Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"Saaie" bedrijfswagen of extra loon en een zelfgekochte wagen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • "Saaie" bedrijfswagen of extra loon en een zelfgekochte wagen?

    Veel discussie over de nieuwe bedrijfswagentaks op dit forum.

    Grootste probleem is duidelijk: een mooie, krachtige, dure wagen gaat zwaarder getaxeerd worden en dus komen de bedrijven / werknemers voor de keuze te staan:

    1. Blijven doorgaan met het rijden van luxewagens en de belasting betalen

    2. De wagenkeuze aanpassen aan de nieuwe richtlijnen

    3. Geen bedrijfswagen nemen en het budget als extra loon nemen om jezelf een wagen te kopen die je echt wil.


    Stel dus dat het morgen niet meer de "norm" is een goed uitgeruste Audi A3 / A4 2.0TDi, Volvo S60 D5 of BMW 318d / 320d M-sport te krijgen, maar dat de werkgevers wagens voorstellen die goedkoop zijn in catalogusprijs (bvb max 20000 Euro) en slechts een erg lage CO2 uitstoot hebben.

    Dus je keuze wordt plots een "Hollandse" situatie, bvb:
    - Toyota Corolla Sedan 1.4D-4D Luna Terra,
    - Renault Mégane 5d 1.5dCi 90pk Authentique
    - Skoda Octavia 1.6CRTDI 109gr Classic

    Allemaal zonder opties natuurlijk.

    Je kan geen prestigemerk of zwaardere motor meer kiezen uit de bedrijfswagenlijst.

    Wat doe je?


    En nee, ik zoek niet naar alternatieven van wagens die misschien wel zouden kunnen plezierig zijn !
    Ik wil gewoon peilen wat de bedrijfswagenrijders hier zouden doen indien ze enkel nog "saaie" wagens zouden kunnen kiezen.
    132
    Ik betaal de hoge taks en verkies een luxewagen te blijven rijden als bedrijfswagen
    11,36%
    15
    Ik kies een "saaie" wagen als bedrijfswagen
    27,27%
    36
    Ik neem geen "saaie" bedrijfswagen maar neem liever het loon en koop me zelf iets dat ik wil
    61,36%
    81
    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

  • #2
    Ik zou me een occasie V70 D5 met 185 pk en automaat en alle mogelijke toeters en bellen kopen, waarin ik zonder het aan iemand hoef te vragen een IMIV-adapter kan installeren zodat ik op m'n ingebouwde GPS filmpjes kan kijken enz.
    En waarmee ik zo veel privékilomters rijd als ik wil, zonder dat er iemand op m'n vingers kijkt.

    __________________________

    2015 Volvo V60 D2 aut.
    2003 Volvo S60 2.4 benzine

    Comment


    • #3
      De bedrijfswagen is van moeten, al jaren zo, eigen wagen was bij mijn huidige en vorige werkgever geen optie. Van zodra de mogelijkheid er is, zou ik het doen, maar ik heb dan ook helemaal geen dure smaak en hou van "goedkope" wagens.

      Mijn madam zou waarschijnlijk wel met een dergelijk modelletje gaan rijden, zij vindt een eigen wagen geen leuk vooruitzicht.
      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
        Ik zou me een occasie V70 D5 met 185 pk en automaat en alle mogelijke toeters en bellen kopen, waarin ik zonder het aan iemand hoef te vragen een IMIV-adapter kan installeren zodat ik op m'n ingebouwde GPS filmpjes kan kijken enz.
        En waarmee ik zo veel privékilomters rijd als ik wil, zonder dat er iemand op m'n vingers kijkt.


        Inkopper, wordt alleen maar interessanter om een eigen wagen te gaan rijden!

        Comment


        • #5
          ik denk dat de meeste nieuwe 3-series en c-klasses allemaal leasings zijn, die niet door het volk die ze 'krijgen' gekocht zullen worden, tenzij 2de-hands

          ik denk dan ook dat die looncategorie, indien ze zelf een auto aanschaffen eerder de skoda, de toy of de c4 zullen rijden sowieso
          tenzij ze die hard een groot deel budget opzij zetten voor hun kar

          zelf zou het mij niet geven wat ik krijg van de baas, ik rij toch liever met een oude sleur voor mijn plezier

          Comment


          • #6
            Je stelt het wel zeer zwart wit. Momenteel gaat er nog genoeg tussen weg zijn.

            Btw, je kan er ook voor kiezen om je wagen puur voor het werk te gebruiken. Verscheidene van mijn NL collega's doen dat ook. Nette wagen van het werk, waar ze niet op bijbetalen, die enkele gebruikt wordt om naar en voor het werk te rijden. Eigen wagen om in het weekend te rijden. Maar daar zie je dan de belastingen ook weer 's zaterdags bij de IKEA nummerplaten uitlezen.

            Maar als het echt zo erg zou worden: direct een eigen wagen. Mazda MX-5 om zelf rond te crossen, mijn vrouw moet dan maar met de wagen rijden om de kinderen te vervoeren!

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
              Inkopper, wordt alleen maar interessanter om een eigen wagen te gaan rijden!
              Volgens mij hangt veel af van de verhouding werk-werk tegenover woon-werk.
              Maar zo gaan we de andere discussie hier opnieuw voeren en dat is niet de bedoeling.

              M'n wagen kostte me even veel als een basis Golf diesel zonder opties. Op deze manier is het zeker doenbaar. Alleen is de factor "eigen risico" niet te vergeten. Als je twee perte totales rijdt op twee jaar is 't voordeel voor jaren opgesoepeerd.
              Anderzijds, als je dat doet met je firmawagen zal je er ook niet zomaar mee wegkunnen bij de meesten.
              __________________________

              2015 Volvo V60 D2 aut.
              2003 Volvo S60 2.4 benzine

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                De bedrijfswagen is van moeten, al jaren zo, eigen wagen was bij mijn huidige en vorige werkgever geen optie. Van zodra de mogelijkheid er is, zou ik het doen, maar ik heb dan ook helemaal geen dure smaak en hou van "goedkope" wagens.

                Mijn madam zou waarschijnlijk wel met een dergelijk modelletje gaan rijden, zij vindt een eigen wagen geen leuk vooruitzicht.



                Dus gij koopt u geen eigen BMW of Mercedes om bij uw werkgever bij aan te komen.


                Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                Ik zou me een occasie V70 D5 met 185 pk en automaat en alle mogelijke toeters en bellen kopen, waarin ik zonder het aan iemand hoef te vragen een IMIV-adapter kan installeren zodat ik op m'n ingebouwde GPS filmpjes kan kijken enz.
                En waarmee ik zo veel privékilomters rijd als ik wil, zonder dat er iemand op m'n vingers kijkt.


                Ik ken geen bedrijven die tweedehandswagens aanbieden in lease, tenzij het een wagen is uit de fleet die werd binnengebracht door iemand die het bedrijf verliet.


                Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                Je stelt het wel zeer zwart wit. Momenteel gaat er nog genoeg tussen weg zijn.

                Btw, je kan er ook voor kiezen om je wagen puur voor het werk te gebruiken. Verscheidene van mijn NL collega's doen dat ook. Nette wagen van het werk, waar ze niet op bijbetalen, die enkele gebruikt wordt om naar en voor het werk te rijden. Eigen wagen om in het weekend te rijden. Maar daar zie je dan de belastingen ook weer 's zaterdags bij de IKEA nummerplaten uitlezen.

                Maar als het echt zo erg zou worden: direct een eigen wagen. Mazda MX-5 om zelf rond te crossen, mijn vrouw moet dan maar met de wagen rijden om de kinderen te vervoeren!
                Het is inderdaad wat zwart-wit, maar uiteindelijk, als ik lees hoe mensen zeggen van "ik neem wel iets goedkopers" en "ik neem er eentje met lagere CO2", etc , dan zie ik morgen de boekhouders en fleetmanagers van bedrijven wel naar een extreme situatie gaan en het aanbod helemaal aan te passen aan de fiscaal vriendelijkheid.
                Uiteindelijk gebruiken zij de bedrijfswagen als een fiscaal vriendelijke manier van verloning, niet omdat de werknemer een BMWke zou hebben.

                Je hebt wel een goed punt, je kan een goedkopere bedrijfswagen krijgen voor werkverkeer en zelf iets ernaast hebben. Maar dan ga je er wel van uit dat je genoeg loon hebt gekregen daarvoor. Die goedkope bedrijfswagen moet nl. ook betaald worden en dus kan de werknemer het leasebudget ook niet nog eens in cash krijgen om zich zelf een plezierwagen aan te schaffen.
                Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                Comment


                • #9
                  Woon-werk daar valt toch helemaal geen "rijplezier" uit te halen. Toch niet voor de overgrote meerderheid met "normale" uren die gebruik maakt van de grote verkeersassen. Ik zou daarom -hypothetisch want ik heb nu geen bedrijfswagen- gewoon aanvaarden wat ze me geven en privé iets leuk kopen (funkarretje hoeft niet noodzakelijk erg veel te kosten)
                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                    Woon-werk daar valt toch helemaal geen "rijplezier" uit te halen. Toch niet voor de overgrote meerderheid met "normale" uren die gebruik maakt van de grote verkeersassen. Ik zou daarom -hypothetisch want ik heb nu geen bedrijfswagen- gewoon aanvaarden wat ze me geven en privé iets leuk kopen (funkarretje hoeft niet noodzakelijk erg veel te kosten)
                    We gaan even niet in de discussie rond het feit dat woon-werkverkeer niet valt onder verkeer waarvoor je een bedrijfswagen nodig hebt.

                    Je gaat er weer van uit dat je beiden krijgt: én een saaie wagen én het geld om privé iets te kopen.

                    De vraag is echter: als je baas je morgen de keuze geeft : 800 Euro extra brutto in cash of een Skoda Octavia 1.6d in basisuitvoering, wat doe je ?
                    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                    Comment


                    • #11
                      Ik ga voor de cash. Want in mijn situatie zou ik dus de huidige privé wagen moeten verkopen op een oververzadigde 2de handsmarkt en daarmee per definitie al een slechte zaak doen. Een Skoda is me geen 800 EUR brut waard.
                      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                      Comment


                      • #12
                        Ik zou voor optie 3 gaan.


                        Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                        De vraag is echter: als je baas je morgen de keuze geeft : 800 Euro extra brutto in cash of een Skoda Octavia 1.6d in basisuitvoering, wat doe je ?
                        800 euro extra.

                        E30SHOP.be
                        - Alles voor uw BMW E30.
                        Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                        En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
                          Ik ken geen bedrijven die tweedehandswagens aanbieden in lease, tenzij het een wagen is uit de fleet die werd binnengebracht door iemand die het bedrijf verliet.
                          ik sprak ook niet van leasen he.

                          Ik kies voor de bucks.
                          __________________________

                          2015 Volvo V60 D2 aut.
                          2003 Volvo S60 2.4 benzine

                          Comment


                          • #14
                            Zoals de kaarten nu op tafel liggen zou ik kiezen voor de "saaie" bedrijfswagen en dus proberen de hogere taks te ontwijken.

                            Momenteel rij ik rond met een Ford S-Max 1.8 tdci Trend (basisuitvoering). Dit is mijn eerste firma-krel die niet echt CO2 vriendelijk is. Mijn vorige auto's waren dat wel (Ford Focus, Ford Focus Break Econetic, Peugeot 207 SW Outdoor, Peugeot 308 SW). Als mijn leasecontract afloopt, dan kies ik terug voor een CO2-vriendelijk model.

                            De S-Max werd mij aangeboden uit de fleet-pool omdat deze "over" was en mijn baas dacht dat deze misschien handig kon zijn, gezien ik sinds enkele maanden vader geworden ben en dus een ganse baby-uitzet in de koffer zitten heb.

                            Een mogelijke opvolger zou de Peugeot 5008 of Citroën C4 Grand Picasso kunnen worden. Hiervan zijn CO2-vriendelijke versies, die bovendien gekoppeld zijn aan een (half-)automaat (toch leuk vind ik) en ze bieden toch ook heel wat ruimte. Ford biedt geen automaat aan op zijn Econetic-versies, dus die zou ik laten links liggen.

                            De catalogusprijs daalt dan misschien maar lichtjes, maar de CO2-uitstoot zou in dit geval dalen van 164 gram naar 123 gram, wat in de eindafrekening toch de moeite is.




                            Zolang het voordeel van de tankkaart niet belast wordt, blijf ik voor deze optie kiezen. Van zodra de tankkaart ook belast wordt, dan kies ik een eigen wagen.

                            Of ik dan ook kies voor een nieuwe monovolume van ongeveer 30 kEUR? In geen 100 jaar!
                            Ik zie graag auto's, maar ik zie mijn geld toch nog ietsje liever. Een tweedehands break of monovolume genre Ford C-Max/Focus/Mondeo zijn dan kanshebbers.

                            Mijn vrouw heeft twee jaar terug haar firmawagen opgegeven in ruil voor extra loon (1 firmawagen met tankkaart in het gezin is voldoende). Ze rijdt nu met een Volvo S40, gekocht toen die 8 jaar oud was.

                            Comment


                            • #15
                              Als ik ooit voor de keuze kom te staan, lijkt me niet waarschijnlijk, dan neem ik het extra loon graag Mijn daily zou dan een e36 of e46 worden. 325i en op lpg. Goedkoop en veel rijplezier. No way dat ik ooit in zo'n ecomodelletje kruip. Zelfs een nieuwe 3 reeks zou ik niet willen. Een eigen auto is toch zoveel leuker dan eentje die van het bedrijf is.

                              Comment


                              • #16
                                Die 800 euro bruto, daar schiet dus nog een 400 netto van over dus daar zal je wel een skoda voor vinden. Maar hier dek je toch niet de vaste kosten mee zoals verzekering en brandstof of laten we dit buiten beschouwing?

                                Comment


                                • #17
                                  Hmm... Ik heb m'n bedrijfswagen zelf mogen kiezen (merk, model, motorisatie). Voor mezelf zou ik die cabrio nooit gekocht hebben, dan zou ik voor een tweedehandse praktische bak gegaan zijn. Dus de enquête past me niet helemaal.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                    De bedrijfswagen is van moeten, al jaren zo, eigen wagen was bij mijn huidige en vorige werkgever geen optie. Van zodra de mogelijkheid er is, zou ik het doen, maar ik heb dan ook helemaal geen dure smaak en hou van "goedkope" wagens.
                                    Hier ook zo, geen mogelijkheid om met een privé-wagen rond te hossen jammer genoeg. Ik hou mijn hart al vast, ze hebben laten weten dat ze de bedrijfswagens-politiek aan het herbekijken zijn en moet binnen enkele maanden een nieuwe bestellen... Ben benieuwd.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Interessant topic, Swede.
                                      Nooit een bedrijfswagen gehad, en als de kans zich aandiende en "nee, merci" tot de mogelijkheden behoorde, dan was het ook extra loon voor mij. Eventuele derving, van welke aard dan ook, wordt voor mij ruimschoots gecompenseerd door vrijheid. Een leasebak maakt mij niet gelukkiger dan extra centen waar ik mee doe wat ik wil. Optie 3 dus.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Inderdaad interessante vraag. Ik heb sinds enkele maanden een 'milieuvriendelijk' model gekocht, reden was dat ik op dit moment zo 'goedkoop' mogelijk wil kunnen rondrijden. Het ziet er niet naar uit dat ik snel een bedrijfswagen zou hebben, maar eigelijk ben ik daar niet zo mee bezig. Uiteraard is het tof als je om de 4-5j kan wisselen en in een iets duurdere klasse rijden, maar voor die woon-werk kilometers maakt mij dat niet uit. Liever, indien mogelijk, een tweede wagen die iets specialer is.
                                        Ik wist trouwens niet dat voor velen bedrijfswagens 'verplicht' zijn, lijkt me wel vervelend als je vasthangt aan bepaalde keuze qua merken.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X