Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik
Bekijk Berichten
Laten we eens wat cijfertjes naar het feest brengen (bron: einszweidrei.de)
E87 118d:
gewicht: 1422 kg
slalom 18m: 63.9 km/h
ISO uitwijktest 110 m: 130.7 km/h
banden: 205/55 R 16 W (Michelin Pilot Primacy)
E87 130i:
gewicht: 1447 kg
slalom 18m: 65.1 km/h
ISO uitwijktest 110 m: 138.0 km/h
banden: 215/40 R 18 Y voor, 245/35 R 18 Y achter, Bridgestone Potenza RE050A
Focus II 2.0 TDCI:
gewicht: 1447 kg
slalom 18m: 61.8 km/h
ISO uitwijktest 110 m: 127.7 km/h
banden: 205/55 R 16 V (Pirelli P7)
Focus II ST 2.5:
gewicht: 1457 kg
slalom 18m: 63.9 km/h
ISO uitwijktest 110 m: 132 km/h
banden: 225/40 R 18 W (Continental Sport Contact)
Mijn conclusies uit deze cijfers:
- Een 2L diesel heeft minder gewicht voorin dan een 3L 6 in lijn.
- De cijfers zeggen dat de 130i meer wendbaar is dan de 118d, desondanks het hogere gewicht. Ik ben geneigd dit voor een groot stuk te wijten aan het veel dikkere rubber dat eronder ligt.
- Een Ford Focus en een 1-reeks met vergelijkbare banden zetten gelijkaardige cijfers neer, met een klein voordeel voor de 1 reeks.
- Een Focus ST en een 130i zetten met vergelijkbare banden wel degelijk verschillende cijfers neer, in het voordeel van de 130i. Merk op dat de slalomsnelheid van de Focus ST maar even hoog ligt als die van een 118d. De hoge snelheid uitwijktest doet de Focus dan weer beter.
Zoals het er nu naar uit ziet kan ik niet aannemen dat een Focus rondjes rijdt rond een bmw, ook al is het een 118d. Volgens mij is The Swede in zijn ondervindingen verre van objectief. Daar is niets mis mee natuurlijk, iedereen kan zijn mening hebben over een wagen. 'T is perfect mogelijk dat hij zich beter voelt in een Focus dan in een 1-reeks. Ik blijf er echter voorlopig van overtuigd dat een 1 reeks dynamisch beter presteert dan een Focus. Waarmee ik niet gezegd heb dat die Focus ook niet heel goed kan zijn en dat het verschil niet heel klein zou kunnen zijn.
Comment