Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Invoering rijbewijs met punten.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
    Ik ben radicaal tegen de invoering van zo'n onding. Niet dat ik zelf te snel rij (ik ga wel naar Duitsland, waar het om een onduidelijke reden wél mag en zonder dat er meer doden vallen) en al zeker niet met alcohol in m'n bloed, maar krijg wel de pest aan nog eens meer inmenging/controle door de staat/politie. Potentiële moordenaars...? Komaan, zeg.

Ik weet het: de campagne go for zero, weet je hoe ik die zou aanpakken? Alle snelheidslimieten naar 20km/h, en op de autosnelweg nog 30km/h. Wedden dat er 98% minder doden zullen vallen? Het argument 'sneller is altijd meer schade bij een ongeval' klopt dan wel, je kan het daarom niet doortrekken tot in het absurde.

Ik bedoel maar, hoe 'grof' het ook mag klinken, zolang er auto's rijden, zullen er doden vallen in het verkeer. En kom niet af met bullshit van 'je moet dat eerst eens meemaken, je zal dan wel anders piepen'. Ik heb zowel een nonkel als een goede vriend verloren in't verkeer. Het relaas staat hier ergens.

Zolang er auto's rijden, zullen er jammer genoeg verkeersdoden te betreuren vallen. Net zoals er voetbalblessures zullen zijn zolang er voetbal gespeeld word, en net zoals er valpartijen zullen zijn zolang men aan wielrennen doet.

We kunnen er alles aan doen om deze verkeersdoden te beperken, doch graag een beetje realistisch blijven en niet met termen als 'potentiële moordenaar' zwaaien Jocar.

Waar ik tot 3 jaar geleden een huisje huurde, mocht je toen ik er nog woonde 90 km/h. Er is geen enkel huis bijgekomen, de weg is niet veranderd, en op vandaag mag je er nog 50 km/h. Uiteraard staan de verstandlozen van het blauwe water er vaak een geldophaling te doen nu. 3 jaar geleden reed je er 93 km/h en kon je zelfs niet geflitst worden, nu passeer je er aan dezelfde snelheid en ben je geflitst, mag je betalen, voor de rechtbank komen, en dan zijn er mensen die nog eens willen dat er zo'n rijbewijs met punten ingevoerd gaat worden ook...

Ik zeg het, nog 20km/h rijden op secundaire wegen, aan scholen 5 km/h en op de autosnelweg 30 km/h. Eerste overtreding 5000 Euro, tweede overtreding levenslang rijverbod en auto in de shredder. En wie drinkt en dan gaat rijden, mag 2 jaar de gevangenis in en 10000 Euro boete betalen. Ik geef je op een blaadje dat er niet veel dodelijke ongevallen meer zullen zijn.

Of wacht: misschien kunnen we terug naar de tijd van paard en kar? NOG minder ongevallen, en al zeker geen snelheidsgerelateerde meer...

Ieder moet maar weten wat hij wil, ik vind dat men al ver genoeg (veel té ver eigenlijk) gegaan is met die idiote snelheidsbeperkingen. Ik respecteer ze, omdat ik van het principe ben dat mijn geld mijn geld is en niet dat van de staat en dus weiger boetes te betalen, maar ik haat ze uit het diepst van mijn hart, en hoop dat er ooit, in een zotte, verre droom, een politieker aan de macht komt die zegt: 'overal terug 90 km/h, bebouwde kom 's nachts ook 70, autosnelweg vrije snelheid bij goede omstandigheden'.

We mogen nog dromen, gelukkig kunnen ze ons daar nog geen punten voor aftrekken.
    Beter had ik het ni kunnen zeggen,nog ne mens die zelf kan denken en die zijn zeldzaam aan't worden in ons bekrompen Belgenlandje...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
      Dubbel van wat? 
      De bemerking dat ze overdag de lichten niet verplichten vanwege de veiligheid van moto's. Zat nog een dag terug te lezen..
      Ik ben ervan overtuigd dat de invoer van trajectcontrole op autostrade veel meer effect heeft dan een rijbewijs met punten. Zo'n rijbewijs heeft enkel zin als ze de controles ook gigantisch zouden optrekken anders heb je af en toe iemand met pech dat die tegen de lamp liep. En als ze de controle optrekken zal dat effect ook wel genoeg zijn zonder rijbewijs met punten. Das trouwens weer zo'n ding waar de advocaten goed aan gaan verdienen.
      Ik moet bekennen, ik rij op autostrade bijna altijd te hard en dat is meer dan 10 per uur en dat is dagelijks, wel ik ontvang daarvoor gemiddeld twee keer per jaar een boete en ja dat is verloren geld maar anderzijds nu ook weer niet het einde van de wereld dus ik vlam zoals zovelen lekker door. Hoeveel politiewagens zijn er beschikbaar voor alleen de autostrades? Bijna geen. Nog een punt, ik ken veel mensen van in de 30-40 die nog nooit geblazen hebben. Dat zegt toch genoeg

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
        Ik ben curieus wat voor een systeem het rijbewijs met punten in België wordt. Hopelijk zijn de politiekers ditmaal een beetje verstandig en boxen ze geen ingewikkeld systeem in elkaar.
        Politiekers en verstandig?
        Zijn toch wel twee zaken die totaal niet bij elkaar passen.
        (De uitzonderingen bevestigen de regel)
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
          het interesseert de Politie geen bal of je "verantwoord" snel rijdt, het bewijs ervan is waar ze meestal gaan staan om te controleren, en dat is vaak in dode uren op een vrij verlaten plaats en op een rechte strook waar ze de niets vermoedende automobilist het gemakkelijkst kunnen pakken. Tuurlijk is daar het gevaar gering, maar de kassa ringelt... Zoveel kleine overtredingen met onbeduidende snelheidsverschillen brengen zonder moeite veel meer dan lopen achter de echt gevaarlijke kerels in het verkeer. Beter zijn kruiswoordraadsel of Sudoku duchtig invullen terwijl de flits zijn werk doet... Het kost aan de maatschappij een leger wagens en bemanning, het brengt 0,0 op voor de veiligheid.
          Oorspronkelijk geplaatst door dixie Bekijk Berichten
          Volledig mee akkoord maar de meesten denken er wel anders over....
          "De meesten" wat? De flikken zelf?
          Want er is geen enkele gewone Belg met gezond verstand die daar anders over denkt.
          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
            Politiekers en verstandig?
            Zijn toch wel twee zaken die totaal niet bij elkaar passen.
            (De uitzonderingen bevestigen de regel)
            Inderdaad , niemand die kan ontkennen dat de heer Di Rupo een verstandig man is

Comment

• Ai jaj

Comment

• Puntensysteem is in sé geen slecht systeem, maar het gaat z'n werkelijk doel missen. Kijk naar Engeland, Frankrijk - landen waar het systeem al lang bestaat. Het aantal bestuurders die gewoon zonder rijbewijs rijden is daar astronomisch hoog. En het zijn uiteindelijk die probleemgevallen (repeated offenders) die men met zo'n systeem wil aanpakken. Wat maakt het hen uit als ze hun vodje papier kwijt zijn? De kans dat ze gepakt worden is immers quasi nihil.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                  Ik ben radicaal tegen de invoering van zo'n onding. Niet dat ik zelf te snel rij (ik ga wel naar Duitsland, waar het om een onduidelijke reden wél mag en zonder dat er meer doden vallen) en al zeker niet met alcohol in m'n bloed, maar krijg wel de pest aan nog eens meer inmenging/controle door de staat/politie. Potentiële moordenaars...? Komaan, zeg.

Ik weet het: de campagne go for zero, weet je hoe ik die zou aanpakken? Alle snelheidslimieten naar 20km/h, en op de autosnelweg nog 30km/h. Wedden dat er 98% minder doden zullen vallen? Het argument 'sneller is altijd meer schade bij een ongeval' klopt dan wel, je kan het daarom niet doortrekken tot in het absurde.

Ik bedoel maar, hoe 'grof' het ook mag klinken, zolang er auto's rijden, zullen er doden vallen in het verkeer. En kom niet af met bullshit van 'je moet dat eerst eens meemaken, je zal dan wel anders piepen'. Ik heb zowel een nonkel als een goede vriend verloren in't verkeer. Het relaas staat hier ergens.

Zolang er auto's rijden, zullen er jammer genoeg verkeersdoden te betreuren vallen. Net zoals er voetbalblessures zullen zijn zolang er voetbal gespeeld word, en net zoals er valpartijen zullen zijn zolang men aan wielrennen doet.

We kunnen er alles aan doen om deze verkeersdoden te beperken, doch graag een beetje realistisch blijven en niet met termen als 'potentiële moordenaar' zwaaien Jocar.

Waar ik tot 3 jaar geleden een huisje huurde, mocht je toen ik er nog woonde 90 km/h. Er is geen enkel huis bijgekomen, de weg is niet veranderd, en op vandaag mag je er nog 50 km/h. Uiteraard staan de verstandlozen van het blauwe water er vaak een geldophaling te doen nu. 3 jaar geleden reed je er 93 km/h en kon je zelfs niet geflitst worden, nu passeer je er aan dezelfde snelheid en ben je geflitst, mag je betalen, voor de rechtbank komen, en dan zijn er mensen die nog eens willen dat er zo'n rijbewijs met punten ingevoerd gaat worden ook...

Ik zeg het, nog 20km/h rijden op secundaire wegen, aan scholen 5 km/h en op de autosnelweg 30 km/h. Eerste overtreding 5000 Euro, tweede overtreding levenslang rijverbod en auto in de shredder. En wie drinkt en dan gaat rijden, mag 2 jaar de gevangenis in en 10000 Euro boete betalen. Ik geef je op een blaadje dat er niet veel dodelijke ongevallen meer zullen zijn.

Of wacht: misschien kunnen we terug naar de tijd van paard en kar? NOG minder ongevallen, en al zeker geen snelheidsgerelateerde meer...

Ieder moet maar weten wat hij wil, ik vind dat men al ver genoeg (veel té ver eigenlijk) gegaan is met die idiote snelheidsbeperkingen. Ik respecteer ze, omdat ik van het principe ben dat mijn geld mijn geld is en niet dat van de staat en dus weiger boetes te betalen, maar ik haat ze uit het diepst van mijn hart, en hoop dat er ooit, in een zotte, verre droom, een politieker aan de macht komt die zegt: 'overal terug 90 km/h, bebouwde kom 's nachts ook 70, autosnelweg vrije snelheid bij goede omstandigheden'.

We mogen nog dromen, gelukkig kunnen ze ons daar nog geen punten voor aftrekken.

Voila, dit omvat ook perfect mijn mening!!
                  Netjes geformuleerd!

Comment

• Ik mis een beetje de uitleg rond de flitsboete.
                    Als je nu met 150 geflitst bent dus 30km te hard op de autostrade. Hoeveel punten kost dat dan? Of is het enkel voo wanneer de politie jou doet stoppen?

Want als je 3-4 boetes op een jaar hebt ben je al 3maanden je rijbewijs kwijt?
                    2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                    2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                    2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

2007 BMW E91 318d - 122pk

Bekijk
                    dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                    http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

Comment

• Comment

• Interessant, effe kopiëren, leest gemakkelijker,

Vandaag, 7 oktober, heeft Kamerlid Jef Van den Bergh namens CD&V het voorstel van een ‘rijbewijs met punten’ gelanceerd. Deze maatregel heeft tal van voordelen.

Enkele cijfers op een rij:

Het rijbewijs met punten…

• is van toepassingen in 22 van de 28 Europese lidstaten.
                        • is rechtvaardig – veelvuldige verkeersovertreders worden strenger gestraft.
                        • is vergevingsgezind - na verloop van tijd worden overtredingen en bijhorende punten gewist.
                        • werkt preventief – een potentieel verlies van punten houdt een sterke incentive in om de regels te respecteren.
                        • bevat een lerend element – het volgen van een veiligheidscursus vermindert het puntenaantal.

In 1990 werd het rijbewijs met punten ingeschreven in onze Verkeerswet. Er werd echter nooit een datum van inwerkingtreding bepaald. De databanken die nodig zijn om het rijbewijs met punten in de praktijk te brengen staan stilaan op punt. Het wetsvoorstel neemt het oorspronkelijke artikel van het rijbewijs met punten over en brengt het in lijn met de aanpassingen die sinds 1990 aan de Verkeerswet zijn gebeurd.

Het systeem is opgevat als volgt:
                        • Er worden punten toegekend aan de verkeersovertredingen met een maximum van 4 punten voor een overtreding en een maximum van 5 punten voor een samenloop van overtredingen. Een zwaardere overtreding krijgt vanzelfsprekend meer punten toegekend.
                        • Indien een bestuurder 8 punten bereikt, wordt hij gestraft met een verval van het recht tot sturen van 3 maanden en het volgen van één of meerdere herstelexamens of onderzoeken. Bij het opnieuw bereiken van het maximum van 8 punten binnen de 3 jaar wordt dit een verval van 6 maanden, bij het drie of meer keer bereiken van het maximum van 8 punten binnen de 3 jaar wordt dit 9 maanden. Op deze manier verhinderen we dat mensen die frequent zware overtredingen maken, alsnog in het verkeer terechtkomen. Dit is voor CD&V een rechtvaardige maatregel, die ook een groot preventief en lerend effect heeft op onze Vlaamse bestuurders.
                        • De bestuurder wordt op de hoogte gehouden van zijn puntenaantal.
                        • Het puntenaantal kan – eenmaal in de drie jaar - teruggebracht worden door het volgen van een veiligheidscursus. Op deze manier verhogen we de algemene verkeersveiligheid door beter opgeleide bestuurders.
                        • Er bestaat een mogelijkheid om het totaal aantal punten voor beginnende bestuurders van 8 te herleiden tot 6 en dit gedurende een periode van 24 maanden.
                        • Overtredingen en de eraan toegekende punten worden na 3 jaar gewist. Het systeem wordt zo ‘vergevingsgezind’.
                        • Overtredingen en de eraan gekoppelde punten worden per bestuurder bijgehouden in de Kruispuntbank Rijbewijzen.
                        • De andere bepalingen van de Verkeerswet blijven onverminderd van toepassing.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

• Vraag me af als je een ongeval hebt veroorzaakt of er dan ook punten worden afgetrokken, dan heb ik het niet over dronken of te snel rijden maar puur uit verstrooiing, verblind door de zon etc

Comment

• D'r gaan er veel hun rijbewijs verliezen als uw strafpunten pas na 3j vervallen.

Comment

• Invoering rijbewijs met punten.

Als dat er doorkomt koop ik mij een 60pk ottoke met een vmax van 130

Wat voor zin heeft het nog als je bij 150 km/u op de autostrade ineens 3 punten zou krijgen.. 2 snelheidsovertredingen en rijbewijs bijna voor 3 maanden kwijt...

Dergelijke sanctie krijg je nu enkel als je een kind doodreed in de bebouwde kom aan minstens 2 maal de toegelaten snelheid
                              Last edited by germinal; 07/10/2014, 16:18.
                              previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                              current : BMW 330D F30

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                Als dat er doorkomt koop ik mij een 60pk ottoke met een vmax van 130

Wat voor zin heeft het nog als je bij 150 km/u op de autostrade ineens 3 punten zou krijgen.. 2 snelheidsovertredingen en rijbewijs bijna voor 3 maanden kwijt...

Dergelijke sanctie krijg je nu enkel als je een kind doodreed in de bebouwde kom aan minstens 2 maal de toegelaten snelheid

Dees is net wat de overheid het liefst zou zien denk ik.

Maar je hebt gelijk, ook dan zal het mijn laatste 6cil. zijn.
                                Wat ben je ermee als je er niet meer van kan/mag genieten

Comment

• In het systeem van puntentelling kan ik mij deels vinden, maar er is er eentje die me zwaar tegen de borst stoot :

1 strafpunt voor het niet dragen van de gordel. Ik heb nooit gesnapt, als je je gordel niet draagt breng je toch geen anderen in gevaar, je 'speelt' dan enkel met je eigen leven. Alhoewel de gordel niet heiligmakend is.
                                  Pas op ik draag wel altijd m'n gordel, voel me ongemakkelijk als ik ze niet draag ....

Wat volgens mij ook gaat gebeuren is dat er velen zullen rijden met valse nummerplaat, zonder rijbewijs .......

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door gandalf Bekijk Berichten
                                    Dees is net wat de overheid het liefst zou zien denk ik.

Maar je hebt gelijk, ook dan zal het mijn laatste 6cil. zijn.
                                    Wat ben je ermee als je er niet meer van kan/mag genieten
                                    Wat de overheid wil is dat iedereen een auto koopt, jaarlijks taksen & verzkeringen allerhande betaalt en voor de rest hem niet kan gebruiken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
                                      In het systeem van puntentelling kan ik mij deels vinden, maar er is er eentje die me zwaar tegen de borst stoot :

1 strafpunt voor het niet dragen van de gordel. Ik heb nooit gesnapt, als je je gordel niet draagt breng je toch geen anderen in gevaar, je 'speelt' dan enkel met je eigen leven. Alhoewel de gordel niet heiligmakend is.
                                      Pas op ik draag wel altijd m'n gordel, voel me ongemakkelijk als ik ze niet draag ....
                                      je verhoogt de kost voor de gemeenschap, zonder gordel
                                      ...en je zou eventuele medepassagiers zwaarder kunnen verwonden

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
                                        I

Wat volgens mij ook gaat gebeuren is dat er velen zullen rijden met valse nummerplaat, zonder rijbewijs .......
                                        Buitenlandse nummerplaten

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                          Tja, om zulke triestige dingen proberen te vermijden zijn dit soort sancties nodig, sommigen zotten blijven volharden in de boosheid. Het kan niet vlug genoeg komen imo. In 22 andere Europese landen is het trouwens al van toepassing met een pak minder ongelukken als gevolg. Elk verkeersslachtoffer is er één teveel
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Working...
                                          X