Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"Saaie" bedrijfswagen of extra loon en een zelfgekochte wagen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
    Accoord, grotendeels gelijk, maar een uitgeklede basis ford is niet echt status en ik vind een uitgeklede A4 enorm lachwekkend.
    Een uitgekleede A4 is een overduidelijk geval van "willen maar niet kunnen".
    Ik begrijp uw redenering maar helaas is ze fout.

Jij veronderstelt dus dat je voor die geleasde A4 in de plaats liever een peugeot privé aankoopt om vervolgens hem vol opties te smijten zodat die aan de catalogusprijs van een standaard A4 komt.

Uit mijn ervaring is er een discrepantie tussen de cataloguswaarde van een leasebak en de cataloguswaarde van de wagen die deze werknemer zou kopen indien hij geen firmawagen ter beschikking zou hebben. (idem dito voor werkgevers)

Het gaat nt op van te zeggen tegen je baas:" laat die kale A4 maar staan, ik koop mij liever een 407 (508?) full option."
    Niet voor iedereen mss, maar toch voor iedereen uit mijn omgeving.

Ook; Sommige mensen moeten een bepaald budget spenderen aan leasewagen, naar gelang joblevel. Zij kunnen niet kiezen: van die 600 euro budget, geef ik 300 aan mijn leasewagen en geef die 300 aan mijn loon. Tis 600 euro aan leasewagen of loonsverhoging.
    Last edited by ; 25/01/2012, 12:04.

Comment

Ik heb voor de "saaie" bedrijfswagen gekozen. Gewoon omdat dat het "goedkoopste" scenario blijft, en ik kan mijn centen op dit moment goed gebruiken. Een stapje terugzetten is altijd psychologisch moeilijk, of het nu om een wagen, een woonst of een vrouw ( ) gaat, maar je bent dat eigenlijk snel gewoon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
        Ja maar ik sta 30 000 kilometer op een jaar in de file, ik zie me mijn comfortabele zetels en automaat niet opgeven. Daar mag voor mij gerust privé een kleine kost aan verbonden zijn, mijn osteopaat bezoeken kosten mij ook geld
        Zolang dat dat een kleine blijft. Ik wil je een comfortabel en goed uitgerustte Touran zien financieren, verzekeren en onderhouden en rijdende houden met het equivalent (of een klein beetje meer) van de kostprijs van je basis-firmawagen.
        Last edited by ; 25/01/2012, 12:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Igor
          Een stapje terugzetten is altijd psychologisch moeilijk, of het nu om een wagen, een woonst of een vrouw ( ) gaat, maar je bent dat eigenlijk snel gewoon.
          Dit is een wijze uitspraak!
          Ik heb het al een aantal keer laten vallen in het "VAA-topic" maar momenteel laaien de gemoederen er nog iets te hard op om het te aanvaarden: we zijn met de bedrijfswagen jarenlang erg verwend geweest. Een basiswagen wordt bijna als quantité négligeable beschouwd door sommigen. We vergeten echter blijkbaar dat we voor een prikje in een splinternieuwe wagen kruipen die ons anders al gauw 25.000 euro en meer zou gaan kosten.

Ik weet het, het doet pijn om luxe op te geven. Dat blijkt!
          Last edited by ; 25/01/2012, 12:16.

Comment

Ik heb na wat twijfelen op saaie wagen gestemd. Hoewel de waarheid ergens tussen 1 en 2 zal liggen.

Ik heb heb nu geen luxe merk maar heb mijn budget wel opgebruikt met extra opties. Bij de volgende wagen (duurt nog een tijdje) zal ik een deel van dit budget waarschijnlijk gebruiken om naar hybride technologie over te stappen zodat mijn VAA daalt. Het lage CO2 en verbruik zorgt dan weer dat binnen onze car-policy ik meer budget krijg zodat ik toch nog wat opties bij kan kopen maar dan stijgt mijn VAA weer doordat het een duurdere wagen is... Waar ik uitendelijk uitkom is nu moeilijk te zeggen. Ik denk dat mijn wagen iets minder wordt (maar met hybride technology- denk aan de toekomst van onze kinderen!) maar de VAA niet veel meer zal zijn dan wat het vroeger was.

pff 'k geraak er zelf niet meer aan uit.

Hopelijk komen er de volgende maanden vele fiscaal vriedelijke wagens op de markt. Ik hoef geen 200PK. Wel ruimte en graag wat luxe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door landroverboy Bekijk Berichten
              Ik begrijp uw redenering maar helaas is ze fout.

Jij veronderstelt dus dat je voor die geleasde A4 in de plaats liever een peugeot privé aankoopt om vervolgens hem vol opties te smijten zodat die aan de catalogusprijs van een standaard A4 komt.

Uit mijn ervaring is er een discrepantie tussen de cataloguswaarde van een leasebak en de cataloguswaarde van de wagen die deze werknemer zou kopen indien hij geen firmawagen ter beschikking zou hebben. (idem dito voor werkgevers)

Het gaat nt op van te zeggen tegen je baas:" laat die kale A4 maar staan, ik koop mij liever een 407 (508?) full option."
              Niet voor iedereen mss, maar toch voor iedereen uit mijn omgeving.

Ook; Sommige mensen moeten een bepaald budget spenderen aan leasewagen, naar gelang joblevel. Zij kunnen niet kiezen: van die 600 euro budget, geef ik 300 aan mijn leasewagen en geef die 300 aan mijn loon. Tis 600 euro aan leasewagen of loonsverhoging.
              Als je mag kiezen tussen een uitgekleede A4 of een licht aangeklede peugot van je werk : wat kies je dan? Ik bedoel dat geval en zo zijn er velen : een uitgekleede duitser kopen boven een licht aangeklede "minder hoog op de sociale ladder staande auto"?

Trouwens : niemand zegt dat je privé een nieuwe auto moet kopen hé. Iedereen gaat er blijkbaar vanuit dat een andere auto perse een nieuwe moet zjin.
              Kijken voor een auto van 4 jaar oud is geen straf. Het is niet dat die auto van 4jaar oud, plots een onveilig, milieuvervuilende roestbak is, met nachtmerries aan achtergesteld onderhoud en weet ik veel wat allemaal. Je hebt toch ogen in je hoofd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jef Bekijk Berichten
                Als je een slimme werkgever hebt, dan heeft die in je arbeidscontract een artikel voorzien waarin staat dat hij ten alle tijde het recht heeft je bedrijfswagen aan te passen. Het feit dat hij je een wagen geeft, is meestal in het contract opgenomen. Welke waarde die wagen heeft niet...
                Dan mag je nog zoveel klagen als je wil, maar je zal het contract moeten volgen. Goed nalezen is dus de boodschap. Of, als je auto het belangrijkste is, van werkgever veranderen en hopen dat je er ene vindt die je de keuze laat tussen wagen en loon
                Trust me on this one, ik ken m'n baas en de positie waar hij in zit voldoende goed om te weten dat een autowissel niet aan de orde is. En hij weet dat hij me tevreden houdt door me o.a. die auto te gunnen. De waarde van de auto kan me overigens niet schelen, zolang het maar een 4-zitter met soft top is.

Comment

Trouwens : niemand zegt dat je privé een nieuwe auto moet kopen hé. Iedereen gaat er blijkbaar vanuit dat een andere auto perse een nieuwe moet zjin.
                  Kijken voor een auto van 4 jaar oud is geen straf. Het is niet dat die auto van 4jaar oud, plots een onveilig, milieuvervuilende roestbak is, met nachtmerries aan achtergesteld onderhoud en weet ik veel wat allemaal. Je hebt toch ogen in je hoofd?
                  Klopt. Maar die occasiewagen moet ook verzekerd worden, moet ook volgetankt worden, wordt ook belast en moet ook onderhouden worden. De aankoopprijs kan sterk dalen door een occasie te kiezen maar nooit kom je aan de kostprijs van een kale bedrijfswagen!

Waarmee ik niet pleit om iedereen in een kale bedrijfswagen te stoppen.

Comment

Als je mag kiezen tussen een uitgekleede A4 of een licht aangeklede peugot van je werk : wat kies je dan? Ik bedoel dat geval en zo zijn er velen : een uitgekleede duitser kopen boven een licht aangeklede "minder hoog op de sociale ladder staande auto"?

Ok, van die 2de hands heb je gelijk.

Maar uit mijn ervaring ga je niet kunnen kiezen tussen een bv. een citroen C5 uitgerust en een 3 serie kaal. Vermits dat ze, nogmaals uit mijn ervaring, niet in het zelfde budget zullen zitten, C5 veel duurder.

Vergeet niet dat restwaarde een belangerijke rol speelt bij het leasen.

En bergijp me niet verkeerd, ik zou graag voor de keuze staan tss een standaard A4 of een een goed uitgeruste C5, meteen de C5 hoor!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                      Klopt. Maar die occasiewagen moet ook verzekerd worden, moet ook volgetankt worden, wordt ook belast en moet ook onderhouden worden. De aankoopprijs kan sterk dalen door een occasie te kiezen maar nooit kom je aan de kostprijs van een kale bedrijfswagen!

Waarmee ik niet pleit om iedereen in een kale bedrijfswagen te stoppen.
                      Agree : daarom : mocht ik in die positie zitten van jostenjef zou ik ook blijven doordoen, je zou anders een idioot zijn, vooral omdat je weet dat het niet haalbaar is anders.

Comment

Doe mij maar extra loon. kan ik nog altijd mijn eigen leuke auto kiezen. Eventueel met een ongelimiteerde tankkaart
                        BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door landroverboy Bekijk Berichten
                          Ok, van die 2de hands heb je gelijk.

Maar uit mijn ervaring ga je niet kunnen kiezen tussen een bv. een citroen C5 uitgerust en een 3 serie kaal. Vermits dat ze, nogmaals uit mijn ervaring, niet in het zelfde budget zullen zitten, C5 veel duurder.

Vergeet niet dat restwaarde een belangerijke rol speelt bij het leasen.

En bergijp me niet verkeerd, ik zou graag voor de keuze staan tss een standaard A4 of een een goed uitgeruste C5, meteen de C5 hoor!
                          Wat tussen de standaard A4 en een aangeklede Superb?

Restwaarde voor wie? Als je leased heb je toch zelf niets aan die restwaarde, want de auto is eigendom van het leasingsbedrijf. En een auto verkoopt tweedehands toch net iets beter met opties dan kaal.
                          En ik kan me voorstellen dat ze bij leasingsbedrijven liever kale auto's hebben, want dan kan er niets kapot.

Comment

Restwaarde voor wie? Als je leased heb je toch zelf niets aan die restwaarde, want de auto is eigendom van het leasingsbedrijf.

De restwaarde bepaalt in grote mate de maandelijke huurkost die jouw firma aan het leasingbedrijf betaalt. Het zou mij verbazen dat een full option Suberb evenveel kost dan een kale A4.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                              De restwaarde bepaalt in grote mate de maandelijke huurkost die jouw firma aan het leasingbedrijf betaalt. Het zou mij verbazen dat een full option Suberb evenveel kost dan een kale A4.
                              Awel ik wou vergelijking maken (gewone catalogusprijzen), maar ik kan dus maar niet die configurator van skoda, bmw en volkswagen laden. Computer wil niet, hij loopt erop vast.

Full option is de andere kant van het spectrum é. Neem een paar opties, handige en noodzakelijke en kijk voor het budget, bijvoorbeeld trekhaak

Pak voor de eenvoud en kans op vergelijken de gewone catalogusprijs zonder al die speciale kortingen en andere zever, want dat verschilt van bedrijf tot bedrijf en van persoon tot persoon.

Tja : bij ons geen leasing, maar aankoop. Auto wordt na X jaar doorgeschoven als poolwagen, waar hij een langzame dood zal sterven,.

Comment

En nu stel : je moet een nieuwe kiezen en je krijgt een uitgekleede basisauto, wat doe je dan?
                                Als ik met kilometervergoeding kon gaan rijden dan deed ik dat, anders zou ik kijken voor een mogelijkheid om toch te houden wat ik heb, mits enige opleg. Het gaat mij ook helemaal niet om de status, want anders reed ik niet in mijn Touran. Maar om mijn persoonlijk comfort en dat van mijn gezin, vandaar ook dat ik enige opleg vanuit privé daar wel voor zou over hebben.

In de huidige situatie zou ik nooit willen opleggen, omdat ik binnen mijn budget steeds een wagen kan vinden die aan mijn eisen voldoet. En ik ga heus niet gaan opleggen om een domme Touran in te wisselen voor een Audi met dezelfde opties bijvoorbeeld.

Mijn zus bolt met een kale Focus Clipper zonder 1 optie en ik zou daar eerlijk gezegd niet alle dagen een paar uur willen in spenderen. Dat is niet goed voor mijn gezondheid (rug) en ik zou er tegenop zien om de job te blijven doen die ik nu doe.
                                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                '15 Volvo XC60 D3

Comment

ik kies voor de bedrijfswagen.
                                  reden is simpel, ik rij redelijk veel kms ook prive.
                                  met de firmawagen zijn alle kosten van de auto voor het bedrijf ( exclusief boetes enz )
                                  stel dat ik hiervoor 200 euro/ maand zou moeten inleveren op mijn loon.
                                  who cares, ik ga 4x per maand taken voor 60 euro. dat is al voor 240 euro diesel + nog verzekering, onderhoud, tax, aankoop auto....
                                  met het geld dat ik uitspaar kan ik achteraf nog altijd een leuk autootje voor mezelf kopen.
                                  Last edited by Timmie; 25/01/2012, 15:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                                    Een eigen auto is toch zoveel leuker dan eentje die van het bedrijf is.
                                    +1

Ik zou ook voor cash gaan en iets naar je eigen goesting zoeken!
                                    BMW E91 318d Touring

Turbo... The replacement for displacement....

Comment

Doe mij maar een lichte vracht uitvoering bedrijfswagen, de verplaatsingen voor het bedrijf zijn sowieso bijna altijd alleen. Dan koop ik prive wel iets naar mijn zin.

Comment

Helaas kan het niet, maar ik zou de truk van bompa graag toepassen. Een mooie deftig uitegruste tweedehandswagen, een auto die je echt wilt en daarmee rondrijden.
                                        Ik heb dat voorgesteld, maar dan kan niet want ze geven enkel een tankkaart aan een bedrijfsauto. En ze vergoeden woon-werk niet (logisch), maar met de bedrijfswagen is dat wel vergoed (via tankkaart en bedrijfswagen zelf natuurlijk).
                                        opgepast he, ik heb een tankkaart, maar da's de mijne. M'n baas geeft alleen een km-vergoeding voor werk-werk en ong 50 euro per maand voor woon-werk.

Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                        Ja maar ik sta 30 000 kilometer op een jaar in de file, ik zie me mijn comfortabele zetels en automaat niet opgeven. Daar mag voor mij gerust privé een kleine kost aan verbonden zijn, mijn osteopaat bezoeken kosten mij ook geld
                                        Voila. Zélfs al was het wat duurder, 't genot is geld waard.
                                        Ik ben op een leeftijd gekomen, sorry maar ik wil niet stoefen, dat het niet voor alles 't goedkoopste hoeft te zijn, maar wel hetgeen waarvan ik nadien denk: het was het waard, ik heb ervan genoten.
                                        Maar ....

deze discussie is eigenlijk sterk afhankelijk van situatie tot situatie.
                                        Toeval of niet, vandaag heb ik m'n baas gezegd dat ik liever niet een firmawagen heb (V50 of V60 basismodel of gelijkwaardig).
                                        Mijn situatie: voor ik voor m'n huidige werkgever werkte, had ik al twee wagens. Is nu eenmaal nodig om m'n kinderen rond te voeren, wat eigen quality-time terwijl m'n vrouw op stap is, andere verplichtingen tijdens bepaalde verplichtingen van m'n vrouw, ... enz.
                                        We hebben het geprobeerd met 1 wagen, maar 't is een te groot nadeel.
                                        DUS: twee maal taks en verzekering en kapitaal.
                                        En ineens ga ik bij m'n huidige werkgever werken, en doe ik ipv 15 000 km/j 55 000 a 60 000 km per j. De meerkost die ik daardoor heb wil ik vergoed zien uiteraard.
                                        Wel, ik heb RUIM over met m'n kilometervergoeding werk-werk.
                                        Ik houd alles bij in excel, en kom dus gegarandeerd toe, en heb zelfs mooi overschot. Natuurlijk, ik doe veel werk-werk-km's, dus ik krijg veel kilometervergoeding.
                                        Voor mij is dit dus de interessantste optie! Zonder twijfel.

Maar voor sommigen is een tweede auto niet nodig, dat verandert de kaarten. Of anderen doen geen werk-werk of misschien maar 1000 km per jaar als het ware, dan is het ook een heel ander verhaal.

Iedereen mag op z'n kop staan, en zeker met de aangepaste wetgeving nu, een eigen wagen is me meer waard dan een firmawagen.

Dergelijke comfortabele cruiser als ik nu heb, met alle toeters en bellen zoals ingebouwde gps, verwarmde zetels, goede audio-installatie, ingebouwde telefoon, automaat, een leuk grollende vijfcilinder met mooie longinhoud, enz enz ...
                                        En ik fluit elke dag ook al sta ik in de file.

Heb net een offerte laten maken voor een leasing V60, basismodel, 1.6D powershift, metaalkleur en schuifdak. Wel, 't interesseert me niet.
                                        Ik ben beter af nu: ik heb een wagen die in leasing onbetaalbaar is voor m'n functie, en heb alle ruimte (letterlijk en figuurlijk) in m'n privésituatie.

Voor wie nog twijfelt: in MIJN situatie heb ik overschot en betaal ik er al m'n onderhoud mee en alle kosten van banden, tankbeurten (zowel privé als werk), en onverwachte kosten. Alleen taks en verzekering niet, dat beschouw ik als privékosten die ik anders ook had. Maar m'n kapitaal van m'n auto wordt wél vergoed, wat ik ook als privékosten beschouw. (zoals ik reeds zei: een tweede auto heb ik sowieso nodig).
                                        Voor wie het verhaal niet volledig kent: ik koop nooit nieuw en heb een betrouwbare dealer waar ik keer op keer een betrouwbare occasie vind.
                                        Last edited by Bompa; 25/01/2012, 18:58.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                                        2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Had dezelfde regeling bij m'n vorige werkgever , nu ik daar niet meer werk besef ik wat voor zot ik ben geweest om 60k km's/jaar met m'n eigen auto te doen tegen een vergoeding waar ook ik goed aan overhield . Mijn conclusie na een paar maanden ergens anders te werken : "nooit meer" .

Comment

Working...
                                          X