Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
turbo's BAH. onbetrouwbaar, dode toerengebieden, fragiel bij koud trekken... als je regelmatig trekt of zwaar geladen rijd is een grote atmo motor beter dan een kleine turbomotor.
ik verkies liever een platte 1.9 met 70pk dan een geblazen 1.5 met 75pk. heb met allemaal gereden en verkies toch atmo
turbo's BAH. onbetrouwbaar, dode toerengebieden, fragiel bij koud trekken... als je regelmatig trekt of zwaar geladen rijd is een grote atmo motor beter dan een kleine turbomotor.
ik verkies liever een platte 1.9 met 70pk dan een geblazen 1.5 met 75pk. heb met allemaal gereden en verkies toch atmo
Gij praat hier vooral over diesels dan? Ik denk dat diegenen die hier over atmo's praten het uitsluitend over benzinemotoren hebben. Diesels zonder turbo zijn gewoon niet meer van deze tijd.
platte diesels bestaan niet meer. Daarmee halen ze de uitstootnormen niet, en de motoren moeten te groot zijn om een redelijk vermogen uit te halen.
De tijd van het turbogat is voorbij sinds de turbos een variabele geometrie hebben.
platte diesels bestaan niet meer. Daarmee halen ze de uitstootnormen niet, en de motoren moeten te groot zijn om een redelijk vermogen uit te halen.
Bwa, uit een 2-liter dieseltje wordt tegenwoordig al snel standaard 220 Pk uitgehaald. Da's hetzelfde vermogen als een Impreza Gt Turbo van een kleien 20 jaar terug.
De tijd van het turbogat is voorbij sinds de turbos een variabele geometrie hebben.
Ja, als je probeert om aan 1000 toeren op te trekken. Hou je motor boven de 1500, en je merkt het echt niet.
Trouwens, zal niet lang duren of je vindt ook in benzinemotoren altijd een turbo.
In de meeste middenklassers is dat al het geval. Je kan als constructeur amper anders als je zuinig en toch performante autos wil bouwen. (Op papier toch).
turbogat ? ok, een 3liter turbodiesel is bovengemiddeld maar het gewicht is dat ook...als mijn auto oprit leugenberg helling tegen 70 oprijd aan 1050 toeren, en de konijnepijp aan 50 tegen 950 optrekt (toch stevige helling), is er toch ruim trekkracht genoeg me dunkt...en ik denk dat een 2.1 net hetzelfde doet in een c of e
Nog een mooi voorbeeld is die tesla met zijn 700pk p85d. Tot 100km/h is dat een raket en van 100-200km/h is dat echt niet om waauw van te te zeggen .
dat is omdat er met een tesla ook gefoefeld wordt.
een electromotor heeft namelijk een paar goeie voordelen.
1) die kan op gelijk welk toerental zijn max koppel leveren, MAAR je electronica moet wel in staat zijn het aan te bieden. als je tegen 2toeren al een paar 100 ampere moet leveren om dat te halen is niet evident. maar dat wordt ook moeilijk als je dat moetdoen terwijl de motor al 6000rpm draait (de electronica maakt die wisselspanning en die frequentie wordt alsmaar hoger naarmate het toerental stijgt.
2) electromotoren mag je opdrijven. uit een 100kW motor kan je ook kortstonding 500kW halen. zolang je op tijd stopt voor de motor overhit. en dit is volgens mij één der toepassing van een tesla. die kan wel eens ferm doortrekken, maar eens de electromotor (of electronica) opwarmt, zal die vanzelf verminderen.
als je dus een 0-200 sprint doet, zal die voor zijn 200 zichzelf al goed beperken.
op het werk hebben we ook van die turbo diesels (ik dacht de 1.7DTI van opel). onder de 2900rpm doet dat blok NIKS en pas rond de 3000rpm voel je de motor opkomen en trekt die door. heel lastig dus als er een trage voor u rijd, ge vertraagd, diene neemt een zijstraat, ge druk uwe gaspedaal op de grond en ... NIKS. ge schakeld een versnelling terug en ... NIKS, dan nog een versnelling terug en je vertrekt met piepende banden.
bij mijn golfke drukt ge in 5de aan 40km/H ff volgas en ge voelt die ne snok geven. heel kortstondig want heeft met zijn 50pk niet genoeg om vlot door te trekken. maar je voelt wel dat er gereageerd wordt op uw actie. een dikkere longinhoud en die trekt wel op
Sommigen overdrijven toch over turbo gat toestanden en gasrespons . Wat doet een atmosferische motor op lage toeren . Laat mij raden helemaal niets .
Er zijn genoeg +5 cilinder diesel motoren op de markt die aangenamer rijden als een gemiddelde atmosferische naft motor .
@Kefkie alsof een 523I onder de 5000toeren veel doet .
Klopt. Die schiet in gang bij 3,5k toeren (alleja schieten is veel gezegd). Maar daaronder reageert die wel direct op het gaspedaal. Bij een turbo heb je (nog) altijd een pauze.
Zaterdag was ik op pad met een jeep 3.0diesel van Mercedes. Je moest daar bijna volgas meegaan om van 0 te vertrekken. En dan komt die turbo in gang en schiet die weg. Aangenaam is toch anders.
Ik heb nog geen enkel moderne turbomotor gereden die vanaf je het gaspedaan indrukt direct reageert. Behalve de california T van een klant gisteren. Dat was de eerste. Maar das ook geen gewone auto natuurlijk.
Zelfs de M3/4 is best giftig met z'n turbo's naart schijnt alsje de echte fora leest. Omdat die ook nog een klein beetje tijd nodig hebben om in gang te geraken.
Nog nooit mee gereden. Wel eens met een oude Porsche turbo dat was echt waanzinnig... opeens was die power daar. De bmw 2002 turbo was daar ook berucht voor, ze noemden die dan ook "the widowmaker".
Zaterdag was ik op pad met een jeep 3.0diesel van Mercedes. Je moest daar bijna volgas meegaan om van 0 te vertrekken. En dan komt die turbo in gang en schiet die weg. Aangenaam is toch anders.
afstelling mercedes boite + gaspedaal...rij je met een atmo-benzine 500 doet die dat toch ook ?
Nog nooit mee gereden. Wel eens met een oude Porsche turbo dat was echt waanzinnig... opeens was die power daar. De bmw 2002 turbo was daar ook berucht voor, ze noemden die dan ook "the widowmaker".
Alle oudere dikke turbo's. Onder de 4.000 toeren niks en dan die fikse duw met een hoorbaar zwaar blazende turbo onder de kap.
En over dat slecht reageren op de gas van de moderne turbo's, da's echt wel verwaarloosbaar klein geworden met die variabele en twin turbotoestanden. En dat euvel wordt in de praktijk al heel snel weggewerkt en gecompenseerd door het vroege dikke koppel. Veel moderne turbo's behalen hun max. koppel al vanaf 1.500 toeren. Bij een atmosferische dikkere motor is dat pas vanaf een 4.000 toeren.
Comment