Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Petitie tegen bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door ThibautDD Bekijk Berichten
    Ik geloof er niks van dat zo iets betaalbaar gaat zijn, iemand gaat het gelach betalen en dat zullen altijd diegene zijn die het hardste werken en het meeste bereikt hebben.
    (Gelag, geen gelach. Maar dit terzijde)

Diegenen die het hardste werken vallen niet noodzakelijk samen met diegenen die het meeste bereikt hebben. Het probleem met dit soort uitspraken is dat ze voorbijgaan aan simpele vaststellingen. Bijvoorbeeld: als mijn vrouw thuisblijft om voor ons kind te zorgen, verdwijnt ze uit het BBP. Als ze gaat werken, en we betalen een kinderopvang(rechtstreeks), crèche (rechtstreeks), school etc, dan zitten we plots met al dat betaald werk wel in de economie. Maar wat is er, behalve het verschuiven van wat werk, precies veranderd? En wat met de gepensioneerde grootouders die tijd uittrekken om zoonlief op te vangen? Als zij een dag per week inspringen, en junior een dag niet naar de crèche gaat, dan is dat "minder werk". Nochtans wordt er exact hetzelfde gerealiseerd: de kleine wordt opgevoed. Mijn baas spendeert veel uren aan zijn bedrijf. Maar hij spendeert belachelijk weinig tijd aan zijn gezin. Creëert hij meerwaarde? Volgens zijn bijdrage aan het BBP wel. Volgens mij... mwah.

Wat je hierboven suggereert, is dat hard werken en veel geld verdienen hand in hand gaan. Think again. Er zijn er plenty die met hard werken nauwelijks de touwtjes aan elkaar kunnen knopen. En er zijn plenty veelverdieners die weliswaar claimen dat ze veel werken, want dat is nu eenmaal salonfähig, maar wiens werkelijke agenda zeer comfortabel is. Let op: dat betekent niet dat je uitspraak niet correct zou zijn. Onze beide standpunten zijn niet eens tegenstrijdig. Ze zijn alleen niet relevant voor deze discussie. De observatie is dat we een superklein land zijn, en toch zo afhankelijk van de auto. De vaststelling is dat ons fiscaal systeem van salariswagens die afhankelijkheid alleen maar verergert. De vraag is hoe we daar iets aan kunnen doen. En als je antwoordt "niets, het kan niet veranderd worden" - wel, dan ben je die salariswagen niet eens waard. Lees: dan wordt je volgens mij overbetaald in verhouding tot je echte capaciteiten. Ik weet het, dat klinkt provocerend, en dat is ook een beetje de bedoeling. Maar ik hoop, niet eens zo stiekem, dat het tenminste toch enkele mensen aanzet om hun brein samen met hun mobiliteit uit die verkeersopstopping te halen en het hun een duwtje geeft om op een andere te proberen nadenken. Call me naive
    Last edited by ; 13/06/2015, 13:05.

Comment

"verschillende deskundingen", laat mij één onderzoek zien dat niet politiek gekleurd is, één. Elk onderzoeksbureau dat totnutoe hier onderzoek naar gedaan heeft, heeft banden met links, zeer objectief.. Mensen zo leugens wijsmaken, terwijl de linksen wel moord en brand schreeuwde toen hetzelfde gebeurde bij Uplace.
      Ten tweede, hoe willen ze het doen: geld halen bij de rijken. Wat als die rijken dan zeggen, salu ? Oei, dan werkt het al niet meer.. We spreken hier over makkelijk 95 miljard euro aan lonen hé! Idem voor de 30 uren week. Allemaal leuk hé, tot het puntje bij paaltje komt en de mensen maar voor hun 30 uren betaald gaan worden, dan is het allemaal de schuld van de bedrijven weer ze. Zie eens hoe dramatisch de verandering was qua uren in Frankrijk?
      Tenslotte, het is niet omdat iemand die slim is, daarom altijd goede ideeën en ideologie heeft. Er zijn genoeg slimme mensen, die nog geloven in Adam en Eva.

Ik geloof er niks van dat zo iets betaalbaar gaat zijn, iemand gaat het gelach betalen en dat zullen altijd diegene zijn die het hardste werken en het meeste bereikt hebben.

Je kunt altijd beginnen met wat verder te kijken dan natuurlijk.

Basisinkomen gaat trouwens helemaal niet uit van "30 uren weken" of dergelijke. Daar geef je de mensen ZELF terug vrijheid. Ipv wat enkelingen beslissen dat de beste manier van werken is. Als je zelf genoeg geld hebt om (net) rond te komen, dan kun je ZELF over je arbeidsvoorwaarden gaan onderhandelen. Ipv vast te hangen aan wat de maatschappij vind dat het beste voor je is.

Een basisinkomen zet juist meer mensen aan het werk. Dit is door verschillend onderzoek aangetoond, in verschillende landen, verschillende economiëen.
      En ik vind het heel mooi wat brambello hierboven zegt. Er wordt veel te veel naar "economische meerwaarde" gekeken en veel te weinig naar "maatschappelijke meerwaarde".
      Last edited by Phate; 13/06/2015, 13:44.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
        Je kunt altijd beginnen met wat verder te kijken dan natuurlijk.

Basisinkomen gaat trouwens helemaal niet uit van "30 uren weken" of dergelijke. Daar geef je de mensen ZELF terug vrijheid. Ipv wat enkelingen beslissen dat de beste manier van werken is. Als je zelf genoeg geld hebt om (net) rond te komen, dan kun je ZELF over je arbeidsvoorwaarden gaan onderhandelen. Ipv vast te hangen aan wat de maatschappij vind dat het beste voor je is.

Een basisinkomen zet juist meer mensen aan het werk. Dit is door verschillend onderzoek aangetoond, in verschillende landen, verschillende economiëen.
        En ik vind het heel mooi wat brambello hierboven zegt. Er wordt veel te veel naar "economische meerwaarde" gekeken en veel te weinig naar "maatschappelijke meerwaarde".
        Akkoord. Een basisinkomen wordt vaak ten onrechte aanzien als een "smerig linkse" maatregel. Niets is minder waar. Stel dat iedereen een basisinkomen van pakweg 1.500 euro per maand zou krijgen. Dan kan je al massa's geld besparen door uitkeringsinstanties te schrappen (RVA, RIZIV, RVP voor pensioenen, OCMW,...), maar ook de controle organen want zwartwerk binnen de sector uitkeringen zou ophouden te bestaan. Je bespaart ook massa's op de uitbetalingsinstellingen (ziekenfondsen, vakbonden, etc).

Bovenop dat basisinkomen mag je zelf onbeperkt bijverdienen om je levensstijl aan te houden (want verschil moet er zijn).

Nu, stel nu dat je sowieso zeker bent van die 1.500 euro per maand, ongeacht wie je bent of wat je doet. Dan zouden mensen zich veel vrijer voelen om voor iets minder loon dichter bij huis te werken of een job te doen die hun écht interesseert, ipv te gaan voor die 500 euro meer loon en zichzelf dat te beklagen, zoals velen nu.

Of het risico aandurven zelfstandig ondernemer te worden, want zelfs al hebben ze in het begin amper omzet of gaan ze failliet, dan nog hebben ze 1.500 euro per maand inkomen.

De enige vraag die ik me wel stel, is hoe dat basisinkomen de prijzen van goederen en diensten zal beïnvloeden. Als alles veel duurder begint te worden (huizen, auto's, etc) dan verlies je natuurlijk het voordeel van dat basisinkomen.

Comment

• En waar ga je dat basisinkomen halen ?
          Als iedereen een basisinkomen krijgt van 1500 euro zullen er niet veel meer werken denk ik.
          Heb als mindervalide nooit 1500 euro verdiend, bij geen enkele werkgever.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
            En waar ga je dat basisinkomen halen ?
            Als iedereen een basisinkomen krijgt van 1500 euro zullen er niet veel meer werken denk ik.
            Heb als mindervalide nooit 1500 euro verdiend, bij geen enkele werkgever.
            Zoals ik zei: weet je hoeveel miljarden euro's instellingen zoals RVA, riziv, rvp, vakbonden, ziekenfondsen, etc elk jaar kosten?

Natuurlijk zullen er veel blijven werken. Dat loon komt daar bovenop. Maak er dan 1.200 van. Dat is net voldoende, maar niet genoeg om luxueus te leven.

Comment

• met ons migratiebeleid zou belgie binnen de 2 jaar aan 100 miljoen intwoners zitten intex0r :p
              lets have some more member berries

Comment

• k vraag me af hoever je geraakt met u 1500 (of 1200)€.
                als je al een huis moet huren ben je minstens 600€ kwijt, electriciteit, water, verwarming, eten,... en je komt al niet meer toe met bovenstaande.

ik verdien een pak meer dan die 1500€, ik ga maandelijks ook nog eens bijwerken op een boekenbeurs, mijn vrouw werkt ook in het weekend (dan blijf ik met de kleine thuis zodat we geen oppas moeten betalen) en we komen ook maar net toe hoor. toen ik bij de bank ging horen voor een verbouwingslening voor het dak te vervangen (hetgeen ik allemaal nog zelf doe ook, dus het geleende bedrag is minder dan 25% van het berekende verbouwingsbedrag door de architect), kreeg ik nog te horen dat we te weinig verdienen, want voor de wet moet ge na afbetaling van u lening nog 1500€ over houden om te leven.
                ik heb geen autolening af te betalen, TV, wasmachiene, droogkast, ... is allemaal cash betaald. het huis is het enige waarvoor geleend is.
                je voertuig zit ook in die 1500€ leefgeld maar de bank trekt zich niks aan dat die auto 200€ koste in aankoop, herstellingen zelf doe, belastingsvrij rondrijd en amper iets verbruikt. dus ook al hebt ge de helft maar nodig om te kunnen leven, krijgt ge nog geen lening goedgekeurd om een droog dak boven u hoofd te houden (dus pompt ge al jarenlang elke maand 200-300€ aan herstellingen in de woning). maar 150€ meer afbetalen aan een deftige lening zodat de herstellingen ineens gedaan zijn: AHNEE, dat kan niet

ze zullen die bedrijfswagens nog wel eens wat duurder maken, zodat het verschil tussen extra loon of bedrijfswagen teniet wordt gedaan.
                geeft hetzelfde resultaat, alleen gaan ze niet de extra loonbelasting verminderen, maar de firmawagen extra belasten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                  Zoals ik zei: weet je hoeveel miljarden euro's instellingen zoals RVA, riziv, rvp, vakbonden, ziekenfondsen, etc elk jaar kosten?
                  Tuurlijk, maar het is nog altijd minder dan iedereen een basisinkomen te geven.

Als je dat invoert heb je nog altijd een tekort van om en bij de 10% (!) van je BNP (gerekend met basisinkomen van 1000 euro)

En met wat gaan ze dat gat dichtrijden? Belasten van uw loon ? Ahnee wat dat is die 1500 euro.. Nog extra belasten (en niet een klein beetje) dan van wat je daar nog eens extra op verdient. Hiermee gaat de belastingsdruk in ons land naar 60% gaan. Zéér interessant.

Wie gaat er dan nog zwaar werk willen doen ? Wie gaat orderpicking doen, kuisen, vuilkar, enzovoort ? Waarom zou je, je krijgt al 1500 in de maand.
                  Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                  www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

• Krijgt ge bij dat basisinkomen ook een basisauto?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                      Krijgt ge bij dat basisinkomen ook een basisauto?
                      jep, iedereen een grijze Golf

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                        Krijgt ge bij dat basisinkomen ook een basisauto?
                        Ahja, als je u dan nog een BMW ofzo kan betalen is het teken dat je rijk bent, en dat mag niet want dat zijn profiteurs die te weinig belasting betalen!
                        Dus verkopen die BMW en dat geld aan de minderbedeelde geven !
                        Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                        www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                          en wat als uwe grote baas zo nog 5 jaar zijn geld optrekt en de boel sluit. Zijn die mensen dan beteraf? Hetis ook niet de schuld van uwe baas dat die mensen ongeschoold zij hé. Hij heeft hen niet verboden om te studeren.
                          Uwe baas betaald ze een marktcomforme prijs. Er is altijd vraag en aanbod. Die mensen zijn niet verplicht om voor uwe baas te gaan werken aan zo een laag loon, maar toch doen ze het. Als hij aan die prijzen gene zot vindt om voor hem te werken, dan moeten de lonen omhoog. Maar aan een laag loon beginnen en daarna gaan zagen over uw inkoemen is ook niet de bedoeling. Want dan smijt die de zagers buiten en er staan genoeg anderen om te beginnen.

nu, ken de situatie niet helemaal bij u. Maar moest ik zelf elk jaar 5 miljoen over houden en met laaggeschoolde mensen werken, dan zou ik zeker nog met een premiesysteem werken om deze mensen te motiveren. Maar daar schieten veel bedrijfsleiders te kort.
                          Verloning is conform de markt en kan je niet verhogen zonder jezelf uit de markt te prijzen. En wat de baas zich uitkeert is een fractie van wat er hij al heeft ingestoken.

Ik klaag dan ook niks aan, ik geef gewoon aan dat je het ene niet kan veroordelen en het andere ook niet. Sommigen zoals jij trekken hier nogal hard van leer vanuit hun persoonlijke situatie 😉

Je kan pech hebben dat jouw sterktes en passies slecht verloond worden.
                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                            Bijvoorbeeld: als mijn vrouw thuisblijft om voor ons kind te zorgen, verdwijnt ze uit het BBP. Als ze gaat werken, en we betalen een kinderopvang(rechtstreeks), crèche (rechtstreeks), school etc, dan zitten we plots met al dat betaald werk wel in de economie. Maar wat is er, behalve het verschuiven van wat werk, precies veranderd? En wat met de gepensioneerde grootouders die tijd uittrekken om zoonlief op te vangen? Als zij een dag per week inspringen, en junior een dag niet naar de crèche gaat, dan is dat "minder werk". Nochtans wordt er exact hetzelfde gerealiseerd: de kleine wordt opgevoed. Mijn baas spendeert veel uren aan zijn bedrijf. Maar hij spendeert belachelijk weinig tijd aan zijn gezin. Creëert hij meerwaarde? Volgens zijn bijdrage aan het BBP wel. Volgens mij... mwah.
                            Gisteren nog van iemand gehoord in Nederland dat die voor zijne kleine € 38000 had uitgegeven in vier jaar tijd aan crèches. Ze hebben dan maar besloten om vrouwlief thuis te laten bij de kleine en nu zeker want de tweede kleine is er ondertussen ook. Papa verdient wel ruimschoots de kost.
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Tuurlijk, maar het is nog altijd minder dan iedereen een basisinkomen te geven.

Als je dat invoert heb je nog altijd een tekort van om en bij de 10% (!) van je BNP (gerekend met basisinkomen van 1000 euro)

En met wat gaan ze dat gat dichtrijden? Belasten van uw loon ? Ahnee wat dat is die 1500 euro.. Nog extra belasten (en niet een klein beetje) dan van wat je daar nog eens extra op verdient. Hiermee gaat de belastingsdruk in ons land naar 60% gaan. Zéér interessant.

Wie gaat er dan nog zwaar werk willen doen ? Wie gaat orderpicking doen, kuisen, vuilkar, enzovoort ? Waarom zou je, je krijgt al 1500 in de maand.

Waarom zou je niet gaan kuisen voor een 20-tal uurtjes op een week om dat basisinkomen wat aan te vullen? Met 1200 (of pakt nog 1500 euro als ge met kinderen enzo zit) komde niet ver. Zeker niet als ge plots zoveel "vrije" tijd hebt. Er zullen weinig zijn die er voor kiezen om niet te gaan werken. (Studies tonen dit ook aan trouwens, algemene tendens : Mensen gaan MINDER werken (meer mensen kiezen er voor om deeltijds te werken), MEER mensen gaan werken. VEEL MEER mensen kiezen er voor om als zelfstandige aan de slag te gaan.)

Over de manier waarop het geld bijeen moet gehaald worden zijn er ook verschillende ideeën, oplossingen, ... hangt er van af welke keuzes er gemaakt worden. Het zal sowieso een combinatie van factoren zijn die zal gebruikt moeten worden. Zelf ben ik wel een fan van eco-tax. In verschillende vormen. Dit is immers een tax op het gebruik van "algemene goederen" zoals "de lucht", "water", wat door de mens nog altijd sterk vervuild wordt, waar de bedrijven nog altijd vaak van "profiteren" en de gewone mens last van ondervindt. (Profiteren als in, ik geloof niet dat bedrijven tax moeten betalen op de vervuiling die ze veroorzaken. Ze moeten het wettelijk gezien onder bepaalde normen houden, maar binnen deze normen mogen ze, bij mijn weten, min of meer doen wat ze willen.)

Vergeet ook zeker niet dat er op zeer veel vlakken besparingen mogelijk zijn met een dergelijk systeem. (Ziekenzorg, kinderopvang, politie, justitie, psychiaters, uitsparing van kostprijs van langdurige zieken aan bedrijven eventueel, ...)

Als je geïnteresseerd bent in de verschillende wijzes waarop het haalbaar zou zijn, bekijk zeker de link die ik hierboven reeds deelde.

Ten slotte zou ik me willen excuseren, het concept van basisinkomen, hoe interessant ik het ook vind (ondanks vele vragen en moeilijkheden er mee misschien) past niet echt binnen de scope van de discussie betreffende bedrijfswagens, of beter nog, salariswagens!

Comment

• Tja, 'k zie maar 1 oplossing... communisme. Bestaat er nog zo'n partij? Heel het land een Dacia Logan en geen tandzorg meer.

Comment

• Tjonge ik wist niet dat hier op het forum zoveel linkse rakkers waren.😔

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk Berichten
                                    Tjonge ik wist niet dat hier op het forum zoveel linkse rakkers waren.
                                    Ja, raar want al die met dikke bakken zijn zelfstandigen en rechtse rukkers
                                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Tjonge ik wist niet dat hier op het forum zoveel linkse rakkers waren.😔
                                      Zoals ik zei. Een basisinkomen is eigenlijk niet zo "smerig links" .

Sorry als niet iedereen zich voelt als een verheven rechtse elitist. Want ja, rechts bestaat uitsluitend uit verlichte geesten lol.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                        Ja, raar want al die met dikke bakken zijn zelfstandigen en rechtse rukkers
                                        Als ge daar een probleem mee hebt, waarom ben je zelf niet zelfstandig geworden?😁.

Hmm nee, dat niet want tegenwoordig willen ze maar 38 u werken per week😔. Ze moeten op tijd thuis zijn zodat ze samen met hun vrouw naar de winkel kunnen😂.

Maar eigenlijk is deze discussie nutteloos, bedrijfswagens worden gegeven omdat hier de sociale lasten te hoog zijn. Doe daar iets aan en de rest volgt vanzelf. Om dat te betalen , snoeien in het sociaal systeem is the way.
                                        4/5 ,tijdskrediet, 14 dagen vaderschapsverlof, vakbonden zonder open boekhouding, langdurige dopers, nieuwe Belgen die hier op kosten van OCMW leven, bwa der kan nog veel worden gespaard😉

Comment

Als ge daar een probleem mee hebt, waarom ben je zelf niet zelfstandig geworden?😁.

Hmm nee, dat niet want tegenwoordig willen ze maar 38 u werken per week😔. Ze moeten op tijd thuis zijn zodat ze samen met hun vrouw naar de winkel kunnen😂.

Maar eigenlijk is deze discussie nutteloos, bedrijfswagens worden gegeven omdat hier de sociale lasten te hoog zijn. Doe daar iets aan en de rest volgt vanzelf. Om dat te betalen , snoeien in het sociaal systeem is the way.
                                          4/5 ,tijdskrediet, 14 dagen vaderschapsverlof, vakbonden zonder open boekhouding, langdurige dopers, nieuwe Belgen die hier op kosten van OCMW leven, bwa der kan nog veel worden gespaard😉
                                          Ahja want zelfstandigen zijn de elite van onze maatschappij en de enigen die meer dan 38u werken. Idd.

Los daarvan, elk het zijne. Ik heb geen problemen met zelfstandigen en hun 1001 aftrekposten. Dan moet ik het zelf maar worden.

By the way het is 10 werkdagen vaderschapsverlof. En als je systemen als 4/5 etc al als verkwisting ziet...

Comment

Working...
                                          X