Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Petitie tegen bedrijfswagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bedrijfswagens-mag-het-wat-genuanceerder?
    Alweer een tijdje geleden dat we de kranten opensloegen en nog eens geconfronteerd werden met een slecht onderbouwde veeg uit de pan voor de bedrijfswagens. Het begon met een opiniestuk van Dave Sinardet in de Tijd afgelopen week, doorspekt van halve waarheden en veronderstellingen.
    Last edited by ; 04/12/2014, 11:18.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
      Nenee, doordat hij een firmawagen heeft verdient hij minder. Zo bekijk ik het.
      En ik weet echt niet waarom bedrijfswagens nodig zouden zijn behalve voor mensen die vertegenwoordiger zijn, die in de bouw zitten, die mobiele herstellingen doen, enz enz. Voor een kantoorjobke heb je dat mijn inszien echt niet nodig.
      D'r kwam nu eens iemand met een goed idee om de fiscaliteit te veranderen en misschien de klemtoon op iets anders te leggen waar de werknemers ook beter van kunnen worden en het wordt alweer afgeschoten door die kortzichtige eenmanspartij.
      Degenen die met een firmawagen rijden staren zich daar dikwijls op blind. Maar wat als jullie op een andere manier gecompenseerd zouden worden? Dat kan toch ook aangenaam zijn? Moet die verloning nu perse via een auto gebeuren? Er zijn zoveel mogelijkheden om fiscaal voordeel te verschaffen. Moet toch iets te vinden zijn waar bijna iedereen tevreden mee is? De auto kan toch niet het enige zijn?
      Ik verdien nu minder dan toen ik een bedrijfswagen had, ook al stort mijn werkgever elke maand meer. Een bedrijfswagen die je privé mag gebruiken is een onderdeel van een loonpakket, dat kan je niet los van elkaar zien.

Uiteindelijk is dat gewoon een fiscaal voordelig stuk loon net als een maaltijdcheque. Waarom bestaat dat? Om onze hoge belastingdruk op lonen te compenseren zonder aan heilige huisjes te raken.

Waarom staan trouwens onze vakbonden voor die honderdduizenden, die loon verliezen door aan die extra voordelen te zitten, op de barricaden?
      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ecurie Bekijk Berichten
        Jouw geld ?
        Nu open je echt wel de doos van Pandora.
        Als ik jouw redenering volg, kunnen we al het onderstaande afschaffen, want daar zit dan ook zogezegd een beetje jouw geld in :
        - belastingaftrek hypothecaire lening
        - belastingaftrek personen ten laste
        - eco- en maaltijdcheques
        - GSM als voordeel in natura
        - fietsvergoeding woon/werkverkeer
        - sociale abonnementen
        - gedifferentieerde tarieven kinderopvang
        - sociale leningen
        - sociale woningen
        - allerhande bouw/renovatie/isolatie/enz... subsidies
        - kinderbijslag
        - huurpremies
        - belastingvoordeel inbraak- en brandpreventie
        - dienstencheques
        - belastingaftrek pensioensparen
        - aftrekbare giften
        - aftrekbaarheid onderhoudsgeld
        - ...

En natuurlijk het allerbelangrijkste : het afschaffen van de verschillende belastingschalen. Eén belastingtarief, ongeacht de grote van je inkomen, want volgens jouw redenering is het zo dat wanneer ik in de hoogste schaal val, het ook een beetje van mijn geld is dat naar de ander gaat die in een lagere schaal valt.

Ik denk niet dat jij hier mee akkoord zou gaan, maar waarschijnlijk enkel wanneer het jou beter uit komt.
        Kort samengevat, ongefundeerde prietpraat wordt er verkocht.

Of zoals ik hier al eerder zei dat de mensen die zich hier tegenstellen eigenlijk op de eerste plaats zeer zielig zijn want ze beseffen niet dat ze hun eigen been aan 't afzagen zijn.
        U hoeft dit niet te lezen.

Comment

• 25 pagina's gezeik.
          2010 Mercedes S212 E350 CDI

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Davy_ Bekijk Berichten
            25 pagina's gezeik.

Welkom op flair forum

Jezus!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
              Kort samengevat, ongefundeerde prietpraat wordt er verkocht.

Of zoals ik hier al eerder zei dat de mensen die zich hier tegenstellen eigenlijk op de eerste plaats zeer zielig zijn want ze beseffen niet dat ze hun eigen been aan 't afzagen zijn.
              Veel mensen denken echt niet goed na met als gevolg dat ze pas beseffen wat ze hadden als ze het kwijt zijn!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                Welkom op flair forum

Jezus!
                Jezus heeft hier niets mee te maken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Davy_ Bekijk Berichten
                  25 pagina's gezeik.
                  You sir, have my vote.
                  That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

16/08/14 - 28/11/15 : Opel Astra J GTC (Astrid)
                  28/11/15 - 19/04/17 : Renault Mégane RS (Megan Fox)
                  28/04/17 - ... : Renault Megane GT 1.6dCi EDC

Comment

• Het is een straatje zonder einde. Mensen met een firmawagen zeggen in 99% van de gevallen dat ze deze verdienen. En er al veel te veel voor moeten betalen (waar is mijn dacia met tankkaart aan 200 euro/maand). Mensen zonder firmawagen zeggen dat het een oneerlijk loon is. Maar houd het simpel. Stel je krijgt een firmawagen. Daar hangt een maandelijks leasingbedrag aan vast. Als je het dan toch wat eerlijk wil blijven spelen neem dan het maandelijks leasingbedrag en plaats dit bedrag X12 in de jaarlijkse belastingaangifte van diegene die met de wagen rijdt. Plaats het onder andere beroepsinkomsten. En wat is nog het voordeel dan : de gratis tankkaart, de gratis woon-werkkilometers, de gratis privé kilometers. En het is een simpel systeem : kopij van het leasingfactuur bijvoegen bij de privé belasting van de werknemer. En dit wordt mee in zijn aanslagbiljet verrekend. Geen andere kopzorgen over berekeningen van VAA en allerlei constructies.

Of anders gezegd : het plan van Elio'ke om 500 miljoen euro op firmawagens binnen te halen was nog niet zo een slecht idee. O-VLD heeft het geboycot (dank u croo'ke). En waarom : omdat anders de betere zelfstandigen veel te veel op hun pokkedure wagens zouden moeten betalen (en nu betalen ze aan VAA nog maar een belachelijk laag bedrag). De fiscale voordelen van rollend materiaal afschaffen gaat in nog geen duizend jaar lukken. Maar deze faire verhoging van VAA of hoe je het ook wil noemen lijkt mij wel iets waar menig politieker moet over gaan nadenken. En dan is er geen sprake meer van jaloezie en afgunst. Je betaalt dan een eerlijke prijs voor je firmawagen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door PforEver Bekijk Berichten
                      Het is een straatje zonder einde. Mensen met een firmawagen zeggen in 99% van de gevallen dat ze deze verdienen. En er al veel te veel voor moeten betalen (waar is mijn dacia met tankkaart aan 200 euro/maand). Mensen zonder firmawagen zeggen dat het een oneerlijk loon is. Maar houd het simpel. Stel je krijgt een firmawagen. Daar hangt een maandelijks leasingbedrag aan vast. Als je het dan toch wat eerlijk wil blijven spelen neem dan het maandelijks leasingbedrag en plaats dit bedrag X12 in de jaarlijkse belastingaangifte van diegene die met de wagen rijdt. Plaats het onder andere beroepsinkomsten. En wat is nog het voordeel dan : de gratis tankkaart, de gratis woon-werkkilometers, de gratis privé kilometers. En het is een simpel systeem : kopij van het leasingfactuur bijvoegen bij de privé belasting van de werknemer. En dit wordt mee in zijn aanslagbiljet verrekend. Geen andere kopzorgen over berekeningen van VAA en allerlei constructies.

Of anders gezegd : het plan van Elio'ke om 500 miljoen euro op firmawagens binnen te halen was nog niet zo een slecht idee. O-VLD heeft het geboycot (dank u croo'ke). En waarom : omdat anders de betere zelfstandigen veel te veel op hun pokkedure wagens zouden moeten betalen (en nu betalen ze aan VAA nog maar een belachelijk laag bedrag). De fiscale voordelen van rollend materiaal afschaffen gaat in nog geen duizend jaar lukken. Maar deze faire verhoging van VAA of hoe je het ook wil noemen lijkt mij wel iets waar menig politieker moet over gaan nadenken. En dan is er geen sprake meer van jaloezie en afgunst. Je betaalt dan een eerlijke prijs voor je firmawagen.
                      Ooit al gehoord van 't begrip "incentive". Ik vrees van niet.

Stel:

Als ik morgen op zoek ben naar een Engineer met 10 jaar ervaring met de nodige Diploma's en certificaten en ik bied hem in zjin loonpakket een Basic Dacia aan terwijl de concurrentie in 't Buitenland hem een BMW 5 met 't zelfde pakket aanbied dan zal die waarschijnlijk aan die voorwaarden geen interesse hebben. Zeker als in 't kader van zijn job em met dat ding jaarlijks minstens 45k km's professioneel moet afleggen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door PforEver Bekijk Berichten
                        .... En waarom : omdat anders de betere zelfstandigen veel te veel op hun pokkedure wagens zouden moeten betalen (en nu betalen ze aan VAA nog maar een belachelijk laag bedrag). ...
                        Misschien toch een keer beter informeren voor dergelijke uitspraken te doen.
                        That's the difference between you and me. You want to lose small, I want to win big.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Erendriel Bekijk Berichten
                          Misschien toch een keer beter informeren voor dergelijke uitspraken te doen.
                          Een beetje dikke auto heb je met de VAA op 5 jaar MINIMUM 2 keer betaald. Als dat nog niet genoeg is dan weet ik het ook niet... .

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                            Een beetje dikke auto heb je met de VAA op 5 jaar MINIMUM 2 keer betaald. Als dat nog niet genoeg is dan weet ik het ook niet... .
                            Niet te vergeten dat de auto op zich ook zelf door de zelfstandige wordt betaald. Weliswaar door zijn vennootschap, maar het is en blijft een uitkering van een loon.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Fazer600 Bekijk Berichten
                              Veel mensen denken echt niet goed na met als gevolg dat ze pas beseffen wat ze hadden als ze het kwijt zijn!
                              Dat zeg ik ook altijd tegen mijn vrouw als ze tegen mij aan het zagen is.

Sent from here
                              den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten

Sent from here

Comment

• Maar willen diegenen met een firmawagen nu echt niet begrijpen dat het mij er niet om te doen is om een stuk van jullie loon af te pakken?
                                  Dat jullie hem aanvaarden kan ik begrijpen als het dat of niets anders is.
                                  Maar die fout ligt niet bij de werknemers of werkgevers. Die ligt volledig bij de overheid.
                                  Als jullie morgen je bedrijfswagen moeten inleveren en er staat een ander, interessant fiscaal voordeel tegenover dat wel past in de huidige verkeers en milieuproblematiek, dan moet zoiets toch kunnen?

Ik zeg maar wat, bvb door de overheid fiscaal interessante groepsaankopen te doen waar ieder werknemer beter van wordt. Zonnepanelen voor iedere werknemer geplaatst door dezelfde firma (die een grote korting geeft omwille de grote bestelling) en hieraan een evenredig fiscaal voordeel vasthangen als aan jullie bedrijfswagen.

Op die manier doen we iets aan de files (ik zou zeker en vast ook de werkgevers aanmoedigen om een mobiliteitsplan op te stellen voor hun werknemers), we doen iets aan het milieu, we doen iets aan ons huidige stroomtekort, de werkgevers worden er beter van want minder files betekenen minder kosten voor transport, het autorijden kan weer aangenamer worden, de werknemer bespaart enorm op zijn energierekening (zonnepanelen kunnen ook ingezet worden voor verwarming en zo) en het is eigendom van de werknemer. Dus een meerwaarde die blijft. Eenmaal jullie die auto afgeven om de één of andere reden hebben jullie er ook niets aan over.

Ik geef dit maar als mogelijk voorbeeld, maar er zullen ongetwijfeld nog interessante zaken mogelijk zijn mits alle partijen bereid zijn tot gesprek. Nu is het, we hebben dat voordeel, dus men moet eraf blijven.
                                  Mijn mening is dat we op dat vlak verkeerd bezig zijn, te vergelijken met de ecopremies indertijd voor ecowagentjes (die bijna altijd diesels waren)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten

Sent from here
                                    En helpt het?

Comment

• Voor- en tegenstanders zitten hier elkaar zwart te maken op 't forum, een mooi gevolg van het zeer matige beleid van de vorige regeringen (= verdeel en heers, wat blauwe maatregelen en als compensatie even veel rode). Door aan bedrijven (of onrechtstreeks: als werknemer/zelfstandige) andere voordelen toe te kennen dan aan ambtenaren / gepensioneerden / werklozen ... ontstaat er ongelijkheid, jaloezie en uiteindelijk een verziekte sfeer, en dat dan op een forum voor autoliefhebbers ...

deze discussie gaat niets oplossen, alles wordt toch beslist in de wetstraat.

Tijd voor een slotje?

Comment

• Achja mensen tegen elkaar opzetten zo dat ze niet kijken naar de regering en die kunnen dan hun goesting doen
                                        VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                          Maar willen diegenen met een firmawagen nu echt niet begrijpen dat het mij er niet om te doen is om een stuk van jullie loon af te pakken?
                                          Dat jullie hem aanvaarden kan ik begrijpen als het dat of niets anders is.
                                          Maar die fout ligt niet bij de werknemers of werkgevers. Die ligt volledig bij de overheid.
                                          Als jullie morgen je bedrijfswagen moeten inleveren en er staat een ander, interessant fiscaal voordeel tegenover dat wel past in de huidige verkeers en milieuproblematiek, dan moet zoiets toch kunnen?

Ik zeg maar wat, bvb door de overheid fiscaal interessante groepsaankopen te doen waar ieder werknemer beter van wordt. Zonnepanelen voor iedere werknemer geplaatst door dezelfde firma (die een grote korting geeft omwille de grote bestelling) en hieraan een evenredig fiscaal voordeel vasthangen als aan jullie bedrijfswagen.

Op die manier doen we iets aan de files (ik zou zeker en vast ook de werkgevers aanmoedigen om een mobiliteitsplan op te stellen voor hun werknemers), we doen iets aan het milieu, we doen iets aan ons huidige stroomtekort, de werkgevers worden er beter van want minder files betekenen minder kosten voor transport, het autorijden kan weer aangenamer worden, de werknemer bespaart enorm op zijn energierekening (zonnepanelen kunnen ook ingezet worden voor verwarming en zo) en het is eigendom van de werknemer. Dus een meerwaarde die blijft. Eenmaal jullie die auto afgeven om de één of andere reden hebben jullie er ook niets aan over.

Ik geef dit maar als mogelijk voorbeeld, maar er zullen ongetwijfeld nog interessante zaken mogelijk zijn mits alle partijen bereid zijn tot gesprek. Nu is het, we hebben dat voordeel, dus men moet eraf blijven.
                                          Mijn mening is dat we op dat vlak verkeerd bezig zijn, te vergelijken met de ecopremies indertijd voor ecowagentjes (die bijna altijd diesels waren)
                                          "Zonnepanelen voor iedere werknemer geplaatst door dezelfde firma" doe daar dan nog de naam Vandelanotte of Vandenbossche bij en we zijn weer rond. Erg fijn voor de concurrentie zoiets... .

Met zo een actie maak je de sector kapot. No offence DHL maar waar zit uw gezond boerenverstand.

Comment

Working...
                                          X