Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"Saaie" bedrijfswagen of extra loon en een zelfgekochte wagen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
    Het klinkt grappig en zo, maar er zit waarheid in. Een dieselmotor weegt een pak meer dan een benzine, meer gewicht in de neus, dit met andere veren en dempers kan een volledi verschil geven in bochtgedrag.

    Ik rij rond met een w123 met een benzine voorin. De ophangingsrubbers en andere zijn wat versleten. Nu rook ik rond met een w123 diesel. Die motor weegt een pak meer, er zitten nieuwe ophangingsrubbers in en toch rijdt mijn auto beter, dat gewicht dat voel je enorm.
    Je sais. Als we het hebben over een 6 cilinder benzine versus een 4 cilinder diesel zoals de zweed zijn vergelijkingen. Dan wordt dat gewichtsverschil wel teniet gedaan natuurlijk. Ik heb al meerdere keren gelezen dat de 130i zwaarder voelt op de neus dan de 120d.

    Laten we eens wat cijfertjes naar het feest brengen (bron: einszweidrei.de)

    E87 118d:

    gewicht: 1422 kg
    slalom 18m: 63.9 km/h
    ISO uitwijktest 110 m: 130.7 km/h
    banden: 205/55 R 16 W (Michelin Pilot Primacy)

    E87 130i:
    gewicht: 1447 kg
    slalom 18m: 65.1 km/h
    ISO uitwijktest 110 m: 138.0 km/h
    banden: 215/40 R 18 Y voor, 245/35 R 18 Y achter, Bridgestone Potenza RE050A

    Focus II 2.0 TDCI:
    gewicht: 1447 kg
    slalom 18m: 61.8 km/h
    ISO uitwijktest 110 m: 127.7 km/h
    banden: 205/55 R 16 V (Pirelli P7)

    Focus II ST 2.5:
    gewicht: 1457 kg
    slalom 18m: 63.9 km/h
    ISO uitwijktest 110 m: 132 km/h
    banden: 225/40 R 18 W (Continental Sport Contact)

    Mijn conclusies uit deze cijfers:
    • Een 2L diesel heeft minder gewicht voorin dan een 3L 6 in lijn.
    • De cijfers zeggen dat de 130i meer wendbaar is dan de 118d, desondanks het hogere gewicht. Ik ben geneigd dit voor een groot stuk te wijten aan het veel dikkere rubber dat eronder ligt.
    • Een Ford Focus en een 1-reeks met vergelijkbare banden zetten gelijkaardige cijfers neer, met een klein voordeel voor de 1 reeks.
    • Een Focus ST en een 130i zetten met vergelijkbare banden wel degelijk verschillende cijfers neer, in het voordeel van de 130i. Merk op dat de slalomsnelheid van de Focus ST maar even hoog ligt als die van een 118d. De hoge snelheid uitwijktest doet de Focus dan weer beter.

    Zoals het er nu naar uit ziet kan ik niet aannemen dat een Focus rondjes rijdt rond een bmw, ook al is het een 118d. Volgens mij is The Swede in zijn ondervindingen verre van objectief. Daar is niets mis mee natuurlijk, iedereen kan zijn mening hebben over een wagen. 'T is perfect mogelijk dat hij zich beter voelt in een Focus dan in een 1-reeks. Ik blijf er echter voorlopig van overtuigd dat een 1 reeks dynamisch beter presteert dan een Focus. Waarmee ik niet gezegd heb dat die Focus ook niet heel goed kan zijn en dat het verschil niet heel klein zou kunnen zijn.




    Last edited by glennvc; 31/01/2012, 13:42.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
      Als je destijds een 535i kocht, dan had je daar best respect voor, want voor je het wist ging je achterwaards het decor in.
      Door die luie afstelling, rijden de lagere modellen echt lomp.
      En voor je vervoegingen van anderen in het vet gaat zetten owv dt-fouten kan je mss best eerst zelf je t's en d's juist zetten.

      En nu maar hopen dat ik zelf niet al te veel fouten in de laatste posts heb staan.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
        Akkoord.

        Ik ben wel van mening dat de auto die je kiest wat zegt over wie je bent. Die wagen bepaalt je karakter inderdaad niet, je hoeft er geen eigenwaarde aan te ontlenen, maar hij illusteert het wel.

        Hierbij gaat het niet om geld. Er is een verschil tussen iemand die voor een felgele Corsa gaat, en iemand die een zilveren Fabia rijdt. Idem voor mensen die met een rode M3 rijden, of een zilveren C63.
        Klopt, mijn rode Touran is uiteindelijk ook een statement, 90% van het wagenpark op mijn werk is grijs en Audi of BMW ... Zelfs onze Cascadeblauwe A4 springt er al serieus uit ...

        Om terug te komen op de originele vraag in het topic, merk ik toch dat sommigen heel kort door de bocht gaan in dat downsizen. Ik heb toch mijn bedenkingen bij opmerkingen van mensen die zeggen dat je om in de file te staan niet meer nodig heb dan een kale basic. Voor mij is het net anders, als je zoveel uren in je wagen doorbrengt heb je net meer nood aan een beetje comfort.

        Ik zou met plezier geld opleggen om met een automaat te rijden met deftige zetels, net omdat ik zoveel voor mijn werk in de file sta. Ik zou het gewoon niet kunnen opbrengen anders om die uren in de file door te brengen.
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
          Het is inderdaad ongelofelijk hoeveel tijd er verloren wordt in Belgische bedrijven met die discussie rond de bedrijfswagen.
          Dat toont ook aan dat het allemaal een kwestie van imago is en dat de huidige bedrijfswagenrijder duidelijk onredelijk is.

          Waarom kan het niet simpeler? Hier is een budget van xxx euro, vraag aan de leasefirma wat je daarin kan krammen.
          Een maat van mij zijn bedrijf lost het zo op. Hij krijgt enkel ls beperking dat coupés, cabrios en SUV's niet mogen en er is een CO2 grens van 180 gram.
          Als hij wat ceratiever is dan zijn co-werkers in het kiezen van een auto, wel dan is dat mooi meegenomen voor hem.
          Maar zo is er geen discussie nodig over wat er gegeven moet worden, welke kleur, wie, hoe,... wtf !
          Sorry voor mijn tikfoutje.

          Comment


          • over die discussie over bmw's; mijn pa heeft net een 318d automatic touring in de handen gesmeten gekregen(komende van een audi A6). En ja dat valt tegen. Ik ga hier niet in detail treden maar tgo de audi is dat inleveren.

            Los daarvan, em rijd nu met nen degelijke duitse wagen met redelijk wat opties op en het is eens iets compleet anders.

            Merkfanatiek(vw/audi): ja en neen, er zijn zowel betere en als slechtere wagens. En den daily is ier nog altijd nen nissan(en soms nen opel). Het is niet makkelijk maar je moet objectief blijven, en dat doen velen hier veel te weinig, want er zitten er hier... Ik rijd met merk X en dat is het beste.
            Last edited by Ice_ken; 31/01/2012, 20:40.
            2015 BMW S1000R
            2010 Renault Clio RS Cup
            1987 Volkswagen Golf GTI

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door glennvc Bekijk Berichten
              Je sais. ...
              Ik heb mij dat achteraf ook bedacht van die 6-cilinder benzine en die 4-cilinder diesel, maar ik kon toen niet editten, wel merci om dat zo duidelijk met cijferkes aan te brengen.

              Ik vond het allesinds wel behoorlijk grappig, een lichte mengeling van serieuziteit en absurditeit.

              Comment


              • Denk dat er in dit topic toch wat zaken nogal simpel gesteld worden. Het feit dat mensen 'geld boven auto' kiezen heeft er m.i. weinig mee te maken dat ze niet van auto's houden, maar meer met het feit dat ze voor de meerkost te veel zouden moeten opgeven. Als je elke maand een pak opzij kan zetten (met opbrengsten waar je ook niet gelukkig van wordt en de vraag of onze Eurootjes straks nog wel uberhaupt iets waard zijn), dan kan de auto de juiste keuze zijn. Vandaar dat het ook vaak de iets ouderen zijn die aangeven dat zij voor de auto zouden kiezen.

                Afgezien van het 'disposable income' argument valt of staat de ganse discussie wat mij betreft toch met het soort gebruik. Als enkel prive en woon-werk doet, dan moet er al iets ongelooflijks gebeuren opdat je de bedrijfswagen zou opgeven. Dan is de wagen immers integraal loon, en je betaalt uiteindelijk nog altijd maar een fractie van de belastingen op dit voordeel die je op 'gewoon' brutto loon zou betalen (incl. RSZ). Zelfs voor een duurdere wagen met hogere VAA, want dan is het voordeel ook navenant groter natuurlijk. Als je werk-werk doet hangt het er allemaal van af of je daar (netto) kmvergoeding voor kan krijgen ipv. een bedrijfswagen (en dan is er idd fiscus die lastig doet als dat er te veel worden).

                Ook las ik ergens dat de keuze niet zou zijn voor meer loon en een goedkopere (maar VAA vriendelijke) wagen, maar geen extra loon en toch die goedkopere wagen omdat die nu voor het bedrijf ook duurder was. Moet toegeven dat ik me niet echt in de problematiek verdiept heb (is dan ook bijzonder saai), maar ik dacht dat er voor bedrijven slechts een beperkte meerkost zou zijn? M.i. zal die trouwens snel bijgepast worden door de autofabrikanten, gezien er in België nog wel wat rek op de marges zit (zie bv. NL en Denemarken waar fabrikanten hoge belastingen compenseren met lagere prijzen).

                Iets wat ik bovendien voorspel, is dat voor de duurdere wagens de nieuwe VAA net tot meer keuzevrijheid voor de werknemers zal leiden. Het feit dat firmawagens quasi 'gratis' waren gaf bedrijven nl. vrij spel om zelf de regels op te leggen. In omliggende landen met meer belastingen is dat uitgesproken minder het geval: als je als werknemer een pak zelf moet afdragen, dan wil je ook meer inspraak. Op de lagere niveaus zal dit niet zo snel spelen (daar blijft de VAA toename ook beperkt), maar op de hogere niveaus (duurbetaalde mensen maar die ook veel opbrengen en die men niet kwijt wil) waar ook de VAA vaak verdubbelt (of meer) zie ik toch een mix tussen enerzijds lagere CO2 en anderzijds meer inspraak komen. Zou mij verwonderen als niet steeds meer bedrijven naar een budget (+ bepaalde constraints) ipv. lijst-beleid overschakelen, zeker in bepaalde sectoren waar er toch nog een talentoorlog aan de gang is.

                Comment


                • Schone uitleg van TC.

                  Het geheel komt neer op wat je met je beschikbaar inkomen wil doen.

                  En gezien er hier echt aan het schreeuwen zijn gegaan ter verdediging van hunnen bak, maar tegelijk toch duidelijk aan banden zijn gelegd in hun autokeuze door moeder de vrouw, wou ik efkes es zien waar ze zouden voor kiezen: geld of auto.
                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                  Comment

                  Working...
                  X