Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Petitie tegen bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
    Hoe vaak heb ik dit al moeten horen van diegenen zonder bedrijfswagen.

Hoe je het ook draait of keert, de overheid heeft jarenlang zelf de bedrijfswagen aangemoedigd als een goedkopere vorm van loon. Het heeft NOOIT iets met het terug betalen van vervoerskosten te maken gehad.
    Mijn werkgever "geeft" me een bedrijfswagen omdat ik hem enerzijds beroepsmatig nodig heb, anderzijds als een vorm van loon.
    Had ik een iets lagere functie gehad, was het een goedkopere wagen geweest, had ik een iets hogere functie gehad, was het een duurdere wagen geweest.
    Net zoals een directeur meer loon krijgt dan een arbeider, de chef in een groter kantoor zit dan de bediende, enz ...

Wanneer morgen de bedrijfswagen weg valt en je geeft iedereen hetzelfde mobiliteitsbudget, dan ga je effectief "loon" weghalen bij diegenen die een bedrijfswagen hebben en geef je een loonsopslag aan al diegenen die er geen hadden. Wees dan tenminste zo eerlijk om het een vlakke herverdeling van loon te noemen.

Uw opmerking "vind niet dat een ander dat voor mij moet betalen" houdt niet echt steek. U betaalt geen eurocent voor de huidige bedrijfswagenregeling. Die bedrijfswagen wordt gewoonweg minder belast. Geen enkele werkgever kan het zich veroorloven om het bedrag van leasing en brandstof netto als loon uit te betalen (en dus bruto + patronale lasten op te betalen) omdat de loonkost dat niet toelaat. Dus de staat loopt in dit geval geen extra belastinginkomsten op belastbaar inkomen mis.

Trouwens, let op met wat U daar zegt, want dat kan al snel uit de hand lopen. Voor U het weet, wil niemand nog betalen voor de ander : waarom zouden mensen zonder kinderen dan nog moeten opdraaien voor het kindergeld van een ander ? Waarom zou ik de zonnepanelen waarmee mijn buurman zijn zwembad verwarmt mee moeten subsidiëren ? Enz...

Dat wil zeggen dat jij normaal tussen de 7-800€ meer nettoloon zou moeten krijgen zonder wagen? Right. Dit kan alleen omdat iedereen hier via onze belastingen aan mee betaalt. De staat betaalt dus een stuk van uw loon, waarom jij niet een stuk van mijn loon dan? Dat is niet redelijk.
    En we gaan toch geen kinderen vergelijken met wagens. Daar ga ik zelfs niet over uitweiden.
    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
      Dat wil zeggen dat jij normaal tussen de 7-800€ meer nettoloon zou moeten krijgen zonder wagen? Right. Dit kan alleen omdat iedereen hier via onze belastingen aan mee betaalt. De staat betaalt dus een stuk van uw loon, waarom jij niet een stuk van mijn loon dan? Dat is niet redelijk.
      En we gaan toch geen kinderen vergelijken met wagens. Daar ga ik zelfs niet over uitweiden.
      Je redenering klopt niet : enkel indien de werkgever ipv. de bedrijfswagen mij dit in geld zou uitbetalen, zou de staat hier extra inkomsten via inkomstenbelasting en patronale bijdragen uit halen. Maar geen enkele werkgever kan het zich veroorloven dat effectief in geld uit te betalen en bijgevolg zal de staat dan ook geen extra inkomsten krijgen.

Toon mij eens aan hoe jij met jouw belastinggeld mee betaalt aan de bedrijfswagen. Ik ben heel benieuwd.

ps. gezien de hoeveelheid belasting die ik jaarlijks betaal, denk ik dat ik al bijzonder veel mee betaal voor anderen.
      Last edited by ; 15/06/2015, 13:32.

Comment

Je redenering klopt niet : enkel indien de werkgever ipv. de bedrijfswagen mij dit in geld zou uitbetalen, zou de staat hier extra inkomsten via inkomstenbelasting en patronale bijdragen uit halen. Maar geen enkele werkgever kan het zich veroorloven dat effectief in geld uit te betalen en bijgevolg zal de staat dan ook geen extra inkomsten krijgen.

Toon mij eens aan hoe jij met jouw belastinggeld mee betaalt aan de bedrijfswagen. Ik ben heel benieuwd.

ps. gezien de hoeveelheid belasting die ik jaarlijks betaal, denk ik dat ik al bijzonder veel mee betaal voor anderen.
        Ik denk (but forgive me my ignorance) dat men in de berekening van het bedrag dat de staat misloopt, uitgaat van het totale bedrag dat een bedrijfswagen kost aan de werkgever, dit vervolgens als basis neemt voor een bruto loonsverhoging en waaruit dan vervolgens Patronale bijdragen en BV voortvloeien, die uiteraard naar de overheid gaan.

In dit utopisch scenario kan je dan inderdaad berekenen (en mijns inziens) de debieuze conclusie maken dat 'iedereen' meebetaalt voor deze wagens omdat dit bedrag zou kunnen gebruikt worden als start voor een globale loonkostenverlaging.

Misschien trap ik met deze redenering een open deur in, I don't know.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door anakin Bekijk Berichten
          Ik denk (but forgive me my ignorance) dat men in de berekening van het bedrag dat de staat misloopt, uitgaat van het totale bedrag dat een bedrijfswagen kost aan de werkgever, dit vervolgens als basis neemt voor een bruto loonsverhoging en waaruit dan vervolgens Patronale bijdragen en BV voortvloeien, die uiteraard naar de overheid gaan.

In dit utopisch scenario kan je dan inderdaad berekenen (en mijns inziens) de debieuze conclusie maken dat 'iedereen' meebetaalt voor deze wagens omdat dit bedrag zou kunnen gebruikt worden als start voor een globale loonkostenverlaging.

Hier komt deze discussie inderdaad op neer.

Voorts ben ik het volledig eens met ecurie, dit zal amper extra opbrengsten voor de staat genereren maar wel zorgen voor een aanzienlijke loonsvermindering.

Comment

AMEN!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door anakin Bekijk Berichten

Inderdaad een utopische en dubieuze conclusie. Maar zoveel mensen zonder bedrijfswagens horen het graag, elk argument -hoe simplistisch en verkeerd ook- om aan te tonen dat bedrijfswagens des duivels zijn.

Wat ik in de file-discussie altijd frappant vind is dat er gesproken wordt van "kenners die schatten dat de helft van de files bestaat uit bedrijfswagens". Waar is het cijfermateriaal om die bewering te staven, want dat zou willen zeggen dat al minstens 70% van de bedrijfswagens in de file rond Brussel staat. Tel er dan nog Antwerpen, een paar andere verkeersknooppunten bij en alle bedrijfswagens die helemaal niet in die regio's rondrijden en je komt tot de conclusie dat er iets niet klopt aan die beweringen.

Daarbij, zolang het openbaar vervoer geen degelijk alternatief vormt voor veel mensen, blijft het fileprobleem bestaan... bedrijfswagen of niet. Want minstens de andere helft van de file bestaat uit mensen die hun eigen auto verslijten in de file, dat zal niet zijn omdat het zo plezant is.
              VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

Comment

• om eens vanuit eigen ervaring te spreken...
                op mijn vorig werk had ik in de eerste 9 jaar een firmawagen en de laatste 2 jaar niet meer (omdat ik toen intern ging werken en niet meer naar klanten toe moest). Dan kun je het keren en draaien hoe je wilt: met de firmawagen maak je gewoon extra km's omdat het je niets extra kost op dat ogenblik. Je betaalt een bepaald bedrag in de maand en je wilt dat zoveel mogelijk verzilverd zien. Tank leeg? Voltanken met de tankkaart van het werk... waar je ook zit in België. Toen ik terugviel op een eigen wagen deed ik nog steeds 45.000 km's per jaar voornamelijk woon-werk verkeer. Ik kreeg daarvoor van de firma als compensatie een paar 100€'s extra loon (enfin het stuk wat ik al niet meer moest afdragen voor de firmawagen zit daar in mee verrekend) en het omniumgedeelte van de autoverzekering (BA betaalde ik zelf). Een ook al maakte ik nog steeds 45K per jaar, het waren er nog altijd de volle 20 minder dan de jaren ervoor met firmawagen.
                Met mijn huidige werk (ik werk trouwens deeltijds en de vrouw ook om net zelf voor de kinderen te kunnen zorgen) zou ik ook een firmawagen kunnen krijgen, maar ik heb vriendelijk bedankt. Als tegenprestatie heb ik dan gevraagd om mijn uren werk te groeperen op vaste dagen zodat ik mijn gezinsleven beter kon organiseren. De dagen dat ik werk hebben ze dan wel de volledige vrijheid om die in te plannen hoe zij het willen. Er zijn dagen dat ik begin om 8 uur 's morgens, er zijn dagen dat ik om 14h begin. Ook werken we allemaal meer uren tijdens de piekperiodes om de dalperiodes (zoals nu met de examens) te compenseren. Maar iedereen heeft op het einde van het jaar meer uren gewerkt dan eigenlijk nodig is.
                Als ik nu de auto neem, denk ik eerst even na. Als ik dat ga halen misschien dat andere in de geburen ook gaan halen. Dan moet ik maar 1 keer rijden. Vroeger was het rijden wanneer de goesting er was.
                Kijk ik nu terug op de periode met firmawagen, kan ik alleen maar besluiten (in mijn geval dan) dat ik slaaf was van mijn auto. Het werd dan ook zo misbruikt door de firma waarvoor ik werkte. Met mijn eigen auto ervaar ik wel terug de vrijheid. Ik kies wanneer, wat, hoe en waar. En dat is met geen geld te betalen.
                www.peugeotforum.be

Comment

• Een andere vaststelling : de pers voedt maar al te graag dit debat. Vist te pas en te onpas artikels op, onderzoeken en rapporten (graag de meest sensationele eerst), titelt deze graag af met sloganeske uitspraken en het spel zit weer voor een paar weken op de wagen.

Er zijn dagen dat ik denk dat een handvol journalisten de politieke agenda bepalen.

Comment

• Respect voor je manier van denken flappy!!!
                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• Trouwens voor de particulier is er gelukkig al een rechtzetting geweest met de VAA. Zelfstandigen en bedrijven denken nu wel 2x na om dikke wagens te kopen, nu rekenen ze ook zoals de particulier moet doen. Ik weet nog toen ze de regelgeving veranderden, je kon als particulier plots dikke bakken kopen voor een prikje. Hoe zou dat komen denk je.

Comment

Trouwens voor de particulier is er gelukkig al een rechtzetting geweest met de VAA. Zelfstandigen en bedrijven denken nu wel 2x na om dikke wagens te kopen, nu rekenen ze ook zoals de particulier moet doen. Ik weet nog toen ze de regelgeving veranderden, je kon als particulier plots dikke bakken kopen voor een prikje. Hoe zou dat komen denk je.
                        Ik zag na de aanpassing van Di Rupo nog steeds dikke bakken rijden, maar wel steeds meer Luxemburgse nummerplaten eraan
                        Ook waren er veel bedrijfsleiders die de auto privé over kochten en de kms aan hun eigen firma factureerden. En dan konden ze hem ook nog bij de beroepskosten steken bij de personenbelasting.

België is het land met enorm veel wetten en regeltjes, maar ook evenveel achterpoortjes.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                          Ik zag na de aanpassing van Di Rupo nog steeds dikke bakken rijden, maar wel steeds meer Luxemburgse nummerplaten eraan
                          Ook waren er veel bedrijfsleiders die de auto privé over kochten en de kms aan hun eigen firma factureerden. En dan konden ze hem ook nog bij de beroepskosten steken bij de personenbelasting.

België is het land met enorm veel wetten en regeltjes, maar ook evenveel achterpoortjes.
                          die Luxemburgse platen zijn al lang gedaan, daar hebben ze terecht een tijd zeer strenge controle op gedaan. Ik zeg niet dat een zelfstandige of werknemer geen dikke bak mag kopen, maar betaal er 100% zelf voor, zoals de particulier.
                          Last edited by order66; 15/06/2015, 16:19.

Comment

• Moest het een petitie zijn tegen al die zogenaamde extra legale voordelen zou ik ze nog tekenen. Want die maaltijdcheques en andere bonnen is toch hetzelfde belachelijk systeem om loon te verkappen?

Werkgevers of overheden zouden niet mogen kiezen hoe wij ons loon uitgeven ... De onduidelijkheid over hoeveel je nu echt verdient is vaak ook niet ten voordele van de werknemers.

Bruto - % belastingen = wat er op uw rekening komt. Ingewikkelder hoeft een loonbrief niet te zijn

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

Comment

Trouwens voor de particulier is er gelukkig al een rechtzetting geweest met de VAA. Zelfstandigen en bedrijven denken nu wel 2x na om dikke wagens te kopen, nu rekenen ze ook zoals de particulier moet doen. Ik weet nog toen ze de regelgeving veranderden, je kon als particulier plots dikke bakken kopen voor een prikje. Hoe zou dat komen denk je.
                              Anderzijds heeft het ook weer een pak achterpoorten geopend. Als voorbeeld een oude schoolkameraad. Jarenlang met BVBA's en zo gewerkt. Dit jaar alle immo verkocht en via een constructie grotendeels onbezoldigd zaakvoerder in bijberoep geworden. En de BVBA waar al het geld op staat heeft hij op zijn thuisadres geplaatst.Die BVBA doet enkel nog de dikste en vaste klanten. Dus iets wat automatisch draait en hij amper enkele minuten werk per dag aan heeft. En op die BVBA heeft hij een strontdure sportwagen op gekocht. Een wagen genre investering, die enkel in waarde gaat stijgen (is zijn mening). Wagen staat ingeschreven maar rijdt geen meter. En BVBA op thuisadres = als zaakvoerder geen VAA indien aangetoond kan worden dat er geen privékilometers mee worden gereden. En dat kan hij dus perfect bewijzen! En na de afschrijving verkoopt hij die wagen aan zichzelf. Kassa kassa waar de fiscus met lede ogen naar kijkt. En als dagelijkse wagen en enige vorm van vergoeding uit zijn BVBA heeft hij een fiscaal aantrekkelijke wagen. Hij betaalt dan ook met veel plezier dat beetje VAA in zijn belastingen.
                              Last edited by ; 15/06/2015, 16:41.

Comment

• O maar zo'n constructies bestaan al erg lang hoor, persoonlijk ken ik een paar zelfstandigen met een appartement aan zee, BVBA maar gebruiken het enkel zelf, enz... Een typische toestand. En idd dan slimmer om immo te nemen

Comment

• dan doet die toch niets fout?
                                  achterpoorten bestaan niet voor mij. men past gewoon de wet toe in al zijn facetten. als de fiscus het daar niet eens mee is dan moet die maar een wetswijziging aanvragen via de politiek. waar ik wel problemen mee heb is dat de politiek belangenvermenging heeft. zo worden bepaalde wetten bewust niet aangepast omdat er dan voor die bepaalde politiekers ook deuren gesloten worden.
                                  www.peugeotforum.be

Comment

• Ik heb hier niet alles gelezen, maar het blijft toch uitermate dom in het huidige klimaat een wagen te laten gebruiken als fiscaal voordeel. Volgens mij kunnen ze beter andere zaken gebruiken om de te weinig verdienende bedienden een voordeel te geven.
                                    Denk dat iedereen het daarmee wel eens zal zijn.

Comment

• Nu we toch bezig zijn:graag alle zogezegde "lichte vracht" voor particulieren van de weg bannen.
                                      De Peugeot partners en konsoorten allemaal in de presse voor hergebruik.
                                      De bende profiteurs...
                                      Enkel nog lichte vracht voor BTW-plichtigen.

Comment

• In ieder geval heb ik sterk de indruk dat er momenteel door het huidige beleid veel gesproken wordt. Vooral gesproken. Veel blabla gelijk ze zeggen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                          k vraag me af hoever je geraakt met u 1500 (of 1200)€.
                                          als je al een huis moet huren ben je minstens 600€ kwijt, electriciteit, water, verwarming, eten,... en je komt al niet meer toe met bovenstaande.

ik verdien een pak meer dan die 1500€, ik ga maandelijks ook nog eens bijwerken op een boekenbeurs, mijn vrouw werkt ook in het weekend (dan blijf ik met de kleine thuis zodat we geen oppas moeten betalen) en we komen ook maar net toe hoor. toen ik bij de bank ging horen voor een verbouwingslening voor het dak te vervangen (hetgeen ik allemaal nog zelf doe ook, dus het geleende bedrag is minder dan 25% van het berekende verbouwingsbedrag door de architect), kreeg ik nog te horen dat we te weinig verdienen, want voor de wet moet ge na afbetaling van u lening nog 1500€ over houden om te leven.
                                          ik heb geen autolening af te betalen, TV, wasmachiene, droogkast, ... is allemaal cash betaald. het huis is het enige waarvoor geleend is.
                                          je voertuig zit ook in die 1500€ leefgeld maar de bank trekt zich niks aan dat die auto 200€ koste in aankoop, herstellingen zelf doe, belastingsvrij rondrijd en amper iets verbruikt. dus ook al hebt ge de helft maar nodig om te kunnen leven, krijgt ge nog geen lening goedgekeurd om een droog dak boven u hoofd te houden (dus pompt ge al jarenlang elke maand 200-300€ aan herstellingen in de woning). maar 150€ meer afbetalen aan een deftige lening zodat de herstellingen ineens gedaan zijn: AHNEE, dat kan niet

ze zullen die bedrijfswagens nog wel eens wat duurder maken, zodat het verschil tussen extra loon of bedrijfswagen teniet wordt gedaan.
                                          geeft hetzelfde resultaat, alleen gaan ze niet de extra loonbelasting verminderen, maar de firmawagen extra belasten
                                          Het is ook niet de bedoeling dat je toekomt, bedoeling is dat je 5 - 15 - 30 ... Uren per week extra gaat werken om het verschil dicht te rijden, allemaal thuisblijven is echt geen optie !!!

Comment

Working...
                                          X