Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Euro 95, Superplus 98 of 98+ ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    en een beetje voor 98 ook

Misschien wel . Na deze hectische periode zou ik het wel eens daadwerkelijk willen uittesten . Onlangs hebben we een paar keer 95 getankt met de 155 en ze had bijna een liter meer gedronken op 100km . Ik hou van wiskunde en ander gefoefel , dus ik reken het wel eens uit .
    Grote boot

Kleine boot

Dagelijks brood

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
      gezever.
      bewijs?

nog ééntje: als alle tankstations uit hetzelfde vaatje tappen, waarom is er dan zo'n verschil tussen de verschillende merken?
      heb al van meerdere zelfstandigen gehoord dat ze verschil ondervonden als ze met een volgeladen camionette bij Jet of bij texaco tankten. met diesel van jet waren ze nog trager. draaide de motor slechter...
      daarenboven heb ik al enkele malen te maken gehad met verstopte filters e.d. en maar zelden dat die mensen bij shell of total tankten. Telkens kwamen ze van een europetrol, jet, gabriels...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
        bewijs?
        die discussie is hier al meermaals gevoerd. 't is gewoon gezever en 't zit tussen je oren. het enige verschil zijn Excellium-toestanden, daar zit effectief wat additief bij. voor de rest tappen ze allemaal uit hetzelfde vaatje.

Comment

bewijs?

nog ééntje: als alle tankstations uit hetzelfde vaatje tappen, waarom is er dan zo'n verschil tussen de verschillende merken?
          heb al van meerdere zelfstandigen gehoord dat ze verschil ondervonden als ze met een volgeladen camionette bij Jet of bij texaco tankten. met diesel van jet waren ze nog trager. draaide de motor slechter...
          daarenboven heb ik al enkele malen te maken gehad met verstopte filters e.d. en maar zelden dat die mensen bij shell of total tankten. Telkens kwamen ze van een europetrol, jet, gabriels...
          Er is hier al "onderzoek" naar gedaan, o.a. door mijzelf. Zowat alle grote én kleine merken bevestigen mij 't zelfde : de basis is 't zelfde. Alleen de additievenpakketten verschillen. Sommigen doen er geen additieven in, sommigen gebruiken additieven van grote merken en nog andere additieven zijn voorbehouden voor het eigen merk.

Als je verschillen voelt tussen bepaalde merken, zal dat eerder aan dat ene station liggen. Wie weet wat die er allemaal bij doet om aan te lengen enzoverder. Ook onderhoud aan de tanks (of het gebrek eraan) is belangrijk.
          BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
            Er is hier al "onderzoek" naar gedaan, o.a. door mijzelf. Zowat alle grote én kleine merken bevestigen mij 't zelfde : de basis is 't zelfde. Alleen de additievenpakketten verschillen. Sommigen doen er geen additieven in, sommigen gebruiken additieven van grote merken en nog andere additieven zijn voorbehouden voor het eigen merk.

Als je verschillen voelt tussen bepaalde merken, zal dat eerder aan dat ene station liggen. Wie weet wat die er allemaal bij doet om aan te lengen enzoverder. Ook onderhoud aan de tanks (of het gebrek eraan) is belangrijk.
            wij gaan vrienden worden.

Comment

wij gaan vrienden worden.
              Gimme a hug
              BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                Gimme a hug
                don't push your luck.

Comment

bewijs?

Kijk, het belangrijkste is dat je gaat bij een tankstation die genoeg klanten heeft, die dus regelmatig zijn tanks moet laten bijvullen enzo.
                  Als je gaat tanken bij een of ander pomp waar 5 wagens per dag komen moogt ge zeker zijn dat ge meer kans hebt op vuile naft.

En zoals mijn vermoeden werd bevestigd door Bobo: als de tanks langs onder worden overgetapt in de vrachtwagens, moet je mij eens zeggen hoe er bezinksel in kan zitten. Als Shell erop zou staan om de eerste x-aantal vrachtwagens uit een tank te mogen halen, hebben zij al het vuil mee...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                    Als Shell erop zou staan om de eerste x-aantal vrachtwagens uit een tank te mogen halen, hebben zij al het vuil mee...
                    nu je 't zegt. 'k zal wel ergens anders gaan tanken.

Comment

dju he en ik wou morgen juist weer gaan vullen. wat nu gedaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sinister Bekijk Berichten
                        fietsen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sinister Bekijk Berichten
                          98 bij Antol

Ik tank altijd diesel.
                          En als ik met een Naft onderweg ben en ik moet tanken kijk ik meestal naar de naam op de tankkaart

Comment

fietsen?

mijn huidige conditionele toestand laat dat helaas niet toe. Als ik nog maar 3 km fiets ben ik al op . Den auto is een goei gewoonte maar men conditie hou ik nog een beetje op peil op t werk.

Comment

ik denk sowiezo dat 'slechte' brandstof niet verkocht wordt. Voor de rest weet ik enkel dat het Avia'ke hier vlakbij de goedkoopste is. 1.173€ voor 98 tov 1.304 normaalprijs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                ik denk sowiezo dat 'slechte' brandstof niet verkocht wordt. Voor de rest weet ik enkel dat het Avia'ke hier vlakbij de goedkoopste is. 1.173€ voor 98 tov 1.304 normaalprijs
                                welk Avia'ke is dat? tegenwoordig smijten die gasten overal tankstations neer.

Comment

dat onbemand stationneke vlak over de brug van temse (komende van de houten schoen, waar ik woon) en juist voor Houttequiet op de linkerkant. Altijd de goedkoopste

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                    dat onbemand stationneke vlak over de brug van temse (komende van de houten schoen, waar ik woon) en juist voor Houttequiet op de linkerkant. Altijd de goedkoopste
                                    ligt niet echt op m'n baan.

gisteren wel bij Avia naast die dealer van dat failliete merk gaan tanken, daar op de Gentse Baan, 'k moest effe bij de buren van Matteus z'n pappie zijn, en dan ging dat in 1 moeite door.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                      ik ken weinig wagens, behalve jouw turbo's die 98 MOETEN hebben

Tgaat om de compressieverhouding hé. Een motor met compressieverhouding van 9:1 kan je gemakkelijk laten draaien op 95, terwijl één met een compressieverhouding van 12:1 dat hoogstwaarschijnlijk niet kan. Uiteraard, bij de moderne motoren, zorgen de klopsensoren ervoor dat je wss wél met 95 kàn rijden, maar dan boet je wel wat vermogen in. Bij oudere motoren (zonder deze sensoren) is het vermogenverschil miniem, maar kan het verschil in soepel ronddraaien of vinnigheid zitten.

Er bestaan ook veel turbo-motoren die probleemloos op 95 kunnen lopen, zoals bijv. de Audi 100 z'n 165pk 2.2 turbo blok. (wordt in dit geval zelfs voorgeschreven door de constructeur)

Voor de rest geloof ik eigelijk niet zo in kwaliteitsverschil tussen wat er uit een Avia tank komt, of wat er uit een Shell station komt.
                                      Met de 190E tankte ik normaal altijd 95, bij Avia. Als ik eens goesting had om 98 te kopen, tankte ik bij Shell. Het verschil is niet voelbaar, zelfs niet in loopcultuur van de motor. Zelfs bij de V-power heb ik sterk m'n twijfels ivm de 'voordelen' voor kleinere, niet-performante motoren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten

Er bestaan ook veel turbo-motoren die probleemloos op 95 kunnen lopen, zoals bijv. de Audi 100 z'n 165pk 2.2 turbo blok. (wordt in dit geval zelfs voorgeschreven door de constructeur)
                                        Zeker dat 95 wordt voorgeschreven voor een MC?
                                        Mijn turboloze KU moet iig 98 hebben, en volgens 5-cyl kenners doe j echt beter niet anders...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                          Zeker dat 95 wordt voorgeschreven voor een MC?
                                          Mijn turboloze KU moet iig 98 hebben, en volgens 5-cyl kenners doe j echt beter niet anders...

Hebbet ffe opgezocht in m'n 'Mehrventilmotoren' boek:

De 2 liter 5 cyl. (20klepper) voor Italië heeft 98 nodig, zowel als uwe 2.2 (10klepper).
                                          De 2.3 liter 20klepper wordt met 95 gereden.
                                          En heb me vergist ivm het turboblok: tis niet de 10klepper versie, maar de 20klepper versie rijdt op 95.
                                          De 2.1 20 klepper uit de Sport-quattro (306pk), gebruikt wel 98.

Dit zijn allen relatief hoge compressiemotoren, met of zonder turbo, waarvan er toch enkele tussen zitten die op een laag octaangetal rijden.
                                          Uitzonderingen bevestigen de regel...

Comment

Working...
                                          X