Comment

Als het te vroeg ontbrandt kan het zijn dat de piston eigenlijk eerst nog een stukje omhoog moet voordat ie terug naar beneden mag (of opzij voor de porsche en sub liefhebbers ) en dus de beweging van de motor een beetje tegenwerkt en dus de slijtage verergert.
                          was ik er nog vergeten bij te zetten

Comment

95, bij esso of fina. Het maakt niet echt uit voor zo een lichte motor, en het boekje zegt ook 95, dus dan doe ik dat he.
                            Phantomschwarz Audi A3 2.0 TFSI quattro S-Line

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spyker Bekijk Berichten
                              die 6 moet toch 98 zeker? of met loodvervanger zelfs?

idd, 98 met een scheutje marly

't ging over de golf, maar dat had ik er mss niet duidelijk genoeg bijgezet
                              1963 Land Rover Series IIa
                              1994 Mercedes SL320
                              2015 Land Rover Discovery SDV6
                              2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timo Bekijk Berichten
                                bij de cadillac MOETEN wij 95 tanken en bij de saab 98
                                die saab loopt perfect op 95 hoor
                                1963 Land Rover Series IIa
                                1994 Mercedes SL320
                                2015 Land Rover Discovery SDV6
                                2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

In de Porsche "moet" 98, dus tank ik dat ook

Ooit wel eens die V-Power getankt maar dat gaf geen enkel merkbaar verschil, noch qua motor noch qua verbruik.

Ik denk dat als stelregel geldt dat "sport"motoren 98 nodig hebben om goed te presteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex Bekijk Berichten
                                    die saab loopt perfect op 95 hoor
                                    ik zeg ook niet dat wij bij de saab 98 moeten tanken

Comment

Bij de GS moeten we 98 tanken
                                      Bij onze vorige wagen kon beiden.
                                      2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tiso Bekijk Berichten

Dat is precies wat ik heb uitgelegd in m'n bovenstaande post

Pingelen of 'kloppen' is zelfs uitermate slecht voor de motor. Drijfstangen kunnen buigen of breken, de gloeiontsteking kan de zuiger doen smelten, etc.
                                        Een motor die pingelt hoor je heel duidelijk, een soort metaalachtige klop. En de motor presteert ook voelbaar minder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                          Dat is precies wat ik heb uitgelegd in m'n bovenstaande post

Pingelen of 'kloppen' is zelfs uitermate slecht voor de motor. Drijfstangen kunnen buigen of breken, de gloeiontsteking kan de zuiger doen smelten, etc.
                                          Een motor die pingelt hoor je heel duidelijk, een soort metaalachtige klop. En de motor presteert ook voelbaar minder.
                                          'k weet het, jou post was de enige zinnige die ik hier al had gezien

Comment

Working...
                                          X