Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"Saaie" bedrijfswagen of extra loon en een zelfgekochte wagen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door DB7 Vantage Bekijk Berichten
    Zolang het voordeel van de tankkaart niet belast wordt, blijf ik voor deze optie kiezen. Van zodra de tankkaart ook belast wordt, dan kies ik een eigen wagen.

    Of ik dan ook kies voor een nieuwe monovolume van ongeveer 30 kEUR? In geen 100 jaar!
    Ik zie graag auto's, maar ik zie mijn geld toch nog ietsje liever. Een tweedehands break of monovolume genre Ford C-Max/Focus/Mondeo zijn dan kanshebbers.

    Mijn vrouw heeft twee jaar terug haar firmawagen opgegeven in ruil voor extra loon (1 firmawagen met tankkaart in het gezin is voldoende). Ze rijdt nu met een Volvo S40, gekocht toen die 8 jaar oud was.

    Dus je doet zoals elke Belg, de tankkaart beschouwen als één van de grote fiscale voordelen want je kan er gratis door rondrijden en moet niet op een ritje meer kijken. (en ondertussen af en toe de auto van mevrouw ook eens volgooien).

    De vraag is hoe lang dat nog gaat duren. Dit is nl één van de moeilijkst controleerbare en meest misbruikte voordelen.

    Oorspronkelijk geplaatst door Ranger Joe Bekijk Berichten
    Die 800 euro bruto, daar schiet dus nog een 400 netto van over dus daar zal je wel een skoda voor vinden. Maar hier dek je toch niet de vaste kosten mee zoals verzekering en brandstof of laten we dit buiten beschouwing?

    Dat klopt, zelfs een saaie bedrijfswagen zal goedkoper blijven, maar dat betekent wel dat je dan ook effectief 4 jaar met een basisversie Skoda Octavia of Renault Mégane moet rondrijden terwijl je anders de 400 Euro zou kunnen bijleggen om je de Audi, BMW, Volvo of andere te kopen die je graag wil.


    Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
    Hmm... Ik heb m'n bedrijfswagen zelf mogen kiezen (merk, model, motorisatie). Voor mezelf zou ik die cabrio nooit gekocht hebben, dan zou ik voor een tweedehandse praktische bak gegaan zijn. Dus de enquête past me niet helemaal.

    Jawel, de enquete past je net wel. Als morgen die deur dicht gaat en je mag je cabrio gaan inwisselen voor een 5-deurs Megane 1.5dCi met stoffen zeteltjes en centrale vergrendeling... hoe reageer je? Toch maar cash? Of de zure appel doorbijten en de tax betalen? Of toch maar de Mégane?


    Oorspronkelijk geplaatst door Crixus Bekijk Berichten
    Ik wist trouwens niet dat voor velen bedrijfswagens 'verplicht' zijn, lijkt me wel vervelend als je vasthangt aan bepaalde keuze qua merken.
    Ikzelf ken in België geen bedrijven waar je mag kiezen of je een wagen wil of niet, of zelfs waar je de categorie van wagen mag kiezen. Doorgaans is HR en fleetmanagement als de dood voor jaloesie etc en, terwijl er over loon wel kan onderhandeld worden, is het voor de bedrijfswagen meestal " 't Is een 320d of een A4 2.0TDi en dat is het".
    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

    Comment


    • #22
      ik heb momenteel nog de keuze tussen wel of niet.
      Wat kunnen we wat beïnvloeden / hebben we inspraak in, maar 't moeten wel allemaal dezelfde zijn.
      __________________________

      2015 Volvo V60 D2 aut.
      2003 Volvo S60 2.4 benzine

      Comment


      • #23
        Ik heb een bedrijfswagen: gekozen door het werk en heb die ook nodig om mijn werk te beoefenen. Jammer genoeg is het al een ouder model met de nodige gevolgen qua co2
        Maar moest ik ooit ander werk hebben en ik kreeg de keuze, dan zei ik direct nee bedankt.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
          Dat klopt, zelfs een saaie bedrijfswagen zal goedkoper blijven, maar dat betekent wel dat je dan ook effectief 4 jaar met een basisversie Skoda Octavia of Renault Mégane moet rondrijden terwijl je anders de 400 Euro zou kunnen bijleggen om je de Audi, BMW, Volvo of andere te kopen die je graag wil.
          vraag blijft natuurlijk wat er over blijft aan het einde van de maand van de rest van je loon, alles is relatief. rationeel gezien ga je voor de saaie bedrijfswagen maar geef mij toch maar de loonsopslag

          Comment


          • #25
            De "norm" in uw openingspost is bij sommige bedrijven echt de norm niet hoor. Vroeger was dat misschien wel zo, maar bij mijn werkgever, en als ik rondhoor toch ook bij de directe concurrentie, dan is de wagenparktabel nu al zéér groen getint. Een S60 D5 of BMW 320d staat bijvoorbeeld niet eens in de wagenparktabel... je moet 't stellen met een S60 DRIVe, 318d of A4 TDI 136pk. Voor basic versies van die wagens zit je in categorie 4 van de 6. Wil je 'm uitgerust zien, dan moet je al in categorie 5 van de 6 zitten... van de 1200 werknemers zijn er dat echt niet zo veel hoor.
            Er zijn uiteraard bedrijven waar 't wel nog zo is. Als je bvb. de parking van IBM Belux oprijdt, daar langs de NATO, dan is 't de ene E-klasse langs de andere. Allemaal 4-cilinders wel, maar toch... die catalogusprijzen zijn niet min. Maar die mannen scheppen ook geld dat 't niet normaal is, dus ja... logisch wel.

            'k Doe op dit moment jaarlijks een 55.000km woon-werk-verkeer, 5.000 werk-werk-verkeer en een 6.500km écht privé-verkeer. Geef mij in die situatie die saaie bedrijfswagen maar hoor.
            Om aan 't minimum tarief VAA te blijven, kun je 'n eco-auto overigens nog best aardig uitrusten. Voor een dieselwagen met een CO2 van 99g blijf je 't minimum aan VAA betalen (€ 100 per maand) als je catalogusprijs onder de 24.000EUR blijft. Daar heb je bvb. toch 'n Golf BMT met Pack Business Lounge GPS (met tempomat), Bluetooth, MDI, APS & Park Assist, lederen stuur en lendensteun vooraan voor. Meer dan een goede audio-installatie, goede zetels en een cruise control heb je toch niet nodig voor 't in-treintjes-rijdend pendelverkeer, vind ik. Dat oogt misschien wat saai, maar wat boeit mij dat... als ik maar comfy en relaxed kan rijden.
            Voor de nieuwe VAA-regeling werd ik belast op € 145 VAA per maand. Op dit moment staat dat gelijk voor een wagen met 99g uitstoot met een catalogusprijs van € 35.000. Geef dat uit aan een S40 DRIVe en 'k denk dat er op de optielijst niet veel meer onaangevinkt zal staan.

            -edit-
            De waarde van 't voertuig waar ik nu mee rijd, is niet zo veel hoger dan die 20.000 EUR, dus ik zou 't niet zo'n onoverkomelijke inlevering vinden. Maar als je rondrijdt in een bedrijfswagen van 40.000 EUR en je moet terugzakken naar één van 20.000 EUR, dan kan ik begrijpen dat je zegt van "Geef me 't loon-equivalent maar.". Een deel van je loon zien halveren ziet immers niemand graag gebeuren... .
            Last edited by sibi; 24/01/2012, 22:53.
            Life's too short. Not to. Live it.
            1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
            2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
            2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
            2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

            Comment


            • #26
              In mijn bedrijfscarriere van meer dan 20j ondertussen, heb ik toch 15 jaar bedrijfswagens gereden.
              Mijn top-wagen was een Volvo XC70 en nadien werd dat in volgorde een 320d, espace 2.2 dci en 318d touring.

              Nu ben ik overgestapt naar een full option Peugeot 508 E-HDI
              Past nog perfect binnen budget én de CO2 regeling van het bedrijf en ik voel mij nog geenszins bekocht.
              Voor mij zit de charme van een auto al lang niet meer enkel in de power.
              Ik doe toch een kleine 50K per jaar en merk meer en meer...zelfs in Duitsland, dat je nog maar héél zelden echt gebruik kan maken van Pk's. Het stoort mij dus geenszins om met wat minder te doen.
              Het eigen risico weegt in mijn geval ook nog làng niet op tegen met een eigen wagen te rijden. Bovendien àls ik die zou kopen, zou ik het wsl toch niet kunnen laten om terug naar een zwaarder model te gaan...wat me dan vàst en zeker weer meer boetes gaat opleveren.

              Comment


              • #27
                Ik vraag mij toch af in welke bedrijven het de norm is om een goed uitgeruste A4 2.0TDi, Volvo S60 D5 of BMW 318d / 320d M-sport te krijgen. In mijn eigen omgeving is dat soort auto's enkel voorbehouden aan managers. De externe rijden meestal een Passat 1.6TDI bluemotion, of een Opel Insignia of Peugeot 508 met ecomotor en standaard fleet packs. En dan spreken we niet over juniors, maar mensen met minimaal 10 jaar werkervaring.

                Comment


                • #28
                  In de financiele sector zijn de wagen over het algemeen toch wel duurder.
                  Maar inderdaad bij ons in het bedrijf heb je al een heel dikke wagen als je een A4 Avant met leer, GPS en Xenon hebt.

                  Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                  Ikzelf ken in België geen bedrijven waar je mag kiezen of je een wagen wil of niet, of zelfs waar je de categorie van wagen mag kiezen. Doorgaans is HR en fleetmanagement als de dood voor jaloesie etc en, terwijl er over loon wel kan onderhandeld worden, is het voor de bedrijfswagen meestal " 't Is een 320d of een A4 2.0TDi en dat is het".
                  Als je geen wagen wil bij ons, dan is het kin kloppen. Geen compensatie!
                  Tot vorig jaar kon je bij start wel onderhandelen over de wagen, maar daarna enkel een beetje bij jaarlijkse evaluaties (als er opslag was!).

                  Nu heeft men dit allemaal willen regelen zoals bij een volwassen bedrijf, dus heb je die functie, dan heb je dat budget, geen onderhandelingsmogelijkheid.
                  Gelukkig mogen we nog wel alle wagens kiezen. Een tijdje was Alfa uitgesloten wegens slechte ervaringen van 1 chauffeur, maar dat is er nu uit. En dan hebben ze net op tijd de productie van de 159 gestopt

                  Comment


                  • #29
                    Ik ga voor de goedkope bedrijfswagen. Vandaag is mijn gezin, mijn vastgoed en mijn levenstandaard belangrijker dan een sjieke wagen. Misschien ooit, als het vastgoed is afbetaald en de kinderen het huis uitzijn dat ik zelf investeer in een eigen luxewagen. Nu wil ik vooral mobiliteit voor een lage prijs. Dat kan in die basis-bedrijfswagen!

                    Volgens mij zullen er 2 grote groepen ontstaan:

                    enerzijds mensen die hun wagen absoluut nodig hebben voor hun job en maandelijks vele kilometers maken in het kader van hun werk. Een bedrijfswagen is voor hen niet enkel een voordeel van alle aard, het is ook een werkmiddel. Zij zullen kiezen voor het goedkoper model.

                    anderzijds die mensen die enkel pendelen van thuis naar kantoor naar thuis en eigenlijk relatief weinig kilometers maken. Zij zullen mi eerder kiezen voor een zelf gefinancierde wagen.


                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    ik denk dat de meeste nieuwe 3-series en c-klasses allemaal leasings zijn, die niet door het volk die ze 'krijgen' gekocht zullen worden, tenzij 2de-hands

                    ik denk dan ook dat die looncategorie, indien ze zelf een auto aanschaffen eerder de skoda, de toy of de c4 zullen rijden sowieso
                    tenzij ze die hard een groot deel budget opzij zetten voor hun kar
                    Hier ben ik ook van overtuigd. Ik heb verschillende collega's die een A4 of een 3-reeks reden tot ze op pensioen gingen en daarna zijn overgeschakeld op één of andere citroen of renault. Een duits premiummerk was noodzakelijk...tot op het moment dat ze zelf de kluiten op tafel moeten gooien.

                    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                    De bedrijfswagen is van moeten, al jaren zo, eigen wagen was bij mijn huidige en vorige werkgever geen optie. Van zodra de mogelijkheid er is, zou ik het doen, maar ik heb dan ook helemaal geen dure smaak en hou van "goedkope" wagens.

                    Mijn madam zou waarschijnlijk wel met een dergelijk modelletje gaan rijden, zij vindt een eigen wagen geen leuk vooruitzicht.
                    Klopt. Bij de meeste bedrijven in mijn sector (bouw en aanverwanten) is er geen keuze. Een bedrijfswagen behoort tot het loonpakket en er kan "gekozen" worden uit 1 model met 2 uitvoeringen: break of gewoon.
                    Last edited by ; 25/01/2012, 09:43.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ranger Joe Bekijk Berichten
                      Die 800 euro bruto, daar schiet dus nog een 400 netto van over dus daar zal je wel een skoda voor vinden. Maar hier dek je toch niet de vaste kosten mee zoals verzekering en brandstof of laten we dit buiten beschouwing?
                      ja 400€ weg van bruto......

                      - als je al in die schaal zit in uw belastbaar inkomen omdat je niets niets echt helemaal niets hebt om als kost in te brengen (ook bedienden doen dat)
                      - en hoger pensioen later
                      - en meer kans om kosten in te brengen, er is immers meer belastingen die je betaalt
                      - niemand verplicht je nieuwe wagen te kopen

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                        Jawel, de enquete past je net wel. Als morgen die deur dicht gaat en je mag je cabrio gaan inwisselen voor een 5-deurs Megane 1.5dCi met stoffen zeteltjes en centrale vergrendeling... hoe reageer je? Toch maar cash? Of de zure appel doorbijten en de tax betalen? Of toch maar de Mégane?
                        Die Mėgane representeert een fixe loonsverlaging, wat ik natuurlijk niet zomaar kan accepteren. Bovendien is het geen auto waarin ik elke dag twee uur wil doorbrengen. Een voertuig met een meerwaarde (voor mij is dat een cabrio) is een voorwaarde om die dagelijkse trip vol te houden. Stel dus dat de Mégane een verplichting wordt, dan mag hij die houden. Ik koop me dan zelf wel een leuke tweedehands (Mazda MX-5, Saab 9-3 cabrio, Fiat Barchetta, Renault Mėgane CC 1e generatie, ...) en zal dan ook meer thuiswerken - iets waar de baas niet wild van wordt (hij heeft me liever op kantoor "om de troepen te overschouwen"), maar ik heb het een jaar geleden goedgekeurd gekregen en zal het dan noodgedwongen meer beginnen doen. En eenmaal ik dat verhaal heb uitgelegd, zullen we wel zien of hij nog steeds vasthoudt aan die Mėgane

                        Oh ja, voor alle duidelijkheid: als de baas me een Duitse sedan of break zou aanbieden die evenveel kost als de Saab cabrio, dan mag hij die alternatieven net zo goed houden. De status kan me gestolen worden, de soft top is waar ik het voor doe.

                        Als ik de cabrio daarentegen mag houden, dan zal ik de taks wel betalen. Ik heb me niet overstretched met onze hypotheeklening of andere kosten, wel integendeel. En wordt het financieel toch lastig, dan biedt de combinatie van meer verantwoordelijkheden en geen loonsverhoging in de laatste 3 jaar nog wel wat ruimte voor een oplossing.

                        Als ik daarentegen bij een andere werkgever voor de bewuste Mégane zou moeten kiezen, well, it ain't gonna happen. Als ik zelf vrijwillig van job verander, dan is het naar een plek waar ik met het OV. of met de fiets naar toe kan. Dan wil ik zelfs geen (bedrijfs)wagen meer. Als we dan al een auto in in huis halen wordt het gewoon een praktische en financiële beslissing, niks geen fun, gewoon pure bruikbaarheid.
                        Last edited by ; 25/01/2012, 10:02.

                        Comment


                        • #32
                          Ik volg de redenering van Stefanus. Voor diegenen die reeds een bedrijfswagen hebben en de nieuwe uit een bestaande lijst moeten kiezen, is er meestal geen keuze tussen loon of voertuig. Het blijft gewoon een deel van het loonpakket en bijna alle grote bedrijven hebben de laatste twee jaren hun 'user-choser' lijst aangepast naar CO2 vriendelijkere auto's. De bedrijven die dat nog niet gedaan hebben, zijn nu in alle haast die lijsten aan het aanpassen.
                          Als loontrekkende met firmawagen heb je dan geen keuze en wordt het sowieso een lage-CO2 auto.
                          Dus kan je zelfs als autoliefhebber beter die weg blijven volgen en hopen dat je genoeg spaarcentjes kunt verzamelen om een weekendspeeltje te kopen. En dan misschien best ook nog zoiets dat toch veel plezier geeft met relatief weinig uitstoot (zoals een Lotus Elise bijvoorbeeld met 149 g/km)

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                            Die Mėgane representeert een fixe loonsverlaging, wat ik natuurlijk niet zomaar kan accepteren.
                            Als je een slimme werkgever hebt, dan heeft die in je arbeidscontract een artikel voorzien waarin staat dat hij ten alle tijde het recht heeft je bedrijfswagen aan te passen. Het feit dat hij je een wagen geeft, is meestal in het contract opgenomen. Welke waarde die wagen heeft niet...
                            Dan mag je nog zoveel klagen als je wil, maar je zal het contract moeten volgen. Goed nalezen is dus de boodschap. Of, als je auto het belangrijkste is, van werkgever veranderen en hopen dat je er ene vindt die je de keuze laat tussen wagen en loon

                            Comment


                            • #34
                              Ik "krijg" een basis ecoslet. Een ford focus station met 1.6 ecomotor en als enigste opties een trekhaak en gsmconnectiviteit (om de blackbarry te kunnen koppelen, dus eerder noodzaak dan van mijn bazen uit gezien, idem met de trekhaak eigenlijk).

                              Helaas kan het niet, maar ik zou de truk van bompa graag toepassen. Een mooie deftig uitegruste tweedehandswagen, een auto die je echt wilt en daarmee rondrijden.
                              Ik heb dat voorgesteld, maar dan kan niet want ze geven enkel een tankkaart aan een bedrijfsauto. En ze vergoeden woon-werk niet (logisch), maar met de bedrijfswagen is dat wel vergoed (via tankkaart en bedrijfswagen zelf natuurlijk).

                              Ikezelf kies voor optie 3, maar zal toch optie 2 moeten volgen en dan in geval van optie 2 heb ik een plezierauto natuurlijk, die goedkoper wordt op verzekeringsvlak (wegens wegvallen woon-werk, dus minder risico).

                              Comment


                              • #35
                                Zelfs basisbedrijfswagen blijft onderhouden en verzekerd door de werkgever. Ik vind dat een niet te onderschatten voordeel.

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten


                                  Dus gij koopt u geen eigen BMW of Mercedes om bij uw werkgever bij aan te komen.
                                  Wel dat was bij mijn eerste werkgever wel een punt, die vond het maar niets dat ik in mijn 13 jaar oude Corolla naar klanten ging Nu blijf ik nog altijd weg van die merken, ook al zijn hun kortingen bij ons op de firma het dubbel van wat ik bij andere merken krijg, ik krijg nog steeds meer voor mijn budget bij andere merken dan de premiums

                                  Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                                  Je hebt wel een goed punt, je kan een goedkopere bedrijfswagen krijgen voor werkverkeer en zelf iets ernaast hebben. Maar dan ga je er wel van uit dat je genoeg loon hebt gekregen daarvoor. Die goedkope bedrijfswagen moet nl. ook betaald worden en dus kan de werknemer het leasebudget ook niet nog eens in cash krijgen om zich zelf een plezierwagen aan te schaffen.
                                  Zo een split lukt niet voor mij, want een gezinswagen met automaat en deftige zetels valt niet onder eco-basis-ding. En als ik in onze A4 kruip, wat in dat segment, basis-eco is, dan erger ik mij rot aan de wegligging en het schakelen en de zetels en de beperkte ruimte ... 30 000 kilometer, in de file, in zo een eco ding en dan 15 000 km in mijn vrije tijd in een comfortabele wagen, daar ga ik echt niet gelukkig van worden.

                                  Ik moet wel zeggen dat mijn Touran een buitenbeentje is op onze bedrijfsparking, maar met de nieuwe regels valt het voor mijn wagen nog heel goed mee. En de DSG is nog wel een goede 'automaat' met een lage C02. Mijn collega is voor een A6 gegaan met hetzelfde budget en nu mist hij naar zijn gevoel een paar 'basisopties' en moet hij voor die bak nog is zwaar gaan extra betalen ook ...
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                    Zelfs basisbedrijfswagen blijft onderhouden en verzekerd door de werkgever. Ik vind dat een niet te onderschatten voordeel.
                                    Ja maar ik sta 30 000 kilometer op een jaar in de file, ik zie me mijn comfortabele zetels en automaat niet opgeven. Daar mag voor mij gerust privé een kleine kost aan verbonden zijn, mijn osteopaat bezoeken kosten mij ook geld
                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                      Ja maar ik sta 30 000 kilometer op een jaar in de file, ik zie me mijn comfortabele zetels en automaat niet opgeven. Daar mag voor mij gerust privé een kleine kost aan verbonden zijn, mijn osteopaat bezoeken kosten mij ook geld
                                      En nu stel : je moet een nieuwe kiezen en je krijgt een uitgekleede basisauto, wat doe je dan?

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
                                        Zelfs basisbedrijfswagen blijft onderhouden en verzekerd door de werkgever. Ik vind dat een niet te onderschatten voordeel.
                                        inderdaad,

                                        voordelen die velen hier blijkbaar vergeten:

                                        - verzekering
                                        - onderhoud
                                        - eventuele tankkaart
                                        - vroeger zelfs gratis maandelijkse carwash beurt
                                        - winterbanden

                                        voordelen die niet in geld uit te drukken zijn:

                                        - om de 3 à 4 jaar nieuwe wagen => veilig
                                        - gestolen, ongeval, schade => geen probleem, peace of mind is van onschatbare waarde!
                                        - voor sommigen: peugeot zelf kopen of met een audi rondbollen vh werk? => status (bv; In 2005 was het voordeliger om een 320d te leasen dan een Passat, dit itt tot zelf financieren in je privé.)



                                        Ik denk dus dat het een balans is die niet alleen in geld wordt uitgedrukt,.
                                        Ik profiteer zelf ook van een leasewagen, ik vind het systeem eigenlijk decadent, maar wat moet je doen als je voor de keuze staat. Weigeren?

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door landroverboy Bekijk Berichten
                                          inderdaad,

                                          voordelen die velen hier blijkbaar vergeten:

                                          - verzekering
                                          - onderhoud
                                          - eventuele tankkaart
                                          - vroeger zelfs gratis maandelijkse carwash beurt
                                          - winterbanden

                                          voordelen die niet in geld uit te drukken zijn:

                                          - om de 3 à 4 jaar nieuwe wagen => veilig
                                          - gestolen, ongeval, schade => geen probleem, peace of mind is van onschatbare waarde!
                                          - voor sommigen: peugeot zelf kopen of met een audi rondbollen vh werk? => status (bv; In 2005 was het voordeliger om een 320d te leasen dan een Passat, dit itt tot zelf financieren in je privé.)



                                          Ik denk dus dat het een balans is die niet alleen in geld wordt uitgedrukt,.
                                          Ik profiteer zelf ook van een leasewagen, ik vind het systeem eigenlijk decadent, maar wat moet je doen als je voor de keuze staat. Weigeren?
                                          Accoord, grotendeels gelijk, maar een uitgeklede basis ford is niet echt status en ik vind een uitgeklede A4 enorm lachwekkend.
                                          Een uitgekleede A4 is een overduidelijk geval van "willen maar niet kunnen".

                                          Comment

                                          Working...
                                          X