Mededeling

Collapse
No announcement yet.

FWD vs RWD vs AWD

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• leuke test

de bmw doet het beter dan ik gedacht had! de test op ijs hadden ze wel opnieuw moeten doen met 200 kg zandzakjes in de koffer!

vraag is natuurlijk de impact van de banden,

de Mégane RS Trophy zit op Michelin Cup 2 banden? daardoor in het nadeel als het nat/glad ligt?

die RS-en zijn in ieder geval heel snel op de Ring

Comment

• Goed punt, vraag me ook af op welke sloefen die test was.
      Iedereen neemt als algemeen punt aan dat RWD moeilijker (lees: meer ervaring nodig) te controleren is dan een FWD, maar als je ziet hoe een massa onderstuur een FWD soms kan genereren...
      Je zou bijna denken dat FWD het "gevaarlijkst" is

Comment

• veel hangt af van de afstellingen

Mini Cooper 2002-2006 heeft niet veel onderstuur (idem dito met alle hot hatches van de jaren 80 wellicht)

maar ja de recentere FWDers waar ik mee reed (o.a. Clio RS van 2010), hadden naar m'n gevoel ook iets teveel onderstuur om het echt prettig te maken, hoewel je bij die Clio als je doorduwt in de bochten wel dat onderstuur wegwerkt

(wel nog niet met een Swift gereden)

Comment

• Hangt quasi volledig af van de instellingen. Je kan die BMW zo afstellen dat hij in die snelle bocht volledig uitbreekt, of dat hij volledig over z'n voorwielen schuift.
          Veel hangt af van wat je prefereert als rijder. Sommige hebben liever een losse kont, andere hebben dat helemaal nie graag. Alonso houdt van onderstuur, Schumacher meer van overstuur. Alles hangt af van hoe goed jij je voelt met welke setup.

Ik persoonlijk hou van iets meer overstuur en niet van onderstuur, want dat ervaar ik als een echte buzzkiller.
          Last edited by CaliforniaDream; 24/02/2015, 23:28.
          Classic cars on demand

www.facebook.com/CaliforniaDream.be
          www.californiadream.be

- It's time to make your dream come true -

Comment

• Moet wel zeggen dat dat wel klopt. Als ik met de Golf ook wat te snel de bocht in duik en de voorkant schuift weer weg dan is de fun eraf, bij men vorige, wat allesbehalve een power BMW was, kon je in de bocht blijven gaan, sneed echt in de bocht of het uitbreken vanachter ervaarde ik niet als een beperking.
            Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

• los van de afstellingen, heeft een RWDer een betere gewichtsverdeling waardoor je initieel minder onderstuur hebt, je moet minder gewicht "wegdraaien", stuurt gewoon lekkerder

meer gewicht op de aandrijvende wielen zal dan wel weer voordelen hebben als het sneeuwt

Comment

• Een FWD is van nature onderstuurd op de gas, RWD overstuurd in een neutraal genomen bocht (gas bijgeven reeds in de bocht).
                Maar scherper indraaiend in een bocht zonder lastwissel voor/achter (geen aandrijving of afremmen) dan zijn doorgaans RWD meer onderstuurd afgesteld juist om het eerstgenoemde fenomeen een beetje te compenseren...
                De werkelijkheid is vaak een samenspel van deze en nog veel meer factoren... Het verschil tussen een voorspelbare ('gebalanceerde') auto en een die u geen vertrouwen geeft...
                ST Cupra 290 PP - GT86+

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                  Bij de overstuursituatie 5:38 denk ik
                  1. dat hij het technisch niet goed aanpakt en daardoor te traag is. en dat illustreert 2
                  2. dat ge bij overstuur sneller moet corrigeren dan bij onderstuur en dat maakt het moeilijker
                  30 jaar Mr Yuge!

Comment

Working...
                  X