Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD
Bekijk Berichten
Diegenen die het hardste werken vallen niet noodzakelijk samen met diegenen die het meeste bereikt hebben. Het probleem met dit soort uitspraken is dat ze voorbijgaan aan simpele vaststellingen. Bijvoorbeeld: als mijn vrouw thuisblijft om voor ons kind te zorgen, verdwijnt ze uit het BBP. Als ze gaat werken, en we betalen een kinderopvang(rechtstreeks), crèche (rechtstreeks), school etc, dan zitten we plots met al dat betaald werk wel in de economie. Maar wat is er, behalve het verschuiven van wat werk, precies veranderd? En wat met de gepensioneerde grootouders die tijd uittrekken om zoonlief op te vangen? Als zij een dag per week inspringen, en junior een dag niet naar de crèche gaat, dan is dat "minder werk". Nochtans wordt er exact hetzelfde gerealiseerd: de kleine wordt opgevoed. Mijn baas spendeert veel uren aan zijn bedrijf. Maar hij spendeert belachelijk weinig tijd aan zijn gezin. Creëert hij meerwaarde? Volgens zijn bijdrage aan het BBP wel. Volgens mij... mwah.
Wat je hierboven suggereert, is dat hard werken en veel geld verdienen hand in hand gaan. Think again. Er zijn er plenty die met hard werken nauwelijks de touwtjes aan elkaar kunnen knopen. En er zijn plenty veelverdieners die weliswaar claimen dat ze veel werken, want dat is nu eenmaal salonfähig, maar wiens werkelijke agenda zeer comfortabel is. Let op: dat betekent niet dat je uitspraak niet correct zou zijn. Onze beide standpunten zijn niet eens tegenstrijdig. Ze zijn alleen niet relevant voor deze discussie. De observatie is dat we een superklein land zijn, en toch zo afhankelijk van de auto. De vaststelling is dat ons fiscaal systeem van salariswagens die afhankelijkheid alleen maar verergert. De vraag is hoe we daar iets aan kunnen doen. En als je antwoordt "niets, het kan niet veranderd worden" - wel, dan ben je die salariswagen niet eens waard. Lees: dan wordt je volgens mij overbetaald in verhouding tot je echte capaciteiten. Ik weet het, dat klinkt provocerend, en dat is ook een beetje de bedoeling. Maar ik hoop, niet eens zo stiekem, dat het tenminste toch enkele mensen aanzet om hun brein samen met hun mobiliteit uit die verkeersopstopping te halen en het hun een duwtje geeft om op een andere te proberen nadenken. Call me naive

Comment